Toon posts:

Goedkope waterkoeling idee

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg net een ideetjuh.

Iedereen zit met die dure waterkoelingen pomp radiator fans.
Kan toch veel makkelijker je hebt alleen een waterkoelblok nodig + tuinslang. Deze monteer je op je kraan en klaar :D

En het warme water wat er weer uitkomt kun je bv je tropische aquarium op temp houden. Aquarium te koud stressen die bak >:) met }:O
Maar dit is in ieder geval goedkoper dan 1250 watt aan peltiers wat ik in een ander topic las

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
en al dat water dan????

das wel wat meer denk ik per maand!

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

Topicstarter
je hoeft de kraan ook niet zo ver open te zetten.
je draait hem net zover open totdat je temp goed is.

ik denk niet dat je 3 bar nodig hebt of wat de leiding ook kan leveren

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

en dan zit je aquarium vol, en dan? dan laat je het weer je bad in lopen?
Kost te veel, en je krijgt last van kalk problemen.
leuk idee maar niet praktisch.

39

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Er bestaat ook nog zoiets als verspilling

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
waterkoelingen leven langer met calgon lalala ;)

Verwijderd

Als je nou een gat onderin je aquarium boort en er een slang op zet, dan heb je de druk van het hele aquarium om water door je koelsysteem te pompen. Het warme water loos je terug in je aquarium. Warm water zal nl bovenin blijven en naar mate het afkoelt zakt het, net als met lucht. Geen pomp, geen koelblok, geen lawaai.

En als je kleine visjes hebt die door die slangetjes zwemmen komen ze er gekookt uit en heb je nog eten ook... >:)

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Kwee niet hoor, maar je mot er toch wel een paar hondert liter per uur doorheen jassen wil je een beetje leuke temps krijgen!
zet jij je kraan maar lekker open.....
Koop gewoon een Radiator voor 25,- en je bent alweer klaar!

systeem specs

Verwijderd

Ik vind dit anders een knap dom idee (no offence to topicstarter). 1- kraanwater bevat kalk, alg, en andere troep die je niet in je koelsysteem wilt hebben. 2- je verpest heel veel drinkbaar water (hebt u net uit het toilet gedronken?) 3- Als het water wordt afgesloten om welke reden dan ook zit jij zonder koeling, maar je PC'tje draait vrolijk door. Althans, vrolijk? een seconde of 10 hooguit, daarna rook, tenzij je een Intel CPU neemt. 4- je houdt constant een kraan bezet, en moet daar naartoelopen om je koeling aan te zetten en te regelen. en 5- Je bent afhankelijk van de temperatuur van je kraanwater. Dus als er onverhoopt een keer water van 50 graden uit je kraan komt is je proc alsnog dood. Het laatste zal niet zo vaak voorkomen, maar toch...

En zo veel water kost op den duur net zoveel als een degelijke set-up op de "normale" manier.

Verwijderd

Topicstarter
je hebt natuurlijk ook zo'n regenton geval. op zo'n vat kun je wel een tijdje hoor. filtertje ertussen. mocht het water opraken kun je het warme water gewoon weer droppen daarin natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 13:34 schreef NorthernLightX het volgende:
Ik vind dit anders een knap dom idee (no offence to topicstarter). 1- kraanwater bevat kalk, alg, en andere troep die je niet in je koelsysteem wilt hebben. 2- je verpest heel veel drinkbaar water (hebt u net uit het toilet gedronken?) 3- Als het water wordt afgesloten om welke reden dan ook zit jij zonder koeling, maar je PC'tje draait vrolijk door. Althans, vrolijk? een seconde of 10 hooguit, daarna rook, tenzij je een Intel CPU neemt. 4- je houdt constant een kraan bezet, en moet daar naartoelopen om je koeling aan te zetten en te regelen. en 5- Je bent afhankelijk van de temperatuur van je kraanwater. Dus als er onverhoopt een keer water van 50 graden uit je kraan komt is je proc alsnog dood. Het laatste zal niet zo vaak voorkomen, maar toch...

En zo veel water kost op den duur net zoveel als een degelijke set-up op de "normale" manier.
Nouja alg zal het probleem niet zijn 1x in de zoveel tijd ff schoonmaken. en ja drinkwater. als jij poept verbruik je in principe ook drinkwater op de verkeerde manier.

en ik hab nog nooit water van 50 graden uit mijn kraan zien komen zonder aan de verkeerde knop te draaien |:(

Verwijderd

Topicstarter
Dit misschien een beter idee

2 gaten in je vrieskist intake outtake. daar een slang doorheen in de vrieskist natuurlijk wel een paar meter slang om het water ff tijd te geven om af te koelen.

+ een vlinke scheut anti vries erbij :)

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

KillerB

______

laatmaar.....database fouten blabla. :(:(

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op vrijdag 21 september 2001 13:45 schreef legacy81 het volgende:
Dit misschien een beter idee

2 gaten in je vrieskist intake outtake. daar een slang doorheen in de vrieskist natuurlijk wel een paar meter slang om het water ff tijd te geven om af te koelen.

+ een vlinke scheut anti vries erbij :)
daar staat toch geen druk op, om het water te circuleren?
En krijg je last van condens, kortom dan zit je weer met een hele installatie, en de meeste tweakers willen toch alles in de kast zelf hebben.
En een vrieskist gaat niet, misschien de kast in de vrieskist :P

Deze topic begint HK trekjes te krijgen. :)

39

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 13:39 schreef legacy81 het volgende:

[..]

Nouja alg zal het probleem niet zijn 1x in de zoveel tijd ff schoonmaken. en ja drinkwater. als jij poept verbruik je in principe ook drinkwater op de verkeerde manier.

en ik hab nog nooit water van 50 graden uit mijn kraan zien komen zonder aan de verkeerde knop te draaien |:(
Hoe maak jij je waterblok ook alweer schoon? Even losmaken van je CPU en doorkoken met zoutzuur, zoals met een koffiezetapparaat? Losmaken=beschadigingen, niet losmaken=Cpu dood.
Als ik de plee doortrek (dus ook als ik pis :P ) verbruik ik helaas ook drinkwater inderdaad, ik zou dat liever anders zien, maar dat kan nog niet. Overigens trek ik niet constant de WC door, dus met verspilling op dat vlak valt het wel mee.
Kranen kunnen stukgaan, en dus het verkeerde water geven. Andere mensen kunnen zich vergissen in de kraan. Nog meer ondenkbare maar dodelijke scenario's.

Het is een niet werkbaar idee.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 13:49 schreef Homedisc het volgende:

[..]

En krijg je last van condens, kortom dan zit je weer met een hele installatie, en de meeste tweakers willen toch alles in de kast zelf hebben.

ja nou goed dan heb je wel een pompje nodig.
en volgens mij een slang gevuld met water kun je geen condens meer krijgen hoor

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Blijkt het dus achteraf toch niet zo'n goedkoop idee te zijn..

Kun je nog beter een pomp in de tuin plaatsen, en grondwater oppompen.. Kost het alleen meer aan stroom, maar je hebt wel lekker koel water.. Het uitgaande water kun je dan weer lekker de tuin in laten lopen!

Verwijderd

best wel triest dat iedereen er nog op in gaat ook over iemand met een tuinslang en een tropisch aquarium

|:(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 14:01 schreef 2jaaroptweakers het volgende:
best wel triest dat iedereen er nog op in gaat ook over iemand met een tuinslang en een tropisch aquarium

|:(
ja nou waarom niet kan toch?! duhh

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:02

ReseTTim

Chocolate addicted

toen ik een jaar geleden voor het eerst iets hoorde over watercooling d8 ik meteen al ook onhandig. moet je altijd een kraan in de buurt hebben. inmiddels is het al zow ver dat ik eind dit jaar ook waterkooling heb.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Het beste is idee wat ik ben tegengekomen is het volgende: gebruik de stortbak van je WC als waterresevoir.
Regelmatig naar de plee -> altijd koele CPU.
Tis alleen jammer dat mijn pc niet in de buurt van de plee staat.

Verwijderd

Tropisch aquarium = zeker rond de 30 graden celsius, en dan rond pompen :? komt je processor dus nooit onder die temperatuur he :? :? :?

en dat aquaruim wordt steeds warmer........->>>> dus....gekookte visjes, enne hoe gaan die visjes door de smalle gangen van mijn waterblokje... :?

LOL >:)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Mij lijkt (de normale manier van) waterkoeling ook wel leuk. Hoe veel kost het je minimaal met alles erop en er aan om goed te koelen?

The devil is in the details.

Verwijderd

Stel dat je gewoon aan een snel stromende rivier gaat wonen en dan een hele grote plastic bak in de rivier dumpt dat AL het water van de rivier over je proc wordt geleidt en daarna weer terug in de rivier lozen en dan bennie klaar, nu maar hopen dat er geen boten aankomen want dan ben je de sjaak!

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 13:29 schreef Abraham het volgende:
Als je nou een gat onderin je aquarium boort en er een slang op zet, dan heb je de druk van het hele aquarium om water door je koelsysteem te pompen. Het warme water loos je terug in je aquarium. Warm water zal nl bovenin blijven en naar mate het afkoelt zakt het, net als met lucht. Geen pomp, geen koelblok, geen lawaai.

En als je kleine visjes hebt die door die slangetjes zwemmen komen ze er gekookt uit en heb je nog eten ook... >:)
Volgens mij mis ik iets

Koelblok (waterblok) lijkt mij opzich wel handig
En hoe wil jij dat water uit je kast terug in je aquarium hebben? Je gaat mij niet wijsmaken dat water warm genoeg wordt om vanzelf door een slangetje omhoog te stromen, of het moet stoom zijn natuurlijk.
En een CPU van 100c is niet aan te raden

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

nou een beter milieu begint bij jezelf, maak dan een slang aan een regenton, die hoger staat dan je comp, het regent genoeg in nl.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 13:35 schreef legacy81 het volgende:
je hebt natuurlijk ook zo'n regenton geval. op zo'n vat kun je wel een tijdje hoor. filtertje ertussen. mocht het water opraken kun je het warme water gewoon weer droppen daarin natuurlijk
Zeg ik toch

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:18

Whuzz

Dodgeball!

Op vrijdag 21 september 2001 14:48 schreef ReseTTim het volgende:
toen ik een jaar geleden voor het eerst iets hoorde over watercooling d8 ik meteen al ook onhandig. moet je altijd een kraan in de buurt hebben. inmiddels is het al zow ver dat ik eind dit jaar ook waterkooling heb.
Wow, je hebt er nogal wat tijd voor uitgetrokken zeg! >:)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:02

ReseTTim

Chocolate addicted

Op vrijdag 21 september 2001 16:20 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Wow, je hebt er nogal wat tijd voor uitgetrokken zeg! >:)
P4 koop ik pas eind nov. en ik ben bezig met het maken van een case. en het wordt meteen DUAL watercooling. noujah me GF-kaarten wil ik ook koelen. ennuh ik neem gewoon lekkerz de tijd. kheb opzich de pomp al dus ik kan al flink sproeien :) :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

lekker.. constant de kraan open..weet je wel wat dat kost.
dat pompje van 70 piek en een radiator van de sloop van een geeltje heb je er dan zo uit.
Even rekenen:
stel 500 liter per uur (moet toch wel een beetje koelen, beetje pomp doet al meer)
500x8x30=120.000 liter per maand (8 uur per dag elke dag)
oftewel 120m³. Water kost (bij mij in zeeland) Fl. 2,34 per m³

dus 120 * 2,34 = 280 piek per maand :o

Over de eerste 300m³ wordt ook nog eens 31 cent belasing betaald das nog eens 120*0.31= Fl. 37.20 de eerste 3 maanden
dus de eerste 3 maanden zit je dan zeker boven de 300 piek per maand. Daar kun je een aardig waterkoelinkje van bouwen dacht ik zo..

12x280=3360 piek per jaar NOU LEKKER GOEDKOOP! |:(

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 16:18
Op vrijdag 21 september 2001 13:49 schreef Homedisc het volgende:

[..]

ja zoiets als dit geeft wel druk:
Op woensdag 19 september 2001 18:44 schreef Dala11of11 het volgende:
gewoon zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  |----|  3 |---------------------|   1
|-|fans|----|koeling (diepvrieser)|-------| 
| |----|    |---------------------|  |
|                            |
|        |----|   2 |--------|    |
|-----------|pomp|----------|koelblok|----|
        |----|      |--------|

buis nummer 1 komt gekoeld water in combinatie met glycol uit (door glycol komt het vriespunt lager check mijn info over glycol)

dat koelt je peltier, en wordt dus warm, in buis 2 (warm water) pomp geeft er weer wat snelheid aan, buis 3 is warm en gaat weer naar de diepvries waardoor het weer lekker afkoeld, trouwens voor die diepvries kun je beter stalen pijpen gebruiken en daar een paar fans op latten staan zodat de grooste warmte ze al peert, buis 3, al wat meer afgekoeld, dan tot laag punt gebracht.

Dit is een lekker systeem :P
(heb ik pas geschreven in een ander topic

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
doe het dan anders, neem 2 waterblokken , een gekoeld met peltier waar het water als eerste doorheen gaat, die peltier koel je met een globalwin VOS32 slot-a sink ofzo, (DIE IS ENORM!) met een 120mm fan ofzo dan ben je toch ook klaar? dat andere blok op je cpu off-course

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Tropisch aquarium? neem een yakuzi!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:18
check es de datum? |:(

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Laat oude koeien gewoon lekker in de sloot zitten :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.