Indeling CSV-exports Zakelijke Bankrekeningen gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views

Onderwerpen

Vraag

• Marv86
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 12:35
Beste Tweakers,

Voor het automatiseren van een interne financiële rapportage in Excel ben ik bezig met het schrijven van een importscript (Power Query) dat bankafschriften moet inlezen. Nu loop ik ertegenaan dat de structuur en de exacte kolomnamen (de header-rij) van zakelijke rekeningen vaak afwijken van de particuliere varianten.

Omdat ik zelf geen toegang heb tot zakelijke rekeningen van alle verschillende banken, wil ik vragen of er hier ondernemers/techneuten zijn die mij op weg kunnen helpen met de exacte datastructuur in CSV-bestanden.

Wat heb ik exact nodig? Een simpel CSV-voorbeeldbestandje van een zakelijke rekening van jouw bank. Het gaat mij puur om:
  1. De allereerste regel met de exacte kolomnamen (de headers).
  2. Één of twee regels daaronder, zodat ik kan zien hoe de datums, bedragen (punten of komma's) en scheidingstekens (komma of puntkomma) technisch zijn opgebouwd. En voor de herkenbaarheid.
Privacy & Anonimisering (Cruciaal!): Uiteraard hoef en wil ik jullie échte financiële data niet zien. Ik wil jullie dan ook expliciet vragen om het bestand eerst in Excel of Kladblok te openen en volledig onherkenbaar te maken voordat je het stuurt:
  • Verander je eigen naam en die van tegenpartijen in "Bedrijf A" of "Klant X".
  • Pas rekeningnummers aan naar iets fictiefs zoals NL99BANK0123456789.
  • Zet alle bedragen simpelweg op 1,00 of 10,00.
Zolang de kolomkoppen en de technische opbouw van de regels maar intact blijven, is het voor mij perfect.

Van welke banken zoek ik de zakelijke CSV-indeling?
  • Rabobank (Zakelijk)
  • ABN AMRO (Zakelijk)
  • ING Bank (Zakelijk)
  • Knab (Zakelijk)
  • Bunq (Zakelijk)
  • ASN Bank (Zakelijk)
  • Triodos Bank (Zakelijk)
  • Revolut (Zowel de zakelijke als de particuliere CSV-export)
Zou je mij zo'n geanonimiseerd .csv-bestandje kunnen sturen via een DM (Direct Message)? Vermeld er even bij om welke bank het gaat. Je helpt me hier enorm mee om de kolomdetectie in mijn script sluitend te krijgen!

Wellicht handig om onder het topic te vermelden van welke bank je mij een CSV-bestand gestuurd hebt om andere Tweakers de moeite te besparen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Alle reacties

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

En waarom heb je exact gegevens van al die banken nodig als je werkgever waarschijnlijk niet bij al die banken een rekening heeft? Also, vraag het gewoon aan de baas?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Er bestaan ook standaarden zoals MT940 en CAMT.053. Als het goed is zou je bij een zakelijke rekening daarin kunnen exporteren.

• Marv86
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 12:35
Scherpe opmerkingen, bedankt voor het meedenken!

Even ter verduidelijking: het gaat om een pro-bono projectje voor een lokale micro-ondernemersvereniging. Zij willen een simpele Excel-tool waarin verschillende leden (die dus allemaal bij andere banken zitten) hun eigen data kunnen inlezen.

MT940 en CAMT.053 zijn inderdaad de mooiere standaarden, maar de doelgroep (kleine ZZP'ers) vindt dat vaak te ingewikkeld of moet er bij sommige banken extra voor betalen in hun pakket. De tool moet daarom puur werken op basis van de standaard, handmatige CSV-knop die iedereen in zijn portal heeft.

Vandaar dus mijn specifieke zoektocht naar de rauwe kolommen van de diverse zakelijke CSV-exports. Mocht iemand een format hebben liggen en een minuutje de tijd hebben om er een geanonimiseerde nepregel van te maken: je DM is meer dan welkom!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan is het wellicht effectiever die kleine zzp'er te vragen, dan weet je iig zeker dat je het in een formaat krijgt die een van de gebruikers / bronnen gebruikt.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.