Tijdschakelaar die aardlek tript

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • ouicestmoi
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:39
De situatie is dat ik een vijverpomp heb die ik 6x per dag 10 minuten wil laten lopen. Ik gebruik daarvoor een digitale tijdschakelaar op een stopcontact (binnen). Helaas heb ik het probleem dat vaak (dagelijks) de aardlekschakelaar eruit vliegt. De afstand tot de pomp is 15 m. Ik denk dat het probleem is dat die kabel een bepaalde capaciteit heeft en/of dat er een kleine lekstroom is bij het inschakelen van de pomp.

Wat in het verleden heeft gewerkt is het omdraaien van de stekker. Sinds er in de meterkast wat andere aanpassingen gedaan zijn werkt dit helaas niet meer. Als ik de tijdschakelaar ertussenuit haal is het probleem ook opgelost.

Volgens mij is dit een vaker voorkomend probleem. Wat het mogelijk zou oplossen is het gebruiken van een 2-polige tijdschakelaar, die dus zowel de fase- als de nuldraad schakelt. Ik kan alleen zo'n schakelaar die je toch gewoon op een stopcontact plaatsen niet vinden.

Ik heb gekeken of ik dan misschien een 2-polig relais zou kunnen gebruiken die ik dan kan schakelen met een tijdschakelaar, maar dat wordt een beetje een knutselproject terwijl ik eigenlijk een standaard oplossing zoek. Heeft er iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Beste antwoord (via ouicestmoi op 21-06-2026 22:39)


  • Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 13:10
Je hebt duidelijk te maken met een lekstroom in die pomp of eventueel in de bekabeling. Vijvers en de bijbehorende pompen zijn een veelvoorkomende oorzaak van dit soort problemen en vormen daarom altijd de eerste verdachte.

Dat het probleem enkel optreedt bij het inschakelen, is niet ongewoon. De isolatie is waarschijnlijk nog niet volledig kaduuk, maar wel al gedeeltelijk aangetast. Hierdoor blijft er slechts een zeer dunne isolatielaag over tussen de spanningsvoerende geleiders en het metalen frame of aardingsgeleider, wat zich vertaalt in een verhoogde parasitaire capaciteit. Immers, hoe kleiner de afstand, hoe groter de capaciteit.

Bij het inschakelen van de spanning is de spanningsverandering (dU/dt) veel hoger dan tijdens normaal 50 Hz regime tenzij je toevallig exact op een nuldoorgang inschakelt. In combinatie met die verhoogde capaciteit veroorzaakt dit dan uiteraard een hogere stroompiek door het lekpad.

Probeer het gevolg te bestrijden. Oorzaak aanpakken is geen goed idee. Vroeg of laat zal deze isolatiefout verder verslechteren en permanent worden,

Alle reacties


  • epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:12
Weet je zeker dat het de tijdschakelaar is en niet de pomp?

'Capaciteit' van de kabel heeft er niets mee te maken, als deze te dun is krijg je alleen weerstand --> warmte en de pomp doet het niet, of kabel brand door (wat kortsluiting veroorzaakt) dus geen aardlek laat trippen.

Probeer de pomp eens alleen zonder tijdschakelaar, als die dan ook trip weet je dat het de pomp is. Is die het niet, probeer de tijdschakelaar op een lamp ofzo. als die dan wel tript is het die.

P.s. specs van pomp, aardlek en schakelaar ect zouden fijn zijn.

Maar ik zet 99%zeker op dat het de pomp is. iets met water en elektriciteit.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |


  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:10

AlphaRomeo

FP ProMod
Eerst even uitsluiten, je zegt dat het alleen gebeurt als je de tijdschakelaar gebruikt. Dus ik neem aan dat je zonder schakelaar de stekker een aantal keer in en uitgeplugt hebt en toen het probleem niet kon reproduceren? Heb je een andere tijdschakelaar geprobeert (desnoods zo'n ouderwetse met een draaischijf)? Hoeveel vermogen heeft de pomp, en start hij op met een hoge inschakelpiek? Heb je een andere groep geprobeerd? Werkt de testknop van de aardlek nog naar behoren?

  • Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:13
Om het ingewikkelder te maken, het kan ook een optelsom zijn van de onderdelen.

Pomp lekt 20mA, kabel heeft een verbinding die 4mA lekt en er zit wat oxidatie in de tijdschakelaar en die lekt 15mA

Dan doet je pomp het prima, en je tijdschakelaar doet het ook prima. Maar de combinatie van die 2 is dan niet mogelijk.

  • TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
ouicestmoi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:26:
Wat in het verleden heeft gewerkt is het omdraaien van de stekker. Sinds er in de meterkast wat andere aanpassingen gedaan zijn werkt dit helaas niet meer. Als ik de tijdschakelaar ertussenuit haal is het probleem ook opgelost.
En als je de tijdschakelaar omdraait?

  • ouicestmoi
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:39
Inderdaad goed om het even los te onderzoeken. En inderdaad, als ik de pomp met de hand in- en uitschakel, dan kan ik toch ook de aardlek eruit laten vliegen. In het verleden, toen ik dit probleem ook had (en oploste door de stekker om te draaien) was dit niet zo. Wel ontstaat het probleem alleen bij het inschakelen van de pomp, dus daar gebeurt toch iets met een soort spanningspiek.

De reden dat ik over capaciteit begon komt omdat ik deze post had gelezen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1747525#1747525

De waterpomp is een Hozelock Aquaforce 2500. De tijdschakelaar een Grasslin Topica 600. Op de aardlek staat EATON PFIM 63/2/003-A.

Misschien toch de juiste aanpak om te investeren in een nieuwe pomp. Het is ook het meest gevoelige onderdeel qua aardlek. Helaas ook het duurste.

Acties:
  • Beste antwoord

  • Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 13:10
Je hebt duidelijk te maken met een lekstroom in die pomp of eventueel in de bekabeling. Vijvers en de bijbehorende pompen zijn een veelvoorkomende oorzaak van dit soort problemen en vormen daarom altijd de eerste verdachte.

Dat het probleem enkel optreedt bij het inschakelen, is niet ongewoon. De isolatie is waarschijnlijk nog niet volledig kaduuk, maar wel al gedeeltelijk aangetast. Hierdoor blijft er slechts een zeer dunne isolatielaag over tussen de spanningsvoerende geleiders en het metalen frame of aardingsgeleider, wat zich vertaalt in een verhoogde parasitaire capaciteit. Immers, hoe kleiner de afstand, hoe groter de capaciteit.

Bij het inschakelen van de spanning is de spanningsverandering (dU/dt) veel hoger dan tijdens normaal 50 Hz regime tenzij je toevallig exact op een nuldoorgang inschakelt. In combinatie met die verhoogde capaciteit veroorzaakt dit dan uiteraard een hogere stroompiek door het lekpad.

Probeer het gevolg te bestrijden. Oorzaak aanpakken is geen goed idee. Vroeg of laat zal deze isolatiefout verder verslechteren en permanent worden,

  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:10

AlphaRomeo

FP ProMod
Merion schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 05:47:
Probeer het gevolg de oorzaak te bestrijden. Oorzaak Gevolg aanpakken is geen goed idee. Vroeg of laat zal deze isolatiefout verder verslechteren en permanent worden,
Ik denk dat je het zo bedoelde. :) Geen symptoombestrijding dus.

  • BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is natuurlijk een pomp die in zijn geheel onder water ligt, kabel en al. Dat is waarschijnlijk in de loop der jaren een groter probleem aan het worden. Ik zou inderdaad de pomp vervangen.

Je moet er bij dit soort pompen ook niet aan beginnen om de kabel zelf te vervangen, die zit volgens mij gegoten in de behuizing van de pomp zelf (niet de kooi).

Sowieso als je met de hand alsnog de aardlek laat trippen dan doet die zijn werk goed en voelt het wat prettiger aan als je het water aanraakt (kleine kans dat je dit merkt, maar toch).

[ Voor 20% gewijzigd door BlueKeenan op 19-06-2026 11:20 ]


  • MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-06 10:55
Groningerkoek schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:50:
Om het ingewikkelder te maken, het kan ook een optelsom zijn van de onderdelen.

Pomp lekt 20mA, kabel heeft een verbinding die 4mA lekt en er zit wat oxidatie in de tijdschakelaar en die lekt 15mA

Dan doet je pomp het prima, en je tijdschakelaar doet het ook prima. Maar de combinatie van die 2 is dan niet mogelijk.
Kan natuurlijk ook de aardlek zijn die niet meet helemaal choco is. Een 30mA aardlek zou uit moeten gaan tussen de 15mA en 30mA lekstroom. Sommige willen wel eens te gevoelig zijn, al is het vaker juist dat ze niet snel genoeg afschakelen in mijn ervaring. Zeker als de aardlek al wat jaren in bedrijf is.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:36
Wanneer je het probleem kon oplossen met omdraaien van de stekker, dan weet je al wat er aan de hand is. Dan is er een lekkage tussen 1 van de aders en de mantel (aarde).

In geval bij storing: Fase lekt naar Aarde. Aardlek klapt er uit.

In geval geen storing: Nul lekt naar Aarde. Aardlek klapt er niet uit.

Er is dus een aardlek in pomp of kabel.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:22
De wikkelingen van de pomp even meggeren dan weet je zeker dat de pomp goed is of niet.
Pagina: 1