Metalstuds voor afwerken schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jc123
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18-06 17:58
Ik wil mijn dak aan de binnenkant gaan isoleren met houtvezel en daarna 9.5mm gipsplaten monteren op de gordingen met behulp van metalstuds. De liggers monteer ik op/onder de gordingen. De staanders tussen de gordingen, ongeveer 2 meter lang.

Welke type metalstud past hier het beste bij?

Ik zie bijvoorbeeld C60/27, C40 en C50 waarbij de diepte van de staanders varieert van 27mm tot 60mm. Is 27mm te slap?

Beste antwoord (via jc123 op 17-06-2026 18:28)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Afgehangen kan C60/27 wel, Vrij overspannend zoals je het nu beschrijft hangt het erg af van de dakhoek en of de houtvezel erop kan gaan leunen, maar je zit in iedergeval niet ruim binnen de spec in basis zit de max ergens rond de 1600 mm overspanning. wat dus door de dakhoek wel iets kan worden opgerekt. ik zou persoonlijk zonder rekenen of bevestiging van de fabrikant waarschijnlijk voor C45 - C50 kiezen. zelf zou ik bijna altijd kiezen voor metalstud, dus die keuze snap ik wel. je hebt er wel iets andere gereedschappen en skillset voor nodig. maar als je het eenmaal door hebt werkt het makkelijker, sneller en goedkoper.

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is er een specifieke reden om metalstud te gebruiken t.o.v. een houten rachelwerk?

Dat zou ik namelijk op een schuin dak sowieso eerder toepassen, is steviger te bouwen dan metalstud en ook wat flexibeler.

• jc123
Ik vind het lastig om aan goede kwaliteit hout te komen. Kwaliteit van metalstuds lijkt me constant, het is altijd recht en niet duur.

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Afgehangen kan C60/27 wel, Vrij overspannend zoals je het nu beschrijft hangt het erg af van de dakhoek en of de houtvezel erop kan gaan leunen, maar je zit in iedergeval niet ruim binnen de spec in basis zit de max ergens rond de 1600 mm overspanning. wat dus door de dakhoek wel iets kan worden opgerekt. ik zou persoonlijk zonder rekenen of bevestiging van de fabrikant waarschijnlijk voor C45 - C50 kiezen. zelf zou ik bijna altijd kiezen voor metalstud, dus die keuze snap ik wel. je hebt er wel iets andere gereedschappen en skillset voor nodig. maar als je het eenmaal door hebt werkt het makkelijker, sneller en goedkoper.

• jc123
De dakhoek is 40 graden. De houtvezel isolatie bestaat uit 8cm vertikaal geklemd tussen de sporen en 14 of 16cm horizontaal leunend op de metalstuds. Dat geeft dus wel iets extra belasting.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Dan zou ik niet voor vrijdragend c60/27 gaan maar het afhangen aan bv de sporen of dus een maatje dikker nemen. Als je C60/27 wil afhangen is 1 dwars regel op 1 meter genoeg en die verbinden met kruis verbinders en dan om de 1200 ongeveer afhangen aan bv een spoor.

• jc123
Dank voor je adviezen @twain4me! Dan wordt het C50.
Pagina: 1