Ik wil binnenkort van een variabel energiecontract van Vattenfall overstappen naar een dynamisch contract. Bij het invullen van mijn verbruikscijfers bij verschillende sites krijg ik telkens een andere voorstel met dito geschatte maandelijkse kosten. Ik zou van jullie graag horen met welke vergelijkingssite jullie de beste ervaring hebben (dus qua het dichts bij de waarheid)
Mijn stroom gebruik thuis is het afgelopen jaar op veel fronten zo gewijzigd dat het beetje koffiedik kijken is wat de tweede helft van dit jaar gaat gebeuren, maar ga er vanuit dat ik in elk geval een stuk minder teruglever, maar ook dat ik daar ook meer in ga sturen (bijvoorbeeld indien mogelijk autoladen tussen 10:00 en 16:00) en tijdens "dure" dynamische uren terug leveren.
- Ik houd mijn verbruikscijfers bij via Homewizard
- Ik heb sinds vorige jaar Juni een Weheat warmtepomp op stooklijn voor verwarmen van mijn huis, vanaf september tot eind 2025 936Kwh verbruik. Vanaf januari 2026 tot nu 1376Kwh. Dus voor een heel jaar 2312Kwh.
- 36 PV panelen, 8x 300Wp op west (60 graden dak, via oude stringconverter), 16x 400Wp (plak dak, 10 graden, 8 stuks op oost, 8 stuks op west, 12x 410Wp op oost (60 graden dak), allemaal via Enphase (Envoy Metered).
- Sinds februari dit jaar heb ik een volledige elektrische auto (Enyaq met 78Kwh accu) en een Peblar Business laadpaal waarmee ik de auto zo veel als mogelijk via puur solar oplaad (koppeling met Homewizard P1)
- Februari was geen volledige maand (Peblar pas later in die maand geïnstalleerd), maar heb de 3 maanden daarna elke maand ongeveer 400kW thuis geladen, dus ik ga uit van 4800kW laden voor auto.
- Deze maand bestel ik een 14kwh Anker thuis batterij.
- Verbruikscijfers van mijn variabel contract (van 2-5-2025 tot en met 1-5-2025):
- 1868Kwh afname Normaal/dag,
- 2621Kwh gedurende dal,
- 4663Kwh Teruglevering Normaal/dag,
- 2028Kwh Teruglevering in Daluren.
- Gaslicht.com geeft mij het advies om met die waarden voor Tibber of Zonneplan te gaan (25,92 per maand)
- Easyswitch.nl geeft mij het advies om voor NextEnergy te gaan (18,43 per maand)
- Independer geeft mij het advies om voor Tibber te gaan (30,95 per maand)
- Energvergelijk.nl geeft mij het advies om voor BudgetThuis te gaan (27,71 per maand)
- Overstappen.nl geeft mij het advies om voor NextEnergy te gaan (2,85 per maand)
- Pricewise.nl geeft mij het advies om voor BudgetThuis te gaan (-1,33 per maand)
Mijn stroom gebruik thuis is het afgelopen jaar op veel fronten zo gewijzigd dat het beetje koffiedik kijken is wat de tweede helft van dit jaar gaat gebeuren, maar ga er vanuit dat ik in elk geval een stuk minder teruglever, maar ook dat ik daar ook meer in ga sturen (bijvoorbeeld indien mogelijk autoladen tussen 10:00 en 16:00) en tijdens "dure" dynamische uren terug leveren.
- Wie van jullie kan mijn advies geven over de meest betrouwbare vergelijkingssite (ik neem aan dat ze allemaal wel een of andere manier van "sponsoring" van aanbieders krijgen, dus is maar de vraag hoe eerlijk zijn met hun advies.
- Vanwaar die grote spreiding in verwachte kosten?
- Andere suggesties voor het bepalen van de beste aanbieder voor mijn situatie?