Plafond niet mooi na stucen en verven - Nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• ItsTheGierig
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:34
Dag,

Wij hebben het plafond van onze nieuwbouw woning laten stucen, schuren en vervolgens laten verven (spuiten).

Ze zijn begonnen 2 juni met het stucen. Het drogen verliep naar ons idee goed. Want al na enkele dagen was dit helemaal wit. Even een foto toegevoegd van 4 juni. De rest van de donkere plekken en de lijnen van de vnaden waren in het weekend van 6-7 juni helemaal weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4MNhMAPCvFDHHl2bRUO_8CYagI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB90atlYbBG95rHUbKbAhnCd.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende dinsdag 9 juni zijn ze weer langs gekomen om het plafond na te lopen en hebben ze deze vervolgens geschuurd.

Afgelopen dinsdag hebben ze de muren en het plafond geverfd. Het plafond hebben ze als goed is gespoten met sikkens wit 9016. Aan het einde van de dag zagen we dat er een aantal donkere plekken waren doordat deze nog nat waren. De schilder garandeerde ons dat dit na aantal dagen zal opdrogen en we daar niks meer van terugzien.

De volgende dag was de verf op de muren en plafond opgedroogd. Alleen op het plafond waren er lange banen en doffe plekken te zien. Wij dachten oke, mogelijk moet dat nog verder opdrogen. Nu 5 dagen later zien wij nog geen verschil. De schilder geeft aan dat het niet ligt aan de verf. Want als je er rechtonderstaat dan zie je het niet. Maar toch vinden wij het gek. Als je een stap verder staat dan begin je al plekken te zien. Wij maken ons zorgen dat er iets niet helemaal goed is gegaan. En anders hadden we er een andere verwachting van. Zijn onze zorgen terecht of gaat dit nog bijtrekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx81y8JggtHkH8rOPFDnRyEPDLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ts0H7usOtmGf5hcB2cQx5lEF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egNWek9I9K_G9HW6DXXC_I_qXJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUIAW3DgNhZEOMImssd8EzGh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6EDcjkwINp9uhZ1XBIPr_FxWRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIcjx9E9OriBppgUXYg5nEVY.jpg?f=fotoalbum_large

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:29
Er lijkt wel netjes gewerkt te zijn. Weet je of het plafond ook eerst geprimed werd, en hoe vaak er geverfd/gespoten is? Ik denk dat hier een extra laag verf het zou verbeteren.

Edit: ik verwacht niet dat dit uit zichzelf bijtrekt

[ Voor 13% gewijzigd door Flextrip op 21-06-2026 13:40 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
ItsTheGierig schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:26:
Nu 5 dagen later zien wij nog geen verschil. De schilder geeft aan dat het niet ligt aan de verf. Want als je er rechtonderstaat dan zie je het niet.
Waar ligt het volgens de schilder dan wel aan? Het stucwerk?

Is stucen en schilderen door dezelfde partij uitgevoerd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ItsTheGierig
Flextrip schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:38:
Er lijkt wel netjes gewerkt te zijn. Weet je of het plafond ook eerst geprimed werd, en hoe vaak er geverfd/gespoten is? Ik denk dat hier een extra laag verf het zou verbeteren.

Edit: ik verwacht niet dat dit uit zichzelf bijtrekt
Ik heb het niet gezien en ik zie het ook niet terug in de voorwaarden dat ze ook het plafond eerst primen.

Aantal keer weet ik eerlijk gezegd niet.

• ItsTheGierig
Xander schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Waar ligt het volgens de schilder dan wel aan? Het stucwerk?

Is stucen en schilderen door dezelfde partij uitgevoerd?
Hij denkt dat het eerder ligt aan de slechte ventilatie of vocht in de platen van het plafond. Maar die kans achten wij heel klein. Gezien voordat ze begonnen daar geen aanwijzingen voor waren.

De partij werkt in ploegen. Schilderen doen ze wel zelf. Stucen huren ze andere mensen voor in.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:54
Eens met hierboven dat er netjes gewerkt lijkt te zijn, maar het gebruik van een primer is wel noodzakelijk. Zeker bij een nieuwbouwwoning die nieuw gestuct is. Je mag van een schilder verwachten dat hij dit weet. Als dat niet gebeurt is, is er een grote kans dat de zuigende werking van het stucwerk de doffe plekken veroorzaakt.

Daarnaast is de droogtijd van het stucwerk relatief kort geweest (minder dan 2 weken). Afgelopen periode was de relatieve luchtvochtigheid buiten namelijk vrij hoog, en geeft jouw woning ook nog een boel vocht af. Hebben ze het vochtpercentage van het stucwerk gemeten voor het schilderen?

Beide niet ideaal maar niet meer terug te draaien. Ik zou de schilder vragen nog een tweede laag te komen aanbrengen. Grote kans dat het er dan al beter uit ziet.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:54
Is dit niet gewoon een gevalletje strijklicht omdat er verder geen licht aan staat?

• damluc
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:32
Primer of voorstrijk voordat je gaat verven is echt essentieel! Anders zuigt het stucwerk alle verf op waardoor je meer verf nodig hebt en loop je meer kans op banen en strepen.

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:56
Hou er eens een lange waterpas tegenaan om te kijken of het vlak is.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Zoals hierboven, kijk eerst eens of het volledig vlak is. Houd bijvoorbeeld in de avond als het donker is een bouwlamp langs je plafond.

Is alles strak gestuct. Dan bij de schilder aangeven. Misschien moeten er dan nog wel 2 lagen op. Sowieso hoort er na stucwerk bij nieuwbouw een primer aangebracht te worden tegen zuiging.

Wel weer een lekker standaard beun de haas opmerking van de schilder dat het niet aan zijn schilderkunsten ligt maar aan slechte ventilatie. Hoe verzin je het 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 21-06-2026 19:40 ]

• Flurrymcer
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:23
Als er niet voorgestreken is en het in 1 laag gespoten werd, is dit je logische gevolg.

Zeker als je AK platen hebt gebruikt, en niet het volledige plafond hebt gestuct. Gegarandeerd dat je vlekken blijft zien.

Aangezien de schilder/stucador dezelfde partij is lijkt het me vanzelfsprekend dat die het ook netjes oplossen.

• Bogusmeister
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
Oosterf geeft eigenlijk al het antwoord, luchtvochtigheid was te hoog waardoor de verf gekke dingen doet. Enige wat je kan doe is alsnog primer in zelfde kleur en dan nogmaals spuiten

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
Ik merkte dit effect ook op 1 van mijn nieuw gestucte en geverfde wanden in een opbouw. Bij nader onderzoek was het het effect van het licht wat langs de (niet geheel recht gestucte) muur valt. Dit lijkt voor mij hier ook op.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:09
Zelf thuis ook de gelukkige eigenaar van zo'n plafond. Stuc werk wat niet vlak is. De vlekken veranderen ook afhankelijk van de lichtinval (stand van de zon, bewolkt, etc.).

Maar een felle lamp (of telefoon lampje in het donker) langs het plafond geeft meteen duidelijkheid. Zie je dan heuvels en dalen dan is het het stuc werk. Is alles dan vlak dan ligt het bij de schilder.

Al zou eigenlijk de schilder wel vooraf aan moeten geven dat het stuc werk niet goed is als dat zo was.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Pagina: 1