Isolatie achter gevelbekleding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FleskeGrolsch
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18-06 22:06
Hallo, is het mogelijk om in het rekwerk van de gevelbekleding isolatie te plaatsen tbv geluidsdemping?

Er zit op de binnen muur wel al pir isolatie(zie schets hoe de situatie is)

De isolatie zal niet in contact staan met elkaar, en zal in de lijn van de buitengevel doorlopen

Dank.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9trKULhP-5vou6RdoVLlOteflM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpzmMJPX6UzUAa0s0i2kUHsu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door FleskeGrolsch op 17-06-2026 14:54 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
ja dat kan maar als je spouw leeg is zal het niet extra isoleren want dan kan er wind door je spouw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:48
Zoals @No Hands zegt: Als het door je spouw waait, dan gebeurt er met isolatie [thermisch] niet zo heel veel. Akoestisch zal het wel wat verschil maken, omdat je in zo'n laag wol geluidsenergie omzet in (heel weinig) warmte. Dan wil je wel het hele oppervlak dat je dempen wil meepakken (of inpakken) met wol. Anders zet het niet veel zoden aan de dijk. Ik schat, natte-vinger-werk, dat je zo'n 12 dB vermindering ook met een suboptimale toepassing van een paar centimeter wol wel kan halen (voor een bepaald frequentiebereik). Da's in de waarneming ongeveer een halvering.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Ik ben geen expert, maar er is denk ik niet ÊÊn dB cijfer voor een volledige frequentiebereik. Bij hogere frequenties zal isolatie (over de hele muur) misschien helpen, maar bij lage frequenties (<125Hz) denk ik dat je daar speciale methoden voor moeten gebruiken. Bij zeer lage frequenties helpt isolatie misschien heel weinig.

Doorgaans wordt er op massa gewezen als middel tegen lage frequenties. Dus waartegen wil je bescherming?

Ik was laatst in een verpleeghuis, 10 jaar geleden gebouwd voor dat doel. Daar wonen mensen die nog goed horen en veel mensen met slecht gehoor. Wat mij opviel was dat er van tamelijk hard tv geluid in de volgende kamer helemaal niets te horen was, zelfs met open deuren. Het was wel een natuurlijk geluid van pratende mensen, weinig laag.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:23
Kan m.i. prima. Minst dampopen aan de binnenkant...

Kunt t dus ook tegen de pir platen duwen.. dan ook thermisch voordeel..

Buitenkant zou ik (dampopen folie) afwerken. Let er ook op dat er op termijn geen beesten hun woning van kunnen maken.

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:18
Ja kan. Zoals velen al zeiden hierboven, zou ik de isolatie tegen de PIR aandrukken.

Dit levert geen vochtproblemen op.

Buitenkant niet dampdicht afwerken! Damp open folie is het mooiste. Vogels en muizen houden van minerale wollen, dus hou hier rekening mee bij het aftimmeren.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Houd wel rekening met de verwerkingsvoorschriften van je gevelbekleding en de daarvoor benodigde ventilatie ruimte.

www.elecdev.nl

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, de buitenzijde van de nieuwe isolatie moet dampopen blijven. Koop hiervoor de juiste bouwfolie.

Achter de gevelbekleding moet voldoende geventileerd worden volgens voorschriften van de leverancier.
Pagina: 1