Ha iedereen,
wederom weer te lang gewacht met de aanschaf van een airco dit jaar en zit nu met 27 graden binnen af te zien. Vorige week een installateur over de vloer gehad die dit weekend de volgende offerte in de mail stuurde:
Prijs: € 10.500,-
Hij had ook een alternatieve offerte met LG, deze was maar liefst € 8.600,-
Lijkt mij een erg hoge prijs.
Ook vraag ik me af of ik zulke zware units nodig heb om enkel te koelen, het is huis vorig jaar volledig gerenoveerd en dus redelijk geisoleerd (nieuw dak van buitenaf isolatie, spouw, vloer 15cm, triple glas) . Installateur gaf aan van wel, en dat ik geen last van pendelen ga krijgen door de inverters. Er komen binnenkort nog 2 bedrijven langs, maar gaven beide al aan op z'n vroegst in september te kunnen plaatsen. Voorkeur gaat daarom nu uit naar het zelf plaatsen en dan inbedrijf te laten stellen
Ik twijfel echter nog over de hoeveelheid units die ik plaats. In de oorspronkelijke offerte was er 1 unit voor de hele beneden verdieping opgenomen. Deze zou dan op positie 1 komen, voordeel is dan dat de buiten unit meteen daar kan staan en er minimaal leidingwerk zou komen. Nadeel lijkt mij dat het in kantoor aan de voorzijde minder koel zal zijn (oranje lijn is glazen wand met dubbele taatsdeur die meestal open staat)
Als ik toch kies voor 2 units, dan zou ik 1 unit aan de voorzijde van het huis hebben, of bij de oprit aan de linkerkant van het huis. Een multi-split hiervan maken lijkt me lastig, dan krijg ik gootwerk rondom het hele huis.
Door een aantal slechte ervaringen met service van Daikin in dit topic neig ik nu naar MHI. Of er 1 of 2 units komen ben ik nog niet helemaal over uit
Opties voor nu lijken dus (voor enkel beneden)
optie 1:
Dus ik zoek vooral advies rondom het volgende:
wederom weer te lang gewacht met de aanschaf van een airco dit jaar en zit nu met 27 graden binnen af te zien. Vorige week een installateur over de vloer gehad die dit weekend de volgende offerte in de mail stuurde:
| Ruimte | Volume | Toestel |
| Woonkamer | 180m3 | FTXA50CW+RXA50B Stylish |
| Slaapkamer 1+2 | 90 m3 | 2MXM40A9+CTXF25F+CTXF20F Sensira |
Hij had ook een alternatieve offerte met LG, deze was maar liefst € 8.600,-
Lijkt mij een erg hoge prijs.
Ook vraag ik me af of ik zulke zware units nodig heb om enkel te koelen, het is huis vorig jaar volledig gerenoveerd en dus redelijk geisoleerd (nieuw dak van buitenaf isolatie, spouw, vloer 15cm, triple glas) . Installateur gaf aan van wel, en dat ik geen last van pendelen ga krijgen door de inverters. Er komen binnenkort nog 2 bedrijven langs, maar gaven beide al aan op z'n vroegst in september te kunnen plaatsen. Voorkeur gaat daarom nu uit naar het zelf plaatsen en dan inbedrijf te laten stellen
Ik twijfel echter nog over de hoeveelheid units die ik plaats. In de oorspronkelijke offerte was er 1 unit voor de hele beneden verdieping opgenomen. Deze zou dan op positie 1 komen, voordeel is dan dat de buiten unit meteen daar kan staan en er minimaal leidingwerk zou komen. Nadeel lijkt mij dat het in kantoor aan de voorzijde minder koel zal zijn (oranje lijn is glazen wand met dubbele taatsdeur die meestal open staat)
Als ik toch kies voor 2 units, dan zou ik 1 unit aan de voorzijde van het huis hebben, of bij de oprit aan de linkerkant van het huis. Een multi-split hiervan maken lijkt me lastig, dan krijg ik gootwerk rondom het hele huis.
Door een aantal slechte ervaringen met service van Daikin in dit topic neig ik nu naar MHI. Of er 1 of 2 units komen ben ik nog niet helemaal over uit
Opties voor nu lijken dus (voor enkel beneden)
optie 1:
- op positie 1: MHI SRK/SRC 35 ZS-WF
- op positie 2: MHI SRK/SRC 20 ZS-WF
- op positie 1: MHI SRK/SRC 50 ZSX-WF
Dus ik zoek vooral advies rondom het volgende:
- beneden 1 of 2 units? En hoe zwaar? Een buitenunit aan de voorzijde heeft niet mijn voorkeur
- ZSX vs ZS, de ZS is overal in de aanbieding, ik neem aan dat dit een ouder model is.
- nog zaken waar ik rekening mee moet houden met het zelf plaatsen? Zitten er nog veel verborgen kosten in het materiaal? Het lijkt namelijk redelijk 'goedkoop', bijna te mooi om waar te zijn om het zelf te plaatsen.
:strip_exif()/f/image/gM9bLac1ZwcP9PxCq08DPQue.jpg?f=fotoalbum_large)