Vraag

• jvbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-06 07:12
Mijn zonnepanelen installatie bezit een Goodwe hybride omvormer met daaraan gekoppeld een Goodwe thuisbatterij. Met "HomeAssistant" kan ik alle parameters uit de omvormer halen. Maar ik kan de thuisbatterij niet "dwingen" om stroom in te kopen bij een laag stroomtarief. De actuele stroomprijs van de energieleverancier is reeds zichtbaar in "Home Assistant" maar ik kan de thuisbatterij niet sturen. Dat komt doordat de SolarGo app enkel deze instelbare parameters heeft "ontladingsdiepte v.d. batterij, instellen 0-injectie, en klok van de omvormer synchroniseren met de internettijd. Hoe krijg ik de instelbare parameters zichtbaar die nodig zijn om de batterij aan te sturen zodat stroom word ingekocht van het net ? Dank voor uw reactie.
...

Alle reacties

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 15:23
@jvbs Als de Goodwe-integratie binnen je HA-installatie niet de gewenste parameters / sensoren aanbiedt, zul je op zoek moeten gaan naar een integratie (wellicht via HACS) die die parameters / sensoren wèl aanbiedt.

Als je in je app ook geen aansturing kunt doen, vraag ik me af of je uberhaupt kunt realiseren wat je wenst

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• jvbs
Natuurlijk heb ik Goodwe vanuit HACS geïntegreerd, maar zoals ik schreef zijn daar de gewenste instelparameters niet zichtbaar (zie screenshot)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_qdSXQ2Gv4dDPY60uNFBIRfUR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXIcWLL5xQiCK8mGVV6jbpSo.png?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
jvbs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:10:
een Goodwe hybride omvormer met daaraan gekoppeld een Goodwe thuisbatterij
Is je omvormer wel geschikt om stroom van het net in de accu te laden?

Spel en typfouten voorbehouden

• CappieL
Op basis van je screenshot lijkt het er niet op dat je kunt doen wat je wilt.
Check even of je je batterij uberhaupt wel van het net kunt laden (wat @FredvZ voorstelt).

Kijk in de documentatie van de HA-integratie, want er zijn verschillende (custom) integraties. De ene biedt net wat meer/andere functionaliteit dan de ander.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• jvbs
De hybride omvormer = GW3600N-EH met een 10KW thuisbatterij van Goodwe (2X5KWH), natuurlijk laad de omvormer de batterij op. Mocht je dit niet geloven, dan kan je de live-parameters hier zien.Op dit moment kan ik de thuisbatterij laden vanuit het net alleen manueel, maar dit moet ook automatisch kunnen.

• CappieL
Het lijkt erop dat je de Core integratie gebruikt.
Deze Core-documentatie is beperkt maar laat eigenlijk alleen statistische sensoren zien. Geen knoppen o.i.d.

Als je nu manueel vanuit het net wilt laden, pas je dit dan aan in de app?

Kijk eens of je de SEMS API integratie vanuit HACS?

[ Voor 44% gewijzigd door CappieL op 18-06-2026 10:31 ]

• jvbs
Ik gebruik inderdaad de Core integratie. Ik schreef met "Raspberyy PI-manager" ede software op SSD, ik kon daar zien dat er géén andere keuze was, hoe kom ik dan aan een HA - image ?

Ik gebruik Raspberri Pi4 - SSD disk

• CappieL
Je kunt eens proberen die HACS-integratie te installeren, misschien krijg je hem werkend voor jouw omvormer en krijg je meer functionaliteit.

Er is ook een experimentele GoodWe-integratie, daar zou je nog meer mee kunnen doen.

[ Voor 24% gewijzigd door CappieL op 18-06-2026 13:23 ]

• jvbs
HACS-integratie van Goodwe is reeds geïnstalleerd. De experimentele versie niet. Daarmee kan ik alles uitlezen maar weinig instellen, zoals bv "start opladen thuisbatterij door het net", dat ligt niet aan de hacs integratie maar wel aan de beperkte restricties in de SolarGo app

[ Voor 3% gewijzigd door jvbs op 18-06-2026 17:42 ]

• CorWilders
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-06 22:45
Goeiemorgen,

Ik heb geen goodwe, maar kan me wel mijn eigen eerste perikelen met het instellen van de batterij goed herinneren.

Veranderen de opties wanneer je de modus (zie screenshot) verandert van eco modus naar API?

En welke entiteiten zijn er zichtbaar / vindbaar als je naar Activity gaat in het HA-menu? Zoek bijvoorbeeld op "Goodwe" of "power".

Als ik daar kies voor "add target" en een entiteit zoek met "power" vind ik onder andere een "power setpoint" dat een number is. Die kan ik dus instellen. Hoe je dat doet is een volgende stap.

Succes.
Pagina: 1