Balkon overstroomd hoe dit het beste te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:42

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn balkon bij de voordeur is overstroomd waardoor het water naar binnen liep in de kamer waar dat balkon aan vast zit.

De regenpijp kon het waarschijnlijk niet maar aan teveel water in 1 keer. Deze regenpijp zit aangesloten op het riool. Als ik aan de regenpijp een bladervanger plaats zou dat voldoende zijn? Of moet ik ook een overloop maken op het balkon zelf?

Usenet handleidingen

Alle reacties

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53

Vliegvlug

Flight Simple

Bedoel je nu een galerij of een balkon aangezien je het over een ‘voordeur’ hebt?

En zit de afvoer naar de regenpijp niet (gedeeltelijk) verstopt?
Je hebt het namelijk over een bladvanger plaatsen maar dat gaat natuurlijk niet helpen tegen een huidige verstopping maar voorkomt dat er minder snel verstopping ontstaat in de toekomst.

En met een overloop bedoel je een stuk uit de buitenrand van het balkon slijpen zodat het lager zit dan de drempel van je kamer waardoor het daar overheen kan weglopen? Dat kan maar in principe zou de afvoer van je balkon moeten volstaan dus kijk daar eerst naar.

Een foto van de situatie zou ook enorm helpen!

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 21-06-2026 15:15 ]

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:14:
Bedoel je nu een galerij of een balkon aangezien je het over een ‘voordeur’ hebt?

En zit de afvoer naar de regenpijp niet (gedeeltelijk) verstopt?
Je hebt het namelijk over een bladvanger plaatsen maar dat gaat natuurlijk niet helpen tegen een huidige verstopping maar voorkomt dat er minder snel verstopping ontstaat in de toekomst.

En met een overloop bedoel je een stuk uit de buitenrand van het balkon slijpen zodat het lager zit dan de drempel van je kamer waardoor het daar overheen kan weglopen? Dat kan maar in principe zou de afvoer van je balkon moeten volstaan dus kijk daar eerst naar.

Een foto van de situatie zou ook enorm helpen!
Nee emmer water loopt zo weg. Er was gisteren enorm veel regen in 1 keer bij mijn woning meer dan anders. Mijn idee was deze bladvanger te plaatsen zodat als het riool het niet meer aan kan dat het water op straat loopt. En dit is redelijk makkelijk te doen in plaats van een overloop te maken in het beton. Inderdaad stuk uit de buitenkant slijpen. Foto volgt nog.

Woning uit 1971. Nergens een overloop aanwezig.

Usenet handleidingen

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:18
Bij mijn vorige appartement had ik hier ook last van en dat had altijd met het dichtslibben van de afvoer te maken. Een emmer er doorheen gooien lijkt dan inderdaad te werken omdat je er met een hoop geweld 10 liter doorheen gooit. Bij ons ging het juist mis als het te langzaam wegstroomde en er wel steeds zooi mee ging met het water (wat je emmer ook niet doet). Kwestie van de galerij goed schoonhouden, op het beton gaat ook veel zwarte meuk zitten, en regelmatig de afvoerputjes loshalen. Ik heb regelmatig een hoop meuk met een theelepel / eetlepel eruit gehaald terwijl het allemaal leek door te stromen. Verder heeft onze VvE regelmatig de boel door laten spuiten. Sowieso lieten ze op kosten van iedereen eens per jaar de galerij schoonspuiten. Dat is niet genoeg om alles te voorkomen, maar er waren genoeg mensen die ondanks waarschuwingen niks deden om het schoon te houden. Lang verhaal, maar grote kans dat de afvoer toch te vol zit of te snel dichtslibt. Een galerij of balkon is vaak viezer dan het lijkt. Als het droog is lijkt het schoon, maar zodra het nat is komt er allemaal zwarte zooi los.

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7IzYh1hWFF6vuDCWgmVTk65JnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8dbHSHTxSxHTZpPBChtBjny.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzcqZo-x--cFPQBh36HOLx5v-hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkvywt50mbJtqel7p1cT3Oy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ykjvl5rxdXm6dg9aJ5MDjgnuvaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kvs7ugjVAb4rNyHmzeCSuam.jpg?f=fotoalbum_large

Usenet handleidingen

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Geprobeerd schoon te maken maar ik vermoed dat hij steeds naar boven gaat. Het uiteinde is hartstikke schoon. Sry voor dubbele reactie het is lastig nog een reactie te type op je telefoon met foto's er bij.

Usenet handleidingen

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:13
TheDudez schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:30:
Geprobeerd schoon te maken maar ik vermoed dat hij steeds naar boven gaat. Het uiteinde is hartstikke schoon. Sry voor dubbele reactie het is lastig nog een reactie te type op je telefoon met foto's er bij.
Daar zijn computers en laptops handig voor.

Maar je hebt dus een woning waarbij er boven je voordeur een kamer met balkon zit? Dat balkon loopt vol omdat dat 20mm gat niet groot genoeg is voor een stortbui?

[ Voor 18% gewijzigd door No Hands op 21-06-2026 17:52 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
Daarvoor heb je een overstroomuitloop. Die moet lager zitten dan de deur. Enerzijds als nood, anderzijds als signaal dat de reguliere afvoer verstopt zit.

De situatie is mij nog niet duidelijk, een balkon bij de voordeur. Is dit dan een woning in een appartementencomplex? Dan kun je dit bij de VvE neerleggen.

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Bas.013 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:01:
Daarvoor heb je een overstroomuitloop. Die moet lager zitten dan de deur. Enerzijds als nood, anderzijds als signaal dat de reguliere afvoer verstopt zit.

De situatie is mij nog niet duidelijk, een balkon bij de voordeur. Is dit dan een woning in een appartementencomplex? Dan kun je dit bij de VvE neerleggen.
Nee 2 conder 1 kap sry voor de onduidelijkheid. Kom er net achter dat bij de buren ook de wc is uitgekomen een beetje. Dus echt overbelast rooilering.

Usenet handleidingen

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
TheDudez schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:16:
[...]

Nee 2 conder 1 kap sry voor de onduidelijkheid. Kom er net achter dat bij de buren ook de wc is uitgekomen een beetje. Dus echt overbelast rooilering.
Nee overstroom uitloop heb ik dus niet.

Usenet handleidingen

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:18
Een bladvanger zoals jij hem bedoelt zal zeker helpen, omdat deze ook als overloop kan dienen als het riool vol is. Dan hoef je geen andere oplossing meer te zoeken.

Dan hebben we het dus wel over een bladvanger die je op beganegrondniveau aanbrengt in de pijp en niet een draadbol die je op je balkon in de buisopening duwt ;)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
@BBBrt ”bladafscheider” heten die officieel volgens mij.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou 100% voor een noodoverloop gaan. Een bladafscheider is leuk voor in een regenpijp maar daar heb je dus niet heel veel aan en blad vanger ( zoon korfje bovenop het putje) doet zijn naam ook vaak eer aan het voorkomt dan wel dat bladeren de pijp in kunnen maar het kan ook juist zorgen voor blokkade omdat hij de blaadjes vangt. (alleen zit de blokkade dan niet in de regenpijp)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:41
De regenpijp van het hemelwater vanaf het balkon helemaal loskoppelen van het riool. Gewoon beneden laten uitlopen over de tuin en/of oprit. Dan heb je geen last meer met hevige regenbuien. De regenpijp aan de rioolzijde afdoppen. Dan heb je ook geen bladvanger nodig.

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
https://www.ipco.nl/nl-nl/assortiment/regenpijp-overstort/9540qtzkl ik denk dat ik zo iets moet hebben als ik deze onderaan de regen pijp plaats dan kan het water in de wc ook niet meer omhoog komen. Dat heb ik een jaar eerder gehad. Tijdens een zware regenbij

[ Voor 4% gewijzigd door TheDudez op 21-06-2026 21:19 ]

Usenet handleidingen

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
RonnieKo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:40:
De regenpijp van het hemelwater vanaf het balkon helemaal loskoppelen van het riool. Gewoon beneden laten uitlopen over de tuin en/of oprit. Dan heb je geen last meer met hevige regenbuien. De regenpijp aan de rioolzijde afdoppen. Dan heb je ook geen bladvanger nodig.
Het betreft een oprit gaat het hem niet worden. Bedankt voor het meedenken.

Usenet handleidingen

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:41
TheDudez schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:14:
https://www.ipco.nl/nl-nl/assortiment/regenpijp-overstort/9540qtzkl ik denk dat ik zo iets moet hebben als ik deze onderaan de regen pijp plaats dan kan het water in de wc ook niet meer omhoog komen.
Gewoon een bladscheider er tussen zetten als je dat toch wil doen. Dit is een slechte oplossing.
TheDudez schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:14:
Dat heb ik een jaar eerder gehad. Tijdens een zware regenbij
Meld het bij de gemeente als de boel overstroomt. Je kan dan de opmerking krijgen dat je zeker moet weten of het niet bij jezelf op het perceel is. Dus even een controle doen via het ontstoppingsstuk op de erfgrens.
TheDudez schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:23:
[...]
Het betreft een oprit gaat het hem niet worden. Bedankt voor het meedenken.
Waarom niet? Als het goed is loopt de oprit af naar de straat. Via de oprit gaat het water dan naar de openbare straat. Zodra het niet meer regent heb je binnen een korte periode geen water meer op je oprit. Niet alles meteen het riool in. Afkoppelen is het beste. zeker met de toenemende intensiteit van de buien.
Pagina: 1