Vraag


  • MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
Mijn vraag
Ik wil een Shelly Pro 3EM-120A (3CT63?)| 3-Fase Energiemeter plaatsen in mijn meterkast omdat mijn Landis+Gyr E350 niet echt realtime data doorgeeft via de P1 poort en een thuisbatterij “stuitergedrag” vertoont bij reageren op deze P1 data.


Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik Home Assistent en heb nu 2 P1 lezers, 1 van BeeClear en 1 van HomeWizard

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de forums gevonden dat mijn elektriciteits meter telkens +- 10 seconden dezelfde waarde doorgeeft en dan weer actualiseert en dan weer +- 10 seconden dezelfde waarde doorgeeft enzovoorts

Het gedrag van een thuisbatterij is hierdoor op zijn minst erg inefficiënt en reageert dan op zijn eigen gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhuq5EU6kYIxgcQcLt7kdCdQzgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHqjGnITkbqAa25Hyklys7xq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bVoXKpwpuPNYnyUMTzUveaRpmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HJtZxDhDRwvX9COJONpLkW8.jpg?f=fotoalbum_large

Op de 2e foto zit rechtsonder de hoofdschakelaar, heb ik hier ruimte om de 3 stroomklemmen te monteren?

Middenboven zou ik nog een plekje voor de Shelly hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door MarcelGo op 21-06-2026 17:04 ]

Beste antwoord (via MarcelGo op 21-06-2026 17:02)


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MarcelGo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Dat zou ik ook prima vinden (hoewel ik het waarschijnlijk ook wel kan), maar waar het mij nu om gaat is hier ruimte genoeg en is het uitvoerbaar?


[...]

Deze is om rechtstreeks naast 1 groep te monteren toch? Ik wil de gebrekkige elektriciteits meter bypassen zodat ik de hele installatie kan meten inclusief 2 solar systemen en een laadpaal
Het verschil is hoofdzakelijk dat de ct klem een gecombineerd blokje van drie is ipv 3 losse meetspoelen. Dat witte kastje dat erbij moet heb je beide keren nodig. Ik vond het een mooie compacte oplossing je kunt hem een stuk makkelijker kwijt dan drie losse spoelen namelijk.


Ik gebruik hem zelf ook voor jouw doel. Het hele huis meten gelijk achter de meter van Liander want ook ik had een 10 seconden meter. En het gezeik met de thuisaccu's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5LWrmcnkSKDrX8oUyF_dj5etOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlH8Xir0feuL9jZCK8Z3Gfvv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald.42 op 21-06-2026 16:55 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Alle reacties


  • StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:07

StarWing

Huh ?!?

Als je niet bekent bent met elektrische installaties, laten uitvoeren. Voor je eigen veiligheid en die van je woning.

Page intentionally left blank.


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De 63 is een stukje compacter om in te bouwen. En het zou me niet verbazen dat die wat minder afwijkt in het bereik dat je nodig hebt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
StarWing schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:35:
Als je niet bekent bent met elektrische installaties, laten uitvoeren. Voor je eigen veiligheid en die van je woning.
Dat zou ik ook prima vinden (hoewel ik het waarschijnlijk ook wel kan), maar waar het mij nu om gaat is hier ruimte genoeg en is het uitvoerbaar?
Ronald.42 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:37:
De 63 is een stukje compacter om in te bouwen. En het zou me niet verbazen dat die wat minder afwijkt in het bereik dat je nodig hebt.
Deze is om rechtstreeks naast 1 groep te monteren toch? Ik wil de gebrekkige elektriciteits meter bypassen zodat ik de hele installatie kan meten inclusief 2 solar systemen en een laadpaal

Acties:
  • Beste antwoord

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MarcelGo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Dat zou ik ook prima vinden (hoewel ik het waarschijnlijk ook wel kan), maar waar het mij nu om gaat is hier ruimte genoeg en is het uitvoerbaar?


[...]

Deze is om rechtstreeks naast 1 groep te monteren toch? Ik wil de gebrekkige elektriciteits meter bypassen zodat ik de hele installatie kan meten inclusief 2 solar systemen en een laadpaal
Het verschil is hoofdzakelijk dat de ct klem een gecombineerd blokje van drie is ipv 3 losse meetspoelen. Dat witte kastje dat erbij moet heb je beide keren nodig. Ik vond het een mooie compacte oplossing je kunt hem een stuk makkelijker kwijt dan drie losse spoelen namelijk.


Ik gebruik hem zelf ook voor jouw doel. Het hele huis meten gelijk achter de meter van Liander want ook ik had een 10 seconden meter. En het gezeik met de thuisaccu's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5LWrmcnkSKDrX8oUyF_dj5etOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlH8Xir0feuL9jZCK8Z3Gfvv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald.42 op 21-06-2026 16:55 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
@Ronald.42 Oke, maar dan moet die 63 tegen de hoofdschakelaar aan toch? Ah ik zie het nu op je foto, duidelijk

[ Voor 44% gewijzigd door MarcelGo op 21-06-2026 17:01 ]


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jij hebt automaten als hoofdzekering dus je kunt het meetspoelblokje onder je hoofdschakelaar plaatsen want daar kun je het spanningsvrij maken. Het witte kastje zou je rechtsboven kwijt kunnen daar is nog een vrije plek de snoertjes zijn lang zat om dat te overbruggen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
Ronald.42 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:03:
Jij hebt automaten als hoofdzekering dus je kunt het meetspoelblokje onder je hoofdschakelaar plaatsen want daar kun je het spanningsvrij maken. Het witte kastje zou je rechtsboven kwijt kunnen daar is nog een vrije plek de snoertjes zijn lang zat om dat te overbruggen.
Nou veel beter had een antwoord niet gekund! _/-\o_

  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:48
Als je in je meterkast wilt klooien kan je misschien de juiste 50a klemmen gebruiken. Deze kan je open klikken. Vergeet niet dat je nog ergens per fase de spanning vandaag moet halen voor een juiste vermogensmeting.

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MarcelGo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Nou veel beter had een antwoord niet gekund! _/-\o_
Denk wel om de meetrichting van de meetspoelen er staat een pijltje op welke kant richting huis of meter moet. En je moet nog even bedenken waar je de 3x fase en nul van het shelly kastje aansluit die heeft namelijk ook spanning nodig om te kunnen meten. En dan moet draadje 1 wel overeenkomen met de fase waar spoel 1 zit. eea staat wel in de gebruiksaanwijzing.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1