Vraag

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:50
Hallo,

Ik heb sinds kort een P1-meter waarbij ik ook mijn gasverbruik monitor en daarbij is me opgevallen dat ik regelmatig een gasverbruik zie dat ik niet kan plaatsen.

Als voorbeeld van vandaag:

10.10 uur- 11.05 uur 0,002 (m³)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blhnX3a89RqAkIm6D8qlTb7I_Fg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nZslP6rN5EmLc54lm0LWPD5F.png?f=user_large

Ik zie meer van die periode's dat er gedurende langere tijd gasverbruik is terwijl er niemand thuis is.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Alle reacties

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:05
Comfort stand van je ketel?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:26
Normaal gaat de ketel om de zoveel aan om de temperatuur op peil te houden, is dat het misschien?

zie bv: https://www.klusidee.nl/F...van-de-thermostaat.73929/

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:40
Waakvlam van je cv?

Spel en typfouten voorbehouden

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:58
Boiler?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
Het lijkt me te weinig voor de comfort-stand van de CV ketel, maar check dat als eerste.

Daarna, of liever: direct, ook checken op lekkages. Het kan denk ik zijn dat het een continue lekkage is die zo klein is dat deze door de meter niet goed gemeten kan worden. ff met een beetje sop langs de meest waarschijnlijke boosdoeners: aansluiting gasformuis (als dat er is). Bij de gaskraan en aansluiting op het fornuis. Maar ook checken of de slang nog goed is. (wie vervangt deze om de voorgeschreven 5 jaar?)

Zelfde bij de aansluitingen van de cv ketel en (als ze er zijn) leidingen onder de woning. Dat is in het verleden nog wel eens in staal aangelegd dat door kan roesten.

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 22-06-2026 13:43 ]

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:44
Mijn gok is warmwater reservoir, als het een lekkage zou zijn dan zou het niet regelmatig zijn.

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:50
Bedankt voor jullie antwoorden en het kan eigenlijk alleen maar de aansluitingen van de CV-ketel zijn want verder gebruik ik geen gas. Ik zal eens met een emmertje sop de aansluitingen checken of daar ergens een lekkage zit.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:29
Dit is een heel.laag verbruik.
Ik zie dat bij mij ook wel eens. Voornamelijk in de ochtend bij zomerse temperaturen. Ik denk aan het uitzetten van het gas door de warmte.

Zet de hoofdkraan eens dicht en kijk wat er dan gebeurt.

[ Voor 43% gewijzigd door devriesjande op 22-06-2026 14:59 ]

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:58
Legionella bescherming van je warmtewisselaar, tenminste die van ons doet dat even. Ook 1 keer in de zoveel tijd laat ie de pomp even doorlopen om te voorkomen dat ie na de zomer vast zit als je weer gaat stoken.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Comfort stand zie je als regelmatig bobbeltje terug.

In tijd lijkt dat niet te kloppen. Tenzij oude meter, die maar om 30 minuten ofzo rapporteert.

Dan nog moet je t patroon over de dag zien.

Anders dus lekkage checken denk ik ja.
Pagina: 1