Nibe S320: korte bedrijfstijd compressor bij koelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RvG06238
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20-06 13:28
Ik heb sinds ruim 2 jaar een Nibe VVM S320 in combinatie met een F2120-16 monoblock (en buffervat).
Verwarmen gaat prima, maar bij koelen op dagen boven de 30 graden krijg ik keer op keer een alarm vanwege te korte bedrijfstijd van de compressor.
Mijn installateur heeft proberen uit te leggen waar dit door komt en heeft ook aangegeven hoe dit verholpen zou kunnen worden, maar dat was een dure oplossing, terwijl ik toch mag verwachten dat een Nibe toestel dat geadverteerd wordt voor verwarmen en koelen dat zonder alarm zou moeten kunnen.
Heeft iemand een suggestie hoe ik tot een oplossing zou kunnen komen?
...

Apparatuur:
Nibe VVM S320
Nibe F2120-16
NIBE UKV 100 buffer

NIBE RMU 40 thermostaat
...

...

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:02
Misschien wat meer informatie vermelden? Hoe ziet de afgifte-kant eruit om eens iets te noemen.

Wat is de 'dure oplossing' van de installateur?

• RvG06238
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20-06 13:28
De afgifte-kant bestaat uit 90 m2 vloerverwarming (woonkamer, keuken, thuiskantoor).
DE dure oplossing bestaat uit een meetunit die ingrijpt als de aanvoertemperatuur (of retourtempo, dat weet ik niet zeker) te laag wordt (ik kan de precieze details helaas niet reproduceren, ben afgehaakt toen het over 1000 euro ging)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:23
RvG06238 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:19:
De afgifte-kant bestaat uit 90 m2 vloerverwarming (woonkamer, keuken, thuiskantoor).
DE dure oplossing bestaat uit een meetunit die ingrijpt als de aanvoertemperatuur (of retourtempo, dat weet ik niet zeker) te laag wordt (ik kan de precieze details helaas niet reproduceren, ben afgehaakt toen het over 1000 euro ging)
Wat voor verdeler heb je ( open / gesloten ), en zijn er groepen nageregeld?

Dit gedrag betekent doorgaans dat je wellicht te weinig afgiftevermogen hebt (opnamevermogen bij koeling ;) ). Dan daalt de retourtemperatuur inderdaad te veel, en zal de pomp stoppen.

Je zult dus moeten zorgen dat het water uit de warmtepomp ongehinderd, en dus met voldoende flow, door je afgiftesysteem stroomt, om voldoende warmte te kunnen opnemen om die verlaging van de retourtemperatuur te beperken. Je afgiftesysteem moet meer dan het minimum-koelvermogen van je warmtepomp kunnen opnemen uit je huis...

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 19-06-2026 08:58 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Werkt het systeem überhaupt wel met koelen, oftewel worden de slangen de vloer in wel 15 graden (of lager)? Anders gaat de compressor natuurlijk ook heel snel afslaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:17

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat de aanvoertemperatuur nu hoog staat ingesteld ter voorkoming van condensatie. En dat de installateur het heeft over een dauwpuntsregeling.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1