N.a.v. https://www.bbc.com/future/article/20260417-ai-chatbots-could-be-making-you-stupider (en vele andere recente artikelen).
Wat ik een beetje mis in deze discussie is het onderscheid tussen beginners en experts - wat natuurlijk een continuüm is.
Ik doe zelf veel softwareontwikkeling en heb 20+ jaar ervaring en werk nu in een klein team. In mijn dagelijks werk maak ik best veel gebruik van Claude. Het is inderdaad zo dat ik aan 'cognitive offloading' doe, maar ik zie het meer zo: met Claude heb ik opeens de beschikking over een virtueel team van junior softwaredevelopers, die ik opdrachten kan geven. Ik bedenk de opdrachten, houdt op hoofdlijnen de structuur in de gaten en controleer het opgeleverde werk. Mijn rol is dus meer die van manager dan van 'code-klopper'. Is dat erg?
Volgens mij is AI vooral een probleem doordat beginners niet meer - zoals ik wel >20 jaar heb moeten doen - uren op Stackoverflow e.d. posts van random guys (en girls) hoeven doorakkeren. Ik heb nog de louterende ervaring gehad van sites als https://www.quirksmode.org, om te zorgen dat IE5.5 die verdraaide header op de juiste plek zette, maar 'de jeugd van tegenwoordig' hoeft alleen een prompt in te typen voor de juiste code. Hierdoor leren ze niet meer hoe e.e.a. op basaal niveau in elkaar steekt.
Dus de stelling is: AI is vooral een probleem omdat beginners geen experts meer kunnen worden.
Wat denken jullie?
P.S. Overigens: ik meen iets te weten van PHP/MySQL/HTML/CSS/JS, maar op de meeste andere terreinen ben ik natuurlijk de beginner, en loop ik hetzelfde gevaar als anderen.
Wat ik een beetje mis in deze discussie is het onderscheid tussen beginners en experts - wat natuurlijk een continuüm is.
Ik doe zelf veel softwareontwikkeling en heb 20+ jaar ervaring en werk nu in een klein team. In mijn dagelijks werk maak ik best veel gebruik van Claude. Het is inderdaad zo dat ik aan 'cognitive offloading' doe, maar ik zie het meer zo: met Claude heb ik opeens de beschikking over een virtueel team van junior softwaredevelopers, die ik opdrachten kan geven. Ik bedenk de opdrachten, houdt op hoofdlijnen de structuur in de gaten en controleer het opgeleverde werk. Mijn rol is dus meer die van manager dan van 'code-klopper'. Is dat erg?
Volgens mij is AI vooral een probleem doordat beginners niet meer - zoals ik wel >20 jaar heb moeten doen - uren op Stackoverflow e.d. posts van random guys (en girls) hoeven doorakkeren. Ik heb nog de louterende ervaring gehad van sites als https://www.quirksmode.org, om te zorgen dat IE5.5 die verdraaide header op de juiste plek zette, maar 'de jeugd van tegenwoordig' hoeft alleen een prompt in te typen voor de juiste code. Hierdoor leren ze niet meer hoe e.e.a. op basaal niveau in elkaar steekt.
Dus de stelling is: AI is vooral een probleem omdat beginners geen experts meer kunnen worden.
Wat denken jullie?
P.S. Overigens: ik meen iets te weten van PHP/MySQL/HTML/CSS/JS, maar op de meeste andere terreinen ben ik natuurlijk de beginner, en loop ik hetzelfde gevaar als anderen.
[ Voor 0% gewijzigd door Rekcor op 22-06-2026 15:54 . Reden: dubbeloppe info weg ]