Laptop voor zoon van 12 die naar middelbare school gaat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:35
Mijn zoon gaat volgend jaar naar de middelbare school (VWO) en heeft een goede laptop nodig.

Wat ga je met je laptop doen?
Hij gaat vooral huiswerk maken, surfen op internet, Office 365 gebruik.

Wat is je budget?
Rond de €600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal veel meegenomen worden van en naar school. Uiteraard met beschermhoes.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur gaat naar degelijke merken zoals Lenovo, HP. Moet een Windows 11 Pro laptop zijn en ik wil wel dat hij minimaal 16GB intern geheugen heeft. Windows 11 Home is niet geschikt aldus de school.

De school geeft aan dat de grootte maximaal 14 inch moet zijn omdat de laptop veel vervoerd zal worden en dan is een grotere inderdaad niet praktisch. Ik zie echter ook veel 11,2 inch modellen voorbij komen en vraag me af of dit wel een goede keuze is. Mijn voorkeur ligt op 13 tot 14 inch.

Onderstaande modellen zouden geschikt zijn volgens zijn school. Er zijn nog andere modellen maar die hebben maar 8GB intern en denk dat dit te weinig is voor de komende jaren.

https://www.campusshop.nl/vergelijken/?itemnumbers=80071342%2C80068888&mainitemnumber=

Ik sta open voor andere suggesties

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 17:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De MSI Modern 15 F13MG staat als best buy in de BBG van Tweakers: uitvoering: MSI Modern 15 F13MG-473NL voor 499,-

Best Buy Guide: Beste allround laptops tot 1000 euro

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:55
Vlassie1980 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:13:
Mijn zoon gaat volgend jaar naar de middelbare school (VWO) en heeft een goede laptop nodig.

Wat ga je met je laptop doen?
Hij gaat vooral huiswerk maken, surfen op internet, Office 365 gebruik.

Wat is je budget?
Rond de €600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal veel meegenomen worden van en naar school. Uiteraard met beschermhoes.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur gaat naar degelijke merken zoals Lenovo, HP. Moet een Windows 11 laptop zijn en ik wil wel dat hij minimaal 16GB intern geheugen heeft.

De school geeft aan dat de grootte maximaal 14 inch moet zijn omdat de laptop veel vervoerd zal worden en dan is een grotere inderdaad niet praktisch. Ik zie echter ook veel 11,2 inch modellen voorbij komen en vraag me af of dit wel een goede keuze is. Mijn voorkeur ligt op 13 tot 14 inch.

Onderstaande modellen zouden geschikt zijn volgens zijn school. Er zijn nog andere modellen maar die hebben maar 8GB intern en denk dat dit te weinig is voor de komende jaren.

https://www.campusshop.nl/vergelijken/?itemnumbers=80071342%2C80068888&mainitemnumber=

Ik sta open voor andere suggesties
Eerste wat me opvalt is dat de resolutie bij de HP wel erg laag is: 1366 x 768 Pixels
Tegenover de eigenlijk standaard 1920x1080 resolutie van de Lenovo.

Daarnaast is de accu van de Lenovo een klein beetje groter ondanks dat het gewicht van de laptop lichter zou zijn.

16GB is inderdaad een goede keuze. Met alleen een Browser, Outlook en office programma als Word/Powerpoint zit je al heel snel tegen de 8GB limiet aan tegenwoordig.

Van deze twee zou mijn persoonlijke keuze zal altijd de Lenovo zijn.

*sowieso

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:55
Mijn voorkeur ligt op 13 tot 14 inch.
Dat is dus geen goed voorstel.

*sowieso

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik aan refurb denken met Grade A. Nieuwe laptops zijn al best snel 'oud' en voor simpele taken is meer dan 300 uitgeven eigenlijk onnodig.

Voorbeeld:
https://refurbisheddirect.com/laptops/hp-elitebook/

Enkele maanden een van deze voor onze zoon gekocht voor 275. Doet eigenlijk weinig onder t.o.v. mijn zakelijke laptop w/b werken met office/mail e.d.

Alleen erop letten dat je 'wrapped screens' overslaat, volgens mij was dat een manier om beschadigde delen weg te werken. En accu status controleren, daar staat ook een grade voor.

Onze laptop had als grade 'enkele krassen', maar eerlijk gezegd vond ik niks qua gebruik, super netjes. Er zijn meer sites, maar over deze zijn we dus al tevreden. Met 2 jaar garantie.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29
Als ik zo in de PriceWatch kijk, zou ik één van deze kiezen:
https://tweakers.net/pric.../2253396;2308090;2194758/
Waarbij:
De 1e Lenovo denk ik de meeste Bang For Buck geeft, redelijk vlotte processor (duidelijk vlotter dan de modellen bij campusshop en eerder genoemde MSI).

De HP heeft als voordeel dat hij een aluminium bovenkant heeft. Wel wat trager geheugen, processor zit dichtbij de Lenovo. Processor is waarschijnlijk iets zuiniger, maar de accu is ook kleiner. Ik verwacht dat dat tegen elkaar redelijk uitvlakt.

De 2e Lenovo heeft ook een aluminium bovenkant, en een Oled scherm en een betere webcam, maar is dan ook (ruim) €100,- duurder.

De Lenovo's hebben 2 jaar garantie, de HP slechts 1 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-06-2026 15:59 ]

iRacing Profiel

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:35
Ik was vergeten te melden dat de laptop een Win 11 Pro licentie moet hebben. Dat is een vereiste vanuit school. Bedankt voor de suggesties, refurbished is ook misschien een optie om de kosten wat te drukken.
Pagina: 1