Hi Tweakers
Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd met mijn 4-koppige gezin naar een grotere woning, zodat mijn twee volwassen kinderen wat meer eigen ruimte hebben.
Ik wil e.e.a. gaan verduurzamen m.b.t. isolatie en verwarming. Voor dat laatste wil ik graag wat advies en ideeën.
Intussen heb ik het volgende veranderd sinds ik er woon:
De benedenverdieping van 60 m2 heeft nu vloerverwarming. De twee bovenverdiepingen van elk zo'n 25 m2 hebben nog de oorspronkelijke enkele plaatradiatoren uit 1997. De vliering heeft geen eigen radiator. Afgelopen winter heb ik de CV al eens teruggeschroefd van 30 kW naar 15 kW vermogen en dat gaf geen problemen.
Tevens wil ik een full-electric WP aanschaffen en zo gasloos verder mijn warmtevraag oplossen.
Ik heb drie offertes voor alleen WP gekregen en ik wil de verschillen begrijpen.
De CV zit in de bergruimte op de begane grond, en direct erboven is een stevig plat dak op basis van betonplaten.
De rookafvoer is dus een simpele buis recht naar boven en zou dus hergebruikt kunnen worden voor de slangen en kabels. In de bergruimte heb ik niet enorm veel m2 beschikbaar om een enorme unit te huisvesten. Als het echt niet anders kan, heb ik wel mogelijkheden om de stellingkast wat te verplaatsen of evt. te verkleinen.
:strip_exif()/f/image/O9KBFUXsjxMXYbi8uIjdT59Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat die 6 kW voldoende moet zijn als ik dat combineer met de nieuwe kozijnen. Ik kom alleen vrijwel geen informatie tegen over deze Tower unit. Ik weet dat Midea een enorme speler is op de wereldmarkt en dat ze veel in licentie maken voor A-merken, dus ik vermoed dat de kwaliteit prima is.
De twee andere offertes zijn toevalligerwijs allebei WeHeat Blackbird P80 units. Ik denk dat ze dit gekozen hebben ivm het platte dak en het feit dat mijn buurman ook zo'n unit heeft. Ik vind het prijsverschil fors tov de Midea, gezien dat het een nieuwer bedrijf is. De 8 kW is wellicht aan de forse kant, of is dat juist veiliger dan de 6 kW van de Midea?
Beide willen ook een buffervat monteren, maar de inhoud verschil best (100 vs. 50 l). Met de vloerwarming al beschikbaar, is een buffer wel logisch hier? Zeker die van 50 liter klinkt wel erg klein voor wat hij zou moeten doen.
Het boilervat van 300 liter ziet er aantrekkelijk uit in deze configuratie, terwijl die van 200 mij te klein lijkt. De beide units hebben geen geïntegreerd boilervat. Wat zijn verder nog interessante opties om te overwegen?
Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd met mijn 4-koppige gezin naar een grotere woning, zodat mijn twee volwassen kinderen wat meer eigen ruimte hebben.
Ik wil e.e.a. gaan verduurzamen m.b.t. isolatie en verwarming. Voor dat laatste wil ik graag wat advies en ideeën.
Status quo
Ik heb nu een geschakelde woning van zo'n 150m2 oppervlakte en 570m3 inhoud. Bouwjaar is 1997. Vijf slaapkamers en twee badkamers met douche. De tweede badkamer is momenteel niet echt in gebruik omdat deze nog in oorspronkelijke staat is. Staat op de planning later ergens.Intussen heb ik het volgende veranderd sinds ik er woon:
- Montage 13 zonnepanelen à 450 Wp en laadpaal
- Koken van gas af naar nu elektrisch inductie
- Aanleg vloerverwarming BG
De benedenverdieping van 60 m2 heeft nu vloerverwarming. De twee bovenverdiepingen van elk zo'n 25 m2 hebben nog de oorspronkelijke enkele plaatradiatoren uit 1997. De vliering heeft geen eigen radiator. Afgelopen winter heb ik de CV al eens teruggeschroefd van 30 kW naar 15 kW vermogen en dat gaf geen problemen.
Geplande verbouwingen
Ik wil dit jaar alle 45 m2 aan ramen + schuifpui vervangen voor kunststof met triple glas HR+++. Ik ga ervan uit dat het warmteverlies merkbaar verbetert als ik van HR naar HR+++ glas ga.Tevens wil ik een full-electric WP aanschaffen en zo gasloos verder mijn warmtevraag oplossen.
WP Offertes
Op basis van de koevlaas formule kom ik uit op een capaciteit van 6.9 kW op basis van huidige situatie. Door de geplande nieuwe kozijnen verwacht ik een lagere behoefte.Ik heb drie offertes voor alleen WP gekregen en ik wil de verschillen begrijpen.
| Item | Offerte 1 | Offerte 2 | Offerte 3 |
| Buitenunit | WeHeat Blackbird P80 8kW | WeHeat Blackbird P80 8kW | Midea Arctic Tower 6 XL 240l |
| Binnenunit | niet vermeld | WeHeat WEP | Midea HBT-A100/240CD30GN8-B2 |
| SWW Boilervat | WeHeat 300L Duplex RVS 2205 | WeHeat 200L Duplex 2205 | (240l geïntegreerd in binnenunit tower) |
| Buffervat | WeHeat parallel 50L RVS 2205 | Weheat 100L RVS 2205 | geen |
| SCOP | 4.7 | 4.7 | 4.95 |
| Kosten bruto | € 17388 | € 17600 | € 12720 |
| ISDE | € 3025 | € 3025 | € 2150 |
| Kosten netto | € 14363 | € 14575 | € 10570 |
De rookafvoer is dus een simpele buis recht naar boven en zou dus hergebruikt kunnen worden voor de slangen en kabels. In de bergruimte heb ik niet enorm veel m2 beschikbaar om een enorme unit te huisvesten. Als het echt niet anders kan, heb ik wel mogelijkheden om de stellingkast wat te verplaatsen of evt. te verkleinen.
:strip_exif()/f/image/O9KBFUXsjxMXYbi8uIjdT59Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen
De Midea Tower optie ziet er aantrekkelijk uit: de laagste kosten, een geïntegreerd boilervat voor ruimtebesparing, en verder prima specs. De aansturing is via modbus te doen, dus je zou geen cloud nodig moeten hebben, werd mij verteld. Dat vind ik niet een must maar wel een grote pre.Ik neem aan dat die 6 kW voldoende moet zijn als ik dat combineer met de nieuwe kozijnen. Ik kom alleen vrijwel geen informatie tegen over deze Tower unit. Ik weet dat Midea een enorme speler is op de wereldmarkt en dat ze veel in licentie maken voor A-merken, dus ik vermoed dat de kwaliteit prima is.
De twee andere offertes zijn toevalligerwijs allebei WeHeat Blackbird P80 units. Ik denk dat ze dit gekozen hebben ivm het platte dak en het feit dat mijn buurman ook zo'n unit heeft. Ik vind het prijsverschil fors tov de Midea, gezien dat het een nieuwer bedrijf is. De 8 kW is wellicht aan de forse kant, of is dat juist veiliger dan de 6 kW van de Midea?
Beide willen ook een buffervat monteren, maar de inhoud verschil best (100 vs. 50 l). Met de vloerwarming al beschikbaar, is een buffer wel logisch hier? Zeker die van 50 liter klinkt wel erg klein voor wat hij zou moeten doen.
Het boilervat van 300 liter ziet er aantrekkelijk uit in deze configuratie, terwijl die van 200 mij te klein lijkt. De beide units hebben geen geïntegreerd boilervat. Wat zijn verder nog interessante opties om te overwegen?