Twijfel tussen 2 (3) offertes voor airco multi split

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:40
Ik heb onlangs een woning gekocht en ik zou airco’s willen laten plaatsen. Kan er iemand advies geven over de volgende offertes (België)?

Ik heb momenteel op de slaapkamer (zolder) een single split van 5 kW staan. Helaas ben ik hier niet tevreden over:
  • De binnenunit is te luid. In de laagste stand zorgt deze volgens de datasheet nog voor zo’n 33 dB. Erg storend tijdens het slapen.
  • De buitenunit staat op het houten dak van de dakkapel en resoneert enorm. Hierdoor kan ik de unit ’s avonds zelfs niet laten draaien. De buitenunit is bovendien niet veilig te bereiken. Mocht het resoneren toch opgelost raken, dan zit ik nog steeds met de te luide binnenunit.
De nieuwe buitenunit zou tegen de bakstenen gevel komen op de eerste verdieping. Er komen 3 binnenunits: in de living (gelijkvloers), slaapkamer (niveau 2) en bureau (niveau 1). Het gaat om een rijwoning uit 1935. Het dak is geïsoleerd, de muren niet.
  • Slaapkamer (zolder): 85 m³ onder een pannendak. Hier wordt het met dit weer al snel meer dan 30 °C. ’s Nachts is het met de ramen op kiepstand nog steeds 26,5 °C. Open traphal naar de living.
  • Bureau: 28 m³, zuidgericht, dubbel glas.
  • Leefruimte: 165 m³. Deels plat dak, matig geïsoleerd, met 5 m² dakraam.
De hoofdzaak is de zolder ’s avonds en ’s nachts koelen, nooit verwarmen. In slaapmodus moet de binnenunit stil zijn. Daarnaast zou ik occasioneel het bureau koelen en verwarmen (1 à 2 dagen per week thuiswerk tijdens de kantooruren) en de living beperkt koelen. Eventueel zou de leefruimte in de winter wat kunnen worden bijverwarmd, maar dat is niet het hoofddoel.

Ik heb volgende offertes gekregen:
1)
RuimteVolumeToestel
Woonkamer / leefruimte165 m³Daikin Perfera FTXM42 4,2 kW
Bureau28 m³Daikin Comfora FTXP20 2 kW
Slaapkamer (zolder)85 m³Daikin Comfora FTXP25 2,5 kW
BuitenunitDaikin Multi 3MXM68 (6,8 kW)
Extra opties / opmerkingen: dakdoorvoer + roofing inbegrepen, bestaande koelleiding zolder deels hergebruiken.
  • Totaal excl. btw: € 5.739,85
  • Totaal incl. 6% btw: € 6.084,24
2)
RuimteToestel
WoonkamerDaikin Stylish FTXA50CW 5 kW
BureauDaikin Perfera FTXM20A 2 kW
ZolderDaikin Perfera FTXM35A 3,5 kW
BuitenunitDaikin Multi 3MXM52A9 (5,2 kW)
Extra opties / opmerkingen: dakdoorvoer + roofing inbegrepen, bestaande koelleiding zolder deels hergebruiken.
  • Totaal excl. btw: € 6.130,67
  • Totaal incl. 6% btw: € 6.498,51
3)
RuimteToestel
WoonkamerMitsubishi MSZ-AY50VGKP-E1 5 kW
BureauMitsubishi MSZ-AY20VGKP-E1 2 kW
ZolderMitsubishi MSZ-AY35VGKP-E1 3,5 kW
BuitenunitMitsubishi MXZ-3F68VF4 (6,8 kW)
Extra opties / opmerkingen: dakdoorvoer + roofing inbegrepen.
  • Totaal excl. btw: € 6.800
  • Totaal incl. 6% btw: € 7.208
Mijn opmerkingen / vragen
  • In de living zou ik sowieso de Stylish willen voor het mooiere design. Ik lees op sommige plaatsen dat de 5 kW Stylish problemen heeft met de ingebouwde temperatuursensor. Zou ik dan beter kiezen voor de Stylish 4,2 kW-variant?
  • Is de meerprijs voor de Perfera’s het waard? Qua design vind ik ze vergelijkbaar met de Comfora. Gezien de ruimtes waar ze komen (slaapkamer en bureau) zou ik eerder opteren voor de Comfora en wat besparen.
  • Daikin-buitenunit uit offerte 1: ik lees dat de 3MXM68 vaak kan pendelen. De installateur zei dat dit geen probleem is omdat het een inverter is, maar je zit dan toch nog steeds met een minimumvermogen?
  • Buitenunit uit offerte 2: is 5,2 kW wel voldoende voor het vermogen van de voorgestelde binnenunits?
  • Ik vond de Mitsubishi-offerte aan de dure kant, en ik vind het model van de binnenunit minder mooi voor de leefruimte. Als ik voor de Diamond Line ga, wordt het nog duurder.
  • Is 2,5 kW voor de zolder niet wat weinig? De twee andere installateurs stellen daar een 3,5 kW-unit voor.
Alvast bedankt voor jullie feedback :)

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Puur functioneel en gebaseerd op je ruimtes heb je het vermogen van 2 en 3 (5/2/3,5) niet nodig als je niet (of beperkt) gaat verwarmen.
Ik zou zeggen dat je zelfs met een 3,5 uit de voeten kunt in de woonkamer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:37
Als je in het lucht/lucht topic zoekt op de 3MXM68 (wellicht het vorige topic) zul je tegenkomen dat hij een hoog minimaal vermogen heeft en dus veel pendelt.

Dan zou mijn voorkeur uit gaan naar de MXM52.
Nadeel van Daikin is dat mocht je problemen hebben en je wil een onderdeel kopen dat dit altijd via een installateur moet. Als particulier is contact met Daikin krijgen onmogelijk maar het schijnt.

Zelf gelukkig nog geen problemen gehad hier.
Ander nadeel is dat de aansturing van Daikin altijd via de cloud gaat. Heeft de cloud problemen kan je niet met de app aansturen.
3 jaar geleden nog weleens problemen maar tegenwoordig eigenlijk niet meer.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:29

Ersus

Zuid-Limburg

3MXM68A met vraagbesturing pendelt heel wat minder en loopt rustiger.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900