Ik wil graag een vaste telefoon in huis nemen en ik ben op zoek naar de beste en goedkoopste optie daarvoor.
Op dit moment wordt er niet heel veel gebeld maar de verwachting is wel dat dit meer graag gebeuren dus veel belminuten of onbeperkt bellen is een pré.
Er zal voornamelijk naar 06 nummers gebeld worden en sporadisch naar vaste nummers.
Zakelijke opties kunnen in overweging genomen worden (ik heb een KVK nummer) maar ik verwacht dat deze snel duurder zullen zijn voor een enkele telefoonlijn.
Het nummer zelf maakt mij niet uit of dit 06, 085, 088 of een regionaal nummer is.
Het liefst heb ik een 'set en forget' opstelling, een eerste initiële instelling is prima en mag best wat uitdagender zijn maar daarna is het fijn dat ik er geen omkijken meer naar heb.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een Fritz!Box 7590 als router welke ik graag ook als telefooncentrale ga gebruiken
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb een aantal opties kunnen vinden,
Waar ik met deze optie tegenaanloop is dat heel veel SIM-gateways die te koop zijn nog gebruik maken van het 2G netwerk welke afhankelijk van de provider al uitgeschakeld zijn of binnenkort uitgeschakeld gaan worden.
Nu kunnen we ook al een tijdje bellen via 4g (VoLTE) maar voor zover ik kan vinden moet de provider het toestel goedkeuren voor het gebruik van VoLTE en ik kan niet vinden welke 4G dongel of gateway op welk netwerk welkt.
Qua mobile provider heb ik niet per se voorkeur maar kom gezien de prijs wel uit bij een virtuele budget provider..
Concreet heb ik de volgende vragen waar het fijn is als er meegedacht kan worden:
Op dit moment wordt er niet heel veel gebeld maar de verwachting is wel dat dit meer graag gebeuren dus veel belminuten of onbeperkt bellen is een pré.
Er zal voornamelijk naar 06 nummers gebeld worden en sporadisch naar vaste nummers.
Zakelijke opties kunnen in overweging genomen worden (ik heb een KVK nummer) maar ik verwacht dat deze snel duurder zullen zijn voor een enkele telefoonlijn.
Het nummer zelf maakt mij niet uit of dit 06, 085, 088 of een regionaal nummer is.
Het liefst heb ik een 'set en forget' opstelling, een eerste initiële instelling is prima en mag best wat uitdagender zijn maar daarna is het fijn dat ik er geen omkijken meer naar heb.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een Fritz!Box 7590 als router welke ik graag ook als telefooncentrale ga gebruiken
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb een aantal opties kunnen vinden,
- Gebruik maken van de Telefoonservice van mijn provider (DELTA), dit is echter gelijk de duurste optie met €5,50 per maand en 17ct per minuut.
- Goedkopere optie is het nemen van een VOIP provider (bijv. cheapconnect) waar je per jaar €8,95 voor een nummer hebt en vervolgens voor 5ct per minuut kan bellen naar 06 nummers in NL
- Een mobiel abonnement nemen en vervolgens deze op een SIM-Gateway aansluiten ik kan dan afhankelijk van de provider vanaf €4-€8 een abonnement nemen met 250+ belminuten of zelfs onbeperkt bellen deze kan ik rechtstreeks gebruiken of via de 'analoge' ingang op de Fritz!Box gebruiken.
- Een 4G/5G dongel gebruiken in de USB poort (of ethernet?) van de Fritz!Box welke ook telefonie ondersteund
Waar ik met deze optie tegenaanloop is dat heel veel SIM-gateways die te koop zijn nog gebruik maken van het 2G netwerk welke afhankelijk van de provider al uitgeschakeld zijn of binnenkort uitgeschakeld gaan worden.
Nu kunnen we ook al een tijdje bellen via 4g (VoLTE) maar voor zover ik kan vinden moet de provider het toestel goedkeuren voor het gebruik van VoLTE en ik kan niet vinden welke 4G dongel of gateway op welk netwerk welkt.
Qua mobile provider heb ik niet per se voorkeur maar kom gezien de prijs wel uit bij een virtuele budget provider..
Concreet heb ik de volgende vragen waar het fijn is als er meegedacht kan worden:
- Welke USB/Ethernet dongel van kan ik het beste gebruiken voor de Fritz!Box om ook te kunnen bellen?
- Wat zou eventueel als alternatieve gateway gebruikt kunnen worden?
- Is er nog een andere optie/betere optie voor VOIP dan Cheapconnect?
- Zie ik nog opties over het hoofd? Is er nog een alternatief idee waar ik niet over na gedacht heb?