Ik heb sinds een paar weken een aantal airco´s hangen van Mitsubishi Heavy Industries. Daarbij maakt 1 buitenunit (scm71zs-w) zo nu en dan een ratelend geluid. Ik heb een heel kort filmpje van het geluid hier: https://drive.google.com/file/d/1BWKibzPRJgniRU7Mp19GI9JJ01-IgfpX/view?usp=sharing
De buitenunit hangt redelijk waterpas (in elk geval binnen de lijntjes). Ik zie wel veel beschadigingen aan de lamellen, blijkbaar is er bij het ophangen aardig mee gebotst. Niet goed, en ik zal dit bespreken met de installateur, maar ik vermoed dat de huidige problemen hier niet mee samenhangen.
Het geluid komt volgens mij uit de ventilator, of daarachter, maar volgens mij niet van de kant waar de condensator zit. Het geluid ontstaat bij de koelfunctie. Zodra ik de binnenunits inschakel, begint de ventilator te draaien, redelijk stationair, en daarbij is nog geen bijzonder geluid te horen. Pas na ongeveer anderhalve minuut sluipt het geluid erin. Zodra ik dan de binnenunits uitschakel, gaat de ventilator veel harder draaien en verdwijnt het geluid. Na een paar minuten schakelt de buitenunit vervolgens af. De buitenunit een beetje bewegen (voor zover mogelijk) of op de cover her en der duwen heeft geen invloed op het geluid. Wel lijkt het effect te hebben als ik een beetje op de cover tik waar de koelleidingen de buitenunit binnengaan. In het algemeen is het geluid niet standaard aanwezig, het is er zo nu en dan. Ik vermoed dus iets met het rondpompen van de koelvloeistof, want dat lijkt me dat dat ook alleen ad hoc gebeurt.
Ik vermoed zelf iets van resonantie tussen de condensator en de ventilator, maar ik heb er maar weinig verstand van. De installateur is momenteel op vakantie en kan voorlopig even niet helpen. Aangezien het een behoorlijk irritant geluid is, probeer ik het snel opgelost te krijgen. Binnen hoor ik het nauwelijks, maar ik denk dat dit ook wel irritant is voor de buren.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen aan troubleshooting, zonder het apparaat te openen? Of een oplossing zou helemaal mooi zijn
.
De buitenunit hangt redelijk waterpas (in elk geval binnen de lijntjes). Ik zie wel veel beschadigingen aan de lamellen, blijkbaar is er bij het ophangen aardig mee gebotst. Niet goed, en ik zal dit bespreken met de installateur, maar ik vermoed dat de huidige problemen hier niet mee samenhangen.
Het geluid komt volgens mij uit de ventilator, of daarachter, maar volgens mij niet van de kant waar de condensator zit. Het geluid ontstaat bij de koelfunctie. Zodra ik de binnenunits inschakel, begint de ventilator te draaien, redelijk stationair, en daarbij is nog geen bijzonder geluid te horen. Pas na ongeveer anderhalve minuut sluipt het geluid erin. Zodra ik dan de binnenunits uitschakel, gaat de ventilator veel harder draaien en verdwijnt het geluid. Na een paar minuten schakelt de buitenunit vervolgens af. De buitenunit een beetje bewegen (voor zover mogelijk) of op de cover her en der duwen heeft geen invloed op het geluid. Wel lijkt het effect te hebben als ik een beetje op de cover tik waar de koelleidingen de buitenunit binnengaan. In het algemeen is het geluid niet standaard aanwezig, het is er zo nu en dan. Ik vermoed dus iets met het rondpompen van de koelvloeistof, want dat lijkt me dat dat ook alleen ad hoc gebeurt.
Ik vermoed zelf iets van resonantie tussen de condensator en de ventilator, maar ik heb er maar weinig verstand van. De installateur is momenteel op vakantie en kan voorlopig even niet helpen. Aangezien het een behoorlijk irritant geluid is, probeer ik het snel opgelost te krijgen. Binnen hoor ik het nauwelijks, maar ik denk dat dit ook wel irritant is voor de buren.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen aan troubleshooting, zonder het apparaat te openen? Of een oplossing zou helemaal mooi zijn