Provider weigert EOL router te vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Vanuit mijn internetprovider heb ik een Fritzbox 7560 als router. Ze vragen hier 2,50 per maand huur voor.
Deze is EOL volgens de fabrikant, krijgt geen updates meer, en daarom heb ik contact met ze opgenomen, om een nieuw modem te vragen.

Ik zal de tenenkrommende discussie met hun servicedesk (eerste via Whatsapp, daarna telefonisch) hier niet in zetten, maar de samenvatting is:
Ik kan wel een nieuw modem krijgen, maar die komt dan met een monteur (opsturen van het modem doen ze niet), kosten: 65euro per half uur. Ik heb dit geweigerd en gezegd dat ik dit kosteloos wil. Het is nu geëscaleerd als klacht van mij uit. Volgens hen voldoet het modem aan de EU richtlijnen en is volledig veilig. Deze richtlijnen konden ze me echter niet doen toekomen.

Heb ik hier nou een punt, of ben ik maar een zeurkous, zoals ik merk dat de klantenservice mij hierin vindt?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Alle reacties


  • Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:29
Welk nadeel ondervind je van de EOL status van de router?

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Ik niks, ding doet alleen maar routeren en DHCP server spelen. Ik vraag het vooral vanuit security oogpunt, het is toch het enige apparaat bij mij thuis dat rechtstreeks aan het internet hangt.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
Homer-Simpson schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:17:
Welk nadeel ondervind je van de EOL status van de router?
Indien het EOL is ontvang je geen software updates meer. Zodra er een lek wordt gevonden en actief wordt misbruikt, zit je dan met een lek modem.

EU DNS: 86.54.11.100


  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
c-nan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Indien het EOL is ontvang je geen software updates meer. Zodra er een lek wordt gevonden en actief wordt misbruikt, zit je dan met een lek modem.
Dat is ook mijn zorg. Ik heb ze gewezen op hun zorgplicht als provider, maar dat lijkt niet echt te landen.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke isp is dat? Vreemde praktijken.
Makkelijkste oplossing is gewoon Fritzbox adapter kortsluiten en claimen dat ie stuk is. Sturen ze gewoon een nieuwe op, want ze moeten wel. En das dan een recent ding. Probleem opgelost :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
The Eagle schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:23:
Welke isp is dat? Vreemde praktijken.
Makkelijkste oplossing is gewoon Fritzbox adapter kortsluiten en claimen dat ie stuk is. Sturen ze gewoon een nieuwe op, want ze moeten wel. En das dan een recent ding. Probleem opgelost :)
Ja, heb ik aan ze gevraagd toen ik ze aan de lijn had: "Wat als hij morgen kapot gaat?"
Antwoord: "Dan krijgt u weer een 7560 opgestuurd" :|

We zullen welke provider het is nog even in het midden houden ;)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:15
Zo te zien is het een (V)DSL verbinding. Dat is in Nederland een aflopende zaak, waar nog maar weinig in geïnvesteerd wordt.

Ik gok dat als de levering van een vervangend modem forceert je een vergelijkbaar oud exemplaar krijgt. (zoals hierboven tijdens het typen van dit bericht al is bevestigd).

De klantenservice doet niet anders dan pappen en nathouden. Sterker nog, ik denk dat het ze beter uitkomt als je overstapt naar glasvezel of coax.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Is glasvezel, zit nog zo'n Huawei box voor die glasvezel naar ethernet omzet (en ook coax met DVB-C voor de TV). Is een 500mbit verbinding (up en down)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:28
Tja, an sich wordt een werkende verbinding met een werkende router geleverd. Het feit dat ze de router zullen vervangen voor hetzelfde model bij een defect geeft al aan dat ze nog ergens een loods vol van die dingen hebben liggen. Ik geloof niet dat er ergens in een wet is opgenomen dat een EOL toestel direct vernieuwd zou moeten worden, de geleverde diensten werken immers. Als ze niet in je verhaal mee willen gaan met vervanging zou ik gewoon een eigen router ophangen of in het slechtste geval een andere provider zoeken. Niet dat de apparatuur op een ander zo netjes bij gehouden wordt overigens...

  • Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:29
c-nan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Indien het EOL is ontvang je geen software updates meer. Zodra er een lek wordt gevonden en actief wordt misbruikt, zit je dan met een lek modem.
En zolang die situatie niet optreedt is er dus geen probleem. Snap best dat de provider nu nog niet in de actiestand schiet.

  • c0sm0s
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:34
Hoe je he verhaal met de helpdesk omschrijft weet ik haast zeker dat het om ***ned gaat.

Zolang je de technische afdeling daar spreekt is het zeer goed en vriendelijk..

Wanneer je de andere afdeling hebt over algemene vragen/administratie daar kan je echt gewoon tot aan het onbeschofte aan toe te woord worden gestaan.. en je het gevoel overhouden dat je een zeikerd ben of zelf niet goed snik.

Is het geen optie om de modem te annuleren.. en vervolgens gelijk een nieuwe aan te vragen?

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Staat er op de Fritzbox 7560 ook de 'publieke' firmware of specifieke firmware branded voor de ISP?

In geval van het laatste kan het best zijn dat er LTS firmware op staat of er andere overeenkomsten tussen ISP en fabrikant zijn om werking/security te garanderen.

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Laatste update is van 2023... Lijkt me dus geen LTS versie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx7Vh_e9KOiOfn--sAFtvxhcMLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdV0JVvFocrKVRB7rNRQwQDL.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Wallie

Waarom niet gewoon kiezen voor de standaard modem? Als je maximaal invloed wil hebben op je netwerk zet je daar achter een router waarop je alles kan instellen. Of nog beter, koop zelf een modem.

En is overstappen naar een andere provider een optie? Is sowieso handig om maximaal gebruik te maken van alle welkom-kortingen.

[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 20-06-2026 13:37 ]


  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
c0sm0s schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:07:
Hoe je he verhaal met de helpdesk omschrijft weet ik haast zeker dat het om ***ned gaat.

Zolang je de technische afdeling daar spreekt is het zeer goed en vriendelijk..

Wanneer je de andere afdeling hebt over algemene vragen/administratie daar kan je echt gewoon tot aan het onbeschofte aan toe te woord worden gestaan.. en je het gevoel overhouden dat je een zeikerd ben of zelf niet goed snik.

Is het geen optie om de modem te annuleren.. en vervolgens gelijk een nieuwe aan te vragen?
Het zou best eens ***ned kunnen zijn ;) En hoewel ik een kleine provider met eigen apparatuur (dus niet via KPN ofzo) best kan waarderen (ben alweer 10 jaar klant), zijn dit toch wel dingen waar ik me aan kan storen.

Ik vrees dat ik weer een 7560 krijg als ik het modem opzeg en weer aanvraag, die ging ik ook krijgen als deze kapot zou gaan.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
chrisborst schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:35:
@Wallie

Waarom niet gewoon kiezen voor de standaard modem? Als je maximaal invloed wil hebben op je netwerk zet je daar achter een router waarop je alles kan instellen. Of nog beter, koop zelf een modem.

En is overstappen naar een andere provider een optie? Is sowieso handig om maximaal gebruik te maken van alle welkom-kortingen.
Dat is een hele mooie vraag die stelt, waarom het standaard modem niet? Toen ik in 2016 deze verbinding kreeg, leverden ze altijd een Fritzbox. Sinds vorig jaar brengen ze hier 2,50 voor in rekening. Omruilen voor het standaardmodem willen ze niet aan, want dan moet er een monteur komen en dat kost ze geld. Ja, grrrrrr. Het is maar 2,50 per maand moet je dan maar denken.

Waarom ik wel bij ze ben, ik kan de DVB-C via coax waarderen van ze (ik draai ook TV headend), en anders ben ik tot Ziggo overgeleverd.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zou overwegen om dat modem voor 2,50 per maand op te zeggen en zelf een recent vergelijkbaar modem kopen. Voordeel: alles zelf in beheer, overstappen naar andere provider is goedkoper en makkelijker. Mogelijk is het nieuwe modem nog sneller ook.
En als je er dan aan toe bent, koop je over X jaar weer een nieuwe.

Alles kan stuk.


  • Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor die 2.50/maand kun je relatief snel een goedkope mikrotik kopen met een SFP module voor je WAN-verbinding erbij (tip: fs.com)

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Klopt, eigen modem is een oplossing, zelfs de servicedesk zei het "U kunt ook zelf een modem kopen" maar daar gaat het me niet om. Zolang ik die 2,50 wel betaal, vind ik ook dat een modem moeten leveren waar de security van op orde is. Beetje principe kwestie 😉

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vooralsnog is het modem niet lek en leveren ze iets waarvan de security op orde is.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon stemmen met je voeten. Coax is leuk maar te beperkt. Gemiddelde glasvezel boer en zelfs Ziggo doet het beter.

Of je belt de afdeling opzegging van prutsned. Die kunnen vaak veel meer dan de servicedesk. Vraag maar hoeveel ze er aan gelegen is om je als klant te behouden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
Homer-Simpson schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:45:
[...]

En zolang die situatie niet optreedt is er dus geen probleem. Snap best dat de provider nu nog niet in de actiestand schiet.
Dat klopt, en zodra het wel optreedt gaat iedereen tegen TS roepen dat hij beter had moeten weten en een nieuwer model had moeten eisen.

En de provider gaat roepen, sorry sorry sorry we hebben het druk met duizenden modems vervangen, u bent over 4 maanden aan de beurt.

EU DNS: 86.54.11.100


  • c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
jadjong schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:08:
Vooralsnog is het modem niet lek en leveren ze iets waarvan de security op orde is.
Ik geloof je graag, maar hoe weet je dat de security op orde is? Dat ding is kennelijk EOL, misschien zijn er al bekende lekken in de software.

EU DNS: 86.54.11.100


  • Xinhood
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-06 15:44
Je bent geen zeurkous en je hebt gewoon helemaal gelijk. Een EOS router leveren en er ook nog geld voor vragen kan echt niet. EOS is Nu een security risico omdat er geen manier is om te weten of er kwetsbaarheden in het product (of in de gebruikte onderliggende software) gevonden worden. De fabrikant gaat jouw of je provider daar in ieder geval niet over informeren. Ik zou heel snel weg zijn bij een provider die me dit flikt.

  • JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:08
Geen idee of er wettelijk wat over vastgelegd is maar jij hebt wel een overeenkomst met je provider.
Je betaald 2.50 per maand, daar staat een dienst tegenover.
Afhankelijk wat die overeenkomst in houdt heb je wel of geen recht op een nieuwer model.
Als er staat "Voor 2.50 krijg je een modem" voldoen ze aan de leveringsvoorwaarde.
Waarschijnlijk staat er niet veel meer in dus denk ik dat je ze tot weinig kan verplichten.

  • c0sm0s
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:34
Als je bij ***ned in een gebied woont waar ze 2,5gb aanbieden en je zou je abonnement upgraden dan krijg je nieuwe router neem ik aan. Aangezien je huidige model geen 2,5gb ondersteund.

En dan vervolgens weer downloaden naar 1gb.

Weet niet of het lukt maar je zou het eens kunnen navragen of je bij upgraden naar 2,5gb nieuwe router krijgt..

Ingewikkelde omweg en gedoe maar is te proberen.
Pagina: 1