• FroZeN83
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Ik heb ooit thuis een netwerk ingericht waarschijnlijk niet helemaal hoe het hoort maar het werkt.

Ik heb 2 unifi AC lite adapters, 1 helemaal boven 2e verdieping en 1 begane vloer. Die hebben een eigen netwerk naam omdat ik niet weet hoe ik het moet instellen met de wifi moden van odido die ik thuis heb.

Nu staan 1 van de 2 in messing de hele tijd en ik krijg het er niet van af. Die op de 2e verdieping is leidend en die beneden staat in messing stand, Mijn wifi beneden is dus ruk.

Deze is van beneden:

beneden

deze is van boven:

boven

ik kan die mesh verbinding omzetten en op slaan maar hij schiet elke keer weer terug,

meshing

moet ik ze beide verwijderen en nieuw erin zetten?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
oWaarom verschillende wifi namen wat als je ze allemaal hetzelfde houd inclusief die vanje Odido. Overigens ben ik zelf geen fan van de Odido router. Heb zelf een fritz op Odido glas met twee repeater werkt perfect.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• FroZeN83
  • Nu online
deze had ik al voor odido kwam en heb het nooit aangepast want zoals gezegd het werkt en ik weet niet hoe ik die wifi van de odido modem "verleng" met deze 2.

enige wat ik wil is dat die niet in meshing stand staat maar beide individueel werken. Zijn beide aangesloten op UTP poorten, alleen boven zit er nog een switch tussen maar die heeft er altijd al gezeten

[ Voor 12% gewijzigd door FroZeN83 op 20-06-2026 14:45 ]

• lier
  • Laatst online: 17:20

lier

MikroTik nerd

Volgens Google:

Global Setting (Applies to all Access Points)
  1. Open your UniFi Network Application (Web Portal).
  2. Navigate to Settings > System > Advanced.
  3. Under the Services or Wireless Connectivity section, find Wireless Meshing.
  4. Uncheck/Toggle this setting to Off.
  5. Click Apply Changes. (If the change does not immediately stick, some users on the Ubiquiti Community Forum report that you may need to apply it twice). [1, 2, 3, 4, 5]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FroZeN83
  • Nu online
Als ik dat doe krijg ik de melding:

draadloos meshing kan pas worden uitgeschakeld als deze apparaten zijn verwijderd of direct verbonden zijn met je netwerk kabel via een ethernet kabel.

maar goed dat is hij dus misschien makkelijkste te verwijderen? En later weer toevoegen?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
FroZeN83 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:42:
deze had ik al voor odido kwam en heb het nooit aangepast want zoals gezegd het werkt en ik weet niet hoe ik die wifi van de odido modem "verleng" met deze 2.

enige wat ik wil is dat die niet in meshing stand staat maar beide individueel werken. Zijn beide aangesloten op UTP poorten, alleen boven zit er nog een switch tussen maar die heeft er altijd al gezeten
Wat voor switch zit er tussen? Eentje van Ubiquiti of een ander merk? En ondersteunt die VLANs?

Want de APs moeten elkaar wel over de kabel kunnen zien. Daarvoor moeten ze wel in hetzelfde management-vlan zitten. Dus controleer de instellingen op die switch eens.

• FroZeN83
  • Nu online
Boven zit er een standaard tp link litewave LS1005G switch tussen en beneden in de meterkast ook maar die zaten er ook al toen het geen mesh netwerk was

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hoe ziet schematisch eruit hoe je netwerk is opgebouwd. Zitten de 2 uap met een kabel in de tmobile? Of heb je een switch? Leg eens uit

• FroZeN83
  • Nu online
Kan er nog 1 bij kopen op de eerste verdieping dan zal het ook wel beter werken 😀

• FroZeN83
  • Nu online
Alle kamers zijn doorgetrokken naar boven dus nu zit in de modem de gele kabel van glasvezel en 1 kabel naar de switch. 2 gaten gevuld met 2 kamers. De overige kamers zitten in de switch.

2e verdieping zit de kabel in de UTP poort gekoppeld aan de switch en daar zitten 3 kabels in waarvan 1 van de AC Lite.

• FroZeN83
  • Nu online
omdat de meeste UTP kabels in de meterkast geen nam/kaartje hebben weet ik niet of de AC lite die in de huiskamer in de UTP poort zit dus in de moden of in de switch zit.

• lier
  • Laatst online: 17:20

lier

MikroTik nerd

Weet je zeker dat de kabel goed is? Als na verwijderen en adopten wireless mesh weer actief is, kan dat een gevolg zijn van een slechte kabel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En probeer het eens via de webinterface ipv de app. Geeft veel meer controle :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FroZeN83
  • Nu online
Kabels zijn vervangen. zowel in de app als web portal getracht die meshing uit te vinken maar komt weer terug.

Heb nog niet probeert te verwijderen en opnieuw toe te voegen
Pagina: 1