Dual- of Tri-band mesh wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• smannetje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:45
Mijn vraag:
Wegens de overstap van TV over coax naar ipTV door de provider van mijn grootouders is de 15 jaar oude cisco router niet meer afdoende om tegelijk tv te kijken en iets op te kunnen zoeken op het internet. Om ook de dekking te verbetern (naar de bovenverdieping voor TV en naar de tuin voor een robotmaaier) was ik van plan om een mesh netwerk aan te schaffen.

Nu heb ik binnen het beperkte budget vooral sets zoals de TP-link Deco X10 of TP-link Deco M4 met dual band connectie. Er ligt helaas geen bekabeling waar is de satelieten mee kan aansluiten op elkaar dus het gaat een (bijna) volledig draadloze installatie zijn. Kom ik dan weg met een Dual-Band oplossing of moet ik echt naar een (vaak veel duurdere) tri-band mesh set?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Een goedkope acer laptop, een paar samsung toestellen, 2 tv boxen (equivalent aan ziggo next mini),... Niets te extreem of specifiek.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Wat me voorlopig een goede oplossing leek waren de goedkopere sets van TP-Link (zoals de deco X10 of M4).
Misschien een 2de hands M5 of andere in deze aard.

Alle reacties

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 15:59
Is een simpele repeater niet voldoende? Waarom mesh?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47
Tri band is beter maar ik zou iig je budget opschroeven tot een x50

Of je haalt een m4 3 pack van marktplaats voor een euro of 40 en geeft de andere 100 euro aan utp uit voor bekabelde backbone

CISSP! Drop your encryption keys!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:25
ik sta @laurens0619 bij
Ik zeg ook M4 / X10 is fine MITS je de oude coax kan vervangen door een UTP Kabel.
Bij voorkeur sluit je de decoder ook bekabeld aan.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:49
Kun je de provider niet vragen om een up-to-date modem/router plus eventueel extra stations?

[ Voor 19% gewijzigd door hcQd op 22-06-2026 17:53 ]

• smannetje
Tja, een simpele repeater.. daar heb ik al wel wat problemen mee gehad, heb ook niet direct de tijd (en zin) om wekelijks xte troubleshooten waarom de wifi soms wel en soms niet werkt.

Ik had ook liever bekabeld aangelegd. (heb zelf al het materiaal al liggen) maar de kabels liggen redelijk vast dus ze zomaar vervangen is niet gemakkelijk. Daarom had ging de eerste gedachte naar volledig wireless.

Waarom de keuze voor mesh? Ik ben zelf niet super thuis in de simpele consumer internet/netwerk toepassingen. Thuis is alles bekabeld met UDM en aantal AP's, maar dat beheer zie ik voor hun ook niet echt zitten.

Nu ik toch nog eens denk over de bekabeling... Heeft iemand ervaring met ethernet over coax (of in die aard) dat is misschien ook nog een oplossing

• smannetje
hcQd schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:50:
Kun je de provider niet vragen om een up-to-date modem/router plus eventueel extra stations?
"Jahoor dat kan zeker meneer, ik zie dat u al de nieuwste modem hebt staan van ons dus dan komen wij 2 extenders plaatsen voor volledig bereik", nice probleem opgelost dus... Bijkt het dat je deze extenders alleen van hun kan "huren" voor 12,50 per maand per stuk.

Er word al genoeg betaald voor internet en TV, voor die extenders ga ik echt geen 300 euro per jaar betalen! AFZETTERS :X

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47
Ja moca werkt perfect maar ik vind t allemaal wel relatief duur qua aanschaf en stroomkosten

misschien is een deco m4 in mesh wel afdoende maar dat hangt er maar net vanaf hoe t bereik is tussen de nodes en hoe zwaar de bandbreedte eisen zijn.

Wat voor iptv gebruiken ze trouwens? Unicast spul van provider?

CISSP! Drop your encryption keys!

• smannetje
laurens0619 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:27:

...
Wat voor iptv gebruiken ze trouwens? Unicast spul van provider?
Ik denk het wel? De tv-boxen zijn exact dezelfde als die van ziggo, heb er voor de rest geen idee van (kijk zelf nooit TV).
Inderdaad MoCA is best duur voor wat het moet kunnen, zal waarschijnlijk toch het budget nog wat opschroeven (en toch eens kijken naar wat bekabeld nog mogelijk kan zijn.

Alvast bedankt voor de snelle reply's

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MoCA is betrouwbaar en redelijk idiot-proof. Het betekent wel weer twee actieve apparaten die 24/7 stroom vreten. De voedingsblokjes van dit soort apparaat is doorgaans wat minder betrouwbaar, dus echt "fire & forget" is het niet, na jaar of 5 a 10 grote kans op vervangen voeding.

Komt bij: er worden geen nieuwe MoCA chipontwerpen meer gemaakt. De laatste fabrikant maakt voorlopig nog hun ondertussen behoorlijk oude 2.5Gbps chips en heeft een ontwerp liggen voor 10Gbps, maar gaat die alleen in productie brengen als een grote partij een garantie van minimale afname van een zeer grote hoeveelheid belooft. Geen enkele partij is daartoe bereid. Nu heb je voor een enkele TV stream hooguit 15Mbps nodig, niet 150Mbps laat staan 1.5Gbps of meer, maar probleem hier is dat bedrijven die een markt verlaten vaak ook iedere support stoppen. Als dat gebeurt moet je maar hopen dat Mythos of een opvolger ervan nooit iets kritieks in je end-of-support silicon vindt...

Aangezien je behoorlijk budgetgevoelig lijkt te zijn, kijk dan verder dan aanschaf maar naar total cost of ownership, wat hier vooral aanschaf+verbruik betekent. En dan is repeaten/mesh (zelfde techniek, "mesh" is repeaten met betere marketing :7 ) gewoon duur:
  1. Een doorsnee NL gezinswoning kun je met twee AP's dekken als ze bedraad zijn, maar je hebt er drie nodig als je repeat (de derde moet halverwege hangen om te zorgen dat het apparaat boven zelf signaal heeft om mee te verbinden). Dat betekent dat zowel aanschaf als stroomkosten duurder gaan zijn.
  2. Prestaties gaan lager zijn. Dat is nu irrelevant, maar betekent dat de levensduur van de oplossing korter zal zijn. Met weinig veeleisende ouders kun je misschien 10 jaar trekken met een bedrade AP, maar mesh/repeatend mag je blij zijn met 6 jaar. Dat betekent dus vaker vervangen.
  3. Als je zelf niet een kabel kunt trekken, kun je iemand inhuren om dat voor te doen. EUR 125 zou voor een enkele kabel ruim moeten voldoen (bijv via Zoofy). Dat is een eenmalige uitgave voor de bedrade oplossing.
  4. Je kunt exact dezelfde AP gebruiken voor bedraad vs draadloos. Deze hoeft niet bijzonder performant te zijn gezien (gebrek aan) prestatie-eisen, maar je wilt voor maximale levensduur wel een enigszins courante chipset erin hebben - minimaal WiFi-6 dus
Dus, waar hebben we het over? Stel we kijken naar de TP-Link Deco X50. Een enkele kost EUR 80 en verbruikt per jaar voor ~EUR 25 aan stroom, wat betekent dat na iets meer dan drie jaar verbruik zwaarder gaat wegen dan aanschaf. Een pak van twee kost EUR 147. En kabel trekken kost EUR 125.

Kosten bedraad:
  • Bij aanschaf - EUR 80 apparaat + EUR 125 draad = EUR 205
  • Na twee jaar - EUR 205 aanschaf + EUR 50 stroom = EUR 250
  • Na zes jaar - EUR 205 aanschaf + EUR 150 stroom = EUR 355
  • Na tien jaar - EUR 205 eerste aanschaf + EUR 80 vervanging + EUR 250 stroom = EUR 535
Kosten draadloos:
  • Bij aanschaf - EUR 147 apparaten - EUR 147
  • Na twee jaar - EUR 147 aanschaf + EUR 100 stroom = EUR 250
  • Na zes jaar - EUR 147 aanschaf + EUR 147 vervanging + EUR 300 stroom = EUR 594
  • Na tien jaar - EUR 294 aanschaf + EUR 500 stroom = EUR 794
Moge duidelijk zijn: aanlegkosten draad heb je er na twee jaar uit, daarna is die draad pure winst. Je kunt steggelen over hoe lang je door kunt zonder te vervangen, maar al zou je dat exact hetzelfde stellen blijft het zo dat je twee keer zoveel apparaten moet kopen en twee keer zoveel stroom verbruikt in de repeater/mesh oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1