Sony XR-77A95L + problemen met optisch geluid na update v114

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vintelligence
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06 15:37
Goedenavond allen,

Hoop dat ik ook hiervoor aan het juiste adres bij het Tweakers forum ben.

Ik heb een Sony XR-77A95L met een BeoSound Core die via de optische uitgang is aangesloten. Tot voor kort werkte alles perfect.

Via het snelmenu kon ik eenvoudig schakelen tussen TV Audio en Audio System. Standaard gebruikte de tv TV Audio, en alleen wanneer ik Audio System selecteerde, schakelde de BeoSound Core automatisch in en werd het geluid via de externe speakers afgespeeld.

Na het installeren van firmware v114.602.030.1 werkte geluid via het Audio System in eerste instantie helemaal niet meer. De tv gaf aan geen verbinding met het audiosysteem te kunnen maken. Uiteindelijk ontdekte ik dat ik handmatig de optische uitgang moest inschakelen in de instellingen.

Sindsdien werkt geluid via het Audio System weer, maar ik ervaar nu de volgende problemen:
  • Zelfs wanneer de tv op TV Audio staat, schakelt mijn BeoSound Core met de aangesloten speakers ook in. Dat is niet wenselijk.
  • Wanneer ik van Audio System terugschakel naar TV Audio, blijft het geluid via de BeoSound Core lopen in plaats van alleen via de tv-speakers.
Dit is het gedrag dat ik verwacht:
  • Wanneer de tv op TV Audio staat, zou er geen signaal via de optische uitgang gestuurd moeten worden en zou de BeoSound Core uit moeten blijven.
  • Wanneer ik Audio System selecteer, zou de BeoSound Core automatisch moeten inschakelen en zou het geluid via de externe speakers moeten lopen.
  • Wanneer ik vervolgens terugschakel naar TV Audio, verwacht ik alleen geluid uit de tv-speakers te horen.
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren sinds firmware v114.602.030.1? Is dit een bug, of heeft Sony de werking van de optische uitgang veranderd?

Mac Studio M3 Ultra 256GB, MacBook Pro M2

Alle reacties

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:03
Dat kan ik morgen wel even testen.

Ik heb ook een 77A95L met daarop aangesloten een B&O stage op de hdmi en via optical een Marantz voor als ik 5.1 sound wil.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Vintelligence
Dat zou fantastisch zijn @Shocked

• Vintelligence
Vandaag de tv terug gezet naar fabrieksinstellingen, dat heeft helaas niet geholpen.

• Shocked
- tv audiosysteem : geeft hdmi en optical audio signaal door

- tv tv-speaker : geen audio op hdmi maar wel nog audio signaal op optical.

- in het menu staat bij mij bij instellingen voor Optisch digitale audio-uitgang, optisch aan, Auto. Zet ik hem op uit, dan ook echt geen signaal meer op optical.

Mijn Marantz staat als slaaf en die reageert niet op een audio signaal. Bij een 5.1 signaal zet ik de B&O Stage op mute en de Marantz zet ik apart aan. Zo gebruik ik het normaal gesproken. TV geneuzel via de soundbar (prettig geluid) en films etc. via de Marantz voor het serieuzere werk.

Voor zover ik me herinner is dit altijd al zo geweest, optical geeft altijd audio door.

Bovenstaand met de oude systeemsofttware!

Na het updaten naar versie 030.1, reageert hij zoals hierboven. Ik kan niets anders vinden.

—-—

Internet geeft ook aan dat de Sony altijd signaal zet op optical (als hij aan staat in het menu natuurlijk).

Heb je toevallig nog een hdmi kabel op de e-arc aangesloten ?

[ Voor 10% gewijzigd door Shocked op 18-06-2026 19:49 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Vintelligence
Ja ik heb de PlayStation op HDMI 3 (e-ARC) aangesloten. Zou dat effect kunnen hebben? Vanuit de TV is de optische uitgang een hele aparte lijn naar de BeoSound Core.

Het vreemde is dat ik bij de vorige software versie volgens mij optical out op de Sony TV uit had staan. Maar dan werkte alles wel perfect zoals in mijn OP aangegeven (verwachte werking).

De BeoSound Core lijkt helaas direct aan te gaan zodra hij een signaal detecteert en lijk dit ook niet aan te kunnen passen in de instellingen van de Core.

• Vintelligence
Vandaag heb ik geprobeerd of de PS5 op een niet e-ARC poort aansluiten verschil maakt, dat doet het helaas niet. TV ook opnieuw opgestart. Is er een mogelijkheid om de software te downgraden naar de vorige versie? Op de Sony site staat dat dat officieel niet mogelijk is maar officieus?

• Shocked
Nee, je kan een Mediatek chip niet laten downgraden. Er zit standaard een functie ingebakken die automatisch naar een hogere versie zoekt.

Sony geeft zelf ook aan dat optical audio of aan staat of uit. Dat staat los van de keuze “audio systeem” of “tv speaker”.

Ik heb zelf dat ook altijd zo ervaren. Let wel: ik heb met de oude versie software het “gedrag” van optisch audio out goed bekeken en ook op “off” in het menu gezet. Bij het switchen van tv-speaker naar audio-systeem, bleef optisch audio out gewoon out om het zo maar te zeggen. Er kwam geen signaal door naar mijn Marantz. Er zit geen automatische (apparaat) detectie op, dat kan ook niet: optical audio is 1-weg signaal en kan niet terug praten naar de tv dat ie iets “gezien” heeft.

Dit is wat Sony ook aangeeft en ik ook altijd heb ervaren. Ik begrijp dan ook niet waarom dat bij jou wel zo kon.

Wat wellicht een oplossing zou kunnen zijn, is de Core met een hdmi kabel aansluiten op de e-arc van Sony. Als je geen apparaat aan bravia-sync toevoegt en bravia sync verder uitzet, dan moet je handmatig audio-systeem selecteren en dan zou de Core aan moeten gaan. Even googelen hoe en wat met bravia-sync in het menu.

De PS5 zou ik op een andere dan e-arc hdmi aansluiting zetten en de e-arc uitsluitend voor de Core gebruiken.

Pagina: 1