• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 16:45
Sinds kort kan ik mijn Hyundai Ioniq 28kWh EV thuisladen d.m.v. een VPA.
Dit wil ik doen met de granny lader (max 12A). Het verbruik wil ik loggen naar Home Assistant met een kWh meter.
Voordat ik mijn opstelling aan mijn elektricien voorleg wilde ik graag advies inwinnen in dit topic.

Mijn situatie:
  • Netaansluiting 1x35A
  • PV: 2220Wp onder 2kW omvormer
  • Zwaarste verbruiker: kookplaat
  • EV laadverbruik in de buurt van huis: 700 kWh per jaar
  • Publieke parkeerplaats met gemiddelde bezetting
  • 3x per week thuiswerken (met mogelijkheid laden met PV)
  • Auto heeft 1-fase lader
Voordat ik vragen krijg waarom ik niet voor een type-2 laadpunt kies:
  • Terugverdientijd is vrij lang, aangezien ik waarschijnlijk geen 700 kWh per jaar thuis kan laden
  • 6A-12A van de granny lader past beter bij mijn PV opwek dan >16A
  • Meest verkochte laadpunten zijn 3-fase, waar ik niks aan heb met mijn auto
  • Een 230V stopcontact kan je ook voor andere doeleinden gebruiken. Zoals fiets opladen, klus-apparatuur aansluiten, etc.
Mijn doel is:
  • Gemak t.o.v. laden bij publiek laadpunt (geen gedoe met auto verplaatsen)
  • Meer PV zelfconsumptie (maar hoeft niet optimaal)
  • Verbruik kunnen bij houden in Home Assistant/EVCC
Ik heb de volgende opstelling bedacht:
  • Miniverdeler ter uitbreiding van de groepenkast (die zit momenteel vol)
  • Aardlekautomaat (of installatieautomaat + aardlekschakelaar)
  • HomeWizard kWh meter (1-fase)
  • IP44 buitenstopcontact
Is er iets wat ik aan mijn opstelling zou kunnen veranderen? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

Daarnaast las ik nog het advies om een aardlekschakelaar type B te laten plaatsen. Het is me alleen niet duidelijk of dit alleen nodig is bij een type-2 laadpunt, of ook bij een granny charger.

De uiteindelijke opstelling ga ik ook nog voorleggen aan een elektricien, die ik de werkzaamheden ga laten uitvoeren.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:47
Ik zou een aparte groep met 16A aardlekautomaat voorzien. Type B is in principe niet nodig want de granny charger zou deze beveiliging intern al moeten hebben. Die zijn gemaakt op ook op een gewoon huis tuin en keuken stopcontact veilig te werken.

Wel zou ik kiezen voor een CEE stopcontact 16A (zo'n blauwe) en ook een CEE stekker op je granny te zetten. Dat wordt alleamaal een stuk minder warm en maakt beter contact, zeker voor een permantente oplossing is dat wel fijn.

HD4Life @ Full-HD

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voordeel van Type 2 is wel dat je ook loadbalancing kan doen, of vanuit HA kan aansturen met hoeveel A er geladen mag worden (ook afhankelijk van PV overschot bijvoorbeeld). Met een simpel stopcontact verlies je die mogelijkheid? Of kan je via HA de auto aansturen en dynamisch het laadvermogen aanpassen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Davidshadow13 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:30:
Wel zou ik kiezen voor een CEE stopcontact 16A (zo'n blauwe) en ook een CEE stekker op je granny te zetten. Dat wordt alleamaal een stuk minder warm en maakt beter contact, zeker voor een permantente oplossing is dat wel fijn.
Geen gek idee inderdaad. Voor ander gebruik kan je er dan altijd nog een verloopje aan hangen.

En als je toch een kabel naar je buitenmuur gaat trekken: trek dan meteen een kabel die geschikt is voor drie-fase. Mocht je dan die Ioniq in de toekomst willen vervangen door een EV die wel drie-fase kan laden en je toch een type-2 lader op wilt hangen, dan ligt er al een geschikte kabel. Enige is dat je dan misschien tzt nog een UTP kabel bij moet trekken voor aansturing/loadbalancing.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Trokken
Davidshadow13 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:30:
Ik zou een aparte groep met 16A aardlekautomaat voorzien. Type B is in principe niet nodig want de granny charger zou deze beveiliging intern al moeten hebben. Die zijn gemaakt op ook op een gewoon huis tuin en keuken stopcontact veilig te werken.

Het is inderdaad een goede om een CEE stopcontact te plaatsen. Daar zal ik nog even verder naar kijken. Met een simpel verloopstukje kan ik altijd tijdelijk andere apparatuur aansluiten als dat nodig is.
Orion84 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:30:
Voordeel van Type 2 is wel dat je ook loadbalancing kan doen, of vanuit HA kan aansturen met hoeveel A er geladen mag worden (ook afhankelijk van PV overschot bijvoorbeeld). Met een simpel stopcontact verlies je die mogelijkheid? Of kan je via HA de auto aansturen en dynamisch het laadvermogen aanpassen?
Ik heb wel aan loadbalancing gedacht, maar ik denk dat ik dat niet echt nodig ga hebben voorlopig. Mijn hoofdzekering is 35A en naast de 12A van de granny heb ik geen zware verbruikers afgezien van de kookplaat. De aansluitwaarde daarvan kon ik nog niet terugvinden, maar ik denk dat ik laden probeer te vermijden tijdens het koken.

De auto zelf ondersteunt geen dynamische aansturing van laadvermogen helaas. Ik weet dat diverse mensen dit via ODB werkend proberen te krijgen maar nog zonder succes zover.

Al met al zijn laadpalen met loadbalancing + vermogensaansturing vrij duur voor de 500kWh die ik waarschijnlijk op jaarbasis ga laden thuis.

Het lijkt me dan inderdaad wel een goed idee om gelijk een 3 fase kabel te laten trekken voor de (verre) toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Trokken op 19-06-2026 13:08 ]

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
@Trokken
Hoe zie je de mini-verdeler voor je? Een klein kastje bij/naast je huidige groepenkast? Of een verdelertje in de schuur/garage oid een X-aantal meters verderop?
In het eerste geval geen probleem, in het 2e geval moet je in je huidige volle groepenkast namelijk ook nog een voorbeveiliging (laten) voorzien voor die kabel.

Afhankelijk v/d lengte zou ik voorzien in een YMvK 4x4mm[sup]2[/2sup]-as of een YMvK 5x4mm[sup]2[/2sup] met zelfs een mogelijke upgrade naar Xx6mm[sup]2[/2sup] afhankelijk van de lengte.
Dan evt. voorzien alvast van een 3P+N B/C16 30mA aardlekautomaat, waarvan je de nul en 1 fase gebruikt.
Kabel op de gevel afmonteren in een lasdoosje (met overlengte?) en dan vanuit dat doosje terug met een 3-aderige kabel naar je CEE-contactdoos.
Dan heb je dit hele stuk namelijk al geheel voorzien op 3F als je dat t.z.t. nodig acht.
Als je installateur toch bezig gaat in de groepenkast, als je die nog niet hebt direct een 3P+N hoofdschakelaar laten voorzien (met brugje aan de invoerzijde) en afgaand vast verdelen over 3 fases.

Kost je nu namelijk 1x geld aan materialen en voorrijdkosten etc. maar je bereid jezelf gelijk zoveel mogelijk voor op de toekomst.
Afhankelijk van je huidige installatie/groepenkast kan het ook zijn dat je installateur al adviseert om direct een nieuwe kast te plaatsen.
Werk/laat werken bij voorkeur met A-merken zoals: ABB, Eaton, Hager, en laat je zeker niet afschepen met Emat, Chint, Noark, SEP, etc. dat is regelrechte zooi over het algemeen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Trokken
Annuk schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:13:
@Trokken
Hoe zie je de mini-verdeler voor je? Een klein kastje bij/naast je huidige groepenkast? Of een verdelertje in de schuur/garage oid een X-aantal meters verderop?
In het eerste geval geen probleem, in het 2e geval moet je in je huidige volle groepenkast namelijk ook nog een voorbeveiliging (laten) voorzien voor die kabel.

Afhankelijk v/d lengte zou ik voorzien in een YMvK 4x4mm[sup]2[/2sup]-as of een YMvK 5x4mm[sup]2[/2sup] met zelfs een mogelijke upgrade naar Xx6mm[sup]2[/2sup] afhankelijk van de lengte.
Dan evt. voorzien alvast van een 3P+N B/C16 30mA aardlekautomaat, waarvan je de nul en 1 fase gebruikt.
Kabel op de gevel afmonteren in een lasdoosje (met overlengte?) en dan vanuit dat doosje terug met een 3-aderige kabel naar je CEE-contactdoos.
Dan heb je dit hele stuk namelijk al geheel voorzien op 3F als je dat t.z.t. nodig acht.
Als je installateur toch bezig gaat in de groepenkast, als je die nog niet hebt direct een 3P+N hoofdschakelaar laten voorzien (met brugje aan de invoerzijde) en afgaand vast verdelen over 3 fases.

Kost je nu namelijk 1x geld aan materialen en voorrijdkosten etc. maar je bereid jezelf gelijk zoveel mogelijk voor op de toekomst.
Afhankelijk van je huidige installatie/groepenkast kan het ook zijn dat je installateur al adviseert om direct een nieuwe kast te plaatsen.
Werk/laat werken bij voorkeur met A-merken zoals: ABB, Eaton, Hager, en laat je zeker niet afschepen met Emat, Chint, Noark, SEP, etc. dat is regelrechte zooi over het algemeen.
De mini-verdeler komt in de meterkast bij de groepenkast. Vanaf daar is het een klein stukje naar het beoogde laadpunt.

Veel schakelmateriaal is al van ABB momenteel, ik zal kijken of het nieuwe ook hiervan kan. Inderdaad handig om bij de A-merken te blijven.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
Trokken schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:29:
[...]

De mini-verdeler komt in de meterkast bij de groepenkast. Vanaf daar is het een klein stukje naar het beoogde laadpunt.

Veel schakelmateriaal is al van ABB momenteel, ik zal kijken of het nieuwe ook hiervan kan. Inderdaad handig om bij de A-merken te blijven.
Mits je de ruimte hebt zou ik opteren voor direct een wat grotere behuizing in dit geval, dus niet een 6 module kastje, maar bij voorkeur (om bij ABB te blijven) een HLD33 kast.
E.e.a. ook afhankelijk van hoe oud alles nu is, wat er al aanwezig is (en verdeeld) en wat nog evt. toekomstplannen zijn in je (achter)hoofd.

Foto plaatsen helpt hier trouwens altijd van je huidige verdeler en evt. ruimte die aanwezig is, dan kan men hier ook met je mee kijken/denken en je (verder) adviseren voor zover nodig & mogelijk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Trokken
Die HLD33 lijkt heel erg op de groepenkast die ik momenteel heb. Momenteel heb ik ook 24 modules. Op het eerste gezicht lijkt zo'n zelfde kastje er wel naast te passen, maar het wordt misschien krap.

Ik zal later kijken of ik goede foto's kan nemen.
Ik heb nu alvast deze. Ik zie dat ik rechtsonder nog wel plek heb voor 3 à 4 posities. Een jaar geleden heb ik de beltrafo door een elektricien laten plaatsen, die merkte toen op dat de groepenkast wel vol zat. Ik kan nog eens navragen hoe het met de onderste rij zit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mfktfSKsGZke_Ktl9UpJ1Z2cxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvzFBaktSLc81R1QBVczQSoY.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1