Vraag

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-07 17:37
Sinds een jaar of drie ligt er een SolarEdge zonnepaneelinstallatie op mijn dak. Dat levert max 8300 watt peak. De praktijk leert dat ik zelden boven 7000 watt uitkom. 8100 is mijn absoluut record op een wisselvallige lentedag.

Een tijdje terug berekend dat ik op diverse dagen na zonsondergang nog redelijk wat stroom moet importeren. Dat gaat om een gemiddelde kost van 950€ per jaar. Dat gaat stilaan toch de plaatsing van batterijen verantwoorden.

De leverancier van die dingen laat ik liever van mijn erf (2x toe poging tot bedrog), maar puur uit nieuwsgierigheid een offerte laten maken (poging 3 tot bedrog). Het valt me op dat hij met BYD batterijen werkt. Dat zou compatibel zijn met SolarEdge en het lijkt goedkoper.

Een ander bedrijf uit de buurt wat hier erg hoog aangeschreven is, levert mij een offerte met SolarEdge batterijen. Zij willen 15KW batterijen plaatsen.

Ik wil ook volop gaan profiteren van handelen met dynamische tarieven.
Puur rekening houdend met mijn 950€ die ik jaarlijks bij moet betalen zou ik bij de 'nieuwe' batterij leverancier uit de buurt 10 jaar nodig hebben om de boel terug te verdienen (hij rekent 9000€ voor de installatie).

Waar ik graag jullie advies over had:
  • Ondanks alle batterijen meestal toch made in China zijn, zou alles errond bij SolarEdge toch wat betrouwbaarder zijn en elders geconstrueerd worden volgens de regels van de kunst. Daar ga je wellicht meer voor betalen dan bij BYD. Wat vinden jullie daarover?
  • Ik heb 0,0 ervaring met handelen met die dynamische tarieven. De zoon van een vriend doet dat al van als het op de markt gekomen is en die man claimt daar goed mee te verdienen. België hier dus geen salderingsregeling oid. Een gezin met 3 personen en een hybride wagen. Eens berekend: zeker in de winter kan ik die 15KW wel gebruiken met die wagen.
    Nu goed, is die kost van 9000€ echt sneller dan 10 jaar terug te verdienen met het handelen op de energiemarkt?
Benieuwd wat jullie idee hierover is.

Alle reacties

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:39
Lees je goed in. Genoeg topics hierover in dit forum. Ook genoeg onafhankelijk advies te vinden op internet. Ik zou persoonlijk niet gokken op handelen.

https://jeroen.nl/energie/opslaan/thuisbatterij

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:54
Bedrag is redelijk normaal in deze tijd voor Solar Edge.
Handelen, voor Nederland na 1 jan 2027, vergeten, die tijd is geweest.
Of de prijzen moeten volgend jaar heel anders zijn. Door alle veranderingen.

• Beeldbuisje
Bedankt in alle geval voor die link @cgms

Wat die man als terugverdientijd berekent vind ik wel bijzonder.
Met mijn HomeWizard heb ik data bewaard van de 3 jaren dat de panelen op mijn dak liggen. Vanaf november tot en met februari is er nog weinig opbrengst. De andere maanden is het opvallend dat er redelijk wat geïnjecteerd wordt, terwijl ik bij zonsondergang heel wat moet kopen. Dat "kopen" kost me gemiddeld 950€ per jaar.
Met batterijen lijkt het me dat ik die koop kost toch niet meer heb als ik dat kan terugwinnen uit een opgeladen batterij. Minder dan tien jaar en de 9000€ is eruit toch?

Volgens mij is er rekening gehouden met de salderingsregeling die wij in België niet kennen. Zoniet zie ik toch iets geweldigs over het hoofd.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

paQ

Je krijgt met name in de zon-maanden nog amper import, en ook veel minder export. In wezen zorg je er voor dat je je eigen PV zelf kunt verbruiken. Dat is waar de grootste hap van de te behalen winst zit.

Dat gezegd hebbende is 9k voor alleen een accu van 15 kWh behoorlijk pittig. Met 600 euro per kWh zit je dan echt in de allerhoogste regionen kwa kosten, en daarom zit terugverdienen ver weg. Minder dan 200 per kWh is niet meer zo moeilijk om te vinden hoor. En ja, dan zal er een omvormer bij komen waardoor je wat coversieverlies extra hebt, maar dat verschil maak je nooit meer goed met specifiek een SE accu (aan je huidige SE omvormer)

Werkt een andere accu niet evengoed op je SE omvormer?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
Beeldbuisje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:14:
Ik wil ook volop gaan profiteren van handelen met dynamische tarieven.
Met het wegvallen van de salderingregeling is het nog maar de vraag wat dat gaat opleveren in 2027.
nvm, te laat gezien dat het om België gaat.
Puur rekening houdend met mijn 950€ die ik jaarlijks bij moet betalen zou ik bij de 'nieuwe' batterij leverancier uit de buurt 10 jaar nodig hebben om de boel terug te verdienen (hij rekent 9000€ voor de installatie).
Dan ga je je er vanuit dat je elke dag van het jaar, ook winter(!), aan het einde van de dag volgende in je batterij hebt zitten om het tot de volgende dag uit te houden.
Waarbij je dan ook de aanname maakt dat je ook de winter meer opwekt dan je gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door FredvZ op 21-06-2026 22:03 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Het taalgebruik doet vermoeden dat het om België gaat, klopt dat? Dat zou ik dan namelijk zeker vermelden in de openingspost, omdat regels en prijzen tussen NL en BE enorm uiteenlopen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:22:
Het taalgebruik doet vermoeden dat het om België gaat, klopt dat? Dat zou ik dan namelijk zeker vermelden in de openingspost, omdat regels en prijzen tussen NL en BE enorm uiteenlopen.
Staat er gewoon in maar iedereen leest erover heen: "België hier dus geen salderingsregeling oid."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Oh ja. Het staat in een bijzin over salderingsregeling, idd overheen gelezen. Ik zou het even bovenaan noemen om veel verwarring te voorkomen :)

• Beeldbuisje
In de week ff druk, dus weinig tijd voor "hobbyen"

Het klopt idd dat ik in België woon. Dat schijnt anno vandaag toch heel wat verschil uit te maken qua prijzen voor de prik heb ik ook gemerkt.

@FredvZ Dat klopt niet. Ik heb de HomeWizard data van de laatste 3 jaar eerst vergeleken met de data van mijn elektriciteitsleverancier. Van die laatste heb ik slechts 1 jaar data, van de eerste is er data van bijna 5 jaar. Ik deed de check om te kijken of HomeWizard klopte en dat is positief.
Dus over een heel jaar gekeken, maar uiteraard enkel de dagen waar de export groter was dan de import. Op die manier kwam ik over drie jaar op een gemiddelde uit van 950€. Dat laatste is de som van de bedragen wat ik importeer op dagen dat ik minstens evenveel exporteer.

@paQ Blijkbaar zouden enkel batterijen van BYD en SolarEdge zelf compatibel zijn voor mijn SolarEdge omvormer. Van BYD heb ik nog geen prijzen. Probleem is dat je een leverancier moet vinden die met beide werkt. Geen dealer = geen toegang tot de installatie-app van SolarEdge en dan kan je de batterijen niet "aansluiten".

Hopelijk kan ik nog mee aansluiten woensdag. Dan geeft de leverancier een infosessie over die batterijen. Ik ga eens luisteren waarom ik SolarEdge batterijen zou nemen en geen BYD.

Gisteren ook nog wat geks gehoord bij een ex-collega. Installatie van Solis. Zijn batterij zit vol, hij heeft geen systeem dat hij kan kopen/verkopen met dynamisch contract en het systeem is ingesteld op "prioriteit eigen verbruik".
Gisterenavond ter plekke daar over bezig: zijn app laat zien dat er ondanks een volle batterij toch elektriciteit van het net gehaald wordt. Nou, dat zou ik absoluut niet willen. Hij ook niet en daar is volgens zijn leverancier niks aan te doen. Joost mag weten hoe dat komt...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

paQ

Alles van Solaredge is doorgaans goed, goede garantie, maar idd een relatief gesloten systeem.
En ohja... duur.

Laat je niet teveel verleiden door RTE's van over de 95%. Het gaat daarin ws om het PV > Accu traject. Daar scoort niets heel slecht.

Daarom kun je ook je SE PV gewoon laten 'as is', en een willekeurig batterij systeem met eigen omvormer aansturen zoadt je zelf de regie in handen hebt voor ws een veel lager bedrag. Dat stukje efficiency wat je dan 'mist' maak je nooit meer goed met het prijsverschil.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1