Airco beneden verdieping ~80m2 1 of 2 units?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
Ha iedereen,

wederom weer te lang gewacht met de aanschaf van een airco dit jaar en zit nu met 27 graden binnen af te zien. Vorige week een installateur over de vloer gehad die dit weekend de volgende offerte in de mail stuurde:
RuimteVolumeToestel
Woonkamer180m3FTXA50CW+RXA50B Stylish
Slaapkamer 1+290 m32MXM40A9+CTXF25F+CTXF20F Sensira
Prijs: € 10.500,-

Hij had ook een alternatieve offerte met LG, deze was maar liefst € 8.600,-

Lijkt mij een erg hoge prijs.

Ook vraag ik me af of ik zulke zware units nodig heb om enkel te koelen, het is huis vorig jaar volledig gerenoveerd en dus redelijk geisoleerd (nieuw dak van buitenaf isolatie, spouw, vloer 15cm, triple glas) . Installateur gaf aan van wel, en dat ik geen last van pendelen ga krijgen door de inverters. Er komen binnenkort nog 2 bedrijven langs, maar gaven beide al aan op z'n vroegst in september te kunnen plaatsen. Voorkeur gaat daarom nu uit naar het zelf plaatsen en dan inbedrijf te laten stellen

Ik twijfel echter nog over de hoeveelheid units die ik plaats. In de oorspronkelijke offerte was er 1 unit voor de hele beneden verdieping opgenomen. Deze zou dan op positie 1 komen, voordeel is dan dat de buiten unit meteen daar kan staan en er minimaal leidingwerk zou komen. Nadeel lijkt mij dat het in kantoor aan de voorzijde minder koel zal zijn (oranje lijn is glazen wand met dubbele taatsdeur die meestal open staat)

Als ik toch kies voor 2 units, dan zou ik 1 unit aan de voorzijde van het huis hebben, of bij de oprit aan de linkerkant van het huis. Een multi-split hiervan maken lijkt me lastig, dan krijg ik gootwerk rondom het hele huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaHQUL5h54agsBIuUu0UgKaFtjI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/olA8xsYA3MRuUcZwVG7exJKI.png?f=user_large

Door een aantal slechte ervaringen met service van Daikin in dit topic neig ik nu naar MHI. Of er 1 of 2 units komen ben ik nog niet helemaal over uit

Opties voor nu lijken dus (voor enkel beneden)

optie 1:
  • op positie 1: MHI SRK/SRC 35 ZS-WF
  • op positie 2: MHI SRK/SRC 20 ZS-WF
optie 2
  • op positie 1: MHI SRK/SRC 50 ZSX-WF
En voor de bovenverdieping zou ik dan voor een 20 en 25 ZS-WF met een SCM 30 of 41 ZS-W buitenunit.

Dus ik zoek vooral advies rondom het volgende:
  • beneden 1 of 2 units? En hoe zwaar? Een buitenunit aan de voorzijde heeft niet mijn voorkeur
  • ZSX vs ZS, de ZS is overal in de aanbieding, ik neem aan dat dit een ouder model is.
  • nog zaken waar ik rekening mee moet houden met het zelf plaatsen? Zitten er nog veel verborgen kosten in het materiaal? Het lijkt namelijk redelijk 'goedkoop', bijna te mooi om waar te zijn om het zelf te plaatsen.

Alle reacties


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
pantslol schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:32:
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden met het zelf plaatsen?
Heb je ook een geluidsberekening gemaakt (of laten maken) of de buitenunit(s) geen overlast opleveren voor de buren?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:41
pantslol schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:32:
• nog zaken waar ik rekening mee moet houden met het zelf plaatsen? Zitten er nog veel verborgen kosten in het materiaal? Het lijkt namelijk redelijk 'goedkoop', bijna te mooi om waar te zijn om het zelf te plaatsen.
[/list]
Prijzen voor inbedrijfstellen zijn online te vinden, meestal in de orde van €250 per buitenunit + voorrijkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 21-06-2026 18:58 ]


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:46
Martin7182 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:56:
[...]

Je hebt een F-gassen certificaat + apparatuur nodig, of ga je het inbedrijfstellen uitbesteden? Prijzen zijn online te vinden, meestal in de orde van €250 per buitenunit + voorrijkosten.
Nou succes voor dat bedrag met dit weer. :P

  • pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Heb je ook een geluidsberekening gemaakt (of laten maken) of de buitenunit(s) geen overlast opleveren voor de buren?
Dat heb ik niet gedaan. Echter is de erfgrens zo'n 3 meter van de buitengevel, vervolgens is het dan weer 3 meter tot het huis van de buren die op die exacte plek maar liefst 4 buitenunits hebben hangen. In principe heb ik geen last van hun units, behalve als ze last hebben van onze airco... dan heb ik denk ik ook last van hun airco

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:41
Technician- schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Nou succes voor dat bedrag met dit weer. :P
O, wordt het duurder als het warm wordt?
Anders misschien over de zomer heen trekken. Deuren/ramen dicht houden en rustig blijven ;)

  • heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
Heb je een partij die überhaupt (alléén) in bedrijf wil stellen?

Ik heb ooit zelf airco geïnstalleerd met een doe-het-zelf set (al gevuld met koudemiddel). Maar volgens mij mag dat inmiddels ook niet meer.

  • pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
heuker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:05:
Heb je een partij die überhaupt (alléén) in bedrijf wil stellen?

Ik heb ooit zelf airco geïnstalleerd met een doe-het-zelf set (al gevuld met koudemiddel). Maar volgens mij mag dat inmiddels ook niet meer.
Er zijn webshops die de airco + inbedrijfstelling verkopen, zoals https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/ uiteraard uitsluitend in combinatie met elkaar

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:46
Martin7182 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:05:
[...]

O, wordt het duurder als het warm wordt?
Anders misschien over de zomer heen trekken. Deuren/ramen dicht houden en rustig blijven ;)
In de rustige periode zullen er misschien wat bedrijven dat willen doen om de planning vol te zetten, als je agenda uitpuilt van de grotere klussen ga je dat natuurlijk niet meer aannemen

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
pantslol schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:03:
[...]Dat heb ik niet gedaan. Echter is de erfgrens zo'n 3 meter van de buitengevel, vervolgens is het dan weer 3 meter tot het huis van de buren die op die exacte plek maar liefst 4 buitenunits hebben hangen. In principe heb ik geen last van hun units, behalve als ze last hebben van onze airco... dan heb ik denk ik ook last van hun airco
Die vlieger gaat misschien niet op. Wanneer de buren de buitenunits voor 1 april 2021 hebben geplaatst dan hoeven ze niet (uitzonderingen daargelaten) te voldoen aan de aangescherpte eisen die op die datum zijn ingegaan. Misschien toch goed om deze pagina van het Informatiepunt Leefomgeving even door te nemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
Op je tekening, waar is noord/zuid en waar heb je glas?

Keuze qua units is heel situationeel. Als je in een goed geisoleerde woning continue koelt ipv alleen bij aanwezigheid komt het allemaal minder krap. Mijn benedenverdieping blijft al prima koel alleen door op de verdieping te koelen (wel balansventilatie).

Ik weet niet hoe vaak je thuis werkt maar ik zou persoonlijk prioriteit geven aan het kantoor (zeker als bijvoorbeeld ook nog op zuid zit)

Oh lol zie nu pas dat zuid gewoon op je tekening aangegeven staat.

Ik zou één unit beneden genoeg vinden en 3,5kW dan ook nog. Op slaapkamers binnenunits van 2kW.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 21-06-2026 19:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:12
Zelf installeren is prima te doen. Het enige benodigde gereedschap dat enigszins specialistisch is, is een goede, lange kernboor van minimaal ~65 mm diameter en een boormachine die krachtig genoeg is. Eventueel ook te huur, als je het zelf niet hebt liggen en het zonde vindt om het voor eenmalig gebruik aan te schaffen.

Verder zou ik zelf kiezen voor optie 1, dus twee losse units voor de benedenverdieping. Met optie 2 krijg je het na langere tijd draaien ook wel koel in het kantoor, maar je bent daarmee minder flexibel. De unit zal eerst de woonkamer moeten koelen voordat je het goed gaat voelen in het kantoor.

Er zijn wel installateurs die alleen de inbedrijfstelling willen doen. Ik heb destijds mijn airco zelf geïnstalleerd en via Werkspot een installateur gevonden die de inbedrijfstelling heeft gedaan. De reguliere prijs is tegenwoordig zo'n 250 a 275 euro per unit, maar mogelijk nu met dit warme weer iets hoger.

  • pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
Op je tekening, waar is noord/zuid en waar heb je glas?

Keuze qua units is heel situationeel. Als je in een goed geisoleerde woning continue koelt ipv alleen bij aanwezigheid komt het allemaal minder krap. Mijn benedenverdieping blijft al prima koel alleen door op de verdieping te koelen (wel balansventilatie).

Ik weet niet hoe vaak je thuis werkt maar ik zou persoonlijk prioriteit geven aan het kantoor (zeker als bijvoorbeeld ook nog op zuid zit)

Oh lol zie nu pas dat zuid gewoon op je tekening aangegeven staat.

Ik zou één unit beneden genoeg vinden en 3,5kW dan ook nog. Op slaapkamers binnenunits van 2kW
Kantoor zit inderdaad aan de noordzijde, ramen op elke kant behalve noord. Alles is redelijk geïsoleerd, zo ver dat kan in een renovatie, inclusief WTW.

Ik vermoed eigenlijk ook wel dat een 3,5kW unit voldoende is om te koelen beneden.. Mocht dat niet zo zijn dan is het altijd nog mogelijk een tweede unit te plaatsen. Al had ik in dat geval misschien wel beter voor een 5kW kunnen gaan

[ Voor 12% gewijzigd door pantslol op 21-06-2026 20:26 ]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
FreddyFish schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:31:
Met optie 2 krijg je het na langere tijd draaien ook wel koel in het kantoor, maar je bent daarmee minder flexibel. De unit zal eerst de woonkamer moeten koelen voordat je het goed gaat voelen in het kantoor.
Dan ga je er vanuit dat je de woning eerst op laat warmen. In een goed geisoleerde woning en zeker i.c.m. PV-opwek is het logischer de airco's de hele dag te laten draaien en zo de zoninstraling/opwarming te compenseren. Joe koelt de woning dus niet, je voorkomt dat hij opwarmt.

Dan wordt de plaasting van units veel minder belangrijk. In een woonkamer vind ik koelen in die situatie sowieso optioneel. Zou altijd voorkeur hebben voor iedere slaapkamer een unit. Benedenverdieping dan optioneel dus 1 unit sowieso genoeg.

Ik heb een vrijstaande woning met rondom glas zonder zonwering en schuifpui van 5 meter pal op zuid en blijft beneden gewoon prima met koelen boven. Geen 20 graden maar dat hoeft naar mijn mening ook niet in woonkamer. Als ik vandaag van buiten maar binnen stap voelt het toch al als een koelcel.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 21-06-2026 20:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:08
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Heb je ook een geluidsberekening gemaakt (of laten maken) of de buitenunit(s) geen overlast opleveren voor de buren?
Wat een gezeur. Dit hoeft niet.

  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:23

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
pantslol schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:32:
Ha iedereen,

wederom weer te lang gewacht met de aanschaf van een airco dit jaar en zit nu met 27 graden binnen af te zien. Vorige week een installateur over de vloer gehad die dit weekend de volgende offerte in de mail stuurde:
RuimteVolumeToestel
Woonkamer180m3FTXA50CW+RXA50B Stylish
Slaapkamer 1+290 m32MXM40A9+CTXF25F+CTXF20F Sensira
Prijs: € 10.500,-

Hij had ook een alternatieve offerte met LG, deze was maar liefst € 8.600,-

Lijkt mij een erg hoge prijs.

Ook vraag ik me af of ik zulke zware units nodig heb om enkel te koelen, het is huis vorig jaar volledig gerenoveerd en dus redelijk geisoleerd (nieuw dak van buitenaf isolatie, spouw, vloer 15cm, triple glas) . Installateur gaf aan van wel, en dat ik geen last van pendelen ga krijgen door de inverters. Er komen binnenkort nog 2 bedrijven langs, maar gaven beide al aan op z'n vroegst in september te kunnen plaatsen. Voorkeur gaat daarom nu uit naar het zelf plaatsen en dan inbedrijf te laten stellen

Ik twijfel echter nog over de hoeveelheid units die ik plaats. In de oorspronkelijke offerte was er 1 unit voor de hele beneden verdieping opgenomen. Deze zou dan op positie 1 komen, voordeel is dan dat de buiten unit meteen daar kan staan en er minimaal leidingwerk zou komen. Nadeel lijkt mij dat het in kantoor aan de voorzijde minder koel zal zijn (oranje lijn is glazen wand met dubbele taatsdeur die meestal open staat)

Als ik toch kies voor 2 units, dan zou ik 1 unit aan de voorzijde van het huis hebben, of bij de oprit aan de linkerkant van het huis. Een multi-split hiervan maken lijkt me lastig, dan krijg ik gootwerk rondom het hele huis.

[Afbeelding]

Door een aantal slechte ervaringen met service van Daikin in dit topic neig ik nu naar MHI. Of er 1 of 2 units komen ben ik nog niet helemaal over uit

Opties voor nu lijken dus (voor enkel beneden)

optie 1:
  • op positie 1: MHI SRK/SRC 35 ZS-WF
  • op positie 2: MHI SRK/SRC 20 ZS-WF
optie 2
  • op positie 1: MHI SRK/SRC 50 ZSX-WF
En voor de bovenverdieping zou ik dan voor een 20 en 25 ZS-WF met een SCM 30 of 41 ZS-W buitenunit.

Dus ik zoek vooral advies rondom het volgende:
  • beneden 1 of 2 units? En hoe zwaar? Een buitenunit aan de voorzijde heeft niet mijn voorkeur
  • ZSX vs ZS, de ZS is overal in de aanbieding, ik neem aan dat dit een ouder model is.
  • nog zaken waar ik rekening mee moet houden met het zelf plaatsen? Zitten er nog veel verborgen kosten in het materiaal? Het lijkt namelijk redelijk 'goedkoop', bijna te mooi om waar te zijn om het zelf te plaatsen.
Je vraagt terwijl het 30 graden is wat een airco kost. Op een plein kost een paraplu ook meer als het regent.

De aircomarkt zit voor 95% vol eenpitters. Die gasten lopen nu helemaal over. Dat betekent ook dat ze eigenlijk geen tijd hebben voor een goede calculatie. Dus kliederen ze even snel iets op papier en zetten er een ruime marge op.

Advies: verbijt de hitte, hou het even vol en ga ergens in oktober weer offertes opvragen.

1 single split airco installeren kost ong. een dag. Beetje afhankelijk van de situatie, hoogte, lengte leidingen etc. Materiaal is een euro of 150-200 per airco. Dus reken zelf uit hoeveel het zou moeten kosten zonder de zomer toeslag. ;)

  • TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
De oververhitting zoals die in EPB rapport (België) wordt berekend is is veel harder van toepassing (samen met het bouwvolume) voor hoeveel koeling je nodig, ipv hoeveel isolatie er werd voorzien!

Het hangt dus meer af van je ramen en locatie ervan. Op zonwering werd bij nieuwbouw vaak op bespaart de laatste jaren (zelf ervaren tijdens vorige job), maar is zeer belangrijk voor een fatsoenlijk klimaat in huis tijdens de zomer.

https://www.techpowerup.com/review/


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
TTMJ! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:52:
[...]

Wat een gezeur. Dit hoeft niet.
Nee, het hoeft niet... je hebt alleen te zorgen dat je de 40dB op de erfgrens niet overschrijd en correct meten achteraf is heel veel duurder dan aannemelijk maken met een berekening.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:41
Met een unit 3 meter van de erfgrens zou ik me geen zorgen maken.
Als ik op 2-3 meter van mijn buitenunit sta, dan hoor ik hem al bijna niet meer.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
TiezZ_BE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:40:
Het hangt dus meer af van je ramen en locatie ervan. Op zonwering werd bij nieuwbouw vaak op bespaart de laatste jaren (zelf ervaren tijdens vorige job), maar is zeer belangrijk voor een fatsoenlijk klimaat in huis tijdens de zomer.
Met een toekomst met PV overschotten vrijwel altijd wanneer de zon schijnt is zonwering wat mij betreft ook volledig optioneel wanneer toch al actieve koeling voorzien wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:03
Technician- schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:09:
[...]

In de rustige periode zullen er misschien wat bedrijven dat willen doen om de planning vol te zetten, als je agenda uitpuilt van de grotere klussen ga je dat natuurlijk niet meer aannemen
Is dat onderhand niet het hele jaar van toepassing? :P

Op marktplaats zijn er regelmatig nog wel lui te vinden die in de avonduren na hun werk als installateur bijbeunen voor het genoemde bedrag(flares maken, solderen, afpersen en inbedrijfstelling), maar je moet héél kritisch zijn met wie je in zee gaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
ASS-Ware schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:19:
Met een unit 3 meter van de erfgrens zou ik me geen zorgen maken.
Als ik op 2-3 meter van mijn buitenunit sta, dan hoor ik hem al bijna niet meer.
Want je draait vrijwel altijd in deellast. Er zijn een heleboel Airco buitenunits die op 3 meter op vollast - en dat is waar je op afgerekend kan worden - niet voldoen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:41
Ronald schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Want je draait vrijwel altijd in deellast. Er zijn een heleboel Airco buitenunits die op 3 meter op vollast - en dat is waar je op afgerekend kan worden - niet voldoen.
Ik maak het iets duidelijker.
Ik heb getest met alle 3 binnenunits op volle kracht koelen.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
ASS-Ware schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:39:
[...]Ik maak het iets duidelijker.
Ik heb getest met alle 3 binnenunits op volle kracht koelen.
Dat is nog steeds niet duidelijk genoeg, sterker nog, het zegt eigenlijk niks.
Heb je ook getest bij verwarmen? Met welk apparaat heb je gemeten? Waar heb je gemeten? Wanneer heb je gemeten, dag of nacht? En wat waren dan de dB waardes rondom het huis?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:09:
[...]


Met een toekomst met PV overschotten vrijwel altijd wanneer de zon schijnt is zonwering wat mij betreft ook volledig optioneel wanneer toch al actieve koeling voorzien wordt.
Die 'oplossing' is alleen +- sluitend indien je de zonnepanelen slim aanstuurt. Zoniet zal je er nooit het maximum uithalen, en in bepaalde momenten toch nog elektriciteit van het net trekken (wegens ook andere toestellen in huis in gebruik). En in de avond wil je op deze hete dagen ook de airco aan zetten.
Wishful thinking noem ik het...

Ik heb zonwering (aan de buitenzijde) of rolluiken op ALLE ramen waar de zon op staat, ik hou het redelijk koel met 2x 2,5kw splitunits in een vrijstaand huis van +- 145m2 (2 verdiepingen)

https://www.techpowerup.com/review/


  • TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:08
Ronald schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:59:
[...]


Nee, het hoeft niet... je hebt alleen te zorgen dat je de 40dB op de erfgrens niet overschrijd en correct meten achteraf is heel veel duurder dan aannemelijk maken met een berekening.
Het is allemaal echt niet zo spannend. Ik snap deze angstige houding niet. Zelfs als er na handhaving een issue blijkt te zijn kan je dat makkelijk oplossen met maatregelen. Je buur moet de overtreding dan opnieuw aantonen.

En de gemiddelde anti-airco zeurpiet in NL zal ook bij 39db blijven klagen. Past gewoon in het elkaar niks gunnen sfeertje.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
@TTMJ! Een berekening maken is een eitje... voor een daadwerkelijke professionele installateur.

Simpele risico analyse, niets onnodige angsthouding. Mitigeren is eenvoudig, dus doen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
TiezZ_BE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:55:
Die 'oplossing' is alleen +- sluitend indien je de zonnepanelen slim aanstuurt. Zoniet zal je er nooit het maximum uithalen, en in bepaalde momenten toch nog elektriciteit van het net trekken (wegens ook andere toestellen in huis in gebruik). En in de avond wil je op deze hete dagen ook de airco aan zetten.
Wishful thinking noem ik het...

Ik heb zonwering (aan de buitenzijde) of rolluiken op ALLE ramen waar de zon op staat, ik hou het redelijk koel met 2x 2,5kw splitunits in een vrijstaand huis van +- 145m2 (2 verdiepingen)
Dan heb je niet genoeg panelen :>
Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig dus in de praktijk zal die gelijktijdigheid nagenoeg 100% zijn, geen slimme aansturing voor nodig. Het hoeft ook geen directe eigen opwek te zijn, energie wordt na de toekomst toch waardeloos op zonnige dagen.
Dat je in de avond de airco nog wil aan wil zetten daar verandert zonwering ook niets aan.

Ik heb geen enkele zonwering en mijn 200m2 vrijstaande woning blijft koel met 1 multisplit met 4x2kW die zachtjes staat te pruttelen. Gisteren 11,1kWh verbruikt om te koelen terwijl ik op die dag 74,6kWh opwek had.

Door mijn buitenisolatie en schuifpui is zonwering ook lastig maar ik zou met huidige omstandigheden ook niet eens meer overwegen er in te investeren. Ik zou dat geld nog eerder besteden aan (nog) meer zonnepanelen.

Hoe dan ook; collectief gezien (dus bij regulering nieuwbouw) zou het wat mij betreft logisch zijn dat er meer prioriteit komt op actief koelen (wat dan ook als verwarming kan bijdragen) en minder op zonwering. Veel glas op het zuiden blijft ook gewoon positief aangezien een beetje warmte in de winter belangrijker is dan verbruik koelen in de zomer.

Trias energetica is passé

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 22-06-2026 16:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

assje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:09:
[...]


Met een toekomst met PV overschotten vrijwel altijd wanneer de zon schijnt is zonwering wat mij betreft ook volledig optioneel wanneer toch al actieve koeling voorzien wordt.
Vreemde stelling...

Vanuit de energiebalans gezien heb je wellicht een punt. Vanuit comfort en behoud van je vloer en meubels bezien niet.

Altijd eerst voorkomen dat het warm wordt voordat je het gaat koelen.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
MikeyMan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:19:
Altijd eerst voorkomen dat het warm wordt voordat je het gaat koelen.
Door te koelen kan je ook voorkomen dat het warm wordt; dat is nu precies mijn punt.

De ouderwetse denkwijze is om de airco aan te zetten als je thuis komt of naar bed gaat. De moderne/toekomst variant is om het moment dat de zon schijnt de zoninstraling te compenseren met koeling = 100% gelijktijdigheid PV opwek (dus gratis energie, ook collectief).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
assje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:22:
[...]Door te koelen kan je ook voorkomen dat het warm wordt; dat is nu precies mijn punt.
De ouderwetse denkwijze is om de airco aan te zetten als je thuis komt of naar bed gaat. De moderne/toekomst variant is om het moment dat de zon schijnt de zoninstraling te compenseren met koeling = 100% gelijktijdigheid PV opwek (dus gratis energie, ook collectief).
De ouderwetse denkwijze is nou juist dat je in een warme periode 's avonds, 's nachts en 's ochtends vroeg je huis laat doorluchten zodat het afkoelt met (gratis) koudere lucht van buiten en dat je daarna alles potdicht doet, inclusief de binnen- en buitenluiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
Yaksa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:27:
De ouderwetse denkwijze is nou juist dat je in een warme periode 's avonds, 's nachts en 's ochtends vroeg je huis laat doorluchten zodat het afkoelt met (gratis) koudere lucht van buiten en dat je daarna alles potdicht doet, inclusief de binnen- en buitenluiken.
Ik benoemde inderdaad de ouderwetse manier van actief koelen. Passief koelen zoals jij beschrijft is inmiddels ingehaald door de realiteit van isolatiegraad en klimaatverandering (en moderne wensen qua comfort).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Buiten dat ik de prijzen erg bijzonder vind (maar ja, je kiest ook uitgerekend de drukste en duurste tijd haha), is er helemaal niks mis met een MHI SRK-ZS. De ZSX is alleen een luxer model met (theoretisch) een iets hogere efficiëntie en een iets lagere geluidsproductie van de buitenunit. De ZSX heeft echter ook nadelen (moet je zelf even in het MHI topic kijken: in sommige scenario's hoog minimumvermogen en die extra klep die in sommige scenario's telkens open en dicht gaat) en is een heel stuk duurder.

Ik heb vorige week dinsdag (hoe perfect kun je het timen) een MHI SRK-35ZS laten installeren op de overloop op de 1ste verdieping. Hele huis heerlijk koel en het ding doet dat op zijn sloffen. Niet gek als je een warmteverlies hebt van maar 5kW bij een dT van 30 bij verwarmen. Bij koelen is dat natuurlijk maar een graad of 5-10. We zijn van het gas af en die isolatie is prachtig, behalve in de zomer. Vandaar aangeschaft alleen om te koelen, en dan heeft het 0,0 meerwaarde voor ons om 500-600,- meer uit te geven voor een ZSX.

Kostenindicatie: 1000,- voor de unit en 675,- voor de installatie (beugel, 1m koelleiding). Ik heb zelf gezorgd dat er een stroomkabel aanwezig was. Ik heb die zelf aangelegd op een aparte groep. De airco-cowboys zelf de stroom laten regelen vond ik geen goed idee. Door een inbouwdoos naar buiten boren krijg je dan. Installatie verder verrassend netjes voor dat geld. En verder, geluid moet je ook zelf over nadenken. Want de airco-cowboy zal je met overtuiging melden dat het allemaal niet uitmaakt >:) In de praktijk vind ik het geluid echt 100% meevallen. Onze Vaillant Arotherm Plus 55/6 zou stiller moeten zijn onder vollast maar is dat echt niet. Die staat echter op de grond naast een muur, waar de MHI tegen de gevel hangt op 3 meter hoogte met vrij uitzicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 22-06-2026 16:39 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

assje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:29:
[...]


Ik benoemde inderdaad de ouderwetse manier van actief koelen. Passief koelen zoals jij beschrijft is inmiddels ingehaald door de realiteit van isolatiegraad en klimaatverandering (en moderne wensen qua comfort).
Je zit wel lekker vast in je overtuiging om zoveel mogelijk zonne energie af te fikken he?

Akkoord dat het beter is om op 22 graden te houden dan eerst naar 35 graden op te warmen. Maar zonwering en (nachtelijke) ventilatie verlagen de benodigde energie flink.

Nog los van de schade die zonlicht aanricht.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2026 17:05 ]


  • ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:41
Yaksa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Dat is nog steeds niet duidelijk genoeg, sterker nog, het zegt eigenlijk niks.
Heb je ook getest bij verwarmen?
Nee, dan zitten de buren toch niet in de tuin, en ik ook niet.
Met welk apparaat heb je gemeten? Waar heb je gemeten? Wanneer heb je gemeten, dag of nacht? En wat waren dan de dB waardes rondom het huis?
Zoals ik zei: Als ik op 2-3 meter van mijn buitenunit sta, dan hoor ik hem al bijna niet meer.
Geen apparaat, ik heb niet gemeten, ik gaf aan dat ik hem bijna niet hoor.
Overdag en in de avond.

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
heuker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:05:
Heb je een partij die überhaupt (alléén) in bedrijf wil stellen?

Ik heb ooit zelf airco geïnstalleerd met een doe-het-zelf set (al gevuld met koudemiddel). Maar volgens mij mag dat inmiddels ook niet meer.
Zelf installeren mag nog zover ik weet, de binnen unit ophangen de buiten-unit , eventueel een gat boren voor koelleidingen .

Het aankoppelen van de koelleiding moet gedaan worden door iemand met een F-gassen certificaat.

De tijden van de plug play ( snelkoppeling ) en stekvrij monteren zijn sinds de invoering van de nieuwe F-gassenverordening voorbij , helaas komt er nog meer wetgeving aan vanuit de EU ( 2027 ) wat betreft Mobiele Airco's, koudemiddel, R32 mag dan niet meer worden gebruikt voor Mobiele Airco's, althans in EU landen, alleen nog R290 ( propaan ).

  • coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:53
pantslol schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:32:
Ha iedereen,

wederom weer te lang gewacht met de aanschaf van een airco dit jaar en zit nu met 27 graden binnen af te zien. Vorige week een installateur over de vloer gehad die dit weekend de volgende offerte in de mail stuurde:
RuimteVolumeToestel
Woonkamer180m3FTXA50CW+RXA50B Stylish
Slaapkamer 1+290 m32MXM40A9+CTXF25F+CTXF20F Sensira
Prijs: € 10.500,-

Hij had ook een alternatieve offerte met LG, deze was maar liefst € 8.600,-

Lijkt mij een erg hoge prijs.

Ook vraag ik me af of ik zulke zware units nodig heb om enkel te koelen, het is huis vorig jaar volledig gerenoveerd en dus redelijk geisoleerd (nieuw dak van buitenaf isolatie, spouw, vloer 15cm, triple glas) . Installateur gaf aan van wel, en dat ik geen last van pendelen ga krijgen door de inverters. Er komen binnenkort nog 2 bedrijven langs, maar gaven beide al aan op z'n vroegst in september te kunnen plaatsen. Voorkeur gaat daarom nu uit naar het zelf plaatsen en dan inbedrijf te laten stellen

Ik twijfel echter nog over de hoeveelheid units die ik plaats. In de oorspronkelijke offerte was er 1 unit voor de hele beneden verdieping opgenomen. Deze zou dan op positie 1 komen, voordeel is dan dat de buiten unit meteen daar kan staan en er minimaal leidingwerk zou komen. Nadeel lijkt mij dat het in kantoor aan de voorzijde minder koel zal zijn (oranje lijn is glazen wand met dubbele taatsdeur die meestal open staat)

Als ik toch kies voor 2 units, dan zou ik 1 unit aan de voorzijde van het huis hebben, of bij de oprit aan de linkerkant van het huis. Een multi-split hiervan maken lijkt me lastig, dan krijg ik gootwerk rondom het hele huis.

[Afbeelding]

Door een aantal slechte ervaringen met service van Daikin in dit topic neig ik nu naar MHI. Of er 1 of 2 units komen ben ik nog niet helemaal over uit

Opties voor nu lijken dus (voor enkel beneden)

optie 1:
  • op positie 1: MHI SRK/SRC 35 ZS-WF
  • op positie 2: MHI SRK/SRC 20 ZS-WF
optie 2
  • op positie 1: MHI SRK/SRC 50 ZSX-WF
En voor de bovenverdieping zou ik dan voor een 20 en 25 ZS-WF met een SCM 30 of 41 ZS-W buitenunit.

Dus ik zoek vooral advies rondom het volgende:
  • beneden 1 of 2 units? En hoe zwaar? Een buitenunit aan de voorzijde heeft niet mijn voorkeur
  • ZSX vs ZS, de ZS is overal in de aanbieding, ik neem aan dat dit een ouder model is.
  • nog zaken waar ik rekening mee moet houden met het zelf plaatsen? Zitten er nog veel verborgen kosten in het materiaal? Het lijkt namelijk redelijk 'goedkoop', bijna te mooi om waar te zijn om het zelf te plaatsen.
Wat een prijzen...

Kwam toevallig vandaag deze tegen op Facebook.

knip telefoonnummer

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 23-06-2026 01:38 ]


  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:12
tronmedia schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Zelf installeren mag nog zover ik weet, de binnen unit ophangen de buiten-unit , eventueel een gat boren voor koelleidingen .

Het aankoppelen van de koelleiding moet gedaan worden door iemand met een F-gassen certificaat.

De tijden van de plug play ( snelkoppeling ) en stekvrij monteren zijn sinds de invoering van de nieuwe F-gassenverordening voorbij , helaas komt er nog meer wetgeving aan vanuit de EU ( 2027 ) wat betreft Mobiele Airco's, koudemiddel, R32 mag dan niet meer worden gebruikt voor Mobiele Airco's, althans in EU landen, alleen nog R290 ( propaan ).
OK, defintiekwestie dus. Meeste mensen bedoelen met installeren: zorgen dat het apparaat geplaatst is en werkt lijkt me --> zo ja, dan mag je dat dus niet als consument zelf doen want je hebt geen F-gassen certificaat etc.

Als je met installeren bedoelt "beugels aan de muur, gaten boren en elektra trekken zodat iemand met de juiste papieren de laatste twee stappen doet" --> dan mag je wel zelf installeren.

beetje flauw ik weet het, maar het lijkt me handig het bij installeren over dezelfde scope te hebben. Jij bedoelt met installatie vast ook het totaalpaket tot er een werkende machine staat toch?

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Fr33z schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:02:
[...]

OK, defintiekwestie dus. Meeste mensen bedoelen met installeren: zorgen dat het apparaat geplaatst is en werkt lijkt me --> zo ja, dan mag je dat dus niet als consument zelf doen want je hebt geen F-gassen certificaat etc.

Als je met installeren bedoelt "beugels aan de muur, gaten boren en elektra trekken zodat iemand met de juiste papieren de laatste twee stappen doet" --> dan mag je wel zelf installeren.

beetje flauw ik weet het, maar het lijkt me handig het bij installeren over dezelfde scope te hebben. Jij bedoelt met installatie vast ook het totaalpaket tot er een werkende machine staat toch?
Aha ik bedoel dan montage, het installeren (in werking stellen ) moet dan door iemand met een F-gassen certificaat.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:50
coob schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:48:
[...]


Wat een prijzen...

Kwam toevallig vandaag deze tegen op Facebook.

[Afbeelding]
Daar kan niemand tegenop, die plaatst volgens de STECK norm zonder vacuümpomp :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:53
Jim423 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Daar kan niemand tegenop, die plaatst volgens de STECK norm zonder vacuümpomp :+
Ik denk dat ie daarmee bedoelt, zonder extra afvoerpomp.

  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
Jim423 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Daar kan niemand tegenop, die plaatst volgens de STECK norm zonder vacuümpomp :+
Nee, deze prijzen juist wanneer je een dakdoorvoer of vacuümpomp nodig hebt.

Iets met een installateur die zijn eigen reclameteksten schrijft en mits en tenzij verkeerd om gebruikt...

iRacing Profiel


  • Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:46

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Zoals eerder gemeld zijn er veel eenpitters actief in deze sector. Ze zullen vast goed weten wat ze doen alleen marketingtechnisch zijn ze niet altijd even sterk.

HANDTEKENING!!!


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wild Chocolate schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:14:
[...]

Nee, deze prijzen juist wanneer je een dakdoorvoer of vacuümpomp nodig hebt.

Iets met een installateur die zijn eigen reclameteksten schrijft en mits en tenzij verkeerd om gebruikt...
Uiteindelijk gaat het er denk ik om hoe een installatie gedaan is en dat kun je meestal wel beoordelen van reviews/foto's van andere klussen. Van bedrijven die mooie gelikte teksten kunnen opleveren heb ik inmiddels ook genoeg gezien qua daadwerkelijk fysiek geleverd werk :'( En die teksten betaal je uiteindelijk ook zelf.

Ik heb in ieder geval geleerd dat er maar 2 dingen écht belangrijk zijn en dat is:
1. Adequate communicatie.
2. Fatsoen.

En de rest zit dan meestal wel in de goede richting. Maar ymmv.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Uiteindelijk gaat het er denk ik om hoe een installatie gedaan is en dat kun je meestal wel beoordelen van reviews/foto's van andere klussen. Van bedrijven die mooie gelikte teksten kunnen opleveren heb ik inmiddels ook genoeg gezien qua daadwerkelijk fysiek geleverd werk :'( En die teksten betaal je uiteindelijk ook zelf.

Ik heb in ieder geval geleerd dat er maar 2 dingen écht belangrijk zijn en dat is:
1. Adequate communicatie.
2. Fatsoen.

En de rest zit dan meestal wel in de goede richting. Maar ymmv.
Maar onder adequate communicatie valt toch juist dat je niet zegt dat je prijs inclusief moeilijke dingen is, terwijl je bedoelt dat het exclusief moeilijke dingen is :?

iRacing Profiel


  • Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wild Chocolate schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Maar onder adequate communicatie valt toch juist dat je niet zegt dat je prijs inclusief moeilijke dingen is, terwijl je bedoelt dat het exclusief moeilijke dingen is :?
Ik bedoel daarmee dat iemand:
- Terugbelt;
- Op komt dagen;
- Offerte binnen afgesproken termijn stuurt;
- Pro-actief communiceert bij calamiteiten in de planning;
- Verantwoordelijkheid neemt bij fouten;
- Daadwerkelijk vakkennis brengt;
- Transparantie over kosten.

Deze punten zijn over het algemeen problematisch bij aannemers, of je nu een ZZP'er of een grote firma met 5 sterren op Google te pakken hebt. In mijn ervaring. En ja, deze persoon heeft een typfout gemaakt, dat kan dus gebeuren.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:46
Leeghoofd21 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:15:
Zoals eerder gemeld zijn er veel eenpitters actief in deze sector. Ze zullen vast goed weten wat ze doen alleen marketingtechnisch zijn ze niet altijd even sterk.
Daar is niet veel mis mee. Wat me dan wel opvalt is te lage prijzen, grote kans dat alles zwart gaat en er geen BRL100 certificering is, wat dan ongelijke concurrentie is.

Is BRL100 te duur, ja misschien maar je moet het nou eenmaal hebben in NL, een daarom kan installatie nooit voor bovenstaande prijzen, tenzij je illegaal op een camping woont en alleen hotdogs eet.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:03
+/- 550 euro winst voor een MHI 3.5kW en dan moet daar nog het installatiematerial én je apparatuur vanaf.
Dat kan alleen in een houten chaletje waar je nauwelijks materiaal nodig hebt. Of hij snoept nog wat bij met grijze import modellen ala -ZSP.

Met hoe vol de agenda's in installatieland zijn zou er geen reden moeten zijn om zo laag in de markt te gaan zitten. Dit klinkt dan inderdaad als picobello bv. Sowieso is een prijsopgave zonder de situatie gezien te hebben vreemd. Voor alleen in bedrijf stellen zijn ze hier al van 250 naar 500 euro per unit gegaan.. omdat het kan. Werk genoeg.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:12:
[...]


Dan heb je niet genoeg panelen :>
Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig dus in de praktijk zal die gelijktijdigheid nagenoeg 100% zijn, geen slimme aansturing voor nodig. Het hoeft ook geen directe eigen opwek te zijn, energie wordt na de toekomst toch waardeloos op zonnige dagen.
Dat je in de avond de airco nog wil aan wil zetten daar verandert zonwering ook niets aan.

Ik heb geen enkele zonwering en mijn 200m2 vrijstaande woning blijft koel met 1 multisplit met 4x2kW die zachtjes staat te pruttelen. Gisteren 11,1kWh verbruikt om te koelen terwijl ik op die dag 74,6kWh opwek had.

Door mijn buitenisolatie en schuifpui is zonwering ook lastig maar ik zou met huidige omstandigheden ook niet eens meer overwegen er in te investeren. Ik zou dat geld nog eerder besteden aan (nog) meer zonnepanelen.

Hoe dan ook; collectief gezien (dus bij regulering nieuwbouw) zou het wat mij betreft logisch zijn dat er meer prioriteit komt op actief koelen (wat dan ook als verwarming kan bijdragen) en minder op zonwering. Veel glas op het zuiden blijft ook gewoon positief aangezien een beetje warmte in de winter belangrijker is dan verbruik koelen in de zomer.

Trias energetica is passé
Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig 😂

Sorry, maar de rest van jouw fantasie verhaal laat ik aan me voorbij gaan. Je zou al een perfecte pv installatie moeten hebben die ook deels oost/West gericht en dan nog zitten er hiaten in je verhaal.

Blijven dromen!

https://www.techpowerup.com/review/


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

coob schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:48:
[...]


Wat een prijzen...

Kwam toevallig vandaag deze tegen op Facebook.

[Afbeelding]
Het is in ieder geval mooi duidelijk dat dit een beunhaas is:
  • steck norm?? hij bedoelt een STEK-certificaat om aan te tonen dat er volgens BRL 100 en volgens BRL 200 gewerkt wordt.
  • vacuümpomp gebruikt hij natuurlijk tussen de weeën door.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:19
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Die vlieger gaat misschien niet op. Wanneer de buren de buitenunits voor 1 april 2021 hebben geplaatst dan hoeven ze niet (uitzonderingen daargelaten) te voldoen aan de aangescherpte eisen die op die datum zijn ingegaan. Misschien toch goed om deze pagina van het Informatiepunt Leefomgeving even door te nemen.
er zijn wel wettelijke eisen voor het geluid op de erf grens bij de buren , 40 db , maar er is geen wettelijke verplichting om een geluids berekening te laten maken en te overleggen als je een airco wilt plaatsen , de meeste airco plaatsers doen dit ook niet , teveel werk en dan komt de de veranrwoordelijkheid bij hun te leggen

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Louwm schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:31:
[...]er zijn wel wettelijke eisen voor het geluid op de erf grens bij de buren , 40 db , maar er is geen wettelijke verplichting om een geluids berekening te laten maken en te overleggen als je een airco wilt plaatsen , de meeste airco plaatsers doen dit ook niet , teveel werk en dan komt de de veranrwoordelijkheid bij hun te leggen
Ik denk er toch iets anders over.
Misschien deze pagina 'ns doornemen.
Ik probeer te voorkomen dat er burenruzies gaan ontstaan vanwege mogelijke overlast.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaksa op 22-06-2026 19:59 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
TiezZ_BE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:27:
Als de zon niet schijnt heb je ook geen koeling nodig 😂

Sorry, maar de rest van jouw fantasie verhaal laat ik aan me voorbij gaan. Je zou al een perfecte pv installatie moeten hebben die ook deels oost/West gericht en dan nog zitten er hiaten in je verhaal.

Blijven dromen!
Wat klets je nu toch?? De zon is al onder en mijn panelen leveren nu nog genoeg op om de airco tr draaien. De opwarming die nu nog plaatsvindt (transmissie) daar helpt zonwering ook moet tegen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
assje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:53:
Wat klets je nu toch?? De zon is al onder en mijn panelen leveren nu nog genoeg op om de airco tr draaien.
De zon gaat vandaag pas iets na 22:00 onder. Je post dit op de een-na-langste dag van het jaar.

  • TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:53:
[...]


Wat klets je nu toch?? De zon is al onder en mijn panelen leveren nu nog genoeg op om de airco tr draaien. De opwarming die nu nog plaatsvindt (transmissie) daar helpt zonwering ook moet tegen.
Blijven dromen. Ik ga mijn tijd hier niet aan verspillen... (Want er zijn teveel hiaten en discussiepunten aan je *** verhaal)

De zon onder om 19u53 op 22 juni 😂👌

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 22-06-2026 19:57 ]

https://www.techpowerup.com/review/


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Wilke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:56:
[...]De zon gaat vandaag pas iets na 22:00 onder. Je post dit op de een-na-langste dag van het jaar.
Het kan wel....
Als je achter een 12 verdiepingen hoge flat woont en jouw panelen liggen op het dak van die flat >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Spijker79
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:15
Wij hebben ruim €6000,- betaald voor een buitenunit en 4 binnenunits voor de slaapkamers. Dus ik vind die prijzen fors.Nu wel spijt dat we er geen in de woonkamer hebben laten hangen

  • pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
volgens mij zijn we een beetje gesidetracked, bedankt voor het advies iedereen. Ben gegaan voor de SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W inclusief al het installatie materiaal en inbedrijfstelling, plaats em zelf.

totaal prijs 1700,-. Voordeel is dat de inbedrijfstelling al aanstaande maandag gedaan wordt

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
Wilke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:56:
De zon gaat vandaag pas iets na 22:00 onder. Je post dit op de een-na-langste dag van het jaar.
Fair enough, maar in ieder geval geen zon meer op mijn panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_SbcBFMtZb7141mLOnk7T2gv7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM9bLac1ZwcP9PxCq08DPQue.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn "zonsondergang" rond 19:00 maar indirect licht is ook al voldoende.

Hoe dan ook, eigen opwek of panelen doet er voor mij ook nog niet eens toe. Het punt is dat PV opwek collectief steeds grotere overschotten zal krijgen zodra de zon schijnt (en dat is goed).

Het duurt even voordat vastgeroeste denkbeelden slijten denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 22-06-2026 20:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:19
pantslol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:25:
volgens mij zijn we een beetje gesidetracked, bedankt voor het advies iedereen. Ben gegaan voor de SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W inclusief al het installatie materiaal en inbedrijfstelling, plaats em zelf.

totaal prijs 1700,-. Voordeel is dat de inbedrijfstelling al aanstaande maandag gedaan wordt
Wat een verschil met die eerdere offerte!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Ja, maar dat is niet heel vreemd als je 1 x 3,5 installeert i.p.v. 2 buitenunits en 3 binnenunits van in totaal 9 kW.

1700 euro is wel onwaarschijnlijk scherp trouwens, bij een dozenschuiver met lage marges koop je die voor zo'n 1100-1200 euro, nog een 100-150 aan materialen, blijft er dus een 400 euro incl. BTW over voor de installateur. Moet je aardig aanpoten om daar nog een fatsoenlijk uurloon aan over te houden, na aftrek van reiskosten enz.

  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:42
Wilke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:53:
Ja, maar dat is niet heel vreemd als je 1 x 3,5 installeert i.p.v. 2 buitenunits en 3 binnenunits van in totaal 9 kW.

1700 euro is wel onwaarschijnlijk scherp trouwens, bij een dozenschuiver met lage marges koop je die voor zo'n 1100-1200 euro, nog een 100-150 aan materialen, blijft er dus een 400 euro incl. BTW over voor de installateur. Moet je aardig aanpoten om daar nog een fatsoenlijk uurloon aan over te houden, na aftrek van reiskosten enz.
Hij schrijft met inbedrijfstelling, dus hij installeert zelf.
Pagina: 1