Goedemiddag,
Voor het middelbare school avontuur moeten we een chromebook aanschaffen voor ons kind. Aankoop wordt niet geregeld via school, we hebben wel wat minimale specificaties doorgekregen, maar met die lage specificaties zou ik een willekeurig exemplaar blind kunnen uitkiezen
. Liever eentje, waar hij toch net wat langer en meer plezier, gemak etc. uit kan halen voor de gehele schoolperiode.
Graag hoor ik jullie advies.
Scherm: Heb t vermoeden dat we het beste kunnen kijken naar helderheid van minimaal 300 nits, op basis van een vuistregel die ik bij Tweakers las. Helderheid en glanzend vs anti reflectie, geen idee of het veel uitmaakt in een klaslokaal.
Opslag/harde schijf: Min. 128GB lijkt ons voldoende, meer is mooi meegenomen. Gaat er veel verschil gemerkt worden met eMMC versus NVMe SSD opslag? Of verschil, maar niet irritant hinderlijk voor een scholier?
Processor: wat ik vooral las was dat je de dual cores, N4500 e.d. snel aan voorbij moet
stappen. Ik zie verder processoren zoals 100U, N100, N305 en N355. Stuk voor stuk prima?
We zagen o.a. de volgende drie (toevallig allemaal Acer):
Wat zie ik over het hoofd?
Optie 1: 5.2 Bluetooth, eMMC opslag, 11 uur batterij, N305 processor, anti-reflectie Full HD 16:9 scherm, geheugenkaart lezer.
Optie 2: 5.0 Bluetooth, NVMe opslag 15 uur batterij, N355 processor, glanzend Wide UXGA 16:10 scherm, HDMI / Displayport alt. modus, verlicht toetsenbord.
Optie 3: bij Acer store zelf . Deze heeft meen ik een 100U processor, HDMI port, WUXGA, verlicht toetsenbord en blijkbaar zelfs 17 uur batterij...
Optie 3 komt qua budget in aanmerking omdat ze met een €100 korting werken. Daardoor lijkt deze meer voor het geld te bieden, maar is het aan te bevelen om bij Acer store zelf te kopen?
We zouden graag willen weten wat jullie ons kunnen aanraden van bovenstaande modellen (of afraden) of dat jullie misschien nog een ander goed alternatief hebben welke in een gangbare winkel/webshop te krijgen zijn.
Zowel advies qua een specifiek model (en waar te krijgen) of bepaalde must-have specificaties die aan te raden zijn voor een Chromebook voor een middelbare scholier.
Bedankt alvast.
Voor het middelbare school avontuur moeten we een chromebook aanschaffen voor ons kind. Aankoop wordt niet geregeld via school, we hebben wel wat minimale specificaties doorgekregen, maar met die lage specificaties zou ik een willekeurig exemplaar blind kunnen uitkiezen
Graag hoor ik jullie advies.
Wat ga je met je laptop doen?
Zoals gezegd, bedoeld voor de middelbare school. Op school wordt met chromebooks gewerkt.Wat is je budget?
Ons is bekend dat geheugen schaarste de prijzen wat heeft doen stijgen en echt thuis in de prijzen zijn we niet, maar ik hoopte toch op een max €500.Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Geen idee hoeveel uur per dag dat hij daadwerkelijk gebruikt gaat worden, maar de chromebook zal vermoedelijk elke schooldag meereizen in de rugtas.Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar 8GB geheugen, prettig 14 inch scherm, minimaal 128GB, een 'nette' accu tijd en beetje vlot. Qua merk neig ik al snel naar wat we kennen, zoals ASUS, ACER, Lenovo, HP, Dell.Scherm: Heb t vermoeden dat we het beste kunnen kijken naar helderheid van minimaal 300 nits, op basis van een vuistregel die ik bij Tweakers las. Helderheid en glanzend vs anti reflectie, geen idee of het veel uitmaakt in een klaslokaal.
Opslag/harde schijf: Min. 128GB lijkt ons voldoende, meer is mooi meegenomen. Gaat er veel verschil gemerkt worden met eMMC versus NVMe SSD opslag? Of verschil, maar niet irritant hinderlijk voor een scholier?
Processor: wat ik vooral las was dat je de dual cores, N4500 e.d. snel aan voorbij moet
stappen. Ik zie verder processoren zoals 100U, N100, N305 en N355. Stuk voor stuk prima?
Heb je zelf al iets gevonden?
Eerst gekeken bij Best Buy Tweakers 2026 maar leken wat modellen te zijn die veelal alleen bij Bol Plaza nog te koop waren. Kort bij MediaMarkt gekeken, meer vertrouwen in Coolblue. Ook nog bij Acer store zelf gekeken.We zagen o.a. de volgende drie (toevallig allemaal Acer):
- https://www.coolblue.nl/p...s-514-cb514-4ht-36bj.html
- https://www.coolblue.nl/p...s-514-cb514-6ht-3689.html
- https://store.acer.com/nl...k-plus-514-cb514-5h-grijs
Optie 1: 5.2 Bluetooth, eMMC opslag, 11 uur batterij, N305 processor, anti-reflectie Full HD 16:9 scherm, geheugenkaart lezer.
Optie 2: 5.0 Bluetooth, NVMe opslag 15 uur batterij, N355 processor, glanzend Wide UXGA 16:10 scherm, HDMI / Displayport alt. modus, verlicht toetsenbord.
Optie 3: bij Acer store zelf . Deze heeft meen ik een 100U processor, HDMI port, WUXGA, verlicht toetsenbord en blijkbaar zelfs 17 uur batterij...
Optie 3 komt qua budget in aanmerking omdat ze met een €100 korting werken. Daardoor lijkt deze meer voor het geld te bieden, maar is het aan te bevelen om bij Acer store zelf te kopen?
We zouden graag willen weten wat jullie ons kunnen aanraden van bovenstaande modellen (of afraden) of dat jullie misschien nog een ander goed alternatief hebben welke in een gangbare winkel/webshop te krijgen zijn.
Zowel advies qua een specifiek model (en waar te krijgen) of bepaalde must-have specificaties die aan te raden zijn voor een Chromebook voor een middelbare scholier.
Bedankt alvast.
[ Voor 20% gewijzigd door Gim op 19-06-2026 18:30 ]