Ventilatierooster gebruik in zomer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-06 11:55
Mijn vraag
Hallo,

Ik heb ventilatiesysteem C dus ventilatieroosters boven de ramen.

Wat is wijsheid mbt het zoveel mogelijk buitenhouden van de hitte?

Overdag open of dicht? Of maakt dat weinig uit?

Beste antwoord (via ErickN op 19-06-2026 11:45)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:09

D4NG3R

kiwi

:)

Je wil vooral zonlicht buiten houden door ramen te bedekken, doe je dat al? Bij voorkeur aan de buitenkant. :)

De hoeveelheid warmte welke via de luchtroosters naar binnen komt is verwaarloosbaar tegenover de hoeveelheid warmte van het zonlicht welke door ramen naar binnen komt.

Niet ventileren zorgt er alleen maar voor dat het binnen juist drukkender/benauwder gaat voelen.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 19-06-2026 11:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aan de schaduw zijde open, zonkant dicht.

En op het heetst van de dag je systeem even uit is ook een optie. Zeker als je afwezig bent kun je prima een paar uur niet ventileren en dan in de avond extra verluchten met de ramen open.

Acties:
  • Beste antwoord

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je wil vooral zonlicht buiten houden door ramen te bedekken, doe je dat al? Bij voorkeur aan de buitenkant. :)

De hoeveelheid warmte welke via de luchtroosters naar binnen komt is verwaarloosbaar tegenover de hoeveelheid warmte van het zonlicht welke door ramen naar binnen komt.

Niet ventileren zorgt er alleen maar voor dat het binnen juist drukkender/benauwder gaat voelen.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 19-06-2026 11:26 ]

• ErickN
Ja zonlicht buiten houden doe ik idd. En de groene tuin scheelt ook in temperatuur.

Dankje voor het meedenken

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

In dat geval zou je er voor kunnen kiezen om de ventilatie wat langzamer te laten draaien, maar uitzetten/dichtzetten zou ik persoonlijk niet doen, iig in de ruimtes waar op dat moment geleefd wordt.

Niet ventileren scheelt misschien een fractie van een graad op de binnentemperatuur, maar resulteert er wel in dat de relatieve luchtvochtigheid binnen stijgt. En juist dat zorgt er voor dat de warmte (meer) oncomfortabel wordt. :)

• ErickN
Heb jaren geleden een plafondventilator gekocht. Aanrader (mocht een tweaker nog twijfelen). Een briesje in de zomer en betere warmte verdeling in de winter.
Pagina: 1