Zijn 10 kW aan panelen en 5 kW batterij een goede combinatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:42

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
In nieuwe huis is momenteel in aanbouw. Standaard wordt het geleverd met 5 KW aan zonnepanelen, geen batterij.

Ik heb gevraagd om een offerte voor 10KW aan panelen en een 5 KW/h batterij. Maar ik heb geen idee of dat een efficiënte combinatie is.

Onze situatie:

Huis in Thailand van 130m2 met 9x4 meter zwembad. AC's zijn van het type inverter. De ramen zijn enkel glas, en er is flink wat aan raam.

(Niet echt een situatie waar de gemiddelde tweaker bekend mee is, maar qua andere bronnen krijg ik extreem afwijkende meningen en informatie)

Ik heb geen idee wat we daar aan stroom gaan gebruiken, maar als ik naar info zoek, lijkt het dat 5KW aan panelen niet voldoende is om een gemiddelde Pool Villa van Stroom voorzien, vandaar dat mijn voorkeur naar 10kw uitgaat.

De batterij is om in de avond uren de AC door te laten komen. De pool pompen kunnen we in de nacht uitzetten, dat zijn flinke verbruikers, verder geen electrische vervoersmiddelen (misschien later)

We zijn trouwens redelijk zuinig qua AC gebruik, de thermostaat staat dus niet op 18 graden als het buiten 30plus is. buiten AC, en de poolpompen, hebben we weinig gebruikers.

Is het mogelijk om de nacht door te komen met de batterij, en zo niet, is het dan niet handiger om meer batterij capaciteit te plaatsen voor een betere levensduur, of gaat dat weinig uitmaken? Kan 10KW aan panelen doorgaans 10KW/haan batterij volladen? Of is 10kw aan batterij, of batterij in het algemeen, geldverspilling?

[ Voor 4% gewijzigd door ZenTex op 20-06-2026 22:27 ]

Beste antwoord (via ZenTex op 20-06-2026 23:36)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

ZenTex schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Edit, nee, toch niet,het lijkt om deze batterij te gaan, daar staat KW aangegeven
Is type nr. Capaciteit is altijd kWh, vermogen is kW.
Deze kan max 2,5kW leveren en heeft 5 kWh capaciteit. Je trekt hem dus in max 2u helemaal leeg op vol vermogen.

Alle reacties

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je bedoelt een batterij van 5kWh denk ik?
Ja kan ergens wel doorrekenen wat de verwachte opbrengst het hele jaar door is.
Hoe werkt het qua teruglevering daar? Moet je daar nog ergens rekening mee houden?

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-06-2026 22:26 ]

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:24:
Je bedoelt een batterij van 5kWh denk ik?
[S]Inderdaad, dank je voor de correctie, ik zal het aanpassen.[/s]

Edit, nee, toch niet,het lijkt om deze batterij te gaan, daar staat KW aangegeven
Model : LUNA2000-5KW
Brand : HUAWEI
Max. output power : 2.5KW
Country : China
Nominal voltage single phase : 350 - 560 V
Enfin, de aannemer had nog geen quote gegeven voor een batterij, alleen dat het Huawei is

[ Voor 46% gewijzigd door ZenTex op 20-06-2026 22:38 ]

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:24:
Hoe werkt het qua teruglevering daar? Moet je daar nog ergens rekening mee houden?
Geen teruglevering helaas.
Iets aan batterij is verder wel handig, want naar het schijnt wil de stroom daar wel eens uitvallen

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ZenTex schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:18:
In nieuwe huis is momenteel in aanbouw. Standaard wordt het geleverd met 5 KW aan zonnepanelen, geen batterij.

Ik heb gevraagd om een offerte voor 10KW aan panelen en een 5 KW/h batterij. Maar ik heb geen idee of dat een efficiënte combinatie is.

Onze situatie:

9x4 meter zwembad.
AC's zijn van het type inverter.
De batterij is om in de avond uren de AC door te laten komen. De pool pompen kunnen we in de nacht uitzetten, dat zijn flinke verbruikers, verder geen electrische vervoersmiddelen (misschien later)

Is het mogelijk om de nacht door te komen met de batterij, en zo niet, is het dan niet handiger om meer batterij capaciteit te plaatsen voor een betere levensduur, of gaat dat weinig uitmaken? Kan 10KW aan panelen doorgaans 10KW/haan batterij volladen? Of is 10kw aan batterij, of batterij in het algemeen, geldverspilling?
Goed. mijn locatie spanje. 10kw op het dak met een 10 kWh accu.
zo rond 13/1400 is mijn accu meestal weer vol.
Ik kom met voorzichtig zijn de nacht door, maar zonder zwembad pompen aan.
Als ik deze aan zou laten, dan heb ik een groter pakket nodig.

hoeveel ac zijn er?
Hoe groot is je pomp van het zwembad?

ik gebruik hier 1 ac. die pakt max 1500watt
en ik gebruik 2 pompen, van elk 1500 watt.

Vergeet boilers, koelkasten en verlichting niet. 3 kWh gaat hier per nacht naar verlichting..

Persoonlijk, ik zou voor 10kw aan pannelen en 15 of 20 kWh aan accu gaan.
In elk geval een systeem waar je gemakkelijk en zonder veel meer werk een verdubbeling kan plaaten

Huawei systeem met 2x een 5Kwh accu

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ZenTex schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Is type nr. Capaciteit is altijd kWh, vermogen is kW.
Deze kan max 2,5kW leveren en heeft 5 kWh capaciteit. Je trekt hem dus in max 2u helemaal leeg op vol vermogen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat is veel glas, wat is 'niet op 18 graden' wel? Hoeveel AC's? Zijn avonduren ook nachturen of gaat de AC in de nacht uit? Type dak? Dakisolatie?

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
jack zomer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Goed. mijn locatie spanje. 10kw op het dak met een 10 kWh accu.
zo rond 13/1400 is mijn accu meestal weer vol.
Ik kom met voorzichtig zijn de nacht door, maar zonder zwembad pompen aan.
Als ik deze aan zou laten, dan heb ik een groter pakket nodig.

hoeveel ac zijn er?
Hoe groot is je pomp van het zwembad?

ik gebruik hier 1 ac. die pakt max 1500watt
en ik gebruik 2 pompen, van elk 1500 watt.

Vergeet boilers, koelkasten en verlichting niet. 3 kWh gaat hier per nacht naar verlichting..

Persoonlijk, ik zou voor 10kw aan pannelen en 15 of 20 kWh aan accu gaan.
In elk geval een systeem waar je gemakkelijk en zonder veel meer werk een verdubbeling kan plaaten

Huawei systeem met 2x een 5Kwh accu
Vergelijkbare situatie dus, top.

Om, dus 5KWh is aan de lage kant dus?

De pool pompen zullen we enkel overdag laten draaien.
Koelkast is inderdaad wel een ding, dat is een flinke joekel. Verlichting zal wel meevallen denk ik, mn vrouw en ik zijn net vampieren.:+
AC's; 4 x inverter ACs

Dan kan ik dus maar beter voor 10KWh gaan dan lijkt het.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Pejdref schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:01:
Wat is veel glas, wat is 'niet op 18 graden' wel? Hoeveel AC's? Zijn avonduren ook nachturen of gaat de AC in de nacht uit? Type dak? Dakisolatie?
Denk aan 1/5e van de muren is (enkel) glas.
Niet op 18 graden, ik denk dat we ons huidig huis op ongeveer 28 houden, zo niet hoger, maar dat zal daar wel een graadje of 24 worden denk ik, met een buiten temperatuur van 30 tot 36 graden.
AC zal continue aanstaan, zij het wat warmer dan overdag.
Dak is een licht schuin dak, geen idee wat betreft gebruikte isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 20-06-2026 23:08 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
3kWh voor verlichting is wat vreemd, dan gebruik je geen LED denk ik.

10kWp aan panelen op 10kWh of 15kWh lijkt mij een prima deal, maar meten is weten. Dus ik zou eens kijken of je een energy logger kan plaatsen of het elk kwartier met de hand bijhouden voor een etmaal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je zult even een rekentool moeten pakken die uitrekent hoeveel kWh er van je panelen komt.
Dat is anders dan in nederland. Dus die schatting kan ik moeilijk maken. Want die tools ken ik niet.

Daarnaast moet je mogelijk ook even kijken naar je netaansluiting. Als je niet genoeg capaciteit kan kopen kun je daar mogelijk nog winnen door de juiste systeem te kiezen. Of je moet daardoor je strategie aanpassen.

Als je idd volgens AI met 5 kWp zo'n 20 kWh per dag kan vangen, is dat ook meteen het theoretische maximum nuttige formaat accu, want groter kun je niet vullen. Tenzij je van grid wil laden (is dat economisch zinvol??).
Reken je dan met gebruikelijke zelfverbruik uit nederlands (zo'n 30%) dan is 10 kWh een zinvolle maat accu, let wel op dat niet de hele 10 kWh inzetbaar is door reserves en verliezen.

Zwembadpompen en airco's zullen significant het eigenverbruik verhogen. Dus ik denk dat je met 10 kWh prima uitkomt.

Heb je echter onvoldoende net capaciteit en moet je echt peak-shaven uit accu, dan is groter wellicht gewenst, inclusief laden van het net op bewolkte dagen. Want mijn indruk van thailand is dat airco's niet perse minder hard nodig zijn als het (half) bewolkt is.

Enneh, wil je nog noodstroom?

Even alle informatie op een rijtje zetten en eens goed kijken.
Hoeveel kWh verbruiken vergelijkbare woningen per dag?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:11:
jawel. maar gewoon veel verlichting in de nacht en misschien is het eerder 200 watt dus 2kWh op 10 uur aan. Ik denk dat de hotel load van het huis in de nacht 600 watt gemiddeld is.
koelkast, boiler af en toe. 140 watt aan internet en camera systeem

dus mijn 10kWh accu is misschien in de vroege ochtend nog voor 20 vol.

Maar het is geen nld situatie. mijn dag verbruik zit rond de 38/42 kWh
en mijn opbrengst tussen de 50 en 60 kWh

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 20-06-2026 23:18 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:11:

10kWp aan panelen op 10kWh of 15kWh lijkt mij een prima deal, maar meten is weten. Dus ik zou eens kijken of je een energy logger kan plaatsen of het elk kwartier met de hand bijhouden voor een etmaal.
Ok, 2 maal het advies voor minimaal 10KWh dus.

En het huis is in aanbouw dus ik kan niets loggen.
We wonen op dit moment elders in ZO Azië, maar met stokoude ACs en deuren die vaak wagenwijd open staan (en AC vaak uit) en dan vaak enkel de veiling fans aan.
Een compleet andere situatie dus.

Enfin, 10KW lijkt het dan te gaan worden
jeroen3 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:16:
Je zult even een rekentool moeten pakken die uitrekent hoeveel kWh er van je panelen komt.
Dat is anders dan in nederland. Dus die schatting kan ik moeilijk maken. Want die tools ken ik niet.

Enneh, wil je nog noodstroom?

Even alle informatie op een rijtje zetten en eens goed kijken.
Hoeveel kWh verbruiken vergelijkbare woningen per dag?
Moet los van het grid kunnen werken ja, als je dat bedoelt.

Wat betreft het verbruik van vergelijkbare woningen; dat is de info die ik opgezocht had, maar de waarden lopen extreem ver uiteen, dus daar heb ik niets aan.
Ik vermoed dat er mensen tussen zitten die de deuren de hele dag open hebben staan met de AC op maximaal.

Als voorbeeld: Waar we nu wonen; de vorige bewoners betaalden dik 1500 euro per kwartaal aan electra, vooral aan AC, wij bijna niets. Zij noch wij zijn gemiddelde verbruikers.

[ Voor 40% gewijzigd door ZenTex op 20-06-2026 23:50 ]

Pagina: 1