MBP mid 2014 vervangen door MBair M5 32GB of MBpro M5 24GB

Pagina: 1
Acties:

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:06
Beste Tweakers,

Ik heb een mooie kans om mijn oude mid 2014 MBP te vervangen door een MBair M5 32GB (13” of 15”) of een MBpro M5 24Gb (14”) beide uitgevoerd met dezelfde processor en ik kom er niet aan uit welke van de 2 beter is qua toekomstbestendigheid en qua RAM geheugen

Ik verwacht dat zowel de air als de pro ruim voldoende zijn voor wat ik er op dit moment zou willen doen. Het is een flinke vooruitgang.

Schermgrootte zal ik zelf moeten beslissen.

Ergens zie ik bij de pro veel voordeel qua aansluitingen, scherm kwaliteit en de actieve koeling, maar betwijfel of ik dat echt nodig heb (ik kan net als jullie natuurlijk geen toekomst voorspellen)

Wat zouden jullie doen? Ik wil er weer zo lang mogelijk mee werken.

Thnx alvast

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@So_Easy Kan je wat meer over je dagelijkse en eventueel hobbymatig gebruik vertellen?

Wat doe je er dus voornamelijk mee, verwacht je dat je gebruik in de toekomst mogelijk nog veranderd?

Neem je hem vaak mee of gebruik je het grotendeels thuis? Is dit dan ook je enige scherm of gebruik je juist vaak een externe monitor?

Heb je veel randapparatuur dat moet worden aangesloten etc.

• So_Easy
Ja hoor. Op dit moment is het, het standaard Word, Excel, Browsen, filmpje kijken, muziek luisteren etc. Vandaar ook dat ik verwacht dat alle versies voldoen.

Qua hobby gebruik ik hem niet echt specifiek voor iets. Edit weleens een filmpje, maar het is echt geen rocketscience wat ik doe.

qua randapparatuur kom ik uit de tijd van USB-A met mn mid 2014 MBP. Wil wel weer graag met een extra monitor gaan werken. Heb onlangs een scherm van t werk mee mogen nemen. Heeft o.a. usb-c/D, DP, HDMI en volgens mij zelfs Thunderbolt. Maar dat zou ik even moeten checken

• So_Easy
Helaas geen Thunderbolt, wel 34” curved

specs zijn hier te vinden https://press.hp.com/content/dam/hpi/press/press-kits/2019/fall-commercial-premium-launch/datasheets/HPE344c-Curved-Monitor_Datasheet.pdf

[ Voor 87% gewijzigd door So_Easy op 21-06-2026 12:01 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Op basis van je gebruik zou ik je gewoon de Air aanbevelen.

Ik zie ook niet echt een goede reden om het RAM te upgraden aangezien je niks spannends doet of wilt gaan doen, 24GB is uiteraard wel wat toekomst bestendiger, maar als je de hardware niet gebruikt is het ook weer zonde van je geld.

In plaats van 1x in de 10-12 jaar een (geüpgraded) Mac kopen, denk ik dat jij gewoon met 1x in de 5-6 jaar het instap model prima vooruit kunt.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Qua specs voldoen beide ruimschoots. De Pro heeft een groter en mooier scherm en betere speakers, dus als je dat belangrijk vind lekker de Pro pakken.
Pagina: 1