Windows xp pc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrxian2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 00:56
Hallo allemaal.

Mijn vader was aan het opruimen en kwam zijn oude Windows xp computer tegen. Volgens hem doet hij het nog, en hij vroeg zich af of er mensen in geïnteresseerd zouden zijn.

Gratis, natuurlijk.

Is het voor mij de moeite waard om hem op te schonen en op op de vraag en aanbod te zetten, of is het beter om hem weg te gooien en me de moeite te sparen?

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03
Er zullen altijd wel mensen zijn die er iets mee kunnen doen, dus gratis weggeven op V&A is beter dan naar de stort brengen :)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Er zijn enthousiastelingen die interesse hebben in oude computers, als die nog goed werkt kun je hem gerust aanbieden voor een klein bedrag. Je kan op zo'n computer ook nog oude games spelen dus helemaal waardeloos is die niet voor liefhebbers.

Let wel op dat je geen persoonlijke gegevens weggeeft, dus eerst opschonen. Daar zijn tools (1 2) en how-to's voor.

Inleveren bij de gemeentelijke milieudienst is gratis. Er zitten in computers diverse recycleerbare materialen, naast allerlei metalen ook een klein beetje goud.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
mrxian2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 02:28:
Hallo allemaal.

Mijn vader was aan het opruimen en kwam zijn oude Windows xp computer tegen. Volgens hem doet hij het nog, en hij vroeg zich af of er mensen in geïnteresseerd zouden zijn.

Gratis, natuurlijk.

Is het voor mij de moeite waard om hem op te schonen en op op de vraag en aanbod te zetten, of is het beter om hem weg te gooien en me de moeite te sparen?
Zelfs alstie stuk is kunnen er nog prima werkende componenten in zitten. Daar zijn hier genoeg hobbyisten voor te vinden...

Wie du mir, so ich dir.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Retrocomputing is een ding, en hoezeer oude zakken als ik al snel denken dat Windows XP 'niet echt retro' is hebben we het over een OS dat een kwarteeuw geleden uitkwam en (hoezeer de opvolging moeizaam ging) al ruim een decennium uit iedere vorm van support is. Voor een jongere generatie is dat OUD ;)

https://tweakers.net/aanbod is inderdaad plek voor de advertentie

Nu, reken je niet rijk: tenzij dat apparaat heel bijzonder is, gaat het niet veel waard zijn, want hardware uit de Windows XP era wordt nog aan alle kanten gedumpt. Over een paar jaar kan dat anders zijn, maar dan moet het nog langer stof verzamelen op zolder.

Als het heel bijzonder is moet je er genoeg vanaf weten om te snappen waarom en wat het bijzondere dan echt waard is. Vuistregel is sowieso dat hoe beter je de specificaties en staat van het systeem kunt beschrijven, des te meer het waard is. "oude Windows xp computer, zou het nog moeten doen" en dan een potatocam foto van de voorkant gaat beduidend minder opleveren dan "Dell Optiplex GX280 met Pentium 4 3GHz, 2GB RAM, GeForce4MX GPU, 500GB harde schijf. Werkend te zien met Windows XP. Geen bolle condensatoren." en duidelijke foto van voorkant (hoe ziet het eruit), achterkant (wat kun je erop aansluiten), binnenkant met kaarten (wat zit erin) en een zo onbelemmerd mogelijke foto van het moederbord (wat is toestand van de componenten). Uiteraard moet wat je zegt ook kloppen ;)

Als het een merkPC is (zoals de Dell die ik hierboven als voorbeeld noem), kun je vaak dmv een herstel-schijf de PC terug naar fabrieksinstellingen zetten. Dat wist alle persoonlijke gegevens en alle andere zooi aan programmatuur dat je pa er mogelijk op gezet heeft.

Is het zelfbouw (of custom build door computerwinkel), dan is dat geen optie. Als je zin en tijd hebt kun je Windows XP opnieuw installeren en tijdens installatie de schijf formatteren. Bedenk dat je dan wel op zoek mag gaan naar drivers voor van alles en nogwat. Allicht is het in dat geval beter de schijf gewoon grondig te wissen (vanaf bootUSB stick, zoals andere hier al voorstellen) en dan zo aan te bieden; een koper kan dan vrolijk zelf de Windows XP versie die ze willen erop zetten.

Oslik blyat! Oslik!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:04
Ik zou het op V&A zetten. Als het een 13 in een dozijn, destijds lowend, Windows XP pc is, dan levert ie waarschijnlijk weinig op. Maar ook al is het een generiek ding, het kan best zijn dat iemand uit nostalgie op zoek is naar precies die pc/kast en kan je er toch iemand blij mee maken. Is het wat meer highend hardware, dan kan het ook nog wat meer opleveren.

Met het "opschonen" bedoel je denk ik het leeghalen van de HDD? Ik zou al die moeite pas later doen, mocht er iemand echt interesse hebben. En mocht dat zo zijn, zou je de pc eventueel ook zonder HDD kunnen verkopen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1