Elektrakabel (YMVK) geraakt en Fase-draad (Bruin) ontmanteld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BoSmit
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:56
Beste vakmannen,

Vorige week heeft een monteur perongeluk een lange schroef gebruikt en hierbij een YMVK kabel in mijn HSB wand geraakt. Hierbij heeft de schroef het fasedraad geraakt waarna de stop er uit sloeg.

Inmiddels heb ik mijn hele gevel open liggen en zie ik het koper van het fasedraad. De andere draden zitten nog in de mantel. De geraakte YMVK kabel voed een gevellichtpunt. Ik heb het stroom er weer opgezet, de stop slaat er niet uit, en de lamp werkt nog.

Nu is mijn gevel opgebouwd dat het creeren van een koppeling vrijwel onmogelijk is. Alternatief is het volledig demonteren van de hele gevel, latten er af, folie er af, isolatie er uit, en kabel vervangen. Ik schat dit in op minimaal 3 werkdagen.

Kan ik, omdat ik denkel het fasedraad heb geraakt, deze ook weer voorzien van een afsluiting? Eventueel door tape en/of een goed afdichtende kit?

Zie de foto's voor meer informatie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe_cEfmGo3EZqCu7-sEQnZ4ZRGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCeMl77vNV5xYN5fx8BQrx3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_oR8JsrF3fxrMtv5nKG68Qe7N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IIFpcst7ha78cjqENHCLjQR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kl9nOn8ILgjWAoJ5mZiSiMvv9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPZAGgjeK6LbZItihTsYLc7a.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BoSmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:58:
Vorige week heeft een monteur
Gewoon door de monteur op een fatsoenlijke manier laten fixen... En dat dat een paar werkdagen duurt is erg vervelend voor de monteur, maar dan had de monteur maar een kabelzoeker moeten gebruiken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BoSmit
Question Mark schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Gewoon door de monteur op een fatsoenlijke manier laten fixen... En dat dat een paar werkdagen duurt is erg vervelend voor de monteur, maar dan had de monteur maar een kabelzoeker moeten gebruiken.
En wat versta jij onder een fatsoenlijke manier?

Op dit moment heb ik met de veroorzaker afgesproken dat ik het zelf op regie basis oplos. Enkel zoek ik de correcte wijze van oplossen.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Past er een kabelmof met giethars omheen?

Zoiets:

https://www.elektrototaalmarkt.nl/raytech-magic-gel-kabelmof-4181454

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:11
BoSmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:14:
Op dit moment heb ik met de veroorzaker afgesproken dat ik het zelf op regie basis oplos. Enkel zoek ik de correcte wijze van oplossen.
Kabel vervangen is imho de beste oplossing.

Blijft die verzameling kabels fysiek bereikbaar? YVMK-kabels in pur en loos door holle ruimtes is niet altijd even handig.

Spel en typfouten voorbehouden

• BoSmit
FredvZ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Kabel vervangen is imho de beste oplossing.

Blijft die verzameling kabels fysiek bereikbaar? YVMK-kabels in pur en loos door holle ruimtes is niet altijd even handig.
Deze kabels zijn niet meer bereikbaar. Ze zijn enkel gebruikt voor gevel lichtpunten.

Dat er door heen is geboord is een stommitijd van de monteur. Die was gewaarschuwd.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BoSmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:14:
[...]

En wat versta jij onder een fatsoenlijke manier?
Regelgeving schrijft dubbele isolatie voor... En let op: je moet zeker weten of het resterende stuk koper nog voldoende oppervlakte heeft voor de benodigde stroom (warmteontwikkeling), los van voldoende mechanische sterkte. Oplossingen (van goed naar minder goed):
  • Kabel vervangen,
  • Ergens een bereikbare lasdoos plaatsen, en hopen dat er genoeg overlengte op de kabel zit om het beschadigde stuk kabel te verwijderen en de twee helften weer aan elkaar te verbinden.
  • Een niet meer bereikbare lasdoos in de muur, beschadigde stuk er tussenuit en kabels verbinden (mits voldoende overlengte).
Kan ik, omdat ik denkel het fasedraad heb geraakt,
Wie heeft de kabel nu geraakt? Een monteur of jijzelf? Als het een monteur is begrijp ik niet waarom jij zijn probleem gaat lopen oplossen. En als jij het zelf was, dan is het niet erg, het kan de beste overkomen. Maar het sluit dan wel een bepaalde oplossingsrichting uit (het laten fixen door de monteur).
BoSmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Deze kabels zijn niet meer bereikbaar. Ze zijn enkel gebruikt voor gevel lichtpunten.
Zitten de lichtpunten nog achter een schakelaar? Indien ja, dan had een zwarte draad gebruikt moeten worden. Bruin is fase. Kan in dit geval overigens wel, bij bijvoorbeeld Hue lampen die constant spanning nodig zijn. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 19-06-2026 12:35 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Beschadigde isolatie in een krappe ruimte gevuld met hout en andere brandbare materialen.
Ik zou de hele kabel vervangen en bij onmogelijkheid daarvan de kabel doorknippen en ter plekke een mof monteren.

Mag ik verwachten dat de kroonsteentjes buiten een (heel) tijdelijke oplossing is voor het testen?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• BoSmit
Beste vakmannen,

Vorige week heeft een monteur perongeluk een lange schroef gebruikt en hierbij een YMVK kabel in mijn HSB wand geraakt. Hierbij heeft de schroef het fasedraad geraakt waarna de stop er uit sloeg.

Inmiddels heb ik mijn hele gevel open liggen en zie ik het koper van het fasedraad. De andere draden zitten nog in de mantel. De geraakte YMVK kabel voed een gevellichtpunt. Ik heb het stroom er weer opgezet, de stop slaat er niet uit, en de lamp werkt nog.

Nu is mijn gevel opgebouwd dat het creeren van een koppeling vrijwel onmogelijk is. Alternatief is het volledig demonteren van de hele gevel, latten er af, folie er af, isolatie er uit, en kabel vervangen. Ik schat dit in op minimaal 3 werkdagen.

Kan ik, omdat ik denkel het fasedraad heb geraakt, deze ook weer voorzien van een afsluiting? Eventueel door tape en/of een goed afdichtende kit?

Zie de foto's voor meer informatie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zojuist de kabel verder vrij gemaakt. Zie onderstaande twee foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDFbNf-4H6h-9XUB89TECfcU1Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWkjilo38ztofwutXpVGk4rF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FUL2WeUMdoB2dRIMvtsn6KJVrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skRXrygdOLPAUo43ibemXpmw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bouw deze garage, op de installatie van de sectionaaldeur na, zelf. Het correct maar vooral netjes plaatsen van de gevelbeplating durf ik simpelweg niet uit te besteden. Dit omdat ik niet niet verwacht dat iemand het er naar mijn tevredenheid aan krijgt. Daarbij is het een nogal prijzige afwerking. Enkel het materiaal is al €100.-/m².

Als het een 'simpele' garage was had ik zonder enige zorg de onderneming die de sectionaaldeur heeft geplaatst gevraagd het probleem gewoon op te lossen. Enkel ben ik in deze situatie bang dat er meer schade wordt aangericht wanneer ik het repareren uitbesteed.

Zodoende ben ik zoekende naar een juiste, kwaliteitef goede oplossing.

Kleine correctie, het betreft een XMVK 3x1.5 kabel die geraakt is. Deze kabel voorziet een gevellichtpunt van 7 Watt van stroom.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dit is vervangen, minimaal er hoogte van de beschadiging. Is het een optie om een trekveer aan de ymvk kabel te knopen, dan de kabel eruit te trekken . Daarmee de trekveer erin, en dan met de trekveer een nieuwe kabel erin te trekken?

Buis gebruiken had het gebruik van trekveer kunnen voorkomen , maar daar zijn we nu te laat mee.

• BoSmit
Boudewijn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:32:
Ja dit is vervangen, minimaal er hoogte van de beschadiging. Is het een optie om een trekveer aan de ymvk kabel te knopen, dan de kabel eruit te trekken . Daarmee de trekveer erin, en dan met de trekveer een nieuwe kabel erin te trekken?

Buis gebruiken had het gebruik van trekveer kunnen voorkomen , maar daar zijn we nu te laat mee.
Het verwijderen en daarmee een trekveer meetrekken is niet mogelijk. De XMVK kabel is met spijkerclips bevestigd. Ik zie als enige optie om dit punt van de kabel weer te repareren of een volledig nieuwe kabel aan te leggen. Deze verwijderen is nagenoeg onmogelijk.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zit er wat overlengte op de kabel? Indien ja, dan zou ik persoonlijk een goede doos met wat wago klemmen gebruiken.

Niet ideaal, want niet meer bereikbaar, wel pragmatisch…

Zonder voldoende overlengte wordt het toch echt vervangen ben ik bang.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BoSmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:24:
Dat er door heen is geboord is een stommitijd van de monteur. Die was gewaarschuwd.
Des te meer reden om het door de monteur te laten oplossen en dat niet zelf te doen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
Question Mark schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:27:
Regelgeving schrijft dubbele isolatie voor...
En een kabel is dubbel geïsoleerd, dus voor zover ik weet mag dit zonder extra buis er omheen.

Of het een goed idee is, is weer een andere vraag.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wilke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
[...]

En een kabel is dubbel geïsoleerd, dus voor zover ik weet mag dit zonder extra buis er omheen.

Deze kabel mag idd los liggen, maar de dubbele isolatie (zelfs de enkele isolatie) is gesloopt de persoon die geboord/geschroefd heeft. Persoonlijk zou ik het loshalen en in 1x netjes doen (gewoon een buis, desnoods flex).

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Cheezus

Luiaard

Wilke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Een kabel mag, maar die moet dan dus beide isolaties (ader en mantel) in tact hebben. Om dat nu weer in orde te maken zul je met een lasdoosje of iets dergelijks moeten werken (daarvoor moet je de kabel wel een stukje terug moeten kunnen trekken).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
Ja, natuurlijk. Ik dacht dat Question Mark bedoelde dat die kabel ook niet los zou moeten liggen (moet het IMO eigenlijk ook niet).

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:52
Jeetje. 7W.

Electrotape erom. Stuk pvc 19mm opensnijden en eroverheen plaatsen. Dichtzetten met tiewraps of tape.

Kabel doorknippen als je verhuist.

Klaar.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Stuk vulkaniserende elektrotape eromheen, dan nog een keer om het hele bosje van 3 draden, gevel weer dicht en er nooit meer aan denken e nooit meer iemand in je gevel laten boren. Zeker als je zo precies bent als je zelf zegt te zijn dan doe je dat zelf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15
Kun je niet gewoon een nieuwe kabel via een andere route leggen? Bijv. Buitenom ondergronds? Letterlijk out-of-the-box zo te zien?

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:29
Is de overlengte in de gaten boven de sectionaaldeur dezelfde kabel?

Dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om de kabel verder uit de opening te trekken (zijn waarschijnlijk maar 2 of 3 clips tussen deze gaten en de lokatie van de beschadiging, gewoon harder trekken). Dan kun je vervolgens een lasdoos plaatsen en daar de correcte verbindingen (WAGO) maken.

Als dat niet zo is zou ik de andere kant ook iets open maken en het stuk naar de lamp vervangen en dan een lasdoos plaatsen..

• Cyclone82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:02
Zoals u aangeeft heeft u zelf de garage gebouwd op de deur na. De monteur was gewaarschuwd mbt waar de kabels liepen achter de wand? Ik snap ook de vraag niet helemaal gezien alles door uzelf is gebouwd en u liever niets uit handen geeft. Waarom heeft die monteur een gat geboord en waarom precies daar? Had deze stroom nodig voor de deur of zo?

Belangrijkste? Vervang de kabel nadat alles dusver gedemonteerd is dat je erbij kunt. Je hebt het zelf dusdanig gemaakt dat een reparatie zeer simpel uit te voeren is!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:17
Het is op de foto niet te zien, maar als het koper zelf niet beschadigd is dan zou ik adviseren hier de pragmatische weg te kiezen.

De hele gevel slopen voor een dergelijke schade is onzinnig.

Zoals hierboven genoemd. Goede vulkaniserende tape om de draad zelf. Daarna een stuk flex pvc eromheen (insnijden) en ook in dezelfde tape wikkelen.

Als wel beschadigd, knippen, strippen en Wago 221 doorvoer connector op de fasedraad en verder zelfde advies.

Dan is er niets meer aan de hand.

Dingen gebeuren. De monteur heeft gehandeld uit zijn beste bedoelingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gieliovd520 op 19-06-2026 17:19 ]

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1