Nieuwe kunststof kozijnen wel of geen roosters?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik wil nieuwe kunststof kozijnen nemen. Heb daar al een paar offertes van.

Waar ik niet uitkom is het volgende...

"Ventilatieroosters"

De ene kozijnenboer zegt, roosters wordt niet meer gedaan want je hebt nu tegenwoordig een kleine ventilatiestand in het kiepraam (staat dus op een klein kiertje) En met weekendje weg en vakantie gewoon daar op laten staan. (Huh.. inbraak gevoelig?)

De andere kozijnenboer zegt, zeker wel roosters omdat je anders met je mechanische ventilatie systeem komt te zitten dat zuigt je woonkamer vacuüm. En als je de afzuigkap aanzet krijg je nog meer vacuum. En als iemand naar de wc een grote boodschap heeft gedaan trekt dat door je hele huis heen als de afzuigkap aanstaat

Gaat best om veel geld en snap het ff niet meer wat is nu wijsheid is wel of geen roosters in de nieuwe kozijnen? Of is 1 rooster in de wnk genoeg?

Alle reacties


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je kan toch gewoon de standaard aanhouden: bij type C ventilatie neem je roosters, bij type D (WtW) niet.

Zo te lezen heb je mechanische ventilatie type C, dus simpel lucht aanzuigen en het huis weer uitblazen. Dan heb je gewoon luchtroosters nodig voor ventilatie.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Op de slaapkamers zijn ze niet nodig. Ik zou bij de vaste ramen beneden wel enkele roosters toepassen

  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wippie1234 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:15:
Op de slaapkamers zijn ze niet nodig. Ik zou bij de vaste ramen beneden wel enkele roosters toepassen
Waar baseer je dit op? Sterkte met de hoge co2 waarden in je slaapkamer dan, tenzij je 365 dagen per jaar met raam open slaapt.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 17:29
@Steenwijkerland

Enige reden om geen rooster te nemen is vanwege geluid. Woon je aan een drukke straat dan moet je daar wel rekening mee houden. Is het lekker rustig, gewoon een rooster plaatsen.
Mocht je altijd een raam open hebben staan, dan is het uiteraard ook niet nodig.

  • Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Waar baseer je dit op? Sterkte met de hoge co2 waarden in je slaapkamer dan, tenzij je 365 dagen per jaar met raam open slaapt.
Dat was onze ervaring inderdaad. Draai/kiepstand kan je praktisch dagelijks toepassen. Combinatie harde wind/ regen soms uitgezonderd

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:22
Meestal zitten er in 1 kozijn meerdere ramen waarvan er 1 open kan. Ik zou in de ramen die niet open kunnen een rooster laten zetten. De mogelijkheid om te ventileren is heel belangrijk voor een gezond binnen klimaat en voorkomt schimmelvorming.

  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je nu roosters hebt moet je in je nieuwe kozijnen ook roosters nemen met dezelfde afmeting/capaciteit. Dit is berekend bij het ontwerpen van de woning.

  • TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:52
Klinkt alsof TS zich iets meer mag verdiepen in ventilatie voor die nieuwe kozijnen aanschaft.

Heb je nu roosters? En wat voor ventielatiesysteem heb je? Indien je alleen afzuiging hebt (in wc, badkamer, keuken), dan dien je in ALLE kamers roosters te hebben. Of je houdt er altijd een raampje open, kan ook.

Heb je balansventilatie? Dan geen roosters.

  • naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 19:52
Ik heb het bekeken toen ik aan het verbouwen was: voor de kost van raamroosters en een typeC ventilatie samen heb ik type D zelf geplaatst.

Geen koude tocht bij je dure goed isolerende ramen, geen lawaai, inlaatlucht netjes gefilterd, en vol continue verse lucht zonder energieverlies.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:56
Steenwijkerland schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:09:
Gaat best om veel geld en snap het ff niet meer wat is nu wijsheid is wel of geen roosters in de nieuwe kozijnen? Of is 1 rooster in de wnk genoeg?
Zitten er nu roosters en vervang je alleen de kozijnen? Dan kozijnen met roosters plaatsen.
Zitten er nu roosters en zit je in een grote verbouwing waarbij je de mechanische afzuiging vervangt door een WTW? Dan kozijnen zonder roosters plaatsen.
Zitten er nu geen roosters en ervaar je geen tekort aan verse lucht of heb je een WTW? Dan kozijnen zonder roosters.
Zitten er nu geen roosters en ervaar je een tekort aan verse lucht en heb je géén WTW? Dan kunnen je extra roosters in je ramen overwegen.

Roosters kan je ook vervangen door een raam met een ventilatiekiepstand. Maar dan staat je raam wel een stuk(je) open. Bij een vorige (nieuwbouw)woning had een van de kamers geen roosters en alleen de mogelijkheid om te ventileren door het raam te "kiepen". Na een paar weken had ik al spijt dat ik geen roosters in ramen had laten zetten.

Spel en typfouten voorbehouden


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je MOET ventileren. Als je geen WTW systeem in huis hebt dan moet er verse lucht van buiten komen. Als jij niet bewust ramen openzet en openlaat dan kan dat dus alleen met roosters.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

naftebakje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:37:
Ik heb het bekeken toen ik aan het verbouwen was: voor de kost van raamroosters en een typeC ventilatie samen heb ik type D zelf geplaatst.

Geen koude tocht bij je dure goed isolerende ramen, geen lawaai, inlaatlucht netjes gefilterd, en vol continue verse lucht zonder energieverlies.
Je laat dit zo een eenvoudige klus lijken, maar dat is het niet. Heb je meer uitleg over wat je precies hebt gedaan? Waar laat je de kanalen? Hoe boor je door verdiepingen?

Ik kan me niet voorstellen dat je voor 200 euro (beetje ventilatiebox) en 100 euro per raam (beetje rooster) net zo makkelijk en goedkoop balansventilatie plaatst.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?


  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wij hebben gekozen voor het ongewijzigd houden van de roosters. Dus als er al een rooster zat dan nieuw kozijn met rooster. Gaat om een jaren 80 woning zonder enige vorm van mechanische isolatie.

Het argument van de installateur (geen roosters) was met name gericht op de isolatiewaarde, en dat klopt, je verliest meer warmte dan als je geen roosters hebt. Maar een gezond binnenklimaat is ook belangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 23-06-2026 10:23 ]


  • Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 16:02

Ac0

Steenwijkerland schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:09:
roosters wordt niet meer gedaan want je hebt nu tegenwoordig een kleine ventilatiestand in het kiepraam (staat dus op een klein kiertje) En met weekendje weg en vakantie gewoon daar op laten staan. (Huh.. inbraak gevoelig?)
Het helpt denk ik als je dit ziet in een showroom. Het is een draaikiepraam dat een derde stand heeft. Hierbij komt het gehele raam een paar milimeter naar voren. Niet schuin zoals je gewend gewend bent in de kiepstand, maar vlak. Dan heb je geen mogelijkheid om in het huis te komen.

Werkt zeker prima, maar de keuze voor roosters hangt wel af van je ventilatie hoe je dit nu hebt en hoe je het wilt laten zijn.

  • Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Momenteel warmelucht verwarming (brink) Maar gaan tzt over op airco verwarming en warmtepompboiler voor tapwater.

Alle huidige oude kozijnen in het hele huis hebben nu een rooster.

Centrale mech. afzuig douche en wc.

Ik heb verschillende offertes voor nieuwe kunststof kozijnen en bijna iedere kozijnboer zegt beter geen roosters meer tegenwoordig vanwege die speciale ventilatie kierstand.

Heb kantelkiep ventilatie stand gezien in de showroom.

Nu had ik ook een installatiebedrijf op bezoek voor warmtepompboiler en extra zonnepanelen en raakte ik mee aan de praat en vermelde mij dat ik WEL roosters moet nemen omdat de woning daarop berekend is.

Daarom deze vraagstelling.

Ik ben geen specialist hierin en wie heeft nu gelijk?

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Steenwijkerland schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:40:
Momenteel warmelucht verwarming (brink) Maar gaan tzt over op airco verwarming en warmtepompboiler voor tapwater.

Alle huidige oude kozijnen in het hele huis hebben nu een rooster.

Centrale mech. afzuig douche en wc.

Ik heb verschillende offertes voor nieuwe kunststof kozijnen en bijna iedere kozijnboer zegt beter geen roosters meer tegenwoordig vanwege die speciale ventilatie kierstand.

Heb kantelkiep ventilatie stand gezien in de showroom.

Nu had ik ook een installatiebedrijf op bezoek voor warmtepompboiler en extra zonnepanelen en raakte ik mee aan de praat en vermelde mij dat ik WEL roosters moet nemen omdat de woning daarop berekend is.

Daarom deze vraagstelling.

Ik ben geen specialist hierin en wie heeft nu gelijk?
iedereen heeft gelijk. waar het om gaat is dat je moet ventileren in huis. hoe je dat doet is aan jou. ben jij iemand die elke dag ramen open en dicht doet dan is dat prima, denk jij niet aan zulke dingen dan is roosters makkelijker. dan staan ze gewoon altijd open.
en voor de echte die-hard ventileerdes, die bouwen zelf ventilatiesystemen in hun woning.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1