Welke laadkabel heb ik nodig? Bestaat dit uberhaupt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:52
Dag allen,

Enkele jaren geleden kochten wij een woning dat in de garage voorzien was van een laadstation voor een elektrische wagen (Alfen Eve). Wij zelf hadden toen enkel een dieselwagen, dus de afgelopen jaren hebben we dat laadstation nog niet gebruikt. Echter, door de energietransitie in België zit ik sinds kort met een EV. Omdat in onze garage geen plek is (en ik er bovendien niet helemaal gerust op ben om binnenshuis te laden) wil ik graag op de oprit kunnen laden. Een verlengkabel bestaat niet heb ik begrepen, maar een langere kabel kopen kan wel. Prima, dit wordt'm dan.

Echter... om het capaciteitstarief dat we hier in België kennen te omzeilen (alsook optimaal gebruik te maken van onze zonnepanelen) had ik gehoopt het laden te kunnen sturen vanuit Home Assistant. In theorie moet dit kunnen met mijn laadpaal via MODBUS, maar..... deze feature zit achter een paywall van 80 euro per jaar.... nee dankje... dat haal ik er niet uit...

Ik zag echter bij een kennis dat er ook kabels bestaan met ertussenin nog een extra bakje dat de stroom limiteert. Hij noemde het een "granny charger". Volgens hem bestaan er modellen die aangestuurd kunnen worden via MQTT. Dit zou ideaal zijn natuurlijk! Alleen..... ik kan dit soort kabels enkel vinden met een gewone stekker, voor in een WCD. Terwijl ik een kabel nodig heb met 4 losse einden voor in een 3-fase laadpaal aan te sluiten.... (Sure, ik zou kunnen gaan knippen, maar als de verzekering dat ziet vrees ik dat je een uitbetaling kan vergeten in geval van brand... ik wil het enigszins wel nog conform houden)

Vandaar mijn vraag, als leek aan jullie experts: bestaat het soort kabel dat ik zoek? Een kabel waarmee ik de bestaande (vaste) kabel in mijn laadstation vervang, en waartussen een "blokje" zit waarin ik de stroom kan beperken? (Idealiter via MQTT of een gelijkaardig protocol)

Alternatieve ideeën zijn ook welkom natuurlijk! :)

Bedankt!

Alle reacties

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-06 07:40
Is dat niet een standaard optie bij een EV stroombeperking? In mijn BMW Ix3 is dat gewoon door mezelf aan te zetten en dan kan ik prima laden op de zonnepanelen +-3.5kWh. Ook België trouwens, dus ja ken de pijn van het capaciteit tarief :)

[ Voor 0% gewijzigd door anpat op 17-06-2026 13:30 . Reden: typo ]

• Opifex
anpat schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:30:
Is dat niet een standaard optie bij een EV stroombeperking?
Op dit moment rij ik tijdelijk opnieuw met een PHEV (halleluja!). Die heeft deze optie alleszins niet. M'n vorige, ook tijdelijke, wagen had deze optie ook niet. Als je hem insteekt laadt hij aan altijd het maximaal vermogen.

Ik kan best geloven dat sommige nieuwere EVs dit wel hebben, maar.... kan je dit dan ook dynamisch regelen via HA en MQTT? Of is het een vaste preset die je instelt? Want dat is net wat ik wil doen: dynamisch het vermogen laten schalen aan de hand van hoeveel stroomoverschot er is. (Los van het financiële verhaal is dit imho ook wat we als samenleving moeten doen: zoveel mogelijk ons stroomverbruik laten schalen met de beschikbare energie.)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
Opifex schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:26:
Vandaar mijn vraag, als leek aan jullie experts: bestaat het soort kabel dat ik zoek? Een kabel waarmee ik de bestaande (vaste) kabel in mijn laadstation vervang, en waartussen een "blokje" zit waarin ik de stroom kan beperken? (Idealiter via MQTT of een gelijkaardig protocol)
Bij mij weten bestaan die niet, je zou hem dan zelf moeten maken.
Alternatief is dat je een andere laadpaal plaats, maar imho is die 80 Euro per jaar zo slecht nog niet om een hoop gedoe te verkopen.

En als je minder dan 80 Euro denkt te gaan besparen per jaar door te op goedkope momenten te laden kan je je ook afvragen of het überhaupt de moeite is om er mee bezig te zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-06 07:40
Opifex schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Op dit moment rij ik tijdelijk opnieuw met een PHEV (halleluja!). Die heeft deze optie alleszins niet. M'n vorige, ook tijdelijke, wagen had deze optie ook niet. Als je hem insteekt laadt hij aan altijd het maximaal vermogen.

Ik kan best geloven dat sommige nieuwere EVs dit wel hebben, maar.... kan je dit dan ook dynamisch regelen via HA en MQTT? Of is het een vaste preset die je instelt? Want dat is net wat ik wil doen: dynamisch het vermogen laten schalen aan de hand van hoeveel stroomoverschot er is. (Los van het financiële verhaal is dit imho ook wat we als samenleving moeten doen: zoveel mogelijk ons stroomverbruik laten schalen met de beschikbare energie.)
Mijne is bijna 3 jaar oud, dus ik vermoed dat er wel een optie is, Ik heb alleen in HA ingesteld dat ik een melding moet krijgen als de productie van stroom lager is dan ik verbruik. Meer opties heb ik helaas niet door vervanging van mijn omvormer een jaar geleden door een Solplanet. Met de oude GoodWe had ik die optie wel, maar die is overleden (in garantie) wel een nieuwe terug gekregen, maar das een heel verhaal.

Ahh vraag nog beantwoorden, Ik moet idd in de instelling voor laden 'beperkt laden' aanvinken

[ Voor 3% gewijzigd door anpat op 17-06-2026 13:40 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Welke Alfen laadpaal/laadpunt heb je op dit moment?

Life is not about specs, it is about joy!

• Opifex
FredvZ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:37:
En als je minder dan 80 Euro denkt te gaan besparen per jaar door te op goedkope momenten te laden kan je je ook afvragen of het überhaupt de moeite is om er mee bezig te zijn.
De energie is er, en die wordt gewoon verspild. Meer nog zelfs: we dreigen er voor te gaan betalen als we die op het net willen zetten. Dan is het loco om die energie niet nuttig te benutten.

80 euro per jaar is voor mij voldoende om te investeren in een kabel die wat meer kost. (Als die bestaat uiteraard, ik begrijp uit jouw bericht dat dat niet het geval is)

• Opifex
bartvl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:42:
Welke Alfen laadpaal/laadpunt heb je op dit moment?
Alfen Eve Single

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
Opifex schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:50:
De energie is er, en die wordt gewoon verspild. Meer nog zelfs: we dreigen er voor te gaan betalen als we die op het net willen zetten. Dan is het loco om die energie niet nuttig te benutten.
Dat ben ik helemaal met je eens.
80 euro per jaar is voor mij voldoende om te investeren in een kabel die wat meer kost. (Als die bestaat uiteraard, ik begrijp uit jouw bericht dat dat niet het geval is)
Zo'n kabel bestaat idd niet. Je zal hem zelf moeten maken. (en dan ben je feitelijk je eigen laadpaal aan het maken en ben je zo een paar honderd Euro en een berg vrije tijd verder)

Alternatief is dat de Alfen van de muur trekt en vervangt door een regulier CEE-16 stopcontact en vervolgens op zoek gaat naar een 3 fase 16A granny charger met MQTT ondersteuning.

[ Voor 24% gewijzigd door FredvZ op 17-06-2026 13:57 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Opifex
Oke, bedankt Fredz.

Ik was aan het denken om als alternatief het laadvermogen in de laadpaal te laten aanpassen door het protocol van de service-tool te reverse engineeren. Na een Google opdracht blijkt dat er al een goeie aanzet is gegeven door iemand: https://pypi.org/project/alfeneve/ Die tool heeft nog geen schrijf-mogelijkheden (voor zover ik kan zien), maar als het inloggen en lezen van parameters al kan zou schrijven niet heel moeilijk mogen zijn om toe te voegen aan de library. HA zou dan het maximale vermogen elke X seconden kunnen aanpassen naargelang de beschikbare zon. Basically hetzelfde als wat de betalende feature zou doen, maar met wat meer omwegen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het unlocken van load balancing op een Alfen Eve zodat je 'm via modbus kunt aansturen is een eenmalige aankoop. Ik zie online webshops die het aanbieden vanaf ongeveer € 200 incl. btw. Het is goedkoper dan een andere laadpaal plaatsen.

https://legacy.knowledge.alfen.com/space/SER/839614471/Check+the+Active+Load+Balancing+functionality

• bartvl

bartvl

Als het een Alfen Eve Single S-line is, dan is het zoals hier boven genoemd een eenmalige activering van load-balancing. Los van load-balancing, via de tool van Alfen (of een integratie in Home Assistant) kun je de laadstroom ook tot een vaste laadstroom begrenzen, daar heb je volgens mij geen aanvullende licentie voor nodig. Heb je de toegangsgegevens tot de instellingen van de laadunit?

• Opifex
Femme schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:59:
Het unlocken van load balancing op een Alfen Eve zodat je 'm via modbus kunt aansturen is een eenmalige aankoop. Ik zie online webshops die het aanbieden vanaf ongeveer € 200 incl. btw. Het is goedkoper dan een andere laadpaal plaatsen.

https://legacy.knowledge.alfen.com/space/SER/839614471/Check+the+Active+Load+Balancing+functionality
200 euros voor een feature die out-of-the-box mag verwachten is nog steeds veel te duur imho. Bovendien kan je dit niet aankopen als particulier, maar moet je via een erkend installateur gaan. Die zal hier nog een marge op nemen ook...

• Opifex
bartvl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Als het een Alfen Eve Single S-line is, dan is het zoals hier boven genoemd een eenmalige activering van load-balancing. Los van load-balancing, via de tool van Alfen (of een integratie in Home Assistant) kun je de laadstroom ook tot een vaste laadstroom begrenzen, daar heb je volgens mij geen aanvullende licentie voor nodig. Heb je de toegangsgegevens tot de instellingen van de laadunit?
Ik heb een Admin login tot de laadpaal, ja. Heb speciaal een refurbished laptopje met Windows aangekocht om er in te kunnen, omdat de tool niet op Linux werkt.

Op dit moment staat het laadvermogen al vrij conservatief ingesteld. Dit automatiseren is mijn doel nu. (Zie bericht hierboven)

EDIT: Ik lees nu je comment nog eens opnieuw en begrijp daaruit dat het vanuit HA al kan, zelfs zonder de load balancing feature. Dit is nieuwe info voor mij! Laatste keer dat ik dicht opzocht kon dit niet.

Ik vond deze integration: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox Die ga ik zeker eens uitproberen! Lijkt exact te doen wat ik wil!

[ Voor 20% gewijzigd door Opifex op 17-06-2026 14:12 ]

• bartvl

bartvl

Opifex schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Ik heb een Admin login tot de laadpaal, ja. Heb speciaal een refurbished laptopje met Windows aangekocht om er in te kunnen, omdat de tool niet op Linux werkt.

Op dit moment staat het laadvermogen al vrij conservatief ingesteld. Dit automatiseren is mijn doel nu. (Zie bericht hierboven)

EDIT: Ik lees nu je comment nog eens opnieuw en begrijp daaruit dat het vanuit HA al kan, zelfs zonder de load balancing feature. Dit is nieuwe info voor mij! Laatste keer dat ik dicht opzocht kon dit niet.

Ik vond deze integration: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox Die ga ik zeker eens uitproberen! Lijkt exact te doen wat ik wil!
Die integration gebruik ik ook. Ik stuur er niet zo veel actief mee, want ik heb de load-balancing licentie. Maar ik gebruik hem bijvoorbeeld wel om eenvoudig de 'boost' functie in te schakelen.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-06 12:27
Met alleen klagen dat alles te duur is los je niets op imho.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Opifex

Misschien in onderstaand topic je licht eens gaan opsteken? De meeste vragen aangaande dát wat er met een Alfen laadpaal allemaal kan (en dat is véél!!) zijn daar al wel gesteld of behandeld.

[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 18-06-2026 09:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Opifex
Marcel Br schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:06:
Met alleen klagen dat alles te duur is los je niets op imho.
Het zijn mensen zoals jij die steeds maar weer verbaasd zijn wanneer ze horen hoeveel wij kunnen sparen elke maand, ondanks ons modaal salaris.

Volgens mij heb ik in dit topic nergens "geklaagd". Ik gooi echter het geld niet langs alle ramen en deuren naar buiten. Als er een manier is om geld te besparen door enkele minuutjes te spenderen om iets te knutselen, dan zal ik dat ook doen.
Pagina: 1