• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb een 64kWh accu gekocht en sta nu voor een klein dilemma met het kopen van de de omvormers:
Zal ik 3 omvormers kopen en een 3-fasen systeem bouwen of toch maar 1 omvormer kopen en het huis terug zetten naar alles 1-fase?

Achtergrond:
Het plan was om een 64kWh accu te bouwen met 3 Victron Multi Plus 6k5 omvormers en een Cerbo voor de aansturing. Het geheel komt in het schuurtje met twee nieuwe grondkabels en een omschakelaar in de meterkast, etc. Het hele huis komt dan op de AC1 uitgangen van de omvormers. Er komt ook wat PV dat DC aangesloten gaat worden (mogelijk de huidige noord-west array van 0,9kWp en de 2 grootste panelen die op het schuurdakje kan passen). Daarmee is dat het hele huis voorzien van een back-up en dat leek me heel cool! :henk (8>

Maar het heeft een paar maanden geduurd voor die accu's hier waren en intussen begon de realiteit ook aan me te knagen:
Die Victrons hebben een aardig eigenverbruik. Daar ontkom je niet aan, maar wie zegt dat het er drie moeten zijn? (En daar komt nog bij dat het een leuke kostenbesparing zou zijn om 2 omvormers minder te hoeven kopen, maar het mag evident zijn dat kapitaalkosten niet de belangrijkste overweging zijn met de keuzes die ik al gemaakt heb.)

Het huis is all-electric op 3x25A. Het meeste is echter 1-fase: de warmtepomp, de huidige EV en de inductiekookplaat. Het enige 3-fase apparaat is de omvormer, maar de PV zou qua vermogen best op 1 fase kunnen (piek netto teruglevering die ik ooit heb gezien is 4,1kW uit de huidige 5925Wp ZW en 900Wp NO samen, dus dat zou ook best een 1-fase model mogen zijn voor zuid). Tweedehands omvormers zijn tegenwoordig heel goedkoop verkrijgbaar op marktplaats dus dat is nauwelijks een bezwaar.

Technisch kan het volgens mij prima. De 25A van het net gecombineerd met de 6,5kVA van de omvormer is ruim 50A per fase. De hoogste piekbelasting die ik in 3 jaar P1 log data heb gevonden is 9,35kW (40A) en het hoogste kwartier is 8,31kW (36A). Het hele huis zou dus prima zonder verdere zorgen op 1-fase moeten passen. Ook als de omvormer uit bedrijf is hoeft het geen probleem te zijn: ik kan d.m.v. de omschakelaar het huis direct aan het net hangen op 3-fasen.

Voordelen van 1-fase:
- Kostenbesparing (kapitaal en energie)
- Energiebesparing

Nadelen van 1-fase:
- Technisch inferieur om op 1-fase te zitten? Half Nederland wacht op een upgrade en dan zou ik terug gaan.
- Op dit moment laad ik met een granny charger en een kabeltje over de stoep (dat gaat al 7 jaar prima) en dat zou straks ook met EVSE op 32A kunnen, tot ik mogelijk ooit een nieuwe auto koop, want die zijn allemaal/voornamelijk 3x16A.
- Minder vermogen om van dynamische tarieven gebruik te maken (maar tot juli '27 zit in nog met een vaste prijs).
- Andere PV-omvormer nodig.
- Nerdfactor is lager (i.v.t. 3-fasen backup).

Weet iemand trouwens beetje nauwkeurig wat het eigenverbruik van die MP II 6k5's is?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je krijgt 35/40A van de netbeheerder, samen met de 25A uit de accu en nog eens 15A uit PV wordt het wel tijd om de groepenkast intern een upgrade te geven naar iets wat bestand is tegen 80A. Meeste kasten zijn gebouwd op max 40A per fase.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
In de datasheet staat dat het vermogen zonder belasting 28W is? Dat valt toch wel mee?

Wil de netbeheerder je eigenlijk wel downgraden? Je gaat er overigens kwa vastrecht niet op vooruit. 1x35 en 3x25 kost hetzelfde, je hebt alleen minder totaal vermogen.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:10
Vroeg of laat heb je een auto die op 3 fasen laadt. Dat is van doorslaggevend belang in jouw geval, en ik zou daarom lekker op 3 fasen blijven.

Dat je al 7 jaar laadt met een grannycharger, hoe hou je het vol! Op 3 fasen laadt je auto 3 keer sneller. Is ook gewoon comfort.

En je kan met dunnere kabels toe naar zware verbruikers op 3 fase.

Nerdfactor lager van 1 fase tov 3 fase? Grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Je aansluiting is gewoon wat je nodig hebt, meer niet!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:52

PeaceNlove

Deugleuter

Skynett schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:43:
Vroeg of laat heb je een auto die op 3 fasen laadt. Dat is van doorslaggevend belang in jouw geval, en ik zou daarom lekker op 3 fasen blijven.

Dat je al 7 jaar laadt met een grannycharger, hoe hou je het vol! Op 3 fasen laadt je auto 3 keer sneller. Is ook gewoon comfort.

Nerdfactor lager van 1 fase tov 3 fase? Grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Je aansluiting is gewoon wat je nodig hebt, meer niet!
Ik laad ook al meer dan 7 jaar op 1 fase. Geen enkel probleem ondanks dat ik nu al 2 jaar een 3 fase auto heb. Overigens kunnen best wel veel auto’s die op 3 fase laden ook op 1 fase met 32A laden dus dan valt de teruggang ook nog wel mee.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Laat je netaansluiting 3 fase. Bouw een 1 fase systeem, kom je tekort, kan je uitbreiden naar 3 fasen.
Kijk de aflevering van Groene Nerds, YouTube: Hoe overleef ik... EEN 1-FASE AANSLUITING?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:17
Ik heb hier de 3 fase groepenkast naar een 1 fase groepenkast omgebouwd, anders had ik een dure 3 fase Victron ess moeten aanleggen.
Ik heb geen 3 fase apparaten, de voormalige 3 fase pv inverter is nu één van Victron.
Bekijk hoeveel vermogen je maximaal tegelijkertijd afneemt, bij mij was dat onder de 6kva, met meerdere personen in huis wordt dat snel veel meer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Paul C
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:19:
Je krijgt 35/40A van de netbeheerder, samen met de 25A uit de accu en nog eens 15A uit PV wordt het wel tijd om de groepenkast intern een upgrade te geven naar iets wat bestand is tegen 80A. Meeste kasten zijn gebouwd op max 40A per fase.
Ja de meterkast moet sowieso verbouwd worden, dus dat komt goed.
jeroen3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:32:
In de datasheet staat dat het vermogen zonder belasting 28W is? Dat valt toch wel mee?
x3, maar dat valt dan nog steeds mee. Als ik echter naar VRM kijk van een bestaande installatie dan zie ik veel meer stand-by verbruik. Daarom ook de vraag of iemand het ooit nauwkeurig zelf gemeten heeft.
Wil de netbeheerder je eigenlijk wel downgraden? Je gaat er overigens kwa vastrecht niet op vooruit. 1x35 en 3x25 kost hetzelfde, je hebt alleen minder totaal vermogen.
Ik ga de netaansluiting niet downgraden. Dat is niet nodig.
PeaceNlove schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Ik laad ook al meer dan 7 jaar op 1 fase. Geen enkel probleem ondanks dat ik nu al 2 jaar een 3 fase auto heb. Overigens kunnen best wel veel auto’s die op 3 fase laden ook op 1 fase met 32A laden dus dan valt de teruggang ook nog wel mee.
Wist niet dat veel auto's ook 1f/32A slikken. Good to know.
Skynett schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:43:

Technisch zou ik ook de 3 fasen lader kunnen maken die voor de Victron is aangesloten, maar dan moet ik een externe stroommeting doen, want de interne current coils van de Victrons zien dan niet meer alle stroom.

Dunnere kabels is nauwelijks een factor, want ik heb geen 3-fasen apparaten die ik nog zou kunnen willen aanleggen volgens mij.
natural colour schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:55:
Ik heb hier de 3 fase groepenkast naar een 1 fase groepenkast omgebouwd, anders had ik een dure 3 fase Victron ess moeten aanleggen.
Ik heb geen 3 fase apparaten, de voormalige 3 fase pv inverter is nu één van Victron.
Jup daar gaat dit topic ook over. Precies zo bij mij, zoals je in de OP kunt lezen.
Bekijk hoeveel vermogen je maximaal tegelijkertijd afneemt, bij mij was dat onder de 6kva, met meerdere personen in huis wordt dat snel veel meer.
Dat heb ik gedaan (zie OP).

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:09
Moet het per se Victron? Dat is exact het systeem dat duur en complex is voor 3 fase.

Je hebt een 48V accu? Dan kan bijvoorbeeld een Deye ook

Het grote Deye inverter (en accu) topic

De topic start heeft de SUN-12K-SG04LP3-EU. Dat is 12Kw en kan op 48V accu's. Die heeft 2 mppt trackers waar je met parallel strings 24kWp op kunt aansluiten (waarvan 18Kw gebruikt wordt) AC gekoppeld pv kan ook op de externe ingang met een eigen kabel.

https://deye.com/nl/product/sun-5-6-8-10-12k-sg04lp3-eu/

• Paul C
  • Nu online
@Ricko1 op zich interessant, maar ik lees direct in de OP dit:
de handleiding is erg slecht geschreven en soms lastig te begrijpen omdat het vanuit het Chinees is vertaald, en sommige menu items ontbreken gewoon
Dat klinkt wel diametraal tegengesteld aan Victron. Goede documentatie, betrouwbaarheid en een open ecosysteem vind ik wel belangrijk voor zo’n kritiek systeem. Zelf heb ik ook goede ervaring met Victron en daarom de keuze. Maar als jij zegt dat Deye dat ook allemaal heeft dan zal ik me eens verder inlezen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:09
Paul C schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:30:
@Ricko1 op zich interessant, maar ik lees direct in de OP dit:

[...]

Dat klinkt wel diametraal tegengesteld aan Victron. Goede documentatie, betrouwbaarheid en een open ecosysteem vind ik wel belangrijk voor zo’n kritiek systeem. Zelf heb ik ook goede ervaring met Victron en daarom de keuze. Maar als jij zegt dat Deye dat ook allemaal heeft dan zal ik me eens verder inlezen.
Die topic start is wel 3 jaar oud. Ik heb het niet helemaal bij gehouden maar er zijn 241 pagina's aan ervaringen en reacties met zelfs vandaag nog activiteit.

Victron is goed maar daar betaal je ook voor omdat ze 3 fase alleen met drie omvormers doen. Deye is niet het enige merk die 3 fase noodstroom in een omvormer doet maar toen ik 3 jaar geleden keek wel de enige in Europa. Ze hebben dus al 3 jaar gehad om kinderziektes eruit te halen. Mogelijk ook andere merken maar die zijn dus korter dan 3 jaar op de markt.

Zo open vindt ik het victron eco systeem ook weer niet. Alle functies zijn aparte modules met hun victron energy bus of v.e. direct data communicatie. Modulair kan handig zijn maar voor een simpele installatie is het een stuk duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door Ricko1 op 21-06-2026 17:08 ]

Pagina: 1