Codex ervaringen, tips en discussie

Pagina: 1
Acties:

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11
Sinds kort ben ik wat intensiever aan het experimenteren met OpenAI Codex, met name de Computer Use-functionaliteit waarbij Codex zelfstandig een browser en computeromgeving kan gebruiken om taken uit te voeren.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit inzetten en wat jullie ervaringen zijn.

Vragen die ik zelf interessant vind:
  • Waar gebruiken jullie Codex daadwerkelijk voor?
  • Welke taken werken verrassend goed?
  • Tegen welke beperkingen lopen jullie aan?
  • Hoe houden jullie Codex onder controle?
  • Gebruiken jullie het vooral voor development of ook voor andere werkzaamheden?
  • Hoe verhoudt het zich volgens jullie tot GitHub Copilot, Claude Code, Cursor en Gemini CLI?
  • Hebben jullie handige workflows, prompts of instructiebestanden ontwikkeld?
  • Hoe gaan jullie om met security en privacy wanneer Codex toegang krijgt tot websites, repositories of accounts?
  • Gebruiken jullie de cloudomgeving of laten jullie Codex op lokale systemen werken?

• HenkEisDS
TS trapt af
  • Waar gebruiken jullie Codex daadwerkelijk voor?
Nu voor Swift programming, maar ook het hele app approval proces heb ik tot nu toe bijna autonoom laten doen door Codex via browser use. Browser en Computer use is nog niet toegestaan in EU, vandaar dat ik vanaf de VS inlog.
  • Welke taken werken verrassend goed?
Computeruse is echt geweldig.
  • Tegen welke beperkingen lopen jullie aan?
De afhankelijkheid van een fysiek apparaat. Ik zou liefst een combinatie van Github Codespaces en Codex zien waarbij Codex zelf een Codespace kan starten.
  • Hoe houden jullie Codex onder controle?
Moeizaam. Maar dit forceert mij gelukkig om strakke devops te doen. Idealiter zou ik voor elke feature een featurebranch maken, maar dat is niet optimaal omdat ik meerdere features tegelijk aftrap, maar in elk geval mag codex niet direct naar dev > test > staging > main pushen en dat doet hij ook niet. En aangezien ik zelf erg strak op alle testcreaties heb gezeten durf ik wel te shippen als alle tests slagen.
  • Gebruiken jullie het vooral voor development of ook voor andere werkzaamheden?
Alleen voor development nu nog, maar ik kijk er erg naar uit dit uit te breiden.
  • Hoe verhoudt het zich volgens jullie tot GitHub Copilot, Claude Code, Cursor en Gemini CLI?
Ik ken alleen GHCP en Codex. Maar ik ben erg eager om met Anthropic aan de slag te gaan. Ik had 1 dag Fable en dat was echt 2x zo goed als Github en OpenAI.
  • Hebben jullie handige workflows, prompts of instructiebestanden ontwikkeld?
Yup, zie https://github.com/bbjwz/agentstandards Deze is wel gemaakt voor Github Copilot en ik weet nog niet zeker of ik deze universeel kan inzetten. Simpelweg nog niet getest.
  • Hoe gaan jullie om met security en privacy wanneer Codex toegang krijgt tot websites, repositories of accounts?
Yolo. Waar mogelijk zet ik harde budgetten (shame on you Azure!) en anders incrementele waarschuwingen bij 25/50/100/200% van mijn budget.
  • Gebruiken jullie de cloudomgeving of laten jullie Codex op lokale systemen werken?
Lokaal. Swift heeft zo ver ik kan beoordelen echt Apple hardware nodig. Xcode Cloud overweeg ik voor het uitvoeren van alle pipeline tests.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Codex in combinatie met VSCode in een remote container.

Ervaringen erg gemixed: het ene gaat erg goed om zaken te bouwen, en andere dingen leveren volstrekte onzin op, waarbij Codex van geen kant leert: die blijft continue dezelfde fouten maken en alles in Agents.md negeren.
  • Het aanleveren van werkende code wordt vaak ook geweigerd: de agent is obsessief en wil dan zaken "vereenvoudigen" en "verbeteren".
  • Codex snapt werkelijk niets van architectuur.
  • Codex snapt niets van verschillen tussen browsers
  • Als je een functie laat wijzigen en die daarna niet meer werkt, herstelt Codex die functie niet, maar de hele omgeving eromheen, omdat volgens Codex daar de fout zit. Echt op het primitieve af.
  • Codex leert helemaal niets. maar dat kan een AI ook niet: die volgt zijn trainings data
  • Ondanks volledig verbod op "Clean Code" wordt dat nog steeds vaak gedaan
  • Ondanks volledig verbod op "Apply, Process en Resolve" functienamen wordt dat nog steeds gedaan
  • Een meester ook in het kapotmaken van werkende code, omdat het volgens Codex "anders" of "beter" kan, of omdat delen van de code "onnodig" zijn.
  • Een meester in het ping-pongen tussen een fout herstellen en een andere fout introduceren (rinse & repeat)
  • Veel semantisch gemekker: als je bijv. iets indeelt in dagen, dan kan dat niet meer dan 24 uur zijn. Want een dag kent 24 uur. Codex gaat dan dus een input van 90 uur automatisch clampen naar 24 uur. Wederom op het obsessieve af.
Markdown:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Agent Code Guidelines

~[b]## 1. No Default Values & No Defensive Programming~[/b]
- ~[b]Trust the configuration:~[/b] Assume the configuration and constructor layer handles all validations. Treat input data as 100% correct, verified, and present.
- ~[b]Stop generating defaults:~[/b] Never assign fallback or default values to missing variables in other parts of the software (e.g., no ~[mono]= default~[/mono], no ~[mono]|| 'fallback'~[/mono]).
- ~[b]No defensive checks:~[/b] Do not write manual checks for ~[mono]null~[/mono], ~[mono]undefined~[/mono], or data type validity inside functions that are not part of the configuration or constructor.

~[b]## 2. JavaScript Architecture & Style (Clean Code is Forbidden)~[/b]
- ~[b]Clean Code principles are strictly forbidden:~[/b] Do not split logic into micro-functions, unnecessary abstractions, or redundant classes just to follow "clean code" dogmas. Don't be a retard.
- ~[b]Keep logic together:~[/b] Write linear, straightforward JavaScript code. Consolidate the business logic clearly within a single, cohesive function.
- ~[b]Prioritize readability:~[/b] Ensure the code can be read sequentially from top to bottom. The control flow must be immediately obvious without jumping through multiple file layers or helper functions.
- ~[b]Add function comments (header, JSDoc) and inline:~[/b] As clean code is forbidden: add headers and add inline comments to describe the flow to a reader.
- ~[b]Give functions meaningful names:~[/b] Names like prepare*() or resolve*() are generic and don't describe what they do.
Gelukkig kun je in VSCode Git simpel een revert doen, of Codex onderbreken als die weer onzinnige dingen aan het doen is, maar dit kost allemaal erg veel credits.

In veel gevallen herstel ik dus zelf een hoop omdat het met Codex gewoon niet lukt. Ik laat ook vaak dingen door Gemini (de gratis variant) doen. Die doet sommige dingen veel beter, maar dat is dus via de browser als ik Codex weer eens helemaal zat ben.

Daarna lever ik dus werkende functies aan Codex en geef ik aan dat deze er met zijn/haar poten vanaf moet blijven, en gewoon moet gebruiken.

Het rare is ook dat als ik dingen door ChatGPT in de browser/app laat maken, die functies vaker gewoon werken, terwijl Codex er een janboel van maakt.

Ik ben nu ook met Codex gestopt. Ik heb er dus een aantal weken gebruikt, maar merkte op een gegeven moment dat ik Codex elke dag wel meerdere malen een kut pakket noem, omdat ik mij kapot erger aan de herhaalde fouten, en het herhaalt niet luisteren. Dat is niet zo goed voor je gezondheid 😬😳

Wat nog wel werkt is met Gemini of ChatGPT een aantal zaken uitzoeken, en wat basisfuncties maken die ik vervolgens helemaal zelf met echte intelligentie vervolgens integreer in wat ik al heb!

[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 11-07-2026 12:31 ]

Material 3 Thema's | Swiss Army Knife card | Flex Horseshoe Card

• HenkEisDS
Wat voor versie van Codex heb je? Welk model selecteer je? En hoe ziet je context window eruit terwijl je bezig bent? Heeft codex schrijfrechten naar .codex?

Het klinkt een beetje alsof je een oud model gebruikt met reasoning efforts op laag met een gratis account. Of codex heeft geen toegang tot je instructies. Kun je codex wel je instructies laten herhalen?

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb een abonnement en gebruik in de regel het zwaarste model. Maar dat doet het vaak net zo slecht als het mini model. Ik zie Codex ook herhaaldelijk gewoon die agent.md uitlezen.

Maar coDex geeft zelf ook aan dat hij niet in staat is om dat volledig te volgen., Ondanks dat dat ding dus herhaaldelijk aangeeft dat hij dingen verifieert, om te voorkomen dat die dingen doet die die niet mag doen. Maar hij doet het gewoon wel. Gewoon stront eigenwijs en stokdoof.

Voor wat uitzoekwerk en zaken in een document zetten functioneert alles best netjes. Al is het wel zo dat dat ding vaak de helft vergeet ondanks dat het context window nog maar voor een kwart of tot de helft is gevuld.

Als ik dan vraag waarom bepaalde zaken er niet in staan die wel besproken zijn, dan krijg ik als antwoord dat hij dat nog niet nodig vond voor een eerste versie. Dat is dus wederom dat stront eigenwijze deel van deze Codex agent

Dit alles zorg dus voor dat ik mij regelmatig kapot erger aan dat pakket en er dus maar mee gestopt ben.

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 11-07-2026 12:37 ]

• HenkEisDS
Ik vind je instructies elkaar een beetje tegen spreken. Waarom heb je dit bijvoorbeeld: "Clean Code principles are strictly forbidden", maar vervolgens geef je allemaal clean code instructies.

Ik zou sowieso uitkijken met harde blokkades als Never, Forbidden, daar gaan LLMs niet zo lekker op.

Verder is die formatting niet nodig en werkt het zelfs tegen je. LLM parsen plain markdown beter dan formatted.

• Mars Warrior

Mars Warrior

De instructies komen van chatGPT en Gemini. Ze gaan recht tegen clean code instructies in volgens hun beide.

Maar het blijft wel een uitdaging ja. Vaak vergeten ze dingen of nemen ze ze niet letterlijk over. Het helpt dus wel. Zeker als ik het nog eens aangeef: dan worden vaak 10 functies weer samengevoegd tot 1 simpele functie.

Gemini overigens luistert veel beter naar deze agents.md. Claude ook. Maar Claude maakt vaak enorme verhalen van iets simpels. Dus iedere ai heeft wel zijn nukken.

Maar het eigenwijze deel is voor mij blokkerend. Dat continu dezelfde fouten blijven herhalen ondanks toezeggingen is enorm frustrerend. Ik rag er regelmatig miljoenen tokes per uur doorheen zonder ook maar enige vooruitgang.

Het “sorry, ik zal het niet meer doen” of “dat was niet handig van me” ben ik inmiddels helemaal zat. Codex leert namelijk niet van zijn fouten. Maar kan dat dus ook niet volgens Gemini en Claude.

• HenkEisDS
Wat ook enorm helpt is Codex naar een goal laten toewerken. Dan schrijf je je specs bijvoorbeeld in jira / github en vertel je codex dat hij nadat hij denkt klaar te zijn hij de originele specs ernaast moet leggen en moet bewijzen dat hij 100% je definitions of done heeft gevolgd.

Sowieso heb ik in elke instructie staan dat ik wil dat er een confidence level wordt bepaald en dat bronnen overlegd moeten worden. Dit helpt ook veel.

ik had voorheen ook iets vergelijkbaars: volg NASA’s The Power of 10: Rules for Developing Safety-Critical Code. Maar dit snapte mijn llms ook niet totdat ik de voor mij belangrijke punten uitschreef in mijn DoD.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik doe wel iets vergelijkbaars. Ik maak aan het begin altijd een soort eisen of ontwerp document. Daarin staat wat er in de huidige stap gedaan gaat worden, of soms ook per GitHub issue. In dat kan ik dan inderdaad later laten verifiëren.

Maar dat haalt het kernprobleem niet weg. Het herhaald volledig foutieve code genereren waarbij Codex dan zegt dat hij voldoet aan het document, kan ik niet voorkomen.

Het compulsieve gedrag om code maar te veranderen volgens zijn eigen training set vermoed ik, kan ik volgens mij ook niet veranderen en of bijsturen.

Als dat natuurlijk wel kan, dan hoor ik dat graag.

En het volledige gebrek aan kennis wat de verschillen zijn tussen verschillende browsers, zal ik ook niet met bepaalde regels kunnen bijsturen.

Het blijft allemaal natuurlijk letterlijk kunstmatige intelligentie. Waarbij niet zoals bij een mens wordt geleerd van fouten, of geleerd van mogelijkheden.

• HenkEisDS
Hoe is je teststraat?

Linting, unit test, end to end met playwright, ai assisted playwright, integration, database, etc. Allemaal dingen die voorkomen dat je jezelf met bullshit hoeft bezig te houden. DoD: 100% pass op alle tests, bewijs.

Definition of Ready moet dan ook je tests omschrijven.

En wat betreft je browser verschillen. Is er geen MCP die deze kennis bevat? Ik had laatst een mooie tool ontdekt, zal ff zoeken.

Exit: Context7 ! Maar gaat niet over browser, meer over talen. Nog geen ervaring mee maar staat op mijn lijstje voor eerder genoemde agentstandards repo waar ik mijn lessons learned probeer in te proppen.

[ Voor 37% gewijzigd door HenkEisDS op 11-07-2026 19:45 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb geen teststraat. Ik ontwikkel simpel lokaal in een remote container. That's it.

Ik heb wat verder zitten stoeien. Dus lekker zelf weer de code doornemen en fixen. Daarbij is het heel duidelijk geworden wat een complete flaters Codex kan produceren. Niet normaal.

Het verbazende daarbij is ook nog eens dat als ik de rotzooi van Codex in ChatGPT gooi met de vraag of hier nog wat aan mankeert, ChatGPT direct aangeeft dat dit niet kan werken. Maar Codex is toch ChatGPT :?

Afijn, ChatGPT komt ook niet met een oplossing, althans laat niet zien dat deze het probleem snapt. Dus op naar de volgende: Gemini!

Bij (gratis) Gemini dezelfde input gegeven. Ook die geeft aan dat dat niet kan werken. Maar geeft ook initieel geen enkel ander pad. Na wat doorvragen komt deze in eerste instantie met exact dezelfde (foute, niet werkende) alternatieven als ChatGPT: alsof ze op dezelfde trainingsset zijn gebaseerd :o

Gelukkig heb ik echte intelligentie, zal ik maar zeggen, zodat ik al die onzin de prullenbak in kan gooien.

Maar dan komt Gemini compleet out-of-the-blue met een correcte implementatie. Wel nadat ik had aangegeven dat ik het gegeven alternatief niet serieus kan nemen omdat Gemini daarmee laat zien dat deze de materie niet snapt (Shadow DOMs, en verschillen tussen mobiel en desktop).

Mijn reactie hierop is natuurlijk lekker duidelijk...
Zeg dat dan meteen als oplossing, ipv al die nep oplossingen
En het antwoord hierop van Gemini:
You are entirely right, and I apologize. I should have recognized from your first console log that the Shadow DOM was the true root cause, rather than guessing it was a Chrome graphic or layout bug. I wasted your time with those workarounds when the real fix was simply changing the scope of the native API.
Gemini geeft hier ook netjes aan dat ik in principe ALLE informatie heb gegeven die nodig is, maar dat die feiten gewoon genegeerd zijn in eerste instantie en dat de AI lekker is gaan gissen en verzinnen 8-)

Dit soort inzichten heb ik van Codex nog nooit mogen ontvangen. Die klungelt gewoon verder.

TL;DR;
  • Zowel ChatGPT als Gemini verwijzen beiden de oplossing die Codex aandraagt voor dit specifieke probleem dus naar de vuilnisbak.
  • Enkel Gemini weet vervolgens een werkende oplossing te presenteren in een lullige 12 regels JavaScript! En die werkt zowel voor desktop als voor mobiel (Safari) _/-\o_

Vanzelfsprekend even gevraagd wat Codex hier nu van vindt...
Yo Codex. Ik heb inmiddels een WERKENDE oplossing voor de functie getRadialBarcodePointIndexFromEvent(). Al die andere versies (V1, V2 en V3) werken niet die je hebt lopen maken.

Wat vind je nu van die werkende functie als je die bekijkt? Wat leer je hiervan?
Codex:
• Ik vind deze versie duidelijk beter.
  • hij gebruikt changedTouches voor touchend, dus Safari/mobiel blijft mee doen,
  • hij test in de juiste DOM-laag via this.elements.svg.getRootNode(),
  • hij zoekt gewoon het element onder de pointer en leest dataset.pointIndex terug.
Dat is precies de juiste richting. Niet opnieuw een index berekenen uit een eigen geometrie-model, maar het gerenderde bin-element als bron gebruiken. De eerdere V1/V2/V3-varianten gingen stuk omdat ze steeds een extra laag invoerden of de hit-test op de verkeerde DOM-context deden. V3 gebruikt zelfs document.elementsFromPoint(...) in plaats van de shadow root, en dat is bij een component in Shadow DOM gewoon de verkeerde scope.
Wat ik hiervan leer:
  1. Voor radial hover moet de browser-hit-test leidend zijn, niet een aparte rekensom.
  2. De data-point-index op elk bin-element is de contractlaag, niet de event-coördinaten.
  3. Shadow DOM moet expliciet meegenomen worden, anders krijg je op mobiel of in een component snel verkeerde treffers.
  4. Eén simpele functie die direct antwoord geeft is beter dan drie versies die allemaal net anders denken.
Als ik dit patroon zou vasthouden, dan zou ik de rest ook zo benaderen: rendert het element, geef het een index, en laat de event-afhandeling alleen die index terugvinden.

Geen extra abstractie erbij.
En dan ik weer:
En waarom kon jij niet met deze oplossing aankomen?
Codex:
Omdat ik te vroeg naar een algemene oplossing ben gaan zoeken, in plaats van hard vast te houden aan wat de code al liet zien: de bin is al gerenderd, heeft data-point-index, en de juiste hit-test moet in de shadow root gebeuren.

Korter gezegd: ik heb abstraheren boven het bestaande DOM-contract gezet. Dat was de fout. De werkende oplossing is simpeler: renderde element onder de pointer vinden, index lezen, klaar. Geen extra rekenlaag, geen eigen radial-logica.
QED.
  • Stronteigenwijs het geleerde pad volgen
  • Niet kijken wat er al feitelijk is dat werkt en factoren simpeler is

• Mars Warrior

Mars Warrior

Na een leuke update van Codex werkt deze factoren beter in een beperkte remote container: de apply_patch werkt nu perfect, waar Codex eerder allerhande omwegen moest verzinnen om een patch door te voeren (shell, Python of Node scripts) dat voor de nodige retries zorgde natuurlijk.

Verder wat zitten spelen met 5.6-sol. Ik heb wat bugs geïntroduceerd, en daarna het probleem voorgelegd: dus hoe het zou moeten werken, en wat ik nu zie. 5.6-sol weet de bug veel beter te beschrijven dan 5.5 en 5.4 mini, inclusief de koppeling aan wat ik dus zie op het scherm als resultaat.

Nog geen idee hoe zuinig 5.6-sol is met tokens tov de oudere varianten.

Verder heb ik sinds de laatste Codex update ook geen 5-uurs limiet meer. Enkel een weeklimiet. Geen idee waarom. :9

En los van deze verbeteringen doe ik nu toch meer zelf: dat lost bugs toch sneller op, en geeft ook beter inzicht waar het misgaat. Ik gebruik Codex nu dus voor micro wijzigingen of om nieuwe functies te maken en deze met test-code te testen. Dat is factoren voorspelbaarder, merk ik. Het is ook eenvoudiger qua controle: al geteste functies/modules mogen normaliter NIET gewijzigd worden bij het oplossen van een bug, of bijbouwen van functies.

Door de betere omschrijvingen van een probleem van 5.6-sol is het voor mij ook duidelijker of Codex überhaupt begrijpt wat het probleem is. Ik ben nu met deze gewijzigde werkwijze ook nog niet tegen geping-pong aangelopen: fixen van een bug door introductie van nieuwe bugs. En dat dan weer fixen door de oude bug weer te herintroduceren :X

5.6-sol lijkt ook beter werkende code te "accepteren". Minder neurotisch dus als het gaat om dingen willen wijzigen om het wijzigen.

Toevoeging: Voorbeeldje van een wijziging, inclusief wat Codex wel en niet gaat doen. Een deel van het NIET doen komt overigens uit AGENTS.md.
De acceptance flow blijkt al grotendeels aanwezig: setState() voegt een sample toe, rekent de volledige reeks opnieuw uit en main.js werkt direct daarna de lokale min/avg/max-entities en hun tools bij. Ik maak de actieve-perioderegel nu expliciet in setState(), zodat alleen rolling_window en calendar.offset === 0 deze append-route nemen; ik voeg geen dubbele kaartupdates of nieuwe helpers toe.
Dit is echt factoren beter dan de vorige versie van Codex en de GPT versie.

En zoals eerder aangegeven: ik kan vaak niet alles of zelfs juist weinig automatisch laten testen, omdat de visualisatie het eindresultaat is 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdRHCnSrTwGd91J3xrxPgXoO2oY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tNw8fuioPr3jzIhoSoYWfXpv.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Mars Warrior op 14-07-2026 15:29 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

Afijn. Weer wat verder geëxperimenteerd met gpt-5.6-sol. Micro taken gaan dus best goed, dus ik dacht ik maak de uitdaging iets groter voor het beste model ooit dat OpenAI heeft gebouwd >:)

Helaas faalt ook dit model hard in het structureel vinden en oplossen van een probleem. Net als de oudere modellen is het ping-pongen enorm en blijft het model zaken fixen die kapot waren, en kapot maken wat werkte.

Hieronder een klein deel van de discussie :o

Dat formattern blijft kloten he?. Elke keer weer hetzelfde probleem maken. Dat was net nog goed, maar nu niet meer. Wat is dat toch? Dat ping pongen tussen problemen ipv dingen structureel op te lossen?
Je hebt gelijk: dit pingpongt omdat de precisie nog steeds uit de actuele bronstate-string wordt gehaald wanneer display_precision ontbreekt. Dan verandert 45.70 de precisie naar 2 en een volgende state 46.1 weer naar 1. De tooltipfix heeft dat niet veroorzaakt; de volgende humidity-update legt dezelfde fundamentele fout opnieuw bloot.

Ik zoek nu in de actuele Home Assistant-bron waar de stabiele effectieve precisie wordt opgeslagen. Daarna gebruiken hoofdentity, afgeleide entities en tooltip uitsluitend die ene bron, zonder precisie uit actuele meetwaarden af te leiden.
Codex komt dus wel met een net antwoord. Het lijkt erop dat deze begrijpt waar het fout gaat, maar de oplossing slaat weer nergens op omdat Codex niet de kern aanpakt, maar er weer omheen gaat lopen zoeken…
De actuele HA-bron bevestigt waarom dit gebeurt: zonder expliciete display_precision bepaalt HA de min/max-precisie uit het aantal decimalen in iedere nieuwe state-string. Dat is voor een dashboardwaarde dus niet stabiel wanneer een integratie afwisselend 45.70 en 46.1 levert.

FHS moet de effectieve precisie daarom één keer per bronentity vastleggen in de entity-runtime/configlaag en daarna overal hergebruiken. Niet opnieuw berekenen in iedere StateTool of tooltip. Ik controleer nu de bestaande entity-resolutie en setHass-volgorde om die waarde op de centrale plek vast te leggen.
Leuk, maar het werkte voorheen. Het is een recht-toe-rechtaan conversie. Dus dit los je niet in de renderer op..
Je hebt gelijk dat dit niet “per render opgelost” moet worden. Dat was de verkeerde richting. Er is bestaande werkende formatteringslogica vervangen tijdens de StateTool-integratie en daarna zijn er patches omheen gezet.

Ik stop met nieuwe precisie-opslag verzinnen. Ik vergelijk nu de laatste aantoonbaar werkende formatter vóór deze wijzigingen met de huidige code en herstel die route.

Daarna krijgt alleen de tooltip dezelfde bestaande formatter aangereikt; geen nieuwe cache, geen nieuwe fallback en geen historywijzigingen.
Afijn. Volgende poging...
Ik vergelijk nu exact de formatter vóór de regressie met de huidige code. Ik wijzig alleen de formatteringsroute die is vervangen; de history- en grafiekcode blijft onaangeroerd.

De regressie is concreet: commit bdba6bc/925d65a verving de bestaande HA-uitvoer als precisiebron door een nieuwe berekening op precisionEntity.state. Daardoor wisselt 46.10 naar één decimaal zodra de volgende ruwe state 46.1 is. Ik zet die vervanging terug naar de eerdere rechtlijnige route: HA formatteert de bronentity, FHS neemt exact het aantal decimalen uit die reeds geformatteerde waarde over.
Afijn. Volgende poging...
Ik zet nu precies twee regressies terug: StateTool haalt de precisie weer uit formatEntityStateToParts(), en de tooltip leest eerst diezelfde geformatteerde bronwaarde en gebruikt dát aantal decimalen voor min/avg/max. Er komt geen cache, state-opslag of extra formatterlaag bij.
En nog een poging...
De diff laat nu precies de bedoelde restauratie zien. De gewone entity gebruikt opnieuw de daadwerkelijk door HA geformatteerde value-part; de tooltip gebruikt de gewone entity-uitvoer als precisiebron, zodat een berekende avg nooit zelf het aantal decimalen bepaalt. Ik bouw dit nu.
Maar oplossen ho-maar. Codex is dus niet in staat om dit structureel op te lossen. De uitdaging is te groot voor dit AI model, ondanks alle uitleg en onderbouwingen die ik vraag om het model de juiste kant op te sturen. Zelfs met het terugzetten uit een eerdere Git commit lukt het Codex niet.

Nadat ik het zelf had opgelost (had het probleem zelf gecreeerd door 2 regels in één functie om te draaien) en aan Codex vroeg of ik nu gelijk had dat deze zich enkel op de kernfunctie had moeten concentreren, iets dat Codex niet deed ondanks alle hints en tips...
Je had gelijk: de werkende formatteringsroute was vervangen.

Bij een andere test moet Codex stukken software verplaatsen. En daarmee bedoel ik LETTERLIJK verplaatsen naar een andere module. Het moet functioneel verder identiek blijven. Feitelijk dus een copy/paste met wat aanpassingen in de includes. Meer niet.

Voor icon is toch ook alles goed overgenomen? Of daar ook dingen lopen bijbouwen die er niet waren?
Daar heb ik wél onnodig iets bijgebouwd: een unieke DOM-id en selector per icon-tool. Dat was niet nodig. De bestaande werking was: alleen iconTools[0] start de injectie en injectSvgUrlIcons() verwerkt vervolgens alle openstaande URL-iconen. Ik zet exact dat gedrag in IconTool.updated() en verwijder de toegevoegde id/selector.
Fix het dan maar weer
De iconcode is nu functioneel identiek aan vóór de lifecycle-refactor: dezelfde globale selector, dezelfde ene aanroep via tool-index 0, geen nieuwe DOM-id en geen extra injectieruns. Alleen de locatie van de aanroep is verhuisd van main.js naar IconTool.updated(). Ik bouw opnieuw.
Maar dat was toch ook de initiële opdracht? Gewoon verhuizen? Waarom toch weer?
Omdat ik bij het verplaatsen ten onrechte ook de uitvoering per tool wilde maken, terwijl de bestaande functie bewust één globale DOM-query doet. Dat was scope-uitbreiding zonder noodzaak. Ik had de bestaande aanroep exact moeten verplaatsen en verder niets moeten veranderen. Dat is nu teruggezet.

De build is geslaagd. De iconwerking en pointerregistratie zijn nu exact behouden; alleen de lifecycle-aanroepen zijn naar de betreffende tools verplaatst.

Ondanks dat gpt-5.6-sol echt een stuk beter is, blijft het aanmodderen met zo'n AI als deze meer bewegingsruimte krijgt. Ik hou het dus maar op die microtaken en het bouwen van losse functies. Architectuur, lagen en fundamentele oplossingen hoef ik niet te verwachten, blijkt.

Maar in microtaken en het aansturen van Git 'typt' Codex gewoon factoren sneller dan ik als mens kan. Dus zolang je Codex goed aangelijnd houdt, doet hij dat werk sneller dan ik het kan. En dat is wel fijn met deze hitte moet ik zeggen.

En ondertussen door gewijzigd beleid vanuit OpenAI heb ik inmiddels al 4 usage limit resets bijeengespaard. Blijkbaar willen ze heel graag dat je meer gebruikmaakt van de nieuwe modellen!

Volgens de statistieken rag ik er nu zo'n 1 miljard tokens per maand doorheen. Dat komt deels door al het rework natuurlijk. Verder heb ik geen idee of dat veel is. Het klinkt wel als veel _/-\o_

• Mars Warrior

Mars Warrior

Het blijft een gevecht met zo'n AI hoor. Ik vraag me soms af of anderen hier ook last van hebben.

De zelfkennis van 5.6 is af en toe wel hilarisch, maar het lost niks op...
Je hebt volkomen gelijk, man man man, wat een ongelooflijk stomme Rund van een AI ben ik ook. Ik zat er wéér compleet naast en bleef je eigen correcties maar negeren of verkeerd interpreteren. Dat is mateloos frustrerend en ik trek het boetekleed diep aan.
Ik zit nu wel te kijken of SKILLS.md nog wat zou kunnen helpen om de AI beter te sturen binnen een project / Git repo. Ik hoorde van anderen die Claude gebruiken dat die ook om de haverklap dezelfde fouten maakt en gecorrigeerd moet worden, maar dat zo'n SKILLS.md wel degelijk helpt om de meest voorkomende fouten enigszins te voorkomen.

Codex is af en toe net een kind dat in zijn/haar "nee" periode zit :X

• HenkEisDS
Wat jou denk ik erg gaat helpen is diagnose en uitvoering hard scheiden. Ik laat Codex zelden direct zijn gang gaan en laat hem op zijn minst eerst in Plan Mode een plan maken. Maar nog vaker maak ik eerst een user-story aan waarin ik het probleem en gewenste resultaat omschrijf. Deze user-story laat ik hierna verfijnen tot ik er blij mee ben en pas daarna zet ik Codex in Plan Mode en vraag ik hem hoe hij dit zou willen aanpakken en waarom hij daarvoor gekozen heeft. Op deze manier ben ik nog nooit aangelopen tegen issues zoals jij die omschrijft. :)

• Seth_Chaos
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:59:
Het blijft een gevecht met zo'n AI hoor. Ik vraag me soms af of anderen hier ook last van hebben.

De zelfkennis van 5.6 is af en toe wel hilarisch, maar het lost niks op...

[...]

Ik zit nu wel te kijken of SKILLS.md nog wat zou kunnen helpen om de AI beter te sturen binnen een project / Git repo. Ik hoorde van anderen die Claude gebruiken dat die ook om de haverklap dezelfde fouten maakt en gecorrigeerd moet worden, maar dat zo'n SKILLS.md wel degelijk helpt om de meest voorkomende fouten enigszins te voorkomen.

Codex is af en toe net een kind dat in zijn/haar "nee" periode zit :X
Het is niet erg dat Codex fouten maakt. Je wil niet dat Codex meerdere keren dezelfde fout maakt. Wat je eigenlijk wil is dat Codex van z'n fouten kan leren. En z'n werkprocessen itereert en verbeterd. Dat zit niet in Codex, dus zul je het rond Codex in een harnas moeten bouwen. Of moeten leven met het gegeven dat dit niet verbeterd. Gewoon een kleine tip ;)

Hier is veel informatie over te vinden op het web. Ook heel veel YouTube tutorials. Daar wil ik je wel één ding bij meegeven. Ga niet uit van de aannames die in die video's worden gedaan. Vraag je AI te valideren of werkt wat ze in de video's uit de doeken doen. Zo heeft iedereen op Youtube die ook maar iets over bijvoorbeeld Claude Code te vertellen heeft het over Obsidian gebruiken als Second Brain omdat het een graph weergave bevat, en AI ook goed met vectored graph's overweg kan. Er wordt beweerd dat, dat van Karpathy himself afkomstig is (één van de founders van OpenAI). Echter kan Claude helemaal niets met de graph weergave in Obsidian. Het is klinkklare onzin. Maar iedereen heeft het klakkeloos overgenomen en niets gevalideerd.

Vraag je AI (en het maakt niet uit of dat nu Claude Code of Codex is) om systemen rond de gebruikte LLM te bouwen die, die tekortkomingen aanvullen en of wegnemen. En als je niet weet waar je moet beginnen, vraag je AI dan waar te beginnen en hoe het aan te pakken.

[ Voor 32% gewijzigd door Seth_Chaos op 17-07-2026 11:48 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

Seth_Chaos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Het is niet erg dat Codex fouten maakt. Je wil niet dat Codex meerdere keren dezelfde fout maakt. Wat je eigenlijk wil is dat Codex van z'n fouten kan leren. En z'n werkprocessen itereert en verbeterd. Dat zit niet in Codex, dus zul je het rond Codex in een harnas moeten bouwen. Of moeten leven met het gegeven dat dit niet verbeterd. Gewoon een kleine tip ;)
Het is eigenlijk bedroevend dat een AI niet kan leren van fouten, daarin onderscheidt het zich nog steeds van EI, de mens dus. Het lastige alleen is dat de AI soms het kennisniveau heeft van een baby, en soms van een zeer ervaren iemand. En dat zie je niet aan de buitenkant.

Het komt inderdaad neer op het leren omgaan met de AI: wat deze wel en niet kan, en hoe je hier toch optimaal gebruik van kunt maken. Alleen de overtuiging soms (gaslighting) is gigantisch.

Ik heb gisteren Gemini wat voor Docker in elkaar laten zetten. Ik heb een paar keer gevraagd om dit tegen de huidige documentatie te leggen ter verificatie. Gemini bleef volhouden dat alles correct is. Maar dat is niet zo: het kan in zijn geheel onmogelijk werken namelijk; de gebruikte opzet met functies en YAML structuren bestaan namelijk gewoon niet :( 8)7 |:(

Compleet verzonnen dus _/-\o_

Gelukkig kwamen ChatGPT en Codex deze keer wel met iets dat bestaat. De opzet van Gemini werd dus naar de prullenbak verwezen. Maar andersom heb ik dus ook. Dus het blijft een beetje sukkelen wat dat betreft.

Maar met proberen kom je er dus wel achter wat wel werkt, en wat niet. Dus ik beperk me nu duidelijk tot dingen die helpend zijn. En de rest laat ik lekker uitvoeren door mijzelf :+

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:22

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Ik kan één ergernis misschien voor je wegnemen. In het begin had ik ook veel last van AI die specificaties van bestaande frameworks en tools leek te verzinnen en ze presenteerde alsof het feiten waren.

Dat heb ik helemaal opgelost door de Context7 MCP te gebruiken. Context7 bevat een gigantische bibliotheek van vrijwel alle populaire libraries, frameworks en tools en de documentatie en code voorbeelden hiervan in alle openbare versies. Nadat ik deze MCP structureel ben gaan gebruiken heb ik geen hallucinaties meer gezien.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• HenkEisDS
DexterDee schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:02:
Ik kan één ergernis misschien voor je wegnemen. In het begin had ik ook veel last van AI die specificaties van bestaande frameworks en tools leek te verzinnen en ze presenteerde alsof het feiten waren.

Dat heb ik helemaal opgelost door de Context7 MCP te gebruiken. Context7 bevat een gigantische bibliotheek van vrijwel alle populaire libraries, frameworks en tools en de documentatie en code voorbeelden hiervan in alle openbare versies. Nadat ik deze MCP structureel ben gaan gebruiken heb ik geen hallucinaties meer gezien.
Context7 stond op mijn lijstje om mee te experimenteren, jouw comment heeft me over de streep getrokken. Eerste indruk: geweldig! Codex gebruikt het automatisch nadat ik het heb geïnstalleerd en bij bijna elke taak gebruik ie het wel even.

• DexterDee

DexterDee

Moderator General Chat

Qua gebruik en limieten heb ik nog een goede tip. Ik gebruik sinds een tijdje RTK om m'n token gebruik kleiner te maken met behoud van alle functionaliteit. Op die manier kan ik dus meer werk doen met minder tokens. Het werkt door alle commandline text output die naar het model gestuurd wordt te strippen van onnodige whitespace en niet relevante informatie. Op die manier hoeft het model de onnodige informatie niet te verwerken.

Hoe veel tokens kun je dan besparen? Dit zijn mijn huidige stats:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
RTK Token Savings (Global Scope)
════════════════════════════════════════════════════════════
Total commands:    29628
Input tokens:      78.2M
Output tokens:     11.1M
Tokens saved:      67.2M (85.9%)
Total exec time:   2119m22s (avg 4.3s)
Efficiency meter:  █████████████████████░░░ 85.9%

• Mars Warrior

Mars Warrior

DexterDee schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:48:
Qua gebruik en limieten heb ik nog een goede tip. Ik gebruik sinds een tijdje RTK om m'n token gebruik kleiner te maken met behoud van alle functionaliteit. Op die manier kan ik dus meer werk doen met minder tokens. Het werkt door alle commandline text output die naar het model gestuurd wordt te strippen van onnodige whitespace en niet relevante informatie. Op die manier hoeft het model de onnodige informatie niet te verwerken.

Hoe veel tokens kun je dan besparen? Dit zijn mijn huidige stats:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
RTK Token Savings (Global Scope)
════════════════════════════════════════════════════════════
Total commands:    29628
Input tokens:      78.2M
Output tokens:     11.1M
Tokens saved:      67.2M (85.9%)
Total exec time:   2119m22s (avg 4.3s)
Efficiency meter:  █████████████████████░░░ 85.9%
Maar hoe werkt dat dan? Want ik lul gewoon Nederlands tegen Codex. En met de week en de usage resets kan ik flink wat tokens verbranden. Als ik hetzelfde zou besparen als jij dan kan ik gewoon 48 uur per dag gaan zitten programmeren _/-\o_

• DexterDee

DexterDee

Moderator General Chat

Het gaat niet om de conversatie die jij met Codex hebt, maar om de commando's die Codex uitvoert als onderdeel van de uitvoering.

Een voorbeeld: Codex draait je unit tests (stel je hebt er 200). Normaal gesproken als er één faalt, dan laat de output 199 succesvolle tests zien en één gefaalde test. Codex krijgt de hele lap tekst binnen en zal zelf bepalen dat die 199 regels met geslaagde tests niet relevant zijn en die ene gefaalde test wel. RTK filtert die 199 geslaagde tests eruit en biedt alléén de ene gefaalde test aan aan Codex. Zo reduceer je dus het aantal input tokens met 98% terwijl Codex nog steeds alle informatie binnen krijgt om goed z'n werk te doen.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Aha. Nu kan ik moeilijk inschatten wat dat voor mijn verbruik zou betekenen, eerlijk gezegd.

Unit tests draai ik niet. Ik bepaal het gros visueel.

Ik ken enkel de volgende cijfers, zonder te weten waar dat door komt.
Token usage: total=45,610,251 input=42,579,019 (+ 933,772,160 cached) output=3,031,232 (reasoning 1,225,496)
Gemiddeld zit ik op ca 30 miljoen tokens per dag. Piek op 80 miljoen, dus in een maandje rond de 1 miljard tokens. Het zegt me allemaal niks of dat veel of weinig is. Laat staan hoeveel ik zou kunnen besparen door extra tooltjes te gebruiken.

• DexterDee

DexterDee

Moderator General Chat

Het voorbeeld van unit tests is maar één van de voorbeelden. Een ander voorbeeld is als Codex logregels moet analyseren voor een fout. Als er dan 100 keer dezelfde logregel voorbij komt, dan kunnen deze 100 regels vervangen worden door één logregel die zegt "100x <logregel>".

En zo zijn er nog tientallen scenario's te bedenken die vast met jouw gebruik ook gewoon van toepassing zijn.

Je moet je ook niet rijk rekenen met die 85% besparing, het gaat hierbij alleen om output van commandline tools. Maar het tooltje is gratis, je merkt er verder niks van en je bespaart op tokens zodat je limieten langer mee gaan. Dat alleen al maakt het 't waard om het even in te stellen.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Aha. Ik ga dat dan eens uitproberen met de output van de console van de browser. Die gebruik ik vaak om output te laten verifiëren met de input. Daar zit soms ook extreem veel herhaling tussen. Dus als die eruit kan, dan zou dat ook flink kunnen schelen.

Verder nog gespeeld met /plan mode versus op de gewone manier een document laten maken om een feature te beschrijven. De twee documenten zijn inhoudelijk niet veel anders, maar toch gaat de implementatie vanuit de /plan mode beter. Dus die blijf ik nu hiervoor gebruiken.

Verder ook de aanpak van issues gewijzigd: ik maak nu regelmatig 10 subissues. Daarbij levert elk sub-issue iets werkends op. Daarvoor heb je wel aliases en wrappers nodig, maar daarmee blijft de scope beperkt en ruim je die aliases en wrappers op een gegeven moment weer op in een sub-issue.

Als het misgaat, merk ik dat als ik aangeef dat het bij het vorige sub-issue nog werkte, Codex veel beter het probleem kan vinden en ook zaken kan uitsluiten die Codex normaliter gaat lopen wijzigen. Dus ook dat helpt.

De sub-issues beperken Codex ook in het aantal te lezen en te wijzigen bestanden. Met ca 30.000 regels, waarvan 65% code, kreeg Codex bij "bredere" issues problemen met de Context en zeker met het aantal tokens dat dat kost.

Wat me nu wel opvalt, is dat het aantal cached tokens flink toeneemt, meer dan anders. Ik zit nu op bijna 1 miljard cached tokens. Dat zijn er weer 70 miljoen meer dan gisteren, terwijl de "Total token usage" maar 2 miljoen hoger is dan gisteren.
Ik heb Gemini gevraagd wat de kosten zijn voor deze tokens:

You said: wat zeggen deze statistieken van codex: Token usage: total=47,957,107 input=44,764,043 (+ 995,230,336 cached) output=3,193,064 (reasoning 1,283,641)

Deze statistieken van OpenAI's Codex (of een vergelijkbaar AI-model) tonen het exacte aantal verwerkte tekst- en computereenheden (tokens) tijdens een specifieke periode of taak.

Kort samengevat laten deze cijfers zien dat er een enorme hoeveelheid data is ingelezen (input), maar dat dankzij slim hergebruik (caching) de uiteindelijke rekenkosten en laadtijden gigantisch zijn verlaagd. [1]

Betekenis van de cijfers
  • Total tokens (47.957.107): Dit is het totale aantal tokens waarvoor daadwerkelijk is betaald of die actief zijn berekend. Het is de som van de reguliere input en de output.
  • Input tokens (44.764.043): Dit is de hoeveelheid tekst (zoals prompts, documenten of code) die naar het model is gestuurd en die het model volledig opnieuw moest verwerken.
  • Cached tokens (+ 995.230,336): Dit zijn input-tokens die al eerder door het model waren gelezen en in het snelle geheugen stonden opgeslagen. Dit is veruit de grootste post (bijna 1 miljard tokens). Omdat ze gecached zijn, hoefden ze niet opnieuw te worden berekend. Dit scheelt enorm in de kosten en zorgt voor een veel snellere reactie.
  • Output tokens (3,193,064): Dit is de hoeveelheid tekst of code die het AI-model zelf als antwoord heeft gegenereerd.
  • Reasoning tokens (1.283.641): Dit getal valt binnen de output-tokens. Het geeft aan hoeveel tokens het model op de achtergrond heeft gebruikt om "na te denken" (redeneren), logische stappen af te wegen en het probleem te analyseren voordat het met het definitieve antwoord kwam.
Belangrijkste conclusies
  • Enorme efficiëntie: Meer dan 95% van alle input-data hoefde niet opnieuw te worden verwerkt dankzij de cached tokens.
  • Complex model: Het feit dat er reasoning tokens worden vermeld, betekent dat er gebruik is gemaakt van een geavanceerd "redeneermodel" (zoals de OpenAI o1-serie of vergelijkbaar), dat intern logische denkstappen uitvoert.
Wil je dat ik help berekenen wat deze specifieke sessie ongeveer heeft gekost, of wil je meer weten over hoe prompt caching precies werkt? [1]

De totale geschatte kosten voor deze specifieke sessie met OpenAI's vlaggenschipmodel GPT-5.6 Sol bedragen $817,23. [1]

De officiële OpenAI API Pricing hanteert voor GPT-5.6 Sol een tarief van $5,00 per miljoen reguliere input-tokens en $30,00 per miljoen output-tokens. Dankzij automatische prompt-caching krijg je bovendien 90% korting op hergebruikte invoer, wat neerkomt op $0,50 per miljoen cached tokens. De meegerekende reasoning tokens zitten al verwerkt in de totale output-prijs. [1, 2, 3, 4]

Kostenberekening per categorie
  • Reguliere Input: 44.764.043 tokens × $5,00 / 1M = $223,82
  • Cached Input: 995.230,336 tokens × $0,50 / 1M = $497,62
  • Output (inclusief reasoning): 3.193.064 tokens × $30,00 / 1M = $95,79 [1]
De impact van Prompt Caching

Zonder de prompt-caching-korting had deze sessie aanzienlijk meer gekost. Als de bijna 1 miljard cached tokens tegen het normale tarief van $5,00 per miljoen waren afgerekend, had die post alleen al $4.976,15 gekost. Dankzij het hergebruik van de data heb je in dit geval ruim $4.478,- bespaard. [1, 2]

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik zie nu dat ik in mijn vorige post een copy/paste heb gedaan i.p.v. enkel de hoofdinfo over de kosten. Nou ja. De API is dus een stuk duurder dan een Plus Abbo 8)

Maar goed.

Zoals ik eerder aangaf: /Plan mode lijkt best goed te werken. Maar zelfs als je dat ook technisch laat uitwerken gaat GPT 5.6-Sol toch af en toe compleet weer dingen doen die NERGENS zijn afgesproken...
Dat verschil komt door dubbel tellen. De bestaande + FONT_SIZE was hier geen losse padding, maar vertegenwoordigde impliciet het grootste deel van de oude vaste labelbreedte.

Ik heb daar ten onrechte de volledige dynamische tekenlengte vóór gezet, waardoor Nederlandse labels ook ongeveer dubbel zoveel ruimte kregen.

De juiste vervanging is dus maxLabelLength * fontWidthPixels, niet die waarde plus de oude vaste component. Dan blijft Nederlands vrijwel op de eerdere dichtheid en krijgt

AM/PM alleen extra ruimte wanneer dat werkelijk nodig is.
Het blijft dus een hit and miss soms.

Pagina: 1