Veilig en waterdicht aansluiten buitenlamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r_vandenbroek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 20:34
goedemorgen!

op een nieuw geplaatste douglas schutting heb ik 3 buitenlampen gemonteerd. Ze werken op 230v. Achter de schutting heb ik in een mantel ymvk kabels aangelegd.

Bij elke lamp komt een ymvk kabel uit, hoe kan ik deze veilig en waterdicht aansluiten? Ik heb bijv wel een lasdoos met m20 wartel, maar de drie draadjes uit de lamp zijn heel klein en de wartel sluit dan niet goed af.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-06 15:24
Beide snoeren aan de onderkant van het lasdoosje invoeren, eventueel met wat kit op de wartel afdichten.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24

BCC

Anders naar 1 harsdoos toe en vanuit daaruit naar de lampen - testen en dan volgooien.

https://www.hornbach.nl/p/attema-ondergrondse-kabeldoos-met-giethars/7463120/

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de gaten al in de lasdoos? Zo niet: kleinere wartels kopen, stappenboor regelen en de juiste maat boren.

Wat ook kan: De wartel open draaien totdat je het rubber er uit kunt halen. Je wikkelt zwarte elektrotape om de kabel net zo lang totdat die goed aansluit op het rubber wat uit de wartel komt. Vervolgens schuif je de kabel in de wartel en draait deze goed aan met de tape tussen de kabel en rubber afdichting.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-06 17:14
Er zijn ook adapters van M20 wartel naar kleinere wartels.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn ook inzetstukken voor in de wartel om kleinere kabels te accepteren.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 12:47
r_vandenbroek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:51:
Ik heb bijv wel een lasdoos met m20 wartel, maar de drie draadjes uit de lamp zijn heel klein en de wartel sluit dan niet goed af.
Voor de duidelijkheid: de hele kabel moet, zonder te strippen, door de wartel. Pas binnen in de doos haal je de mantel er af en heb je 3 losse draden.
Pagina: 1