Nieuw samengestelde pc start niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag


  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
Help! Moment supreme, knopje enn..... er gebeurt helemaal niks. Ik hoor alleen een zacht tikje uit de voeding en de standby stroom werkt (telefoon laad op). Verder beweegt er niks, geen licht....

Volgens mij heb ik de basics gecheckt: voeding staat aan, stroom erin, f-panel goed aangesloten en aan knop op moederboard ook geprobeerd. alle kabel erin eruit... klinkt dit bekend ? heeft iemand een idee?

Ik hoor het heel graag, thanks


Mijn nieuwe systeem:

- moederbord: gigabyte b850 aorus elite wifi7

- gpu: gigabyte rtx 5080

- procc: amd ryzen 7 9800x3d

- kast: fractal design north - momentum edition

- lexar nm990 2tb

- voeding: cooler master gx III gold 850 psu / pc voeding (gebruikt op mijn vorige pc die toen nog prima werkte.

Beste antwoord (via Roellio op 18-06-2026 10:43)


  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Roellio schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:07:
ok, stap voor stap geprobeerd..

en de blokkade? De GPU. en ik vermoed dan die extra modulaire PCI-E PSU kabel die vandaag binnenkwam omdat ik er 1 tekort had. blijkbaar toch niet zo modulair?
Gebruik altijd de kabels die bij je psu kwamen. (of kabels die voor dat model specifiek gemaakt zijn)
Aan de psu kant is er geen standaard.

[ Voor 11% gewijzigd door Hell-Slave op 17-06-2026 23:11 ]

Alle reacties


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 13:26
Stroomkabel eraf en PSU switch naar Off, en USB apparaten zoals je telefoon eraf (raar dat je die als eerste aansluit tbh.)

Na paar minute even weer proberen.

En controleer je F-Panel nog eens goed, soms als de het kabeltje van + en - omgekeerd zit gaat het al fout.

https://ko-fi.com/apart


  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
bedankt voor je snelle reactie.

alle usb appparaten eraf gehaald. paar minuten gewacht en weer niks.

F panel echt goed en het extra manuelen power switch knopje op het moederbord werkt ook niet.

  • canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:12
heb je geprobeert om de monitor op het moederbord aan te sluiten (ipv op de gpu), zie je dan helemaal niets op de monitor?

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
ook geprobeert hij lijkt dan te zien dat er een signaal komt en zegt dan no signal

  • 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:50
Enkel mobo , 1 ramstick, en CPU aan voeding hangen, buiten de kast. Verbind de pinnen met een paperclip om een startsignaal te geven.

Wat gebeurd er? (gaat de ventilator van de CPU draaien?)

  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Standoff's wel gebruikt om je moederbord te installeren?

GPU kabel niet met CPU kabel verwisseld?

Maak anders een foto van je setup?

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zoals @99ruud99 al zegt; altijd beginnen met moederbord met aangesloten voeding buiten de kast testen, MB op doos van MB leggen. Daarna pas aan inbouwen gaan denken.
Kijk anders deze instructievideo even, wanneer je die volgt kun je al een hoop uitsluiten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
ik ben hem nu volledig buiten de kast aan het testen. kom zo met een update :)

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
met alleen de cpu en 1 ram buiten de kast gaan er wel lampjes branden :)

  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Roellio schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:20:
met alleen de cpu en 1 ram buiten de kast gaan er wel lampjes branden :)
Standoff's van je kast zijn goed?

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
ik heb de standoffs gebruikt die al in de kast zaten... zijn er wel 2 los gekomen bij het verwijderen van het moederbord.

  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Roellio schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:27:
ik heb de standoffs gebruikt die al in de kast zaten... zijn er wel 2 los gekomen bij het verwijderen van het moederbord.
Misschien 1 te veel die kortsluiting maakt?

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
hoe kan ik dat controleren?

  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Er hoort 1 standoff per mounting hole op je moederbord te zitten.

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
ja die komen wel overeen helaas

  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Roellio schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:41:
ja die komen wel overeen helaas
Nu langzaam je pc opbouwen buiten de kast, 2 memory sticks erin, proberen.
Video kaart erin + voeding, proberen.

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
ok, stap voor stap geprobeerd..

en de blokkade? De GPU. en ik vermoed dan die extra modulaire PCI-E PSU kabel die vandaag binnenkwam omdat ik er 1 tekort had. blijkbaar toch niet zo modulair?

Acties:
  • Beste antwoord

  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Roellio schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:07:
ok, stap voor stap geprobeerd..

en de blokkade? De GPU. en ik vermoed dan die extra modulaire PCI-E PSU kabel die vandaag binnenkwam omdat ik er 1 tekort had. blijkbaar toch niet zo modulair?
Gebruik altijd de kabels die bij je psu kwamen. (of kabels die voor dat model specifiek gemaakt zijn)
Aan de psu kant is er geen standaard.

[ Voor 11% gewijzigd door Hell-Slave op 17-06-2026 23:11 ]


  • 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:50
Welke voedingskabel kwam binnen? (exact merk + model nr / artikel nr) ?

  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
99ruud99 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:11:
Welke voedingskabel kwam binnen? (exact merk + model nr / artikel nr) ?
Maakt niet uit want het geeft kortsluiting. (duidelijk verkeerde)

[ Voor 4% gewijzigd door Hell-Slave op 17-06-2026 23:12 ]


  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49

  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt alle specs genoemd, behalve het RAM die je hebt. Zou je dat nog even kunnen delen?

En wellicht een hele stomme, op het moederbord zitten ook twee 8-polige stekkers, zit de kabel in elk geval op de rechter?

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 17-06-2026 23:21 ]


  • Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 15:44
Compatible with Corsair power supplies en jij hebt: Cooler Master.
Aan de psu kant geen standaard, je kan dus niet zomaar kabels erin prikken. (dit geeft vaak kortsluiting of verkeerde polariteit, gevolg gpu stuk (in het ergste geval))

  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
Die CPU heeft een GPU aan boord, dus eerst zonder die RTX 5080 testen tot je systeem werkt/beeld krijgt.

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
Super ! Weer wat geleerd :) het is de kabel, nu slapen en morgen zonder gpu verder haha bedankt voor jullie hulp , zal een update geven als het af is

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 13:26
Welke voeding heb je precies? Want de GX III 850W hoort een 12VHPWR kabel te hebben aangezien daar ook een aansluiting voor is. Je hoeft de verloop die bij de GPU per se te gebruiken. Het liefste gebruik je dat verloopje zelfs niet, want elke "oversprong" is een potentieel punt waar het fout kan gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Apart op 17-06-2026 23:39 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 13:26
Als dit je voeding is: uitvoering: Cooler Master GX III Gold 850W

Dan heeft deze een 12VHPWR kabel erbij zitten die in de 12VHPWR aansluiting gaat op je PSU en GPU.

Zonder je precieze GPU te weten is die met een 90 graden hoek moeilijk te beoordelen.

Als je deze hebt gevonden, druk hem heel goed aan op zowel PSU als GPU, anders heb je kans dat hij smelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Apart op 17-06-2026 23:49 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
Het probleem is dat ik al die kabels die er bij zaten niet meer heb 😅

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 13:26
Roellio schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:51:
Het probleem is dat ik al die kabels die er bij zaten niet meer heb 😅
Oké. Dat is jammer, onthouden voor volgende keer om de doos te bewaren en alle niet gebruikte kabels daar in te laten.

Dus... 2e vraag... welke GPU is het precies? Eraan liggende welke het is kan ik beantwoorden of je Type 1 of Type 2 nodig hebt. Ook is het handig om te weten hoeveel je van de 8-pins op de voeding op dit moment in gebruik hebt. Sowieso 1 voor de CPU neem ik aan?

https://ko-fi.com/apart


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 13:26
Het is een beetje moeilijk om het precies uit te zoeken. Type 1 en Type 2 staan overal omschreven als gewoon "gehoekt" en gebruiken beide dezelfde afbeeldingen (lekker bezig Cooler Master)... Zoals deze op de afbeelding staat, gaat het in ieder geval niet werken met de RTX 5080s van GIGABYTE die ik kan vinden op Tweakers. omdat de heatsink van de GPU deze hoek niet toelaat.

Edit: Type 1 en Type 2 slaat op compatible PSUs... niet op de hoek zelf... dus deze Cooler Master kabel zul je niet kunnen gebruiken. En los zijn 12V* naar 12V* ook moeilijk te vinden. Het probleem is voornamelijk pin-out op de PSU die moet aansluiten op de kabel. Enige mogelijkheid is contact opnemen met Cooler Master zelf... Of deze kabel van Corsair proberen.. https://www.amazon.nl/-/e...traflexible/dp/B0DM68J3S6

[ Voor 38% gewijzigd door Apart op 18-06-2026 00:22 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
En een compleet nieuwe voeding, welke raad je aan bij mijn systeem?

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
Apart schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:56:
[...]

Oké. Dat is jammer, onthouden voor volgende keer om de doos te bewaren en alle niet gebruikte kabels daar in te laten.

Dus... 2e vraag... welke GPU is het precies? Eraan liggende welke het is kan ik beantwoorden of je Type 1 of Type 2 nodig hebt. Ook is het handig om te weten hoeveel je van de 8-pins op de voeding op dit moment in gebruik hebt. Sowieso 1 voor de CPU neem ik aan?
Gigabyte GeForce RTX 5080

WINDFORCE OC SFF 16G

  • Roellio
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 10:49
CH4OS schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:19:
Je hebt alle specs genoemd, behalve het RAM die je hebt. Zou je dat nog even kunnen delen?

En wellicht een hele stomme, op het moederbord zitten ook twee 8-polige stekkers, zit de kabel in elk geval op de rechter?
RAM Crucial Pro OC DIMM DDR5-6000

32K2 SW

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 13:26
uitvoering: NZXT C850 Gold Core is een goede en nu in de aanbieding. Deze is volledig modulair, heeft een 135mm semi-passieve ventilator, en komt 7 jaar garantie. Ook heeft deze een platte 12V-2x6 kabel en een 12V-2x6 aansluiting op de voeding, deze kabel moet je dus gaan gebruiken. Zorg ervoor dat bij installatie het paarse plastic niet mee te zien is, zoals op de afbeelding is aangegeven.

Let dus op, bij het plaatsen van een nieuwe voeding, gebruik alleen de kabels die bij de voeding komen en geen andere.

https://ko-fi.com/apart


  • Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:30
Je hoeft geen nieuwe voeding te kopen. 12v 2x6/12vhpwr is universeel aan beide kanten. Koop welke je kunt vinden die aan beide kanten die aansluiting heeft. uitvoering: be quiet! 12VHPWR PCIe 90° Zwart bijvoorbeeld

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 13:26
Uszka schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:06:
Je hoeft geen nieuwe voeding te kopen. 12v 2x6/12vhpwr is universeel aan beide kanten. Koop welke je kunt vinden die aan beide kanten die aansluiting heeft. uitvoering: be quiet! 12VHPWR PCIe 90° Zwart bijvoorbeeld
Dat werkt dus niet met zijn GPU. De gehoekte kant is bij de Gigabyte GPUs andersom, dus dat past niet. Andersom past het weer niet op de PSU doordat de 12VHPWR dan over andere aansluitingen hangt.

[ Voor 14% gewijzigd door Apart op 18-06-2026 19:21 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:30
Apart schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Dat werkt dus niet met zijn GPU. De gehoekte kant is bij de Gigabyte GPUs andersom, dus dat past niet. Andersom past het weer niet op de PSU doordat de 12VHPWR dan over andere aansluitingen hangt.
Zover had ik het niet bekeken, was een voorbeeld. Deze van Corsair past wel.
Pagina: 1