Toon posts:

Debian Kernel hercompileren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb debian 2.2r3 kernel.. die is dus niet USB compatible.. :(

Nou will ik m ff hercompileren maar hoe pak ik dat aan?
Welke stappen moet ik ondernemen (welke commando's) om een kernel te hercompileren? Heb dat dus nog nooit gedaan... bedankt.

Het schijnt dat ik 2.2.19 kernel kan gebruiken zonder daarvoor allerij packages ook mee te hoeven upgraden, wel zo handig. Waar kan ik deze kernel downloaden?

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

hmm, heb je de kernel-HOWTO al gelezen? Daarin staat vrij nauwkeurig omschreven hoe je een kernel maakt.

Je kan 'm downloaden met apt-get

apt-get install kernel-source-2.2.19

heeft deze kernel USB ondersteuning? Je kan natuurlijk ook een 2.4 kernel bakken. Wel leuk om te doen hoor, gisteren nog gedaan. Ik ben een redelijke newbie, dus heb ik make xconfig gebruikt.

dit zijn de stappen die je moet doorlopen (als root) :

apt-get install kernel-source-2.2.19 (of andere, kies maar)

cd /usr/src
bzip2 -d <kernel-package naam>.tar.bzip
tar -xvf <kernel-package naam>.tar

cd <kernel-package naam>
make {config | menuconfig | xconfig} (ik vind x het makkelijkst)
make dep
make clean
make bzImage
make modules
make bzLilo
make modules_install

volgens mij (newbie dus) moet dit werken.

Niet-newbies, heb ik het goed uitgelegd zo?

PSN ID: Aapzak

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 14:29
Nee je hebt het niet helemaal goed uitgelegd >:)
Tenminste niet de Debian manier....
Die zal ik hier ff toelichten:
kernel source halen zoals hierboven en uitpakken die handel
dan de volgende pakketten installeren:
apt-get install kernel-package libc6-dev bin86 libncurses5-dev gcc fakeroot dpkg-dev (tenminste als je deze nog niet hebt)
ga naar de source dir en doe daar:
- make-kpkg clean
- make config of menuconfig (voor X config moet je ook bepaalde x-pakketten hebben geinstalleerd)
- GEEN make dep!!!
- fakeroot make-kpkg --revision=9:kernelnaampje kernel_image

Dan gaat hij compilen en als er niks mis gaat heb je in een dir hoger een .deb staan van je kernel.
Die kan je met dpkg -i ...deb installeren

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

make dep
make clean
make bzLilo
make modules
make modules_install

Dit is net iets korter :) En dit werkt natuurlijk alleen als je LILO gebruikt om Linux te booten! En als je daarna dezelfde source nog een keer wilt compilen (extra drivertje etc..) dan kan je dep en clean ook nog weglaten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

zeezicht,

kan je mij uitleggen waarom er verschil zit in jouw uitleg en de standaard kernel HOWTO?

Niet om te zeiken, ik wil het gewoon graag begrijpen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga het ff proberen..
Jammer genoeg werkt internet nog niet dus kan ik apt get niet gebruiken. (internet werkt alleen met een usb kernel waarbij ik mijn alcatel modem kan gebruiken)

Gewoon ff die bestanden downloaden en op een cdrw zetten en dan mount /cdrom doen denk ik.. of niet? dan kan ik die bestanden kopieren met cp en dan de procedure hierboven volgen.

Dus gewoon ff een kernel downloaden bij kernel.org, ik heb gehoord dat ik packages moet upgraden als ik een kernel hoger pak (Dus 2.4 of nog hoger in plaats van 2.2) is dat echt zo? Mischien is het zo verstandig meteen de laatste kernel te pakken (i.v.m fixes enzo) en welke packages moet ik dan downloadedn om geen prolemen te krijgen met ppp enzo?

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Debian heeft gewoon een hele eigen manier om de kernel te maken, doet 't zelfde plus wat extra en dat allemaal met minder commando's.

ff die bestandjes downen en op cd zetten is mogelijk maar onhandig, kun je beter ff iemand zoeken die alle bestanden voor je binnenhaalt, kun je tenminste apt-get of dselect gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb natuurlijk ook nog een Windhoos XP pc :D dus ik kan makkelijk die files zelf downloaden :D :D

Verwijderd

Topicstarter
Maar waar download ik (ftp server, http locatie) die bestanden nu? waar haalt ap get ze vandaan?

ik moet de bestanden dus met de hand downloaden..

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 21 september 2001 15:13 schreef Icculus het volgende:
Maar waar download ik (ftp server, http locatie) die bestanden nu? waar haalt ap get ze vandaan?

ik moet de bestanden dus met de hand downloaden..
www.debian.org --> packages --> download

Of iets in die richting in ieder geval. Je kunt naar een bepaalde package zoeken en die dan downloaden. De kernel is ook verkrijgbaar (als source, maar dat is die van www.debian.org ook) op www.kernel.org en mirrors (zie die van deadinspace in die andere thread van je over dit probleem). Dat werkt precies hetzelfde en het is de makkelijkste manier van downloaden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

edit:
verkeerd gedaan ..

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Op vrijdag 21 september 2001 14:10 schreef Zeezicht het volgende:
Nee je hebt het niet helemaal goed uitgelegd >:)
Tenminste niet de Debian manier....
Die zal ik hier ff toelichten:
kernel source halen zoals hierboven en uitpakken die handel
dan de volgende pakketten installeren:
apt-get install kernel-package libc6-dev bin86 libncurses5-dev gcc fakeroot dpkg-dev (tenminste als je deze nog niet hebt)
ga naar de source dir en doe daar:
- make-kpkg clean
- make config of menuconfig (voor X config moet je ook bepaalde x-pakketten hebben geinstalleerd)
- GEEN make dep!!!
- fakeroot make-kpkg --revision=9:kernelnaampje kernel_image

Dan gaat hij compilen en als er niks mis gaat heb je in een dir hoger een .deb staan van je kernel.
Die kan je met dpkg -i ...deb installeren
Ik ben natuurlijk nieuwsgierig en ben de andere methode gaan proberen.

Het meeste lijkt goed te gaan tot aan het einde (denk ik) van de uitwerking van de regel die met fakeroot begint.
Bij Kernelnaampje heb ik aapzak neergezet, aan het einde wordt mij verteld dat er geen digits in de naam 'aapzak' zitten.
Toen heb ik aapzak-2.4.8 ingevuld, dat werkte ook niet. Hoe moet die fakeroot regel er precies uitzien, kan iemand een voorbeeld geven?

Nu ik nog eens kijk vraag ik me af of er op de plaats kernel_image 2.4.8 moet staan en dat aapzak gewoon goed is? dus :
fakeroot make-kpkg --revision=9:aapzak 2.4.8
?
(sorry voor lange quote)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
ik bak een kernel als volgt:
maak in een directory (bijv. /usr/src) een nieuwe dir aan, bijv newkernel en ga hier naar toe.
Haal de sources op voor een nieuwe kernel (.tar.gz of .bz2) en pak hem uit, en ga naar de directory linux (dus /usr/src/newkernel/linux)
en doe hier achtereenvolgens:
make menuconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install.
Je vindt je nieuwe kernel dan terug in /usr/src/newkernel/linux/arch/i386/boot/bzImage.
Die ff kopieren naar /boot ofzo , dan ff /etc/lilo.conf aanpassen naar wens, herstarten, klaar!

je kunt ook met zlilo gaan kloten geloof ik waardoor die lilo stap automatisch gaat, maar dat doe ik liever zelf.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 22:15 schreef Aapzak het volgende:
Toen heb ik aapzak-2.4.8 ingevuld, dat werkte ook niet. Hoe moet die fakeroot regel er precies uitzien, kan iemand een voorbeeld geven?

Nu ik nog eens kijk vraag ik me af of er op de plaats kernel_image 2.4.8 moet staan en dat aapzak gewoon goed is? dus :
fakeroot make-kpkg --revision=9:aapzak 2.4.8?
Gewoon als root intikken: make-kpkg kernel_image

bakbakbak... en klaar is je .deb pakketje! :P
Pagina: 1