Zolder verbouwen, tips qua ruimte verdeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Edmeek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 14:56
Mijn partner en ik hebben een woning gekocht. Op zolder was er een vreemde verdeling. Er was 1 hele grote kamer en een soort van kamer/hok. In mijn enthousiasme heb ik een muur eruit gesloopt omdat ik er een grotere kamer van wilde maken. Nu komen we er echter niet uit hoe dit het beste te doen. Volgens mij is er maar 1 optie. Een muur plaatsen waar nu de ombouw van de trap zit. Mijn partner zegt, laten we alle muren weghalen en dan een ruimte ervan maken. Maar dan is het niet meer geschikt al slaapkamer. Misschien zijn er niet veel opties, maar is er iemand met veel kennis of een baanbrekend idee die ons kan adviseren?

Ik heb foto's toegevoegd van de huidige situatie. Het groene stuk hebben wij eruit gesloopt. Het rode is waar ik voorstel om een muur te plaatsen.

Help :P.

Beste antwoord (via Edmeek op 21-06-2026 14:54)


  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:24
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies met die zolder wilt, maar als je er een of twee slaapkamers van wilt maken zou ik aan dakkapellen denken. Dat vergroot de ruimte enorm en dan kun je er met gemak drie ruimtes van maken, waarvan twee voor de kinderen en een als opslag, badkamer of logeerkamer, of werkkamer of verzin het maar.
Ongeveer zo, waarbij ik qua constructie inschat dat het verstandig is die lange muur te laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y02vExnsiKRc6qOt5TvVjknaD-c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yOMdEngweevTycS4TtjeBoUw.jpg?f=user_large

Alle reacties


  • Edmeek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 14:56
Zie foto's


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVcJuW-WsnPXUCogzccavODB50Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdLafYvzQ31mXcaaGdZZW2uL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMd75bpYMwTQzV-2lC-gcLFgtEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AG8FiwygYdpNqbi9scfor17Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door Edmeek op 17-06-2026 21:47 ]


  • TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46

TeeDee

CQB 241

Waarom is het niet meer geschikt als 1 grote slaapkamer? Je kan er zo prima 1 grote "leeflaag" van maken incl. badkamer etc. Dan zou ik het rode gedeelte gewoon houden om het eea af te sluiten.

Neemt niet weg dat zomaar wat muren weghalen niet heel verstandig is natuurlijk. Dus her en der wat ondersteuning kan geen kwaad

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored


  • Edmeek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 14:56
Omdat we twee slaapkamers nodig hebben voor de kinderen :). of later als logeerkamer.

  • DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-06 18:43
Wat zijn je wensen voor de zolder? 1 of 2 kamers? En wat voor kamers?

En zit er beneden aan de trap een deur?

[ Voor 9% gewijzigd door DPeters op 18-06-2026 11:32 ]


  • Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:38
Waar staat jullie wasmachine/droger? De aparte ruimte zou een mooie plek zijn als washok, mits de ruimte er is.

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:30

Theo

moederbord

Wanneer je twee kamers boven wil, en een overloop waar deze op uitkomen, dan is de indeling die je getekend hebt (rood=bijbouwen, groen is wegslopen) een erg goede indeling.

[ Voor 46% gewijzigd door Theo op 18-06-2026 15:23 ]

Nu met WP, PV, EV en PC


  • Hans2061
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:48
prima indeling. misschien 2 dakkapellen er op en je hebt 2 prima slaapkamers. Ander idee extra badkamer past ook indien je ruimte hebt voor WM en Droger elders

  • Edmeek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 14:56
De droger en wasmachine staan in de schuur, dus dat is geregeld ;).

We willen er echt nog een slaapkamer van maken :).

Helaas zit er beneden bij de trap geen deur. Dat is helemaal open.

  • barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 23:22
Ik zou je rode muur doen, en dan daar ook de deur in doen, dus de deuren tegenover elkaar. Dan kun je waarschijnlijk nog een tweepersoons bed kwijt onder de schuine kap.

Je zou zelfs nog een stuk ruimte boven het trapgat bij de kamer als kast kunnen betrekken, als je daar een schuine kast in maakt. Ligt een beetje aan hoeveel ruimte je dan nog overhoud, volgens mij moet je iets van 2,20m boven de tredes hebben minimaal.

Acties:
  • Beste antwoord

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:24
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies met die zolder wilt, maar als je er een of twee slaapkamers van wilt maken zou ik aan dakkapellen denken. Dat vergroot de ruimte enorm en dan kun je er met gemak drie ruimtes van maken, waarvan twee voor de kinderen en een als opslag, badkamer of logeerkamer, of werkkamer of verzin het maar.
Ongeveer zo, waarbij ik qua constructie inschat dat het verstandig is die lange muur te laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y02vExnsiKRc6qOt5TvVjknaD-c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yOMdEngweevTycS4TtjeBoUw.jpg?f=user_large

  • DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-06 18:43
Een dakkapel levert idd ook veel ruimte op. Het is wel makkelijker (ivm vergunning) en goedkoper om 1 grote aan de achterzijde te plaatsen dan 2.

Je rode lijn is verder denk ik de handigste indeling. Je kan de overloop nog iets inkorten als je de deur naar de andere kamer wat verschuift naar boven, maar dan raak je wel ook de wastafel. Ook zou ik nog goed kijken naar waar je de deur naar de kleinere kamer maakt, zodat die kamer het handigste is in te delen en de deuren elkaar niet raken op de overloop.

  • Edmeek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 14:56
Bedankt voor het meedenken :).
Die optie van drie kamers is ook echt goed bedacht, alleen dan moeten we nog even verder sparen haha :).

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:24
Edmeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:56:
Bedankt voor het meedenken :).
Die optie van drie kamers is ook echt goed bedacht, alleen dan moeten we nog even verder sparen haha :).
Kan ook gefaseerd, misschien helpt dat in de overwegingen. Eerst de muren neerzetten kan ook want je hebt dan in elke kamer een (dak)raam. Ik zou dat voor kinderkamers niet heel fijn vinden, maar hangt natuurlijk van leeftijd kinderen en grootte van dakraam af, die kun je eventueel ook vergoten. Twee dakkapellen geeft meeste ruimte maar is ook duurste oplossing.
Pagina: 1