Auto gehuurd, rekening ontvangen voor tankkosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben een paar dagen in de Algarve (Portugal) geweest en heb op luchthaven Faro bij Sixt een auto gehuurd. Ik had van te voren al best wat slechte reviews gelezen, maar letterlijk iedere verhuurmaatschappij op de luchthaven scoort slecht en heeft veel slechte reviews.

Uiteindelijk dus besloten om via BSP Auto een auto te huren bij Sixt. Omdat ik vooral reviews las van reeds aanwezige (of zelfs niet bestaande) schade die achteraf in rekening werd gebracht heb ik zowel bij het ophalen als terugbrengen een filmpje van het exterieur van de auto gemaakt.

Om een of andere reden (nu vermoed ik dat ze dit express hebben gedaan) ontvang ik alle informatie in het Frans. Geen idee waarom. Op het retourformulier dat ik per mail ontving op de dag van inleveren van de auto zag ik geen schades staan en ik dacht dat daarmee de zaak af was.

Nu heb ik vandaag ineens een rekening van Sixt ontvangen van €119,- met daarin de volgende zaken (ditmaal in het Portugees en niet Frans):
  • Serviço de Abastecimento (Service Fueling): €24,39
  • Serviço de Portagem Eletrónica (E-Toll Service): €18,10
  • Abastecimento (Fueling) €54,52
Alle kosten zijn ex. btw. á 23%. Dit zorgt voor een totaal van €119,32.

De E-Toll slaat ook nergens op. Bij ophalen van de auto werd me verteld dat er een e-toll badge in de auto zat en dat de kosten werden doorberekend bij terugbrengen, maar als ik niet door een toll poort zou gaan, zou ik ook geen kosten hebben. Nou ik heb nergens door een toll poort gereden. Maar goed, dit trucje had ik van te voren al vaker gelezen, en die €18 boeit me niet zo veel.

Het grootste probleem heb ik met het tanken van de auto. De afspraak was namelijk vol ophalen, vol terugbrengen. Dit is ook exact was ik gedaan heb. Ik heb helaas geen foto gemaakt van het dashboard bij inleveren waarop de stand van de tank te zien is. Wel heb ik een rekeningafschrift van €56,47 van een tankstation om 06:21, de auto is ingeleverd iets voor 07:00 (op het retourformulier die ik per mail heb ontvangen staat 07:00). Helaas heb ik de tankbon niet meer, maar goed, dit was gewoon vol getankt. Tankstation lag op een kleine 20 km van het vliegveld.

Op het retourformulier staat "Niveau de carburant: 3/8", wat volgens Google Translate "Brandstofniveau: 3/8" betekend. Dat is dus echt complete bullshit.

Nu vraag ik me de volgende zaken af:
  • Heeft het überhaupt nut om hier tegenin te gaan? Of beter gewoon betalen?
  • Bij wie kan ik het beste aankloppen, BSP Auto, of Sixt?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:00
Als je geen foto van de brandstofmeter hebt van pal voor het moment van inleveren, dan lijkt het me vrij kansloos.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:58
@miicker
Je kan aantonen dat je X liter hebt getankt, als je weet hoeveel in de tank van de auto past, kan je aantonen dat je boven die 3/8 ste tank zat.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

snip: onvriendelijk

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 20-06-2026 23:01 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

chrisborst schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:24:
@miicker
Je kan aantonen dat je X liter hebt getankt, als je weet hoeveel in de tank van de auto past, kan je aantonen dat je boven die 3/8 ste tank zat.
Maar je kan niet aantonen dat die benzine in die huurauto gegaan is. Beste is inderdaad altijd foto's van alles te maken, en bij het terugbrengen vragen te wagen meteen in te checken. Dan ben je er nog bij en zijn dit soort fratsen een stuk beter af te vangen.

Je staat wel zwak, maar een van de weinige manieren om zo iets succesvol aan te vechten is bewijzen dat de auto nadat jij hem hebt ingeleverd nog gereden is door een medewerker. Dus vraag om duidelijke bewijsfoto's van de tankstand aan Sixt. Als die foto's op een andere locatie genomen zijn dan waar jij jouw exterieurvideo gemaakt hebt is bewezen dat ze de auto verplaatst hebben. Wat er tijdens jouw inlevering en het moment dat zij foto's gemaakt hebben nog allemaal gebeurd is ben jij niet verantwoordelijk voor. De discussie over wie waarvoor aansprakelijk is gaan ze niet hard kunnen maken.

[ Voor 56% gewijzigd door fsfikke op 20-06-2026 15:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou gewoon een mail sturen met een vriendelijke of juist brutale toon met daarin een screenshot van de bankafschrijving. Heb je wel een bonnetje van het tanken meegenomen? Dat doe ik altijd wel. Meestal stoppen ze met zeuren na een boze mail. Heb je de auto via creditcard geboekt? Ik had goede ervaringen met mijn American Express concierge die het ooit eens voor me heeft opgelost.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

Tacoos

i am i

miicker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:15:
[...snip...]
Ik heb helaas geen foto gemaakt van het dashboard bij inleveren waarop de stand van de tank te zien is. Wel heb ik een rekeningafschrift van €56,47 van een tankstation om 06:21, de auto is ingeleverd iets voor 07:00 (op het retourformulier die ik per mail heb ontvangen staat 07:00). Helaas heb ik de tankbon niet meer, maar goed, dit was gewoon vol getankt. Tankstation lag op een kleine 20 km van het vliegveld.

[/list]
Vorig jaar in Madrid stond op ons huurcontract dat we de auto moesten aftanken binnen 10km van het inleverpunt, stond er in jouw contract niet toevallig ook zo'n bepaling?

Verder denk ik dat je moet beginnen bij BSP Auto, daar had je immers een contract mee

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
miicker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:15:
  • Heeft het überhaupt nut om hier tegenin te gaan? Of beter gewoon betalen?
Mailtje terug sturen naar beiden dat je graag bewijs wil zien van de tolpoortpassages en de benzinetank die voor 3/8e gevuld is.

Hier in het topic wordt erg makkelijk gezegd dat jij geen bewijs hebt, maar Sixt is hier de eiser en die mag bewijzen.

Spel en typfouten voorbehouden

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op het inname formulier, staat daar geen tank inhoud op?

(Waarschijnlijk niet, zal wel standaard vergeten worden om zo extra kosten in rekening te kunnen brengen)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:34
Is hier niet getekend of op andere manier akkoord gegaan door jou bij inname?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

Rmg

Mooi mailtje sturen met de tankbon met de melding dat je het bij de creditcard maatschappij gaat disputen als ze niet oplossen

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 20-06-2026 17:37 ]

• miicker
  • Niet online
Helaas heb ik de tankbon niet meer.. Enkel dus afschrift van de pin transactie.

Sowieso klopt er geen reet van het inname formulier, daar staat een enorm hoge KM stand op. Op de uiteindelijke nota staat ook dat ik 9.283 km heb gereden, wat best knap is voor 11 dagen Algarve _O-

Gelukkig was het onbeperkt KM, anders had ik een flinke afrekening gekregen verwacht ik. Maar ik heb in totaal max 300 km gereden.

Ik ga maar eens beginnen met Sixt en BSP auto een mailtje sturen...

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:42
miicker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:42:

Sowieso klopt er geen reet van het inname formulier, daar staat een enorm hoge KM stand op. Op de uiteindelijke nota staat ook dat ik 9.283 km heb gereden, wat best knap is voor 11 dagen Algarve _O-

Gelukkig was het onbeperkt KM, anders had ik een flinke afrekening gekregen verwacht ik. Maar ik heb in totaal max 300 km gereden.

Is het wel de juiste auto dan?

• miicker
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:46:
[...]

Is het wel de juiste auto dan?
Ja vraag ik me ook af. Misschien hebben ze info van een andere auto ingevuld.

Ik heb overigens ter plekke niets ondertekend. Er werden tegelijkertijd misschien wel 10-20 auto's ingeleverd. Iedereen moest de sleutels in de auto laten liggen en kon vertrekken naar het vliegveld. Ik heb toen filmpjes van het exterieur gemaakt, maar helaas dus het dashboard vergeten te fotograferen.

Überhaupt de eerste keer dat ik meemaak dat er zulke shady praktijken gebeuren bij auto verhuur, terwijl ik toch best vaak een auto heb gehuurd op vakantie. Meestal check ik de reviews, in dit geval dus ook, maar waren alle reviews van alle bedrijven daar behoorlijk slecht er was dus niet echt een betere optie.

• FreakNL
  • Laatst online: 19:40

FreakNL

Well do ya punk?

Zelf overigens nog nooit problemen gehad met Sixt… Maar het ligt misschien ook aan welke franchise je terecht komt?

• miicker
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:50:
Zelf overigens nog nooit problemen gehad met Sixt… Maar het ligt misschien ook aan welke franchise je terecht komt?
Ja deze dus:

https://www.google.com/search?sca_esv=3a43c0b30e3ee2e5&q=sixt+faro+airport+review

https://www.yelp.com/biz/sixt-faro-airport-faro

En Sixt Portugal scoort sowieso slecht:
https://nl.trustpilot.com/review/sixt.pt

Maar goed, dat is dus het geval bij alle verhuurmaatschappijen rondom de luchthaven als ik de reviews mag geloven, alsof ze allemaal afgesproken hebben de klant maximaal te naaien.

Bij het ophalen van de auto was de gereserveerde auto overigens niet beschikbaar. En meestal krijg je dan een soortgelijke auto of een upgrade. Bij Sixt niet, ik kreeg een auto van een klasse lager (en dus kleiner). Ik kon wel een soortgelijke auto krijgen, maar ik had handgeschakeld geboekt en dat was een automaat en dan moest ik €20 per dag bijbetalen... Dus daar begon het al een beetje, maar goed, de grootte maakte me toen niet veel uit, dus heb daar geen probleem van gemaakt.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
Staat er nergens een kenteken wat je kunt nakijken?
Als er niet is getekend voor het formulier, hebben zij wel een probleem.

• miicker
  • Niet online
Solarsparc schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:33:
Staat er nergens een kenteken wat je kunt nakijken?
Als er niet is getekend voor het formulier, hebben zij wel een probleem.
Ja die is gelijk aan het contract.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

miicker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:42:

Dat inname formulier is gelijk het bewijs dat hun een fout hebben gemaakt en dat je dus niet kan betalen voor een voertuig dat je niet hebt gebruikt omdat het fysiek onmogelijk is om die kilometers te rijden. Bewijslast ligt nu dus bij hun neem ik aan.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Tolpassages in de Algarve is de A22 snelweg, daar hangen ze boven de weg elke X km. Geen fysieke poortjes (behalve als je via Spanje de Algarve binnen gaat).

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54
Pick your battles...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• koppie
  • Registratie: April 2001
Voor 120 euro kan je nog eens een poging wagen, en ze in elk geval aan het werk zetten.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54
koppie schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:15:
Voor 120 euro kan je nog eens een poging wagen, en ze in elk geval aan het werk zetten.
Die tolkosten zijn waarschijnlijk terecht (zie boven), de rest is niet te bewijzen.

120 euro is niet het bedrag om uren wakker van te liggen, veel gedoe voor weinig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• miicker
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Die tolkosten zijn waarschijnlijk terecht (zie boven), de rest is niet te bewijzen.

120 euro is niet het bedrag om uren wakker van te liggen, veel gedoe voor weinig.
Klopt, zou ook meer een principe kwestie zijn. Op een totaal bedrag van 280 euro vind ik 120 euro dan wel weer relatief veel wat er (onterecht) bij zou komen.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:54
Voor wat betreft de tol, ze zijn in Portugal ook de duidelijke tol poorten aan het uitfaseren langzaamhand en dan herken je ze niet meer zo makkelijk, zijn dan enkel nog cameras en een klein wit bordje met de prijs van het traject.

Voor wat betreft brandstof staat hierboven al genoeg

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:32
squaadgras schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:12:
Tolpassages in de Algarve is de A22 snelweg, daar hangen ze boven de weg elke X km. Geen fysieke poortjes (behalve als je via Spanje de Algarve binnen gaat).
Die sinds vorig jaar (ofzo) tolvrij is

Ik ga regelmatig naar algarve maar sinds vorig jaar exclusief tolkastje want zo goed als nergens meer nodig

CISSP! Drop your encryption keys!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 21:56
Ik gebruik uitsluitend Sunnycars, volgens mij de enige partij die je niet probeerd te naaien..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En daarom gebruik je bij autohuur dus altijd een creditcard en zeg je in voorkomend geval dat ze de zaak blokkeren of storneren. En de rest mag de verhuurder lekker uitzoeken.

Heb je nu mogelijk niks aan. Maar heb je wel met cv betaald dan weet je wat je nu te doen staat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Dat is juist waar ze op hopen. Gewoon elke klant voor 120 euro extra aan brandstof laten afrekenen, een deel zal het gewoon betalen. Het deel dat klaagt is "oh foutje" en dan komt de juiste afrekening.

• miicker
  • Niet online
wokkelz schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:53:
Ik gebruik uitsluitend Sunnycars, volgens mij de enige partij die je niet probeerd te naaien..
Sunnycars maakt zover ik gelezen heb daar gebruik van dezelfde crappy verhuurmaatschappijen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17

Reptile209

- gers -

MisterEagle schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:44:
Voor wat betreft de tol, ze zijn in Portugal ook de duidelijke tol poorten aan het uitfaseren langzaamhand en dan herken je ze niet meer zo makkelijk, zijn dan enkel nog cameras en een klein wit bordje met de prijs van het traject.

Voor wat betreft brandstof staat hierboven al genoeg
Als @miicker de gereden routes in Google Maps zet, rolt daar ongetwijfeld de juiste tol-berekening uit :)

Zo scherp als een voetbal!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:48
miicker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Sunnycars maakt zover ik gelezen heb daar gebruik van dezelfde crappy verhuurmaatschappijen.
Doorgaans wel, maar dan kun je Sunnycars inzetten bij onenigheid met de verhuurder. Dat scheelt een stuk in de communicatie is mijn ervaring.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wokkelz schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:53:
Ik boek enkel direct bij de grote verhuurtoko's. Dan wordt je ook gewoon normaal behandeld itt iemand die aan dezelfde counter staat maar bij ikwileensupergoedkopehuurauto.nl gehuurd heeft.

• Wolly
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Ik boek enkel direct bij de grote verhuurtoko's. Dan wordt je ook gewoon normaal behandeld itt iemand die aan dezelfde counter staat maar bij ikwileensupergoedkopehuurauto.nl gehuurd heeft.
Als je enkel boekt op manier A, hoe weet je dan hoe manier B tm Z uitpakt :?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wolly schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Als je enkel boekt op manier A, hoe weet je dan hoe manier B tm Z uitpakt :?
Jij snapt niet dat Avis/Sixt/etc. zijn eigen vaste klanten liever heeft dan klanten die via een random vergelijkingssite komen en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? Dan moet je misschien wat vaker auto’s huren en eens met de mensen achter de balie praten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 21-06-2026 11:11 ]

• Wolly
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:04:
[...]

Jij snapt niet dat Avis/Sixt/etc. zijn eigen klanten liever heeft dan klanten die via een random vergelijkingssite komen en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? Dan moet je misschien wat vaker auto’s huren en eens met de mensen achter de balie praten ;)
Ik snap niet hoe je op basis van enkel manier A gebruiken denkt te weten hoe de andere manieren werken.

En ja, ik huur genoeg auto’s al is dat niet relevant voor de vraag aan jou

• miicker
  • Niet online
[...]

Jij snapt niet dat Avis/Sixt/etc. zijn eigen vaste klanten liever heeft dan klanten die via een random vergelijkingssite komen en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? Dan moet je misschien wat vaker auto’s huren en eens met de mensen achter de balie praten ;)
Ik zou zeggen lees de reviews. En dat zijn niet alleen reviews van mensen die via een vergelijker hebben geboekt. Maar goed, je hebt natuurlijk alle kennis om andere mensen lekker beleend toe te spreken en hop hun plaatst te zetten...

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

miicker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Ik zou zeggen lees de reviews. En dat zijn niet alleen reviews van mensen die via een vergelijker hebben geboekt. Maar goed, je hebt natuurlijk alle kennis om andere mensen lekker beleend toe te spreken en hop hun plaatst te zetten...
Lekker vriendelijk, terwijl ik een van de weinige ben die je nuttig advies heeft geven om jouw situatie op te lossen. Inderdaad op basis van mijn bovengemiddelde kennis op dit gebied die ietsje verder rijkt dan ‘ik huur 1-2 keer per jaar op vakantie wel eens een huurauto’tje’.

• miicker
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Lekker vriendelijk, terwijl ik een van de weinige ben die je nuttig advies heeft geven om jouw situatie op te lossen. Inderdaad op basis van mijn bovengemiddelde kennis op dit gebied die ietsje verder rijkt dan ‘ik huur 1-2 keer per jaar op vakantie wel eens een huurauto’tje’.
Ik had het vriendelijker kunnen verwoorden ja. Maar neemt niet weg dat het vaak geen enkel probleem geeft.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik denk dat het het balie personeel echt geen ene drol uitmaakt, die doen gewoon hun werk. En als ze mensen niet normaal behandelen omdat ze via een andere partij hebben geboekt, dan doen ze hun werk niet fatsoenlijk, en zou ik er niet vanuit gaan dat ze jou wel normaal gaan behandelen.

Voor TS zou ik gewoon eerst eens met de informatie dat je op die locatie op die tijd getankt hebt, bij de verhuurder aankloppen. Misschien zijn het viespeuken die jou willen oplichten, en dan wordt het lastig. Misschien is er gewoon een menselijke fout gemaakt.
Pagina: 1