HDD vervangen in Lenovo NAS

Pagina: 1
Acties:

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:10
Ik heb een wat oudere NAS draaien van Lenovo. De ix4-300d.
Het lukt mij echter niet om een HDD te vervangen in de RAID-5.
Iemand die hier raad mee weet?

Wat achtergrond info

1 harde schijf geeft nu errors, dus die wil ik vervangen.
Ik had daarom er een geformateerde HDD van dezelfde grootte ingezet, in de plaats van de oude HDD. Deze was geformateerd als een (lege) windows partitie. Dat gaf echter fouten. Daarvan gaf hij aan dat er toestemming nodig was om de partitie te overschrijven, echter wilde de NAS niet verder met opstarten waardoor er geen toestemming gegeven kon worden.

Ik heb daarna de de HDD helemaal leeg gemaakt met DISKPART. Toen wilde de NAS wel weer starten en is de HDD opgenomen in de RAID. Althans, ik zie dat de RAID de grootte heeft dat alle 4 schijven meedoen.

Error blijft aanwezig dat gegevens gevaar lopen.

Echter wordt er nog steeds een error gegeven. Namelijk: "Opslag is gedegradeerd en gegevensbeveiliging loopt gevaar.". Het is mij echter niet duidelijk wat er nu mis gaat (en hoe ik dit oplos). Ik zie nergens een functie, button of optie om de opslag te repareren of de HDD handmatig aan de RAID toe te voegen. Dat lijkt al vanzelf te zijn gedaan.

Kort samengevat wil ik graag dat deze nieuwe HDD gebruikt wordt in de NAS, maar ik mis hiervoor de opties. Iemand die raad weet?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je de disk er pas net in gestopt hebt, zal het RAID-volume waarschijnlijk nog aan het rebuilden zijn. Dat kan vele uren tot dagen duren, afhankelijk van de grootte van de set. Dit moet echter wel zichtbaar zijn in een van de statuspagina's. Ik ken je NAS niet dus je moet zelf even door alle configuratiepagina's lopen, de event logs checken, of even de handleiding lezen. :)

En check de S.M.A.R.T.-status van elke schijf.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 21-06-2026 00:52 ]

Koop al mijn ads!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Het rebuilden kan inderdaad zomaar een dag duren met 4TB schijven. Als het een redelijk standaard linux appliance is zou het zomaar mdadm kunnen zijn onder water en kun je met cli commando’s de status ook achterhalen, desnoods via ssh.

Het komt ook voor dat tijdens deze intensieve operatie andere schijven stuk kunnen gaan, dus monitor de voortgang en SMART nauwlettend en houd indien nodig de back-up van je NAS data bij de hand.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dyna18
Dank voor jullie reacties.
Mijn idee was ook dat hij in de achtergrond mogelijk de raid weer aan het opbouwen was. Dus ik heb hem eerst een tijd laten draaien, hopend dat het vanzelf oplost. Maar dat is nu zo'n 9 dagen. (voor een 2 TB harde schijf), dus dat lijkt niet vanzelf op te lossen.

Wat het lastig maakt met deze NAS is dat er eigenlijk vrij weinig (goede) status informatie is.
Behalve de error tekst "Opslag is gedegradeerd" kan ik verder in de beheeromgeving geen andere informatie vinden wat precies er mis is. Ik zie ook geen info over (mogelijk) rebuilden en ook niet welke HDD op dit moment een probleem vormt.
Ook de log toont dit bericht niet eens.
Ik vind ook zo snel geen SSH functionaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YELz5vm.png

Valt zo wel tegen deze NAS ;)
Handleiding heb ik ook gelezen, maar vind daar verder weinig hulp.
https://dn760101.eu.archive.org/0/items/manualsbase-id-235591/235591.pdf

Maar goed, ook een basis NAS zou je toch in staat moeten zijn om een HDD te vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door dyna18 op 21-06-2026 09:08 ]

• dyna18
Verder ook zelf natuurlijk al flink zitten zoeken naar een oplossing.
Dit is in ieder geval de pagina die Lenovo zelf nog biedt qua informatie. En dat is precies wat ik gevolgd web door met diskpart de nieuwe HDD voor te bereiden.
https://download.lenovo.com/lenovoemc/na/en/app/answers/detail/a_id/30456.html

Hier staat:
If you have installed four new drives in a diskless ix4-300d, it will automatically create a RAID array with the new drives.
En dat lijkt ook gebeurd te zijn. Als ik naar de grootte van de RAID kijk heeft hij de nieuwe HDD daarin opgenomen.

Mogelijk een Tweaker hier met dezelfde NAS die dit al een keer gedaan heeft?

[ Voor 30% gewijzigd door dyna18 op 21-06-2026 09:07 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een NAS van Levovo kende ik niet dus uit nieuwsgierigheid opgezocht. Maar dit model stamt al uit 2013. Is het dan sowieso nog een goed idee om die te blijven gebruiken? Krijgt het ding nog software updates en hangt de NAS online?

• dyna18
Is inderdaad compleet end of life. Ooit gekocht met een ibood sale.
Maar is toch lekker om die 6TB opslag nog te hebben in je netwerk voor media en backups.

[ Voor 12% gewijzigd door dyna18 op 21-06-2026 09:27 ]

• dyna18
Ik heb nu met een andere HDD geprobeerd.
Deze werkt wel zoals verwacht, waarbij de RAID aan het opbouwen is na plaatsing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L9CEvdz.gif

Mogelijk dat toch nog meespeelt welk merk en model je er in stopt.

In de basis is het allemaal Seagate HDD's.
Toevoegen van een Hitachi HDD lukte dus niet.

Nu heb ik echter geen backup meer voor als er nog een andere HDD faalt. Dus zou fijn zijn om te weten hoe je ook de andere HDD's kan laten werken.

[ Voor 10% gewijzigd door dyna18 op 21-06-2026 09:31 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je ssh toegang tot die NAS?
Nu heb ik echter geen backup meer
Als je backup de redundancy van de array was, had je al geen backup. Een backup staat op een ander medium. Een externe HD, of cloud opslag of zo.

[ Voor 76% gewijzigd door Mijzelf op 21-06-2026 13:52 ]

• dyna18
Wat ik bedoelde met backup, is een empty spare drive.
Mocht er nu nog een drive kapot gaan is er geen vervanging meer beschikbaar.

Zover ik kan zien is er geen SSH toegang. heb dat in ieder geval niet kunnen vinden.

Ik ben niet in de luxe positie om data nog op een 2e plek naast de NAS op te slaan. Staat op de NAS met raid 5.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dyna18 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:10:
Zover ik kan zien is er geen SSH toegang. heb dat in ieder geval niet kunnen vinden.
Lenovo heeft de NAS-lijn van Iomega overgenomen. Dus misschien dat de oude Iomega truuks nog werken:
https://web.archive.org/w..._enabling_(Home_Media_CE)
Pagina: 1