• a_snippe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-06 15:21
Ik heb de afgelopen weken een project gestart voor de aanschaf van een Full Electric Warmtepomp. Keuze daarvoor kosten. Ik betaal aan gas: 1000 euro op jaarbasis, aan vastrecht en verbruikerskosten En ik denk dat dit de aankomende jaren zal stijgen. Ik heb 14 zonnepanelen, verbruik en opbrengst is bijna nul. Ik heb een tussen woning redelijk geisoleerd. Begane grond wordt via vloerverwarming verwarmt. Eerste verdieping en zolder hebben convectoren, maar die gebruiken we niet. We zijn met zijn 2 personen. Op basis van deze informatie heb ik 3 offertes binnen (3 verschillende warmte pompen) die allemaal rond 12.000 euro liggen. Dit wordt over het algemeen ook aangegeven.

In mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik een groothandel die ook aan particulieren levert tegen. Daar bestel ik een: Monoblock buitenunit, Boiler voor 200 liter. voor 6000,00. (Dit was nog niet de goedkoopste) Extra materiaal 1000. Totaal dus 7000 euro. Hier zou nog een de subsidie afgaan: 2000 euro (Laat ik nu zeggen dat ik de subsidie zou gebruiken voor betalen van installatie kosten) Alle offertes geven aan dat installatie zou kunnen in 1 dag. Mijn berekening zit nog 5000 euro onder de offertes die ik gezien heb.

Mijn vraag:
- Wat mis ik in mijn redenering?
- Als mijn redenering klopt dan moet hier toch iemand goud geld verdienen aan de overstap naar warmtepompen.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:00
Extra materiaal zal ongeveer 2x zo veel worden. Ga maar 's goed uitrekenen hoeveel meter kabel, hoeveel leiding en koppelingen je nodig hebt. (Hint: www.heima24.de)
Daarnaast krijg je alleen subsidie toegekend wanneer je een factuur van de WP, factuur van de installatie/ingebruikstelling en bankafschriften van beiden kun indienen.
Ik installeer vaker samen met een bewoner een monoblock WP + 200 liter boiler die ik via Spanje aanschaf.
Voor een A-kwaliteit WP inclusief installatie kun je rekenen op EUR 9000 na aftrek subsidie.

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een installateur is relatief duur. Deze heeft ook certificering nodig (wat ook geld kost) om de installatie voor garantie in aanmerking te laten komen. Daarnaast levert het bedrijf zelf natuurlijk ook nog x jaar support en garantie wat ook kosten met zich mee brengt.
En mogelijk speelt er ook iets met vraag/aanbod.

En is die 1000 euro aan extra materiaal wel voldoende? Reken maar minimaal 1500 euro, en mogelijk wat meer.
Zit bij je offertes ook de aanleg van een nieuwe groep in de meterkast?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:26
Ga er maar van uit dat je straks met een warmtepomp die convectoren wel moet gaan gebruiken. Anders krijg je de boel niet warm. Waarschijnlijk zul je ze moeten upgraden met ventilatoren. Doe je dat zelfbouw dan is het 100-150 per convector koop je modules van bijvoorbeeld jaga zelf dan gaat het dacht ik richting de 250-300 per convector. Heb je ook al gedacht aan andere vloerverwarmingsverdeler? Extra materiaal is veel meer, voorstkleppen zijn alleen al rond de 150 euro per stuk. 1 dag gaat denk ik alleen als het een hele makkelijke installatie is. Maar als er leidingen verbreed moeten worden en dergelijke ben je echt langer bezig.

12k na subsidie vindt ik ook veel hoor. Wij waren voor 8k klaar maar hebben wel split wat over het algemeen goedkoper is dan monoblock. Daarnaast heb ik een aantal dingen zelf voorbereid en ook zelf geholpen met de installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 18-06-2026 05:52 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20
a_snippe schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:31:Begane grond wordt via vloerverwarming verwarmt. Eerste verdieping en zolder hebben convectoren, maar die gebruiken we niet.
Dat betekend niet dat het boven niet verwarmd is: dat doet de vloerverwarming via de verdiepingsvloer. Hierdoor moet de vloer harder werken, wat een hogere Ta vraagt. Dat kost 2% extra stroom per graad. Laat je boven mee draaien dan zakt benodigde Ta, win je comfort en het kost amper tot geen extra stroom.

De mengverdeler wil je ook kwijt, die maakt ook dat je extra Ta nodig hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.