Tri-Combo: zonnepanelen, thuisbatterij en nu stekkerbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:54
Hallo tweakers,

Ik heb al 3 jaar een "zonnepanelen en 10Kwh batterij" Combo en had er nu graag een stekkerbatterij bijgekocht. Beide omvormers worden uitgelezen door Home Assistant, maar ik stuur nog niets aan. Ik had een nieuwe stekkerbatterij wel graag aangestuurd met HASS.

Redenen:

- in de zomer is 10 Kwh te weinig, dat zit tegen de middag vol, ik kan er volgens mij gemakkelijk +20 Kwh bij doen (dus een modulaire stekkerbatterij ware ideaal).

- ik heb een WP die het hele huis koelt in de zomer, maar die trekt mijn batterijtje tegen 2200 leeg (is een zuinige WP die in routine 800/900 W verbruikt, blijft 's nachts ook wel draaien). Ik had dus graag de hele nacht doorgekomen met eigen energie.

- stekkerbatterij kan je in de winter uittrekken (een batterij verbruikt ook energie) of als ik misschien dynamisch kan gaan met HASS ware dat ook ideaal.

Vragen:

Is dit ten eerste mogelijk?

ik heb het forum geskimmt en vind niet onmiddellijk relevante topics. Als er zijn plse point me in the right direction. Of eigen ervaring altijd welkom?

Iemand ervaring met het aansturen van zo een setup met HASS? Als er aanraders zijn qua stekkerbatterijen altijd welkom. Ik vermijd het liefst gebruik van cloud (maar besef dat dat niet altijd mogelijk is)

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

- HASS

- zonnepanelen: 17 panelen van 375 KwP met een SolarEdge StorEdge SE5000H

- batterij: GoodWe SBP-Series 5.0kW met 2x GoodWe SECU-A Series 5,4kWh

...

ps: ik heb aan de GoodWe installateur gevraagd bijkomende modules te plaatsen, maar die zijn blijkbaar obsolete en die plaatsen ze niet meer. Dus ik moet sowieso naar een derde partij gaan.
...

Alle reacties

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:25
Klinkt alsof je extra zonwering nodig hebt ipv batterijen, hoe kan je wp nu de hele dag lopen en dan in de avond alsnog je batterij leegtrekken? Dan heb je echt veel zon op je huis gehad dat weer weggekoeld moet worden.
Of, je (dak)isolatie is zeer matig?

Als je een stekkerbattrij wilt steken, dat kan gewoon. prikken en klaar. Of je er wat aan hebt, ik denk dat dat tegen gaat vallen.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 21-06-2026 17:01 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
P5ycho schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:36:
Klinkt alsof je extra zonwering nodig hebt ipv batterijen, hoe kan je wp nu de hele dag lopen en dan in de avond alsnog je batterij leegtrekken? Dan heb je echt veel zon op je huis gehad dat weer weggekoeld moet worden.
Of, je (dak)isolatie is zeer matig?

Als je een stekkerbattrij wilt steken, dat kan gewoon. prikken en klaar. Of je er wat aan hebt, ik denk dat dat tegen gaat vallen.
Gaat dan het ene systeem het andere niet ont(laden) en vice versa?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• P5ycho
Hmm ja, teveel focus op wat niet de TS zijn vraag is. Ik trek mijn te snelle conslusie even in :).

Ik ben bekaf van het extra zonnepanelen leggen, misschien wat minder helder moment...

[ Voor 31% gewijzigd door P5ycho op 21-06-2026 17:01 ]

• TtheGreat
Hoi,

misschien bijkomende duiding:
  • woning is zeer goed geisoleerd (10 jaar oud en toen Epeil 44). Ondertussen zijn er al die technieken bijgekomen. Overal ligt vloerverwarming. De koeling zorgt voor een aangename 25-26 graden overal in huis, terwijl het buiten 37,5 is. De woning heeft ook overal zonnewering (beneden outdoor screens en boven outdoor rolluiken).
  • Zonder WP kan je de warmte 3 dagen buitenhouden door de isolatie, maar eens ze binnen zit is het 's nachts even warm als buiten. Het is ook tijdens periodes van hittegolf dat ze natuurlijk het langst draait (en je dus de woning mooi fris kan houden).
  • Zoals jullie zien verbruikt de WP in koeling modus niet zo veel, maar rond 2200-2300 is mijn batterij leeg en springt het verbruik van het net op. Het is dat verbruik (WP + nog een beetje sluipverbruik) dat ik zou willen opvangen.
  • Heeft er iemand ervaring met het dynmisch reguleren tussen TWEE batterijen met HASS (ik zie niet in hoe dat anders mogelijk is). Afladen lijkt me simpel. Opladen lijkt me een heel andere klus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fziGqlYP3b5Cherw8l_sR8ixhrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zvs0OGW3rGfttyORvOLzZGjd.png?f=fotoalbum_large Verbruik P1 meter (afhalen van het net)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yZ0vp0wVaF9SePzOaz35Idollw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFt3jMdYgEZ3dfsBQYWwzkoR.png?f=fotoalbum_large Verbruik WP (in koeling modus, zelfde periode). De piek rond de middag is de verwarming van SWW

[ Voor 12% gewijzigd door TtheGreat op 29-06-2026 09:52 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:51
Lijkt me ook een flink verbruik, moeilijk zuinig te noemen. Toevallig een type C ventilatie die al je koelte wegzuigt en warmte binnen laat stromen? Je zou verwachten dat na overdag koelen je een frisse nacht kan houden zonder verbruik.

Heb je uitgemiddelde grafieken, moeilijk door de pieken kijken zo. De staafgrafiek van HASS bijvoorbeeld?

In principe is stekkerbatterij pluggen op P1 en klaar. De omvormer met vaste batterij zal dan eerst zichzelf bedienen. Eenmaal vol lever je terug (en begint de thuisbatterij te laden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• P5ycho
Ik zie in dat wp verbruik een enorm pendelgedrag. Een wp die lekker loopt slaat niet de hele tijd af maar laat een continuverbruik zien. Ik denk dat je er goed aan doet om daar eerst naar te kijken, je wp compressor vindt dit niet zo leuk en efficient is het ook niet.

• TtheGreat
naftebakje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:33:
Lijkt me ook een flink verbruik, moeilijk zuinig te noemen. Toevallig een type C ventilatie die al je koelte wegzuigt en warmte binnen laat stromen? Je zou verwachten dat na overdag koelen je een frisse nacht kan houden zonder verbruik.
Ventilatie is D. Vergeet niet dat dit tijdens de hittegolf is he. Een Airco afzetten zorgt ervoor dat je kamer onmiddellijk weer warm wordt. Een WP met vloerverwarming/koeling trek je wel een nachtje, maar dan moet ze weer extra geven in de ochtend, dus laat je ze liever continu draaien. Bestaan er WP die een volledig huis koelen die minder dan 700/800 W verbruiken? Zeer geinteresseerd.
Heb je uitgemiddelde grafieken, moeilijk door de pieken kijken zo. De staafgrafiek van HASS bijvoorbeeld?
Bedoel je deze grafiek? Groen is WP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xboGa8FWbbo6VchvbyE6bFeHBsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ErxuacfkO6koxqtcz4SjMB6J.png?f=fotoalbum_large
In principe is stekkerbatterij pluggen op P1 en klaar. De omvormer met vaste batterij zal dan eerst zichzelf bedienen. Eenmaal vol lever je terug (en begint de thuisbatterij te laden).
Er zit al een P1 meter. Dat doet me een beetje vrezen de meeste stekkerbatterijen komen met eigen P1 meter. Mijn thuisbatterij heeft een klem op de hoofdleiding. Ik zie niet hoe die batterijen gaan samen werken.

• TtheGreat
P5ycho schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:56:
Ik zie in dat wp verbruik een enorm pendelgedrag. Een wp die lekker loopt slaat niet de hele tijd af maar laat een continuverbruik zien. Ik denk dat je er goed aan doet om daar eerst naar te kijken, je wp compressor vindt dit niet zo leuk en efficient is het ook niet.
Ik vermoed dat dat is omdat ze op haar minimum niveau draait: 15%. Ik hou het in het oog. tx

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik zie een hybride Solaredge omvormer en losse Goodwe omvormer en accu's. Klopt dat? Waarom wordt er geen gebruik gemaakt van de Solaredge Storedge?

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
@TtheGreat excuses dat ook ik niet in ga op je integratievraag. Maar IMHO ga je pleisters plakken op een suboptimale situatie met suboptimale opstandigheden.
Je verbruikt al >20kwh/dag zónder het koelen. Waarom is het koelen dan opeens een probleem? Je normale dagverbruik (of rustvebruik) is al erg hoog. In voor-/najaar zal je je accu ook niet vol krijgen en ga je in de nacht over op grid. En hoe veel dagen per jaar komt zoveel koelen voor? Is de uitgave aan een stekkeraccu dat waard?

Als je wél pleisters wilt plakken met een stekkeraccu moet dat toch wel te programmeren zijn in HA? Laat deze gewoon als 'slave' volgen op je Goodwe accu. Als die vol/leeg is stuur je de stekkeraccu aan. Voor dat progammeren heb je tegenwoordig AI.

Goedkoopste en makkelijkste manier is even kritisch naar je verbruik kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Kanoet op 02-07-2026 18:06 ]

Pagina: 1