Sinds een jaar of drie ligt er een SolarEdge zonnepaneelinstallatie op mijn dak. Dat levert max 8300 watt peak. De praktijk leert dat ik zelden boven 7000 watt uitkom. 8100 is mijn absoluut record op een wisselvallige lentedag.
Een tijdje terug berekend dat ik op diverse dagen na zonsondergang nog redelijk wat stroom moet importeren. Dat gaat om een gemiddelde kost van 950€ per jaar. Dat gaat stilaan toch de plaatsing van batterijen verantwoorden.
De leverancier van die dingen laat ik liever van mijn erf (2x toe poging tot bedrog), maar puur uit nieuwsgierigheid een offerte laten maken (poging 3 tot bedrog). Het valt me op dat hij met BYD batterijen werkt. Dat zou compatibel zijn met SolarEdge en het lijkt goedkoper.
Een ander bedrijf uit de buurt wat hier erg hoog aangeschreven is, levert mij een offerte met SolarEdge batterijen. Zij willen 15KW batterijen plaatsen.
Ik wil ook volop gaan profiteren van handelen met dynamische tarieven.
Puur rekening houdend met mijn 950€ die ik jaarlijks bij moet betalen zou ik bij de 'nieuwe' batterij leverancier uit de buurt 10 jaar nodig hebben om de boel terug te verdienen (hij rekent 9000€ voor de installatie).
Waar ik graag jullie advies over had:
Een tijdje terug berekend dat ik op diverse dagen na zonsondergang nog redelijk wat stroom moet importeren. Dat gaat om een gemiddelde kost van 950€ per jaar. Dat gaat stilaan toch de plaatsing van batterijen verantwoorden.
De leverancier van die dingen laat ik liever van mijn erf (2x toe poging tot bedrog), maar puur uit nieuwsgierigheid een offerte laten maken (poging 3 tot bedrog). Het valt me op dat hij met BYD batterijen werkt. Dat zou compatibel zijn met SolarEdge en het lijkt goedkoper.
Een ander bedrijf uit de buurt wat hier erg hoog aangeschreven is, levert mij een offerte met SolarEdge batterijen. Zij willen 15KW batterijen plaatsen.
Ik wil ook volop gaan profiteren van handelen met dynamische tarieven.
Puur rekening houdend met mijn 950€ die ik jaarlijks bij moet betalen zou ik bij de 'nieuwe' batterij leverancier uit de buurt 10 jaar nodig hebben om de boel terug te verdienen (hij rekent 9000€ voor de installatie).
Waar ik graag jullie advies over had:
- Ondanks alle batterijen meestal toch made in China zijn, zou alles errond bij SolarEdge toch wat betrouwbaarder zijn en elders geconstrueerd worden volgens de regels van de kunst. Daar ga je wellicht meer voor betalen dan bij BYD. Wat vinden jullie daarover?
- Ik heb 0,0 ervaring met handelen met die dynamische tarieven. De zoon van een vriend doet dat al van als het op de markt gekomen is en die man claimt daar goed mee te verdienen. België hier dus geen salderingsregeling oid. Een gezin met 3 personen en een hybride wagen. Eens berekend: zeker in de winter kan ik die 15KW wel gebruiken met die wagen.
Nu goed, is die kost van 9000€ echt sneller dan 10 jaar terug te verdienen met het handelen op de energiemarkt?