Aanhanger ervaringen & advies aankoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:18
We gaan binnenkort verhuizen naar een nieuw klusproject met iets meer ruimte/groen. In het verleden vaak gebruik gemaakt van een geleende ongeremde aanhanger maar dit is toch telkens gedoe (verplaatsing heen-terug of verlichting die niet werkt)

Het leek me een mooi moment om zelf een aanhanger te kopen. De aanhanger gaat eerst gebruikt worden om te verhuizen en nadien voor het afvoeren van groen/afvalstromen van het klussen en aanvoeren van bouwmaterialen (bv. Gipsplaten ed).

De afmetingen van de kar ben ik al ongeveer over uit: min. 250x130cm. Er moet zeker ook een rek aan de voorkant zitten, bindhaken en een dicht zeil.

Een geremde of ongeremde kar is lastiger, de meerprijs is nl. vrij stevig. De auto mag ook maar max 1200 kilo trekken dus dat beperkt. Wat is jullie ervaring/advies hier in?

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Anssems, zien er vrij solide aanhangers uit. Zijn er merken aan te raden of te mijden?

Budget: liefst tussen 1000-1500 met echt de max 2000 euro

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:47
Ongeremd legt een flinke beperking op je maximum capaciteit.
De aanhanger + lading mag dan nooit meer dan 750kg zijn.
Dat is prima voor een kleine aanhanger met niet al teveel lading.
Sommige auto's mogen ongeremd zelfs nog minder hebben dan 750kg

In alle andere gevallen: geremde aanhanger.

[ Voor 12% gewijzigd door GarBaGe op 18-06-2026 21:34 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:35
Als je stenen / bouwmateriaal wilt vervoeren wil je bijna altijd een geremde aanhanger.
Als je met groen bladafval bedoelt kan prima in een ongeremde, als je ook stammetjes / aarde bedoelt, pak geremd.

Kortom: pak een geremde aanhanger, geeft je heel veel meer vrijheid. Zeker als je een aanhanger van 2.50 wilt!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:52
Gipsplaten zijn 2m60 lang. Vooral als je er veel moet vervoeren zou ik daar in rekening houden met de grootte van je aanhanger. 280 x 140 bijvoorbeeld dan kunnen er twee stapels liggend in

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:12
Ik heb zelf een ongeremde aanhanger van 260x130 binnenmaat. Net genoeg voor een volle plaat mpx e d. Amaar eenn busje panlatten moet al over t koprek.

Ik denk dat in zn algemeenheid wel geld. Groter/ongeremd ga je altijd gelukkig van worden.

Mijn auto is al niet vooruit te branden met ~800kg (getest), dus geremd 1100kg (wat mn auto mag) lijkt me wat fanatiek, maar als ik het budget had gehad (en dus een dikkere wagen) had ik het denk ik wel gedaan.

Wou ook niet meer kwijt dan 1300-1500 en heb nu dus een ongeremde tandum-asser. Daar ben ik sws wel heel blij mee omdat je niet altijd t wieltje uit hoeft te doen en het wat soepeler (rechtdoor) rijdt.

tijd voor wat klusjes!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:11
2 keuzes denk ik:

Enkelasser en accepteren dat je soms vaker moet rijden, het moeilijker past of bewust (bijv in het dorp) iets over je gewicht gaat. Als het meerendeel groen is en minder bouwmateriaal zou ik gaan voor een simpele enkelasser.

dubbelasser, iets langer en evt breder, terugkeuren naar 1200kg. Wel kijken dat deze niet qua gewicht zo zwaar is dat je nog geen laadcapaciteit hebt. In dit geval zal het een goede gebruikte worden denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door ErgoStijn op 18-06-2026 22:32 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:42

mjl

Ugh

Geremde aanhanger, enkele as is goed genoeg en scheelt weer flink wat kilo’s.

Voor langere spullen, neem er 1 waar je de achterklep er af kan pakken, je mag een meter uitsteken met je lading.

Het maximale beladen gewicht kan je voor enkele euro’s laten afstemmen op het gewicht wat jij wil. zorg dat je er met jou rijbewijs qua combo mee mag rijden. Ik heb mijn aanhanger van 1350 naar 1150 laten zetten zodat ik met de auto niet boven de 3500 incl laadvermogen zit. Een boete voor een illegale combinatie is duurder dan een keer overbeladen rijden (en als het niet te gek is vaak ook geen punt).

Waarom een zijl er over, ik vind een net prima werken en wel zo handig.

Ik neem aan dat de prijzen die je bedoeld nieuwprijs is? Voor een stuk minder kan je ook 2e hands wel wat vinden. Als je dan klaar bent met klussen is je afschrijving als je m dan verkoopt ook niet zo hoog.

Even zitten neuzen op marktplaats, meerdere opties onder de 600 euro met een beetje opknap werk, bodemplaat vervangen is niet zo moeilijk. Verder de vetnippels jaarlijks bijvullen en kijken hoe de remmen er bij staan.

[ Voor 24% gewijzigd door mjl op 19-06-2026 15:57 ]

-------

Pagina: 1