Mijn vraag
Een fysieke Arduino Due creëert in de code 3 virtuele joysticks met 31 knoppen die hierdoor in Linux allemaal dezelfde naam hebben. Hoe maak ik hier in Linux onderscheid tussen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
ArchLinux met KDE Plasma
jstest-gtk
Arduino Due, met de Heironimus joystick bibliotheek (https://github.com/MHeironimus/ArduinoJoystickLibrary)
Steam
ETS2
OMSI2
The Bus
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Steam Input inschakelen of juist niet.
Proton startcommando's om HIDRAW, EVDEV of SDL uit te schakelen (geen effect, anders dan dat mijn Fanatec stuurwielbasis stopte met werken).
Verschillende Proton-versies.
AntiMicroX
Input Remapper
Steam Controller mapping.
In Windows gebruikte ik Universal Control Remapper en hoopte dat bovenstaande 3 programma's die functie over konden nemen.
Wat er echter gebeurd is het volgende:
Wijs ik in een van die 3 aan knop 12 van joystick 1 een gamepad-knop van een virtuele joystick toe, krijgt knop 12 van joysticks 2 en 3 dezelfde mapping. Die software kan het onderscheid niet maken, ondanks dat jstest-gtk dat wel kan.
In jstest-gtk zie ik onder dezelfde naam uitdrukkkelijk:
/dev/input/js0
/dev/input/js1
/dev/input/js2
Aanpassingen van de uploadcode van de Arduino IDE.
rules.d aanpassingen in een poging om bij het aankoppelen de naam te veranderen. Ik ben niet zo bedreven met het schrijven van dit soort regels, dus het kan best dat dat niet werkte omdat ik de regel verkeerd schreef.
De reden dat ik 31 knoppen per joystick gebruik heeft met OMSI2 te maken, dat heeft een limiet van 31 in plaats van 32 (foutje van de ontwikkelaars).
OMSI2 ondersteunt het gebruik van meer dan 1 joystick met dezelfde naam niet, vandaar de wens om de naam van virtuele joysticks te kunnen aanpassen.
Hiermee hoop ik ook te zorgen dat The Bus er daadwerkelijk meer dan 1 ziet. Mijn vrees is dat Proton ergens een vertaalslag aanbrengt waardoor er dingen fout gaan.
Ik ben, door alle vruchteloze pogingen dit werkend te krijgen op het punt aanbeland dat ik al een paar keer nagedacht heb de Due maar te veranderen in een veredeld toetsenbord. Maar dat vereist het remappen van werkelijk elk spel dat ik heb, in plaats van dat ik de toetsen met rust laat en er een joystick-knop aan kan verbinden.
Voor een beter idee van het project hieronder een foto:
Een fysieke Arduino Due creëert in de code 3 virtuele joysticks met 31 knoppen die hierdoor in Linux allemaal dezelfde naam hebben. Hoe maak ik hier in Linux onderscheid tussen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
ArchLinux met KDE Plasma
jstest-gtk
Arduino Due, met de Heironimus joystick bibliotheek (https://github.com/MHeironimus/ArduinoJoystickLibrary)
Steam
ETS2
OMSI2
The Bus
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Steam Input inschakelen of juist niet.
Proton startcommando's om HIDRAW, EVDEV of SDL uit te schakelen (geen effect, anders dan dat mijn Fanatec stuurwielbasis stopte met werken).
Verschillende Proton-versies.
AntiMicroX
Input Remapper
Steam Controller mapping.
In Windows gebruikte ik Universal Control Remapper en hoopte dat bovenstaande 3 programma's die functie over konden nemen.
Wat er echter gebeurd is het volgende:
Wijs ik in een van die 3 aan knop 12 van joystick 1 een gamepad-knop van een virtuele joystick toe, krijgt knop 12 van joysticks 2 en 3 dezelfde mapping. Die software kan het onderscheid niet maken, ondanks dat jstest-gtk dat wel kan.
In jstest-gtk zie ik onder dezelfde naam uitdrukkkelijk:
/dev/input/js0
/dev/input/js1
/dev/input/js2
Aanpassingen van de uploadcode van de Arduino IDE.
rules.d aanpassingen in een poging om bij het aankoppelen de naam te veranderen. Ik ben niet zo bedreven met het schrijven van dit soort regels, dus het kan best dat dat niet werkte omdat ik de regel verkeerd schreef.
De reden dat ik 31 knoppen per joystick gebruik heeft met OMSI2 te maken, dat heeft een limiet van 31 in plaats van 32 (foutje van de ontwikkelaars).
OMSI2 ondersteunt het gebruik van meer dan 1 joystick met dezelfde naam niet, vandaar de wens om de naam van virtuele joysticks te kunnen aanpassen.
Hiermee hoop ik ook te zorgen dat The Bus er daadwerkelijk meer dan 1 ziet. Mijn vrees is dat Proton ergens een vertaalslag aanbrengt waardoor er dingen fout gaan.
Ik ben, door alle vruchteloze pogingen dit werkend te krijgen op het punt aanbeland dat ik al een paar keer nagedacht heb de Due maar te veranderen in een veredeld toetsenbord. Maar dat vereist het remappen van werkelijk elk spel dat ik heb, in plaats van dat ik de toetsen met rust laat en er een joystick-knop aan kan verbinden.
Voor een beter idee van het project hieronder een foto:
[ Voor 0% gewijzigd door Iris_3D op 21-06-2026 21:18 . Reden: Een paar spelfouten en verdwaalde copy-pastes... ]