Kozijn gedeeld met buren vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
Mijn vraag
Hier wordt normaal een oud gedeeld kozijn met de buren vervangen? Wij willen over op kunstof en triple glas. Nu hebben we natuurlijk afspraken ingepland met kozijnenleveranciers maar ik ben benieuwd wat gebruikelijk is. Deels om ons niks aan te praten wat voor hun "makkelijk" is, maar niet de normale weg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itc4v0LF0kFYzoQsk7W0zHDGBQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SI647eWilBYV02vImPMoo8Hz.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto gaat het dus om de antraciete plaat. Deze is tot +- de uitblaas van de afzuigkap van ons (wij zitten links met de deuren) rechter kozijn+een deel van die trespa plaat is van de buren.

Optie 1: vervangen tot de helft? Maar dat lijkt me lastig?

Optie 2: alleen het kozijn met deuren vervangen en accepteren dat trespa gedeelte blijft zitten, eventueel met keralit daar overheen?

Optie 3: buren meekrijgen dat het kozijn aan hun kant mee vervangen wordt? Uiterste geval op onze kosten...?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:13

Bad Brains

<(0.o)>

Je kan gewoon op de koffie gaan en vertellen wat je plannen zijn, en dan kijken wat de reactie is.
Beide koophuizen? Zijn wel dingen die handig zijn om te weten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
Bad Brains schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:50:
Je kan gewoon op de koffie gaan en vertellen wat je plannen zijn, en dan kijken wat de reactie is.
Beide koophuizen? Zijn wel dingen die handig zijn om te weten.
Beide koophuizen. Dat gaat ook zeker gebeuren, maar wil ook een scenario hebben als het antwoord is: bedankt voor het aanbod maar we willen het houden zoals het is.

Wat natuurlijk hun goed recht zou zijn.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat zit er achter die grijze plaat? Is het de moeite dat dit doorzichtig wordt door middel van glas? Dan zou je nog kunnen kijken of je dat voor elkaar krijgt, zodat op de kopse kant van de wand ook echt een stuk zit wat daar hoort. Nu lijkt het alsof de grijze plaat tegen de kopse kant aangezet is maar de scheiding op deze manier niet duidelijk is.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ziet eruit als een dichtgeplakt raam. nuttiger zou zijn 1 venster met 2 glazen erin gescheiden in het midden: [ | ]. is weer wat extra lichtopbrengst. voor de buren ook leuker lijkt mij.

of heb je daar een vergunning voor nodig omdat het aanzicht aan straatzijde wijzigt?

[ Voor 19% gewijzigd door JJ Le Funk op 21-06-2026 22:31 ]

d:)b :henk d:)b

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ze niet willen meewerken, kun je maximaal tot aan de erfgrens werken. Daarbij mag je geen schade veroorzaken en moet alles na afloop weer netjes en waterdicht zijn afgewerkt, inclusief schilderwerk indien nodig.

Als dat technisch te lastig of te duur is, dan zul je het waarschijnlijk moeten laten zitten. Veel andere mogelijkheden zijn er dan niet.

Als je tot de erfgrens wil heb je per definitie hun mede werking nodig omdat het bouwkundig niet anders kan dan dat je iets bij hun zal moeten doen. als ze die medewerking niet willen geven kan je die afdwingen bij een rechter, maar persoonlijk zou ik niet zo ver gaan en het dan gewoon geheel boven eigen erf oplossen. omdat het kozijn technisch gewoon in orde is kan je vervangen niet afdwingen, ook niet als jij het gaat betalen.
Pagina: 1