Zweden wil EU-toelating Tesla FSD blokkeren om…

Pagina: 1
Acties:

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Artikel: nieuws: Zweden wil EU-toelating Tesla FSD blokkeren om hardrijopties
Auteur: @Kevinkrikhaar

Het artikel stelt dat er 2 mogelijke instellingen zijn:

Het is bijvoorbeeld mogelijk om de Tesla telkens 5 procent harder te laten rijden, zolang FSD het veilig acht. Ook kunnen bestuurders kiezen voor een 'contextuele maximale snelheid'

Die eerste optie dat dat "telkens" kan klopt niet. In FSD Supervised is er maar 1 instelling (Contextuele maximale snelheid) die je aan of uit kan zetten. Met de Speed Offset (Marge max. snelheid) kun je het percentage hiervoor instellen. Zo staat duidelijk in de handleiding wat het ingestelde percentage betekent:
Afhankelijk van de context kan FSD (Supervised) sneller rijden dan de snelheidslimiet of de voorspelde snelheid van de weg om zich aan het verkeer aan te passen. Dit is de maximale rijsnelheid als procentuele marge die wordt toegepast op de snelheidslimiet van de weg of de voorspelde snelheid op de weg.
Ook de 'voorspelde snelheid' is op basis van de context. Wat er precies met "context" wordt bedoeld is als volgt beschreven:
Wanneer de contextuele maximale snelheid is ingeschakeld, zal het systeem uw maximale snelheidsinstelling dynamisch aanpassen op basis van de visuele context. Dit kan betekenen dat de maximumsnelheid wordt verhoogd zodat FSD (Supervised) een veilige en natuurlijke verkeersstroom kan behouden, of dat wordt voorkomen dat de maximumsnelheid verandert in gevallen waarin dat zou leiden tot een onveilige rijsnelheid.
Dus FSD Supervised zal alleen sneller dan toegestaan rijden als de context dat toestaat

[ Voor 26% gewijzigd door pdidi op 20-06-2026 12:39 ]

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online

Kevinkrikhaar

Redacteur
Dank, ik heb het woord 'telkens' weggehaald :)

• pdidi
  • Niet online
Kevinkrikhaar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:27:
Dank, ik heb het woord 'telkens' weggehaald :)
Mooi, maar het gaat niet alleen om het woord 'telkens'. FSD Supervised gaat niet alleen sneller rijden omdat het Veilig is, FSD Supervised gaat sneller ihkv de 'context'. Dus als ander verkeer daar allemaal sneller rijdt én FSD Supervised vindt dat het leidt tot een veiligere verkeersdoorstroom, dan pas zal FSD Supervised ook sneller gaan rijden dan toegestaan (tot een max ingesteld percentage)
Dus zoals ik hierboven al aangaf: er is voor de bestuurder maar 1 optie die aan of uit kan worden gezet: "Contextuele max snelheid". En met de Speed Offset (Marge max. snelheid) kan de bestuurder het percentage daarvoor instellen.

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 20-06-2026 14:37 ]

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:43

Hayte

Nieuwsredacteur
pdidi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Dus zoals ik hierboven al aangaf: er is voor de bestuurder maar 1 optie die aan of uit kan worden gezet: "Contextuele max snelheid". En met de Speed Offset (Marge max. snelheid) kan de bestuurder het percentage daarvoor instellen.
Dit klopt niet, de speed offset en contextuele max snelheid zijn twee aparte instellingen. De speed offset werkt buiten de contextuele maximale snelheid, de contextuele maximale snelheid negeert die speed offset. Met die contextuele modus knalde de Tesla tijdens mijn rit vrolijk 70 in een 50 zone, omdat het bestelbusje voor me dat ook deed.

Edit, zie ook deze site van Tesla.

[ Voor 6% gewijzigd door Hayte op 22-06-2026 08:36 ]

• pdidi
  • Niet online
Helaas blinkt Tesla vaak niet uit in dingen duidelijk uitleggen, dus wellicht lees ik het niet goed. Uit jouw link:
Full Self-Driving (Supervised) rijdt met de snelheid die het systeem het meest geschikt acht, zonder uw maximale snelheidsinstelling te overschrijden. Daarna volgen 3 manieren waarop de snelheid kan worden aangepast (let wel: dus niet hoe de max snelheidsinstelling kan worden aangepast)
Dus ook met contextuele max snelheid aan zal FSDs nooit harder gaan dan de ingestelde max snelheid. Met de Speed Offset bepaal je hoeveel de Tesla te hard mag rijden, zowel wanneer de Tesla dat zelf doet als wanneer de bestuurder dat doet.

In jouw voorbeeld: wat was toen de ingestelde max snelheid toen je in die 50 zone reed? Het gebeurd nl. helaas nog vaak dat de Tesla de verkeerde wettelijke max snelheid vast stelt. En op basis van die verkeerde snelheid bepaald die wat de ingestelde max snelheid wordt

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
pdidi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:22:
Helaas blinkt Tesla vaak niet uit in dingen duidelijk uitleggen, dus wellicht lees ik het niet goed. Uit jouw link:
Full Self-Driving (Supervised) rijdt met de snelheid die het systeem het meest geschikt acht, zonder uw maximale snelheidsinstelling te overschrijden. Daarna volgen 3 manieren waarop de snelheid kan worden aangepast (let wel: dus niet hoe de max snelheidsinstelling kan worden aangepast)
Dus ook met contextuele max snelheid aan zal FSDs nooit harder gaan dan de ingestelde max snelheid. Met de Speed Offset bepaal je hoeveel de Tesla te hard mag rijden, zowel wanneer de Tesla dat zelf doet als wanneer de bestuurder dat doet.

In jouw voorbeeld: wat was toen de ingestelde max snelheid toen je in die 50 zone reed? Het gebeurd nl. helaas nog vaak dat de Tesla de verkeerde wettelijke max snelheid vast stelt. En op basis van die verkeerde snelheid bepaald die wat de ingestelde max snelheid wordt
Er is geen globale maximale snelheidsinstelling. FSD gebruikt hiervoor de bebording/kaartendata. Als FSD denkt dat het een 50-weg is en je hebt de speed offset op 5 procent staan, dan zal FSD maximaal 52,5 kilometer per uur rijden. Met het scrollwieltje kan je dit verhogen of verlagen. Daaarnaast is er de contextuele maximale snelheid. Die negeert de speed offset en kan significant sneller rijden. In mijn voorbeeld wist de Tesla dat het een 50-zone was (want dat kon ik zien), maar ging FSD alsnog 70 rijden. Dit kan je met het scrollwieltje wel overrulen, maar wat je met het scrollwieltje aanpast, wordt niet per se onthouden. Als de snelheidslimiet wijzigt, verdwijnt de snelheid die je met het scrollwieltje hebt aangegeven.

• pdidi
  • Niet online
Er is een maximale snelheidsinstelling: die staat op het scherm boven het snelheidsbord. De Tesla zal nooit harder rijden dan die waarde

Die Speed Offset is complexer. Wat je daar ook instelt (tot 50%), de Tesla zal dat niet gaan rijden. Alleen als de max snelheidsinstelling tussen 0-3km/u meer is dan de huidige snelheid dan pas zal de Tesla sneller gaan rijden. Met het scroll wheel pas je daarom ook niet de snelheid aan, maar de max snelheidsinstelling. Dat kun je heel goed merken als je met het scrollwheel de snelheid meteen met +5km/u verhoogd: de Tesla gaat dan niet harder rijden (want het verschil is dan meer dan 3km/u). Het verhogen van de huidige snelheid werkt daarom alleen als je met het scroll wheel stapjes van 1km/u doet.

Vandaar ook dat ik de Speed Offset op 5% heb staan, want dan valt dat meestal binnen die 3km/u en rijdt de Tesla bijna altijd +5% sneller uit zichzelf. Ik zeg bijna, want Contextuele max snelheid werkt ook de andere kant op: Op een smalle provinciale weg staat de max snelheidsinstelling op 84km/u en toch gaat de Tesla daar niet uit zichzelf harder dan 82km/u. Pas als ik gas geef blijft die dan 84km/u rijden

De vraag die rest: Past Contextuele max snelheid de huidige snelheid aan, of past die de max snelheidsinstelling aan, of beide? Ik zal er nog wat experimenten mee gaan doen

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:21
Hayte schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Er is geen globale maximale snelheidsinstelling. FSD gebruikt hiervoor de bebording/kaartendata. Als FSD denkt dat het een 50-weg is en je hebt de speed offset op 5 procent staan, dan zal FSD maximaal 52,5 kilometer per uur rijden. Met het scrollwieltje kan je dit verhogen of verlagen.
Dat klopt.
Daaarnaast is er de contextuele maximale snelheid. Die negeert de speed offset en kan significant sneller rijden. In mijn voorbeeld wist de Tesla dat het een 50-zone was (want dat kon ik zien), maar ging FSD alsnog 70 rijden.
Volgens mij is dat idd ook correct - ik heb vergelijkbare dingen meegemaakt, voornamelijk rondom wegwerkzaamheden waar in feite niet zoveel aan de hand is. Dus laten we zeggen een 70-zone die overgaat in een tijdelijk 50 stukje, waarbij al het verkeer rond de 70 blijft rijden. Dan kiest FSD ervoor om de borden te 'negeren' mede gegeven door het feit dat de weginrichting en omliggend verkeer hetzelfde doet.

Desondanks is dat niet waar het Reuters artikel / de Zweden een probleem van maken. Daarin hebben ze het letterlijk over de "speed offset". En dat is gek, want zeker als je contextual max speed uitzet zal Tesla niet uit zichzelf ("systematisch" zoals Reuters / de Zweden het noemen) te hard gaan rijden. Je zal zelf het gaspedaal nog moeten indrukken, waarna Tesla bereid is die snelheid 'vast te houden', mits die snelheid binnen de marge valt die je als percentage instelt.

Al zou ik eens moeten testen wat er gebeurt als je van 70 in een tijdelijke 50 zone rijdt zonder contextual max speed. Ik vermoed dus dat het dan vertraagt naar de speed offset.

Al met al kan Tesla wel wat beter zn best doen om alles uit te leggen.
Tegelijkertijd moeten de Zweden wellicht ook zelf even met het systeem gaan rijden. Van systematisch te hard rijden en/of zelfstandig versnellen tot boven de maximum snelheid doet het in mijn ervaring niet. En het uitschakelen van contextual max speed en/of de offset maakt autorijden in Nederland er zeker niet veiliger op.

Ik denk dat de bewoording in het artikel wel degelijk correct is @pdidi. Er is gigantisch veel ruimte voor nuance in dit alles, de Zweden snappen er niet zoveel van, maar het nieuwsbericht van Tweakers lijkt mij feitelijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• pdidi
  • Niet online
Hier hoe de Speed Offset (Marge max. snelheid) in de auto wordt toegelicht (de tekst staat ook in de start post)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yEtDAt8Eyeur05zGV7ds7zHkB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T50YSOXV8nEKxhBlrim6gJtu.jpg?f=fotoalbum_large
Er wordt dus verwezen naar de 'context' waardoor iig ik de link leg met Contextuele max snelheid

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
pdidi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:07:
Hier hoe de Speed Offset (Marge max. snelheid) in de auto wordt toegelicht (de tekst staat ook in de start post)
[Afbeelding]
Er wordt dus verwezen naar de 'context' waardoor iig ik de link leg met Contextuele max snelheid
Die tekst is inderdaad wat verwarrend, maar aangezien je Speed Offset aan kan zetten zonder dat je Contextuele max snelheid aan hebt (te zien aan je foto), lijkt het erop dat die link niet klopt :) Ik interpreteer 'context' in deze zin als 'wegsituatie', dus dat FSD niet +5% procent gaat rijden als de auto voor je dat niet doet. Bij Contextuele max snelheid is die 'Speed Offset' eigenlijk variabel aan de wegsituatie. Dus soms kan het +20km/u zijn, soms +0km/u. Maar die +20km/u zou FSD niet halen bij een Speed Offset van +5%. Het is niet super duidelijk, maar Tesla legde het mij echt uit dat die Speed Offset en Contextual Max Speed twee aparte instellingen zijn met een eigen functie.

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
[laamazitten]

[ Voor 96% gewijzigd door kikibu op 22-06-2026 16:21 ]

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Dank, maar dat bericht is helaas wat tendentieus, als je het mij vraagt :) De RDW en het ministerie hebben er inmiddels ook op gereageerd.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat de 'veiligheidsstatistieken' van Tesla pure marketing fantasieën zijn weten we toch al sinds 2016:
https://www.washingtonpos...sk-says-lets-do-the-math/
http://www.greencarreport...as-suggested-by-elon-musk

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• pdidi
  • Niet online
Hayte schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Die tekst is inderdaad wat verwarrend, maar aangezien je Speed Offset aan kan zetten zonder dat je Contextuele max snelheid aan hebt (te zien aan je foto), lijkt het erop dat die link niet klopt :) Ik interpreteer 'context' in deze zin als 'wegsituatie', dus dat FSD niet +5% procent gaat rijden als de auto voor je dat niet doet. Bij Contextuele max snelheid is die 'Speed Offset' eigenlijk variabel aan de wegsituatie. Dus soms kan het +20km/u zijn, soms +0km/u. Maar die +20km/u zou FSD niet halen bij een Speed Offset van +5%. Het is niet super duidelijk, maar Tesla legde het mij echt uit dat die Speed Offset en Contextual Max Speed twee aparte instellingen zijn met een eigen functie.
Meten is weten. Er is een punt bij mij in de buurt waarvan ik weet dat ie de max snelheid overtreedt, omdat bij de "Werkzaamheden" aldaar al maanden niet meer gewerkt wordt maar de borden 30 nog wel staan (en natuurlijk geen einde 30 borden), zowel heen als terug. Iedereen rijdt daar door met 50km/u. Filmpjes heb ik in het FSD Topic gepost. TL;DW:
Scenario 1: Speed Offset +5% en Contextual max Speed Aan. Gereden snelheid: 51km/u
Scenario 2: Speed Offset +5% en Contextual max Speed Uit. Gereden snelheid 32km/u
Scenario 3: Speed Offset +0% en Contextual max Speed Aan. Gereden snelheid 30km/u

Het is N=1, maar dit lijkt er toch sterk op dat de 2 instellingen met elkaar te maken hebben. Sterker nog, dat die Contextual max Speed daar iig niks doet als er niet ook een Speed Offset is ingesteld
Pagina: 1