Vraag

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:33
goedendag allen

ik ben al enige jaren klant bij Vattenfall, altijd steady geweest qua gas en elektra verbruik

Nu onlangs verbouwd: warmtepomp geplaatst, vloerverwarming, inductie koken, grotere koelkast etc

Gasverbruik is drastisch gedaald, elektra logisch gestegen

Maar nu het volgende:

Vattenfall berekend ons maandbedrag obv historisch gasverbruik en huidig elektra verbruik. Met name een stuk minder teruglevering

Tevens had onze slimme meter storing na aanpassing naar 3 fasen waardoor een deel van het verbruik geschat us

Daardoor is ons maandbedrag advies gestegen van 170 naar 444eU, of 250-300eu bijbetalen op de eindafrekening in augustus

Ik heb hierover gemaild naar Vattenfall. Maar die geven eigenlijk maar 2 opties:

Of maandbedrag bijstellen en dan jaar erop weer laten dalen

Of flink bijbetalen bij de eindafrekening

hoe hier mee om te gaan? Heb ik nog opties?

Alle reacties

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:20
Bijbetalen bij de afrekening, het verschil van 170 en 444 euro vind ik zelf teveel. Niet dat Vattenval snel omvalt, maar je hebt er niks aan om jouw geld daar te laten staan. Geen idee of je echt moet bijbetalen of niet, maar sowieso zelf je verbruik bijhouden en een ruwe schatting van de werkelijke kosten maken. Als je ziet dat je maandelijkse inleg tekort is kun je nu alvast geld opzij leggen. Hou het iig in eigen zak en hou rekening met een tegenvaller.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:16
Vattenfall blijft iedere kans grijpen om het maandbedrag te verhogen, ook als je verbruik minder is en ze dat moeten terugbetalen aan het eind van het jaar. Ik bleef hiermee bezig.
Gelukkig zijn er betere opties, dus kijk even rond.

• sjaak81
Denk dat het probleem ook is dat de warmtepomp eind maart is geplaatst. Dus het echte stookseizoen was al voorbij. Dus Vattenfall heeft ook nog geen compleet beeld. Behalve dus het gestegen stroomverbruik

reactie van de klantenservice viel ook enorm tegen , op geen enkele manier meegedacht oid

Maar goed, vanaf september kan ik overstappen dus snel weg

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18
Maar wat vattenfall zegt klopt toch.
Of je maandbedrag dus nu aanpassen of laag houden en betalen bij de eindafrekening.

Als de eindafrekening naar jou schatting veel lager is dan hun schatting, kan je je maandbedrag gewoon dus laaghouden en hoef je niet te betalen bij de eindafrekening.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat denk je zelf? Dat ze het te hoog inschatten? Dan lekker laten wat het is. Zij denken dan dat je moet bijbetalen bij je jaarafrekening, jij weet wel beter. Het is niet alsof je jaarverbruik is gebaseerd op hun schatting hè; je betaalt je daadwerkelijke verbruik.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• sjaak81
Ja maar het probleem is dat ze;

het gasverbruik gebruiken van de oude situatie

Maar het stroomverbruik van de nieuwe situatie

Waardoor je dus een veel hoger maandbedrag krijgt

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

sjaak81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:57:

Dan zeg je "nee, bedankt" en laat je het bij het oude? Je kunt je maandbedrag toch zelf invullen?

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 22-06-2026 08:03 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:30
sjaak81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:00:
hoe hier mee om te gaan? Heb ik nog opties?
Je kan toch binnen de Vattenfall app zelf je maandbedrag aanpassen naar iets?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jeroen3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:34:
Vattenfall blijft iedere kans grijpen om het maandbedrag te verhogen, ook als je verbruik minder is en ze dat moeten terugbetalen aan het eind van het jaar. Ik bleef hiermee bezig.
Logisch want een (betrekkelijk) klein bedrag maandelijks teveel laten betalen wat ze dan later terug moeten geven veroorzaakt veel minder problemen dan mensen te weinig laten betalen en dan later een enorme jaarrekening geven waar een enorm bedrag bij moet worden betaald.

Men probeert m.a.w. te voorkomen dat mensen in financiële problemen komen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik vind dat hele angstzaaien van "dan moet je bijbetalen op je eindafrekening" om te kotsen. En snap die modellen erachter ook niet want die suggesties slaan meestal nergens op blijkt aan het einde.
Maar goed, ik ben er dan ook bovengemiddeld mee bezig en ga nu altijd voor het laagste maandbedrag wat mogelijk is omdat ik aardig kan inschatten hoeveel ik aan het eind moet betalen. Ik zorg ervoor dat ik t geld heb liggen dus kom niet in de problemen.

Oftewel er zijn opties genoeg :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
sjaak81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:57:

Vattenfal heeft als energieleverancier een zorgplicht om te voorkomen dat je als consument onverwacht veel bij moet betalen. Dus die kiezen het zekere voor het onzekere.

Als jij denkt dat het onterecht is dan kan je altijd het maandbedrag aanpassen.

Het is ook niet uit te sluiten dat ze ook al rekening houden met hogere tarieven die je per september gaat betalen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:16
Zelf je verbruik berekenen en mandbedrag daarop aanpassen, Vattenfall wil liefst zo hoog mogelijk maandbedrag zodat ze de poen alvast binnen hebben.

Heb zelfs al telefonisch dit met kalntenservice besproken nadat ze mijn maandbedrag hadden verhoogd met 60 euro zonder duidelijke reden, nadat ik had gezegd dat ik mijn centen liever bij de Rabobank plaats dan bij hun was het klaar.

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29

sll

Wat commentaar:

1) Heb je zelf een goed beeld van je huidige verbruik (en dus kosten)? Zo ja, ga daar van uit, en niet van hun advies. Als je geen goed beeld hebt, en je kunt /wilt dit ook niet zelf berekenen, zou ik het maandbedrag zelf wat verhogen om aan de veilige kant te zitten. Je schrijft dat je een grotere koelkast hebt, deze verbruikt misschien meer stroom dan de oude. Mocht je teveel betalen, dan krijg je dat weer terug op de jaarafrekening. Zoals al gezegd, het is voor Vattenfall makkelijker om geld terug te moeten betalen dan om geld te halen, dus zij willen altijd aan (hun) veilige kant zitten.

2) Je schrijft dat het een maandbedragadvies is. Dat is de mail met het 'seintje'? Bij mijn weten is dat altijd nog een advies. Je kunt zelf altijd in de app of in je account het maandbedrag bepalen (ik in elk geval wel).

3) Je kunt wel de klantenservice mailen, maar zij komen met altijd standaard-antwoorden en -adviezen. Ik zou mij daar niet veel van aantrekken.

• sjaak81
Ja het is een idd een advies. Maar dan wel erbij de waarschuwing dat je anders moet bijbetalen. Dat bedrag kan ik prima betalen maar goed is toch altijd zonde. Helemaal omdat in lijn van alle adviezen heb verduurzaamd 😅

Ik snap het ook wel, ik ben veeel minder terug gaan leveren, vooral in april toen de WP nog wel is aanging, en dan icm het nog oude gasverbruik kom je hier nog op uit

Maar goed, heb hm verhoogd naar 250eu. Kan echter pas vanaf 3-8 en dan verloopt het contract bijna. Heb nu al een veel voordeligere organisatie gevonden. Met hopelijk ook een wat persoonlijkere klantenservice, ik kreeg van Vattenfall gewoon een geautomatiseerde mail terug over het maandbedrag, jammer

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
sjaak81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:50:
Ja het is een idd een advies. Maar dan wel erbij de waarschuwing dat je anders moet bijbetalen.
Het is helemaal nog geen zekerheid dat je moet bijbetalen ;)
Als jij inderdaad minder verbruikt dan Vattenfall denkt hoef je niet bij te betalen.

De computer van Vattenfall denkt dat je meer gaat verbruiken dan je tot nu toe hebt betaald aan maandtermijnen. Op basis van die informatie adviseert de computer van Vattenfall om nu het maandbedrag te verhogen, om te voorkomen dat er mogelijk een hoge eindafrekening komt.

Spel en typfouten voorbehouden

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:24
Ik kreeg een 3 maanden geleden een strenge waarschuwende mail, u moet meer gaan voorschieten in de orde van 200 euro anders moet u bij de eindfactuur misschien wel 700 euro bij betalen

Dit geweigerd en eindfactuur afgewacht, die 700 euro heb ik ook wel liggen indien noodzakelijk. Krijg ik uiteindelijk geen factuur van 700 euro maar 50 euro terug van het bestaande voorschot.

"Gratis" geld lenen van de klanten is onderdeel van het verdien model van energie leveranciers dus pakken die elke mogelijkheid aan om het maand bedrag zo hoog mogelijk te krijgen

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
Er is slechts 1 onzekerheid en dat is de periode dat je meter kapot was. Had je ook echt geen werkende meterstanden of wat het slechts de verbinding?
Als er verbruiksschattingen zijn gedaan, en jij kan die schattingen weerleggen door bijv facturen van je warmtepomp, dan heb je iets.
Anders gewoon voorschot bijstellen, eindafrekening betalen en klaar toch.

Voorschot vind ik ook stom, maar dat vinden alle mensen die voldoende verdienen om in 1x de rekening te voldoen. Het is er vooral om tijdig betalingsproblemen te signaleren bij mensen die het wel wat moeilijker hebben financieel; en dan geldt wel voor iedereen hetzelfde. En om genoemde groep gaat het, dus iedereen krijgt dezelfde waarschuwing dat je bijbetaling moet voorkomen. Jouw energiemaatschappij kent je inkomen niet en dat is maar goed ook.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:15
sjaak81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:50:
Heb nu al een veel voordeligere organisatie gevonden.
Ik hoop dan wel dat je hebt gekeken naar de tarieven icm met een mogelijke bonus en niet naar het maandbedrag.
Klantenservice is eigenlijk overal slecht...

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:44

thof

FP ProMod
sjaak81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:00:
Tevens had onze slimme meter storing na aanpassing naar 3 fasen waardoor een deel van het verbruik geschat us

Daardoor is ons maandbedrag advies gestegen van 170 naar 444eU, of 250-300eu bijbetalen op de eindafrekening in augustus
Over wat voor periode hebben we het hier? Als het een schatting is over enkele dagen zou het op jaarbasis best mee kunnen vallen. Gaat het over een langere periode dan doet een onjuiste schatting veel meer pijn.

Dat het advies vervolgens scheef loopt kan maar zo, het is een extrapolatie van gebruik. Dat die bij een (hoge/onjuiste) schatting niet meer heel representatief is kan ik mij zo voorstellen.

Belangrijkste voor nu lijkt mij het beoordelen of de schatting in de storingsperiode juist is. Daarna monitoren wat je lasten zijn en op basis daarvan bepalen of je wel/niet extra opzij moet zetten voor de afrekening. Maandbedrag zou ik niet meteen veranderen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:03
sjaak81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:47:
Maar goed, vanaf september kan ik overstappen dus snel weg
Als je toch al van plan bent over te gaan stappen per einddatum in september, wat ik in jouw situatie ook zeker zou doen, dan maakt het toch allemaal niks meer uit? Gewoon nu je maandbedrag in de portal / app zo laag mogelijk zetten en de eindafrekening in oktober afwachten.

Lekker!

• sjaak81
Het is van 8 december tot 17 februari

De meter had een interne storing, verzond niks meer naar Liander of Vattenfall. Ook de p1 meter deed niks meer. Zelfs handmatig uitlezen deed niks meer

In februari is er een nieuwe geplaatst waarna alles het weer deed

Als ik reken denk ik dat het wat hoog ingeschat is.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Maar heeft die meter wel kWh verbruik geregistreerd? Of stond dat dan ook stil?

Alles kan stuk.

• sjaak81
Stond ook stil. Dus ze hebben echt een inschatting moeten maken

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
sjaak81 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:41:
Het is van 8 december tot 17 februari

De meter had een interne storing, verzond niks meer naar Liander of Vattenfall. Ook de p1 meter deed niks meer. Zelfs handmatig uitlezen deed niks meer

In februari is er een nieuwe geplaatst waarna alles het weer deed

Als ik reken denk ik dat het wat hoog ingeschat is.
beargumenteren en onderbouwd bezwaar maken. Je grootste kostenpost zou voor mijn gevoel het gas zijn waar je minder gebruik van hebt gemaakt. Nu heeft in mijn huis de slimme gasmeter gewoon een eigen telwerk. De elektriciteitsmeter stuurt het welliswaar door maar haalt het gewoon lokaal van de gasmeter op. Het lijkt mij sterk dat je door een 3 fase telwerk ook geen gasverbruikteller hebt.
(NB: ik moet wel op het knopje drukken op de gasmeter, dan pas laat ie de stand zien)

Met name door vaststelling van je gasmeterstand kan je een aardige onderbouwing maken. En wellicht een smart thermostaat waarin je ook historie kunt aantonen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1