Advies gevraagd: FE warmtepomp in kleine opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-06 21:07
Hi Tweakers

Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd met mijn 4-koppige gezin naar een grotere woning, zodat mijn twee volwassen kinderen wat meer eigen ruimte hebben.

Ik wil e.e.a. gaan verduurzamen m.b.t. isolatie en verwarming. Voor dat laatste wil ik graag wat advies en ideeën.
Status quo
Ik heb nu een geschakelde woning van zo'n 150m2 oppervlakte en 570m3 inhoud. Bouwjaar is 1997. Vijf slaapkamers en twee badkamers met douche. De tweede badkamer is momenteel niet echt in gebruik omdat deze nog in oorspronkelijke staat is. Staat op de planning later ergens.

Intussen heb ik het volgende veranderd sinds ik er woon:
  • Montage 13 zonnepanelen à 450 Wp en laadpaal
  • Koken van gas af naar nu elektrisch inductie
  • Aanleg vloerverwarming BG
Verwarmen en SWW gaat via een Nefit Comfortline 30 kW CW6 ketel op gas. Bouwjaar CV ketel is 2009, maar deze heeft in 2019 een grote revisie gekregen ivm terugroepactie constructiefout Nefit. Mijn jaarverbruik gas is zo'n 1400 m3, maar de cijfers zijn niet helemaal representatief door de tussentijdse verbouwingen van de keuken en vloerverwarming (ik heb nog niet één compleet jaar stabiel verbruik).

De benedenverdieping van 60 m2 heeft nu vloerverwarming. De twee bovenverdiepingen van elk zo'n 25 m2 hebben nog de oorspronkelijke enkele plaatradiatoren uit 1997. De vliering heeft geen eigen radiator. Afgelopen winter heb ik de CV al eens teruggeschroefd van 30 kW naar 15 kW vermogen en dat gaf geen problemen.
Geplande verbouwingen
Ik wil dit jaar alle 45 m2 aan ramen + schuifpui vervangen voor kunststof met triple glas HR+++. Ik ga ervan uit dat het warmteverlies merkbaar verbetert als ik van HR naar HR+++ glas ga.

Tevens wil ik een full-electric WP aanschaffen en zo gasloos verder mijn warmtevraag oplossen.
WP Offertes
Op basis van de koevlaas formule kom ik uit op een capaciteit van 6.9 kW op basis van huidige situatie. Door de geplande nieuwe kozijnen verwacht ik een lagere behoefte.

Ik heb drie offertes voor alleen WP gekregen en ik wil de verschillen begrijpen.
ItemOfferte 1Offerte 2Offerte 3
BuitenunitWeHeat Blackbird P80 8kWWeHeat Blackbird P80 8kWMidea Arctic Tower 6 XL 240l
Binnenunitniet vermeldWeHeat WEPMidea HBT-A100/240CD30GN8-B2
SWW BoilervatWeHeat 300L Duplex RVS 2205WeHeat 200L Duplex 2205(240l geïntegreerd in binnenunit tower)
BuffervatWeHeat parallel 50L RVS 2205Weheat 100L RVS 2205geen
SCOP4.74.74.95
Kosten bruto€ 17388€ 17600€ 12720
ISDE€ 3025€ 3025€ 2150
Kosten netto€ 14363€ 14575€ 10570
De CV zit in de bergruimte op de begane grond, en direct erboven is een stevig plat dak op basis van betonplaten.

De rookafvoer is dus een simpele buis recht naar boven en zou dus hergebruikt kunnen worden voor de slangen en kabels. In de bergruimte heb ik niet enorm veel m2 beschikbaar om een enorme unit te huisvesten. Als het echt niet anders kan, heb ik wel mogelijkheden om de stellingkast wat te verplaatsen of evt. te verkleinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qI1NwGnWCgUFIqOW5uFUBb6lT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVJf6pdLJNLg2rZPly887Ww8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RVUijoqBU2StEWBGUwoseGyRmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9KBFUXsjxMXYbi8uIjdT59Z.jpg?f=fotoalbum_large
Vragen
De Midea Tower optie ziet er aantrekkelijk uit: de laagste kosten, een geïntegreerd boilervat voor ruimtebesparing, en verder prima specs. De aansturing is via modbus te doen, dus je zou geen cloud nodig moeten hebben, werd mij verteld. Dat vind ik niet een must maar wel een grote pre.

Ik neem aan dat die 6 kW voldoende moet zijn als ik dat combineer met de nieuwe kozijnen. Ik kom alleen vrijwel geen informatie tegen over deze Tower unit. Ik weet dat Midea een enorme speler is op de wereldmarkt en dat ze veel in licentie maken voor A-merken, dus ik vermoed dat de kwaliteit prima is.

De twee andere offertes zijn toevalligerwijs allebei WeHeat Blackbird P80 units. Ik denk dat ze dit gekozen hebben ivm het platte dak en het feit dat mijn buurman ook zo'n unit heeft. Ik vind het prijsverschil fors tov de Midea, gezien dat het een nieuwer bedrijf is. De 8 kW is wellicht aan de forse kant, of is dat juist veiliger dan de 6 kW van de Midea?

Beide willen ook een buffervat monteren, maar de inhoud verschil best (100 vs. 50 l). Met de vloerwarming al beschikbaar, is een buffer wel logisch hier? Zeker die van 50 liter klinkt wel erg klein voor wat hij zou moeten doen.

Het boilervat van 300 liter ziet er aantrekkelijk uit in deze configuratie, terwijl die van 200 mij te klein lijkt. De beide units hebben geen geïntegreerd boilervat. Wat zijn verder nog interessante opties om te overwegen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Het subsidie bedrag van de midea is als een 4kW unit. subsidie is gebaseerd op prestaties als het koud is en deze unit is dus ongeschikt.

De Blackbird is op papier nogal luid… zorg voor een berekening met bijvoorbeeld geluidslabel.com.
De kans dat je buurman niet conform is wil je niet na doen.

Wat betreft prijs lijk je wat hoog te zitten. 12k na subsidie lijkt een beetje de norm…

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 20-06-2026 08:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-06 21:07
Ik weet niet qua werkzaamheden wat er in die €12k zit? In mijn geval worden er er twee groepen bijgeplaatst in de meterkast, wat zo'n €850-900 kost (schatting). Qua prijzen heb ik wel het gevoel dat die de laatste maanden omhoog zijn geknald vanwege de aankomende wetswijzigingen en de flinke stijging in gasprijzen. De installateurs slurpen het subsidiebedrag gewoon helemaal zelf op. Dat zie ik ook met kozijnen overigens.

Hoe kan ik uit de specs verder afleiden dat de capaciteit lager is? De RVO site zegt onder meldcode KA21552 dat het subsidiabel vermogen 5 kW is. Bij de P80 KA25415 wordt 8 kW vermeld. Dat scheelt inderdaad. De specs van de fabrikant hebben allerlei termen, maar welke is het beste om de daadwerkelijke bruikbaarheid uit te halen?

Afgaande op jouw antwoord dan is de Midea te krap en is de P80 te luid.

Dat laatste zou ik eens moeten bekijken: mijn buurman heeft op zijn dak namelijk ook zo'n Blackbird en aangezien er alleen blinde muren zijn op dat dak, heb ik zijn installatie nooit gehoord. Onze slaapkamers zitten aan de andere kant van het huis. Zijn installatie zit er al een tijdje, van de tijd van voor de geluidsnormen denk ik, maar dat kan ik eens navragen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Een muur mag je opvoeren als geluidswering, dus dan kan het kloppen dat je de unit van de buurman niet hoort, en kan nog conform zijn ook.

Daadwerkelijk vermogen bij lage temperatuur zijn fabrikanten waardeloos in wat betreft openheid. Het subsidiabel vermogen is echt een goede indicatie, die komt namelijk uit de officiële tests die fabrikanten moeten laten uitvoeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.