Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Vraag
Alle reacties
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Overschat je dat niet? Die big box HoMM3 weegt bijvoorbeeld een kilo of 11 als ik het niet mis heb.The Chosen One schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:18:
Officieel is het 30kg per plank. Sommige enkele dozen van bordspellen kunnen 15-25 zijn.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Optie 2: latjes op maat zagen, die tegen de zijkanten schroeven en daar de planken op laten rusten
Optie 3 deuveltjes in de plank maken en precies ertegenover in de zijkant van de plank een gat boren waar het in valt.
[ Voor 45% gewijzigd door Draakje5 op 22-06-2026 22:42 ]
Die weet ik zo niet ff direct meer, HoMM is ook 2 dozen. Maar geloof of niet maar ik heb nog meer bordspellen (en ook boeken etc) die niet op de foto staan.D4NG3R schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:38:
[...]
Overschat je dat niet? Die big box HoMM3 weegt bijvoorbeeld een kilo of 11 als ik het niet mis heb.
Laat staat als ik meerdere (grote/zware) dozen op 1 schap plaats.
@Draakje5 Is een optie. Mits je uiteraard niet meerdere zware planken boven elkaar hebt en het probleem vergroot/verplaatst. ;p Maar iets om naar te kijken.
Mijn Billie's zakken ook door omdat elke plank vol staat met boeken, ik was van plan met de frees een kanaal te maken om de profielen in de plank te verzinken zodat je ze helemaal niet meer ziet.
Je gaat me toch niet vertellen dat er bordspellen zijn die zo zwaar zijn als een zak cement?The Chosen One schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:18:
Officieel is het 30kg per plank. Sommige enkele dozen van bordspellen kunnen 15-25 zijn.
En zelfs als dat zou zo zijn dan is het toch ook prima om z'n heavyweight zijn eigen plank te geven? Of te combineren met een licht spel (Monopoly weegt maar 900g volgens mij
Ik zou me er in ieder geval geen zorgen om maken. Wij hebben deze kast hier ook staan vol boeken (van die belachelijke grote bundels). Een van die planken heeft nu een gewicht van 12kg erop staan en ik zie nog niet eens iets van doorzakking.
Ik heb hier een aantal Billy's staan voor mijn comics en de ophanging houdt het inderdaad wel, maar de planken zakken door.Himalaya schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:16:
Maar waarom denk je dat versteviging nodig is? Het is een boekenkast, dan moet het wel wat kunnen hebben toch? Ik zou me bij spaanplaat planken van 80cm eerder zorgen maken over doorbuigen in het midden dan dat ze door het ophangmechanisme heen zakken. Ik weet niet wat het gewicht van die bordspellen is maar een plank vol boeken lijkt me zo op het eerste gezicht zwaarder. Over wat voor gewicht hebben we het?
Heb al gedacht aan het plaatsen van een balkje aan de onderkant van de planken of een extra schotje in het midden. Dat is met comics niet zo'n probleem, maar met dozen ligt dat natuurlijk anders.
Ik zou het een tijdje aankijken of de planken daadwerkelijk doorbuigen, zoja dan kun je planken nog omkeren zodat ze weer terugbuigen en de planken verstevigen met een aluminium profiel, verkrijgbaar bij de DHZ winkels.
Hoeklijn ziet er als volgt uit : _| De buitenmaat is 20 x 20mm, de binnenmaat is 18 x 18mm, precies de dikte van de plank dus. Een Aluminiumstrip van 20mm breed zou ook moeten werken.
Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/billy-boekenkast-wit-90401932/
Max. belasting/plank42 kg
Sterkte?: ik zou me geen zorgen maken
Doorbuiging: zou ook geen probleem hoeven te zijn. Kan wel minder mooi zijn.
Extra schapdragers gaan de doorbuiging niet verminderen. Deze dragen enkel dwarskracht over en zijn zeer zeker sterk genoeg.
Een verstijvende plank aan de achterzijde voorkomt geen doorbuiging aan de voorzijde.
Als je de gehele doorbuiging wilt beperken, dan helpt een extra plank bovenop de bestaande plank, of een aluminium/ houten profiel onder de plank, bij voorkeur aan de voor- of achterkant over de breedte (eventueel wit geverfd).
Persoonlijk zou ik niets doen, want de plank wordt er lelijker van.
Mooiste is misschien nog wel een dikkere plank gebruiken (of op maat zagen en lakken). Die geeft kwadratisch meer stijfheid en minder doorbuiging.
[ Voor 8% gewijzigd door Badd Yass op 23-06-2026 10:58 ]
Een billy vol boeken gaat in mijn ervaring toch vrij snel doorhangen.Valorian schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:18:
Oh wow. De Billy's zijn gemaakt om geheel gevuld met boeken prima aan te kunnen. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er spellen zijn met een groter soortelijk gewicht dan boeken. Iemand een voorbeeld van zo'n spel?
Ik zou een 'stalen vierkanten buis 20x20x1.5mm' op maat zagen en in het midden van de plank over de breedte vastschroeven.
Als het heel erg is kan je hem zelfs voorspannen door er in het midden nog een spacer van een paar mm tussen te zetten.
elleP
Zowel de hoe als de waarom worden (samen met nog wat tips voor versteviging) in dit filmpje vrij goed uitgelegd.Enige aanpassing tov dit verhaal is die lat door laten lopen tot de grond (als je luxe wilt doen met een stelpootje). Dan wikkel je de krachten direct af naar de grond ipv ze alleen te verdelen over de planken.
Afhankelijk van beoogde belasting kan je ook twee latten gebruiken op 1/3 en 2/3 van de breedte, maar dat zal meestal een overkill zijn.
En hoekprofiel achterin tegen de onderkant van de plankjes werkt ook goed.
Koop extra planken voor de billy (of scoor ze bijna gratis op marktplaats) in dezelfde kleur als je kast. En zaag die zo dat je ze verticaal kan plaatsen op de juiste plekken, als een soort 'divider'. Idealiter in het midden, maar afhankelijk van het formaat van de boardgames zal net off centre ook nog steeds prima zijn.
Buis (vierkant) buigt ook op een gegeven moment door. Met koker (rechthoekig) gebeurt dat niet. Rond is helemaal ongeschikt, dat heeft juist de eigenschap om te buigen, daarom zijn electriciteitsmasten er ook van gemaakt, zouden die van buis gemaakt zijn, dan knakken ze heel snel, zo ook met koker, al duurt het dan wel wat langer. Naast koker of hoeklijn kan je ook U-profiel gebruiken, met de open kant naar onderen.elleP schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:27:
[...]
Een billy vol boeken gaat in mijn ervaring toch vrij snel doorhangen.
Ik zou een 'stalen vierkanten buis 20x20x1.5mm' op maat zagen en in het midden van de plank over de breedte vastschroeven.
Als het heel erg is kan je hem zelfs voorspannen door er in het midden nog een spacer van een paar mm tussen te zetten.
Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.
Deze, dat heb ik bij mijn Billy die volgestouwd is met boeken ook gedaan, werkt inderdaad perfect en zakt niet meer door (voorheen zeker wel).MasterCypher25 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:09:
Gewoon alu hoeklijn aan de voorkant van de plank monteren, dan kunnen ze niet meer doorzakken, alleen zie je dus een alu voorkant. Alu hoeklijn is per meter te koop bij bv. de praxis.
Hoeklijn ziet er als volgt uit : _| De buitenmaat is 20 x 20mm, de binnenmaat is 18 x 18mm, precies de dikte van de plank dus. Een Aluminiumstrip van 20mm breed zou ook moeten werken.
@The Chosen One de HoMM III boardgame - gaaaaaf!
...behalve als je Tec7 gebruikt, dan moet je weer zeker zijn dat het mag blijven hangen want het komt nooit meer los.
Hier Tec7 gebruikt bij wijze van experimentje om rekje in douche omhoog te hangen, gewoon op de faiance gekleefd met Tec7, in dat rekje staan 3 grote bussen haarproducten van vrouw en dochter, van die 1,5- liter bussen met duwpompje (en ze laten die gewoon in rekje staan terwijl ze op het pompje duwen)...
Hangt er nu 10 jaar, heeft nog geen krimp gegeven, ik denk dat de faiance eerder zal loskomen dan de Tec7.
Ik heb exact deze video gebruikt, en de planken blijven kaarsrechtonkl schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:41:
Wanneer je mikt op onzichtbaar en goedkoop: een lat aan de achterkant (dus nog achter die dunne plaat) van onder tot boven en dan vastschroeven aan álle planken, dus niet alleen de zwaarbelaste.
Zowel de hoe als de waarom worden (samen met nog wat tips voor versteviging) in dit filmpje vrij goed uitgelegd.
[Embed: Ikea Billy Bookcase - how to assemble and strengthen to make it last.]
Enige aanpassing tov dit verhaal is die lat door laten lopen tot de grond (als je luxe wilt doen met een stelpootje). Dan wikkel je de krachten direct af naar de grond ipv ze alleen te verdelen over de planken.
Afhankelijk van beoogde belasting kan je ook twee latten gebruiken op 1/3 en 2/3 van de breedte, maar dat zal meestal een overkill zijn.
Sommige kunnen nog wel zwaarder zijn denk ik. ;pBlueKeenan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:43:
[...]
Je gaat me toch niet vertellen dat er bordspellen zijn die zo zwaar zijn als een zak cement?
En zelfs als dat zou zo zijn dan is het toch ook prima om z'n heavyweight zijn eigen plank te geven? Of te combineren met een licht spel (Monopoly weegt maar 900g volgens mij).
Ik zou me er in ieder geval geen zorgen om maken. Wij hebben deze kast hier ook staan vol boeken (van die belachelijke grote bundels). Een van die planken heeft nu een gewicht van 12kg erop staan en ik zie nog niet eens iets van doorzakking.
Als er 500-1000+ cards bijzitten, wat metal dice/coins, extra acryl/wood pieces (bovenop de gewone dus), meerdere rule/character etc books kan het redelijk aantikken. En dan alles in 1 megabox waar alles inpast.
En ik heb maar 2 kasten dus ideaal gezien leg je meer dan 1 doos op die plank. Of in de toekomst ooit. En voor een kast die hopelijk nog vele jaren dienst blijft doen heb ik liever het zekere voor het onzekere.
Plankje aan de achterkant is een goede oplossing maar haalt wel de optie weg om makkelijk de schappen te verplaatsen. Maar er zijn dus wel wat andere mogelijkheden. Hoeft ook nog niet vandaag te gebeuren gelukkig. Veel te warm.
Dat valt wel mee. Wanneer je de planken een beetje netjes vastschroeft is verplaatsen van een plank simpelweg schroefje los, plank verplaatsen, nieuw gaatje voorboren in plank en schroef er weer in.The Chosen One schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:57:
[...]
Plankje aan de achterkant is een goede oplossing maar haalt wel de optie weg om makkelijk de schappen te verplaatsen. Maar er zijn dus wel wat andere mogelijkheden. Hoeft ook nog niet vandaag te gebeuren gelukkig. Veel te warm.
Er blijft dan op de oude plek een klein gaatje zichtbaar. Bezien je beoogd gebruik zie je het niet, maar anders kan je er vrij eenvoudig een wit stukje karton in werken (tip: die dingen die in een perforator blijven zitten) om het bijna onzichtbaar te maken.
Wanneer je overigens de hele kast zwaar gaat belasten zijn de andere tips uit dat filmpje vermoedelijk ook wel praktisch, vooral het achterpaneel vierzijdig verlijmen en vastspijkeren. Dat geeft het hele frame veel meer stijfheid. Wanneer je maar één of twee planken wil volzetten en de rest wat lichter belast is dat niet echt nodig.
En vergeet alsjeblieft niet om die dingen aan de muur te verankeren. Die kasten komen ook vrijstaand echt niet zomaar naar voren, maar het komt weldegelijk voor. En als dat gebeurt geeft het een enorme zooi en je wilt er zeker niet onder liggen.
:strip_exif()/f/image/VJw11G34brNrSoFhYcgjmkfQ.jpg?f=fotoalbum_large)