Sinds kort kan ik mijn Hyundai Ioniq 28kWh EV thuisladen d.m.v. een VPA.
Dit wil ik doen met de granny lader (max 12A). Het verbruik wil ik loggen naar Home Assistant met een kWh meter.
Voordat ik mijn opstelling aan mijn elektricien voorleg wilde ik graag advies inwinnen in dit topic.
Mijn situatie:
Daarnaast las ik nog het advies om een aardlekschakelaar type B te laten plaatsen. Het is me alleen niet duidelijk of dit alleen nodig is bij een type-2 laadpunt, of ook bij een granny charger.
De uiteindelijke opstelling ga ik ook nog voorleggen aan een elektricien, die ik de werkzaamheden ga laten uitvoeren.
Dit wil ik doen met de granny lader (max 12A). Het verbruik wil ik loggen naar Home Assistant met een kWh meter.
Voordat ik mijn opstelling aan mijn elektricien voorleg wilde ik graag advies inwinnen in dit topic.
Mijn situatie:
- Netaansluiting 1x35A
- PV: 2220Wp onder 2kW omvormer
- Zwaarste verbruiker: kookplaat
- EV laadverbruik in de buurt van huis: 700 kWh per jaar
- Publieke parkeerplaats met gemiddelde bezetting
- 3x per week thuiswerken (met mogelijkheid laden met PV)
- Auto heeft 1-fase lader
- Terugverdientijd is vrij lang, aangezien ik waarschijnlijk geen 700 kWh per jaar thuis kan laden
- 6A-12A van de granny lader past beter bij mijn PV opwek dan >16A
- Meest verkochte laadpunten zijn 3-fase, waar ik niks aan heb met mijn auto
- Een 230V stopcontact kan je ook voor andere doeleinden gebruiken. Zoals fiets opladen, klus-apparatuur aansluiten, etc.
- Gemak t.o.v. laden bij publiek laadpunt (geen gedoe met auto verplaatsen)
- Meer PV zelfconsumptie (maar hoeft niet optimaal)
- Verbruik kunnen bij houden in Home Assistant/EVCC
- Miniverdeler ter uitbreiding van de groepenkast (die zit momenteel vol)
- Aardlekautomaat (of installatieautomaat + aardlekschakelaar)
- HomeWizard kWh meter (1-fase)
- IP44 buitenstopcontact
Daarnaast las ik nog het advies om een aardlekschakelaar type B te laten plaatsen. Het is me alleen niet duidelijk of dit alleen nodig is bij een type-2 laadpunt, of ook bij een granny charger.
De uiteindelijke opstelling ga ik ook nog voorleggen aan een elektricien, die ik de werkzaamheden ga laten uitvoeren.
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
:strip_exif()/f/image/lvzFBaktSLc81R1QBVczQSoY.jpg?f=fotoalbum_large)