Vraag

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 16:38
Korte vraag:

Kent iemand een website of tool waar je een grafiek van het percentage groene stroom productie uitgezet tegen de tijd kunt zien? Per dag. In de stijl van NED.NL bijvoorbeeld. Daar staan GWh, maar daar heb ik minder gevoel bij..

Dank voor het meedenken!

Alle reacties

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 16:43
RemiB schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:38:
Korte vraag:

Kent iemand een website of tool waar je een grafiek van het percentage groene stroom productie uitgezet tegen de tijd kunt zien? Per dag. In de stijl van NED.NL bijvoorbeeld. Daar staan GWh, maar daar heb ik minder gevoel bij..

Dank voor het meedenken!
Energieopwek.nl - Inzicht in de actuele (near-realtime) opwekking van duurzame energie in Nederland

Zoiets? Als je muis erover laat hooveren zie je percentages.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:05
Wat ik nooit zeker weet: in hoeverre telt productie 'achter de meter' ook mee? Dus wat niet teruggeleverd wordt, dat is toch onzichtbaar?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Kalentum schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:03:
Wat ik nooit zeker weet: in hoeverre telt productie 'achter de meter' ook mee? Dus wat niet teruggeleverd wordt, dat is toch onzichtbaar?
Niet om flauw te doen maar wat onzichtbaar is, kun je niet meten.

Dus dat stuk is niet gemeten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Kalentum schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:03:
Sterker nog: alles wat we als consumenten op het net zetten wordt niet meegenomen in de overzichten hierboven.

Wat een consument (in Nederland) op het net zet wordt via de slimme meter geregistreerd en die synchroniseert zijn data 's nachts. Wat je vandaag hebt teruggeleverd kan dus nooit onderdeel zijn van die near real-time overzichten.

Teruggeleverde stroom wordt dus of niet meegenomen of er wordt een gissing gedaan op basis van een rekenmodel.

Spel en typfouten voorbehouden

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:50

Onbekend

...

Bij https://energieopwek.nl staat op de website en FAQ dat de zonnepanelen op de daken ook meetellen. Ze gebruiken modellen die data uit meerdere bronnen haalt.

Dus het is niet realtime met echte meetgegevens, en ook de opgewekte energie wat niet door de meter gaat wordt a.d.h. van de modellen geschat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1